Taktegel eller plåt på thailändskt hus

 
Alla tak byts ut till samma typ av plåt, den som ser ut som takpannor, alla tak revs inte samtidigt då det regnat en hel på nätterna. Då det är en renovering så är det kompletteringar som gjorts när det gäller trä. Skulle aldrig bygga ett nytt hus med den här typen av tak.
 
Alla tak byts ut till samma typ av plåt, den som ser ut som takpannor, alla tak revs inte samtidigt då det regnat en hel på nätterna.

Ja men då så, blev lite orolig ett tag;)
Kommer att bli snyggt när klart. Det där skummet med aluminium är effektivare än det ser ut, har dock ingen erfarenhet hur bra det gör jobbet på plåttak. Förmodligen blir det bra men hoppas på en rapport om hur bra.

Lite OT men har ändå med renovering och byggen att göra, bara en tanke på vägen.
När det gäller elkablar så möts vi med andra problem här i Thailand. Jag och förmodligen de flesta av oss låter kablarna gå på taket (alltså under yttertaket men på undertaket och i rör), där är hur man än gör varmt. Kablarna är godkända till 60-70 grader. Tidvis så är man inte så långt från denna temperatur. Det och ev längre dragningar gör att man bör tänka på tjockleken på kabel.

En svensk elektiker sa att vid längder över 15m (och särskilt om tar man värmen med i beräkningen) så bör man gå upp ett steg i tjockleken. En standard 2,5 mm2 som normalt klarar en belastning på 2300W gör det inte med längre avstånd. Säkringen (10A) klarar det, men värmeutvecklingen (pga resistans) kan bli så hög att det kan börja brinna. Alternativt att kabelns plasthölje smälter och kopparkabeln blir "naken".
Bara ett ord på vägen för oss amatörelektiker som trots allt kan mer än somliga "elektriker" här. Det har blivit mycket bättre nu än när jag byggde ett hus för 7-8 år sedan då en utbildad elektriker som jobbade för kommunen försökte övertyga mig att en Chang 10A säkring var mycket bättre än den där konstiga mojängen (jordfelsbrytare som jag tagit med mig från Sverige), suck...
 
Ja men då så, blev lite orolig ett tag;)
Kommer att bli snyggt när klart. Det där skummet med aluminium är effektivare än det ser ut, har dock ingen erfarenhet hur bra det gör jobbet på plåttak. Förmodligen blir det bra men hoppas på en rapport om hur bra.

Lite OT men har ändå med renovering och byggen att göra, bara en tanke på vägen.
När det gäller elkablar så möts vi med andra problem här i Thailand. Jag och förmodligen de flesta av oss låter kablarna gå på taket (alltså under yttertaket men på undertaket och i rör), där är hur man än gör varmt. Kablarna är godkända till 60-70 grader. Tidvis så är man inte så långt från denna temperatur. Det och ev längre dragningar gör att man bör tänka på tjockleken på kabel.

En svensk elektiker sa att vid längder över 15m (och särskilt om tar man värmen med i beräkningen) så bör man gå upp ett steg i tjockleken. En standard 2,5 mm2 som normalt klarar en belastning på 2300W gör det inte med längre avstånd. Säkringen (10A) klarar det, men värmeutvecklingen (pga resistans) kan bli så hög att det kan börja brinna. Alternativt att kabelns plasthölje smälter och kopparkabeln blir "naken".
Bara ett ord på vägen för oss amatörelektiker som trots allt kan mer än somliga "elektriker" här. Det har blivit mycket bättre nu än när jag byggde ett hus för 7-8 år sedan då en utbildad elektriker som jobbade för kommunen försökte övertyga mig att en Chang 10A säkring var mycket bättre än den där konstiga mojängen (jordfelsbrytare som jag tagit med mig från Sverige), suck...
Nu är taken färdiga. Har mätt temperaturen under tak och i rummet. Det är ca tre grader varmare under tak i sol och söderläge.

I huset i Pattaya som är av rödtegel och har tegeltak påstod elektrikerna att det var 50-60 grader när vi städade elräkningen och bytte jordbävningar.

.
DSC_0407.JPG
DSC_0408.JPG
 
Nu är taken färdiga. Har mätt temperaturen under tak och i rummet. Det är ca tre grader varmare under tak i sol och söderläge.

I huset i Pattaya som är av rödtegel och har tegeltak påstod elektrikerna att det var 50-60 grader när vi städade elräkningen och bytte jordbävningar.

.
DSC_0407.JPG
DSC_0408.JPG
Kan du förtydliga sista meningen?
 
Jäklar va nice det blev:thumbsup:

Måste säga att jag är mer än imponerad av effekten av alu/skum isoleringen. Verkar som den gör störst nytta på plåttak då aluminiumfolien reflekterar den långvågiga strålningen bättre än den kortvågiga som bildas under tegel och av eternitaktiga materialet. Det går att räkna på det, kanske jag skulle ta mig tid att göra det en dag.

Jordbävningen blev avklarad så inga frågor på den;)

Vad gäller beräkningen så kan ngn börja på det nu, för jag kommer inte att läsa detta förrän 2018:eek:

Värmeflödet q ́ ́ [W/m ] i form av värmestrålning från en yta kan räknas ut med ekvationen
q′′=εσ(T4 −T4 ), (3.3) s sur där ε är ytans emissivitet och σ är Stefan-Boltzmanns konstant. Ts är ytans temperatur, och Tsur är omgivningens temperatur.
 
RÄTTELSE!

En standard 2,5 mm2 som normalt klarar en belastning på 2300W .

10A klarar en 1,5 mm2 kabel. Jag använde mig av 2,5 och därav felskrivningen.

En tabell för kabelareor. Personligen så rekommenderar jag att göra som jag och @rowa har gjort, gå upp till 2,5 mm2 på 10A säkring.

10A 1,5mm2
16A 2,5mm2
20A 4mm2
25A 6mm2

"Jag skulle nog säga att om det är någon risk för att gruppen blir överbelastad så dra flera 10A istället för att säkra upp, för när du går över 10-16A på stickpropparna (beroende på kvalité) så börjar du få en klar brandrisk, det kan bli rätt mycket värme innan säkringen går om det är 20A. Redan 16A i Schuko som är tillåtet i Sverige numera är lite riskabelt med gamla grejor. Hellre en eller flera grupper för mycket än en för lite." -Svensk elnisse
 
Jäklar va nice det blev[emoji106]

Måste säga att jag är mer än imponerad av effekten av alu/skum isoleringen. Verkar som den gör störst nytta på plåttak då aluminiumfolien reflekterar den långvågiga strålningen bättre än den kortvågiga som bildas under tegel och av eternitaktiga materialet. Det går att räkna på det, kanske jag skulle ta mig tid att göra det en dag.

Jordbävningen blev avklarad så inga frågor på den;)

Vad gäller beräkningen så kan ngn börja på det nu, för jag kommer inte att läsa detta förrän 2018:eek:

Värmeflödet q ́ ́ [W/m ] i form av värmestrålning från en yta kan räknas ut med ekvationen
q′′=εσ(T4 −T4 ), (3.3) s sur där ε är ytans emissivitet och σ är Stefan-Boltzmanns konstant. Ts är ytans temperatur, och Tsur är omgivningens temperatur.
Är också förvånad av hur svalt det blev på kallvinden. Nu är det mycket bra ventilerat så det är i det närmaste fritt luftflöde.

Ska bli intressant att se elförbrukning för AC så småningom.

Huset i Pattaya är nog för dåligt ventilerat samt att tegelpannor behåller värmen bättre än plåten.
 
Alla tak byts ut till samma typ av plåt, den som ser ut som takpannor, alla tak revs inte samtidigt då det regnat en hel på nätterna. Då det är en renovering så är det kompletteringar som gjorts när det gäller trä. Skulle aldrig bygga ett nytt hus med den här typen av tak.

Undrar lite vad du menar med den här typen av tak? Är det formen du menar eller materialet?
Det lät intressant med plåt med skumm och aluminium. Måste ta en närmare titt på det i affären.
Bra info om elledningar Pjodd, aktuellt för mig. tack tack.
 
Är också förvånad av hur svalt det blev på kallvinden. Nu är det mycket bra ventilerat så det är i det närmaste fritt luftflöde.

Ska bli intressant att se elförbrukning för AC så småningom.

Huset i Pattaya är nog för dåligt ventilerat samt att tegelpannor behåller värmen bättre än plåten.

Det blev också rätt namn för vinden efter avkylning; Kallvind :rolleyes:
 
Undrar lite vad du menar med den här typen av tak? Är det formen du menar eller materialet?
Det lät intressant med plåt med skumm och aluminium. Måste ta en närmare titt på det i affären.
Bra info om elledningar Pjodd, aktuellt för mig. tack tack.
Syftade på Thai tak med flera sektioner. Plåten är jag så långt nöjd med. Den kostade 160 Thb per meter inkl. isolering.
 
RÄTTELSE!



10A klarar en 1,5 mm2 kabel. Jag använde mig av 2,5 och därav felskrivningen.

En tabell för kabelareor. Personligen så rekommenderar jag att göra som jag och @rowa har gjort, gå upp till 2,5 mm2 på 10A säkring.

10A 1,5mm2
16A 2,5mm2
20A 4mm2
25A 6mm2

"Jag skulle nog säga att om det är någon risk för att gruppen blir överbelastad så dra flera 10A istället för att säkra upp, för när du går över 10-16A på stickpropparna (beroende på kvalité) så börjar du få en klar brandrisk, det kan bli rätt mycket värme innan säkringen går om det är 20A. Redan 16A i Schuko som är tillåtet i Sverige numera är lite riskabelt med gamla grejor. Hellre en eller flera grupper för mycket än en för lite." -Svensk elnisse
Kolla jordningen som ofta är dåligt utförd och kanske ansluter till takstolarna.

Jordspett i koppar är billiga så man kan jorda utomhuskontakter direkt till marken om jordledning saknas.

Jag har bytt till 10 kvadratmillimeters kabel från Jordspett till elcentralen.
 
Vad gäller jordspätt så rekommenderar jag att placera det vid avrinningen av kondensvattnet från AC'n så behövs inte ett megaspätt som når ner till fuktig jord under torrperioden.

Skrev du rätt med 10 mm2 kabel? Det var en liten overkill enligt min mening, jordspett hela vägen till elcentralen;) men som sagt, bättre lite mer än för lite:nod:
 
Vad gäller jordspätt så rekommenderar jag att placera det vid avrinningen av kondensvattnet från AC'n så behövs inte ett megaspätt som når ner till fuktig jord under torrperioden.

Skrev du rätt med 10 mm2 kabel? Det var en liten overkill enligt min mening, jordspett hela vägen till elcentralen;) men som sagt, bättre lite mer än för lite:nod:

Läste på Samsungs kylskåp att man skulle teycka ner i backen ett järnrör för säker jordning.
Så det var alltså på riktigt. Intressant.
Man kan alltså jorda inkommande el på detta vis. I o för sig tror att elektriker här vet det men ifall så är man laddad.
 
Läste på Samsungs kylskåp att man skulle teycka ner i backen ett järnrör för säker jordning.
Så det var alltså på riktigt. Intressant.
Man kan alltså jorda inkommande el på detta vis. I o för sig tror att elektriker här vet det men ifall så är man laddad.

Inte i Thailand väl?
Här kör dom med TT-system där man själv står för jordningen, inte som Sveriges TN-C system där du får en PEN ledare (dvs nollan och jord i samma kabel) från elleverantören.
Det blir mindre katastrof att koppla jorden till nollan i ett elskåp här.

[EDIT) Jag missförstod dig men låter texten ovan stå kvar som info.

Jo, man kör med egna jordspätt. Koppar är det rätta alternativet och finns i större byggvaruhus. Fukten gör så att det blir kontakt mellan marken och spettet. Juh torrare jord juh djupare måste spettet ner
 
Själv skall vi nog sätta tak 3 meter ut från långsidan av huset.
Tegel skulle bli för tung konstruktion så det blir väl plåt med folie under.
Vi får fortfarande 3 meters höjd under då det är rejält högt bygge.
Kostnaden 140 000 bath men då är vi skyddade från sol och regn vilket inte är bra för faranger.
Lite orolig är man för plåten men i uteköket har det fungerat.
 
Vad gäller jordspätt så rekommenderar jag att placera det vid avrinningen av kondensvattnet från AC'n så behövs inte ett megaspätt som når ner till fuktig jord under torrperioden.

Skrev du rätt med 10 mm2 kabel? Det var en liten overkill enligt min mening, jordspett hela vägen till elcentralen;) men som sagt, bättre lite mer än för lite:nod:
Ja 10 kvadrat mm enligt rekommendation av en holländsk granne son är elingejör och bygger kraftverk runt om i världen.
 
 

Liknande trådar

K
Svar
0
Visningar
1 K
Krilla
K
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
S
Svar
3
Visningar
2 K
Shaowpanyaa
S
A
Svar
2
Visningar
5 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
4 K
JohanSa
J
 
Tillbaka
Topp