Ja men då så, blev lite orolig ett tag
Kommer att bli snyggt när klart. Det där skummet med aluminium är effektivare än det ser ut, har dock ingen erfarenhet hur bra det gör jobbet på plåttak. Förmodligen blir det bra men hoppas på en rapport om hur bra.
Lite OT men har ändå med renovering och byggen att göra, bara en tanke på vägen.
När det gäller elkablar så möts vi med andra problem här i Thailand. Jag och förmodligen de flesta av oss låter kablarna gå på taket (alltså under yttertaket men på undertaket och i rör), där är hur man än gör varmt. Kablarna är godkända till 60-70 grader. Tidvis så är man inte så långt från denna temperatur. Det och ev längre dragningar gör att man bör tänka på tjockleken på kabel.
En svensk elektiker sa att vid längder över 15m (och särskilt om tar man värmen med i beräkningen) så bör man gå upp ett steg i tjockleken. En standard 2,5 mm2 som normalt klarar en belastning på 2300W gör det inte med längre avstånd. Säkringen (10A) klarar det, men värmeutvecklingen (pga resistans) kan bli så hög att det kan börja brinna. Alternativt att kabelns plasthölje smälter och kopparkabeln blir "naken".
Bara ett ord på vägen för oss amatörelektiker som trots allt kan mer än somliga "elektriker" här. Det har blivit mycket bättre nu än när jag byggde ett hus för 7-8 år sedan då en utbildad elektriker som jobbade för kommunen försökte övertyga mig att en Chang 10A säkring var mycket bättre än den där konstiga mojängen (jordfelsbrytare som jag tagit med mig från Sverige), suck...