För att slippa starta en ny tråd så tänkte jag använda mig av denna då den är lite blandad.
Det handlar om isolering så jag hamnar inte OT
.
Jag blev som sagt tidigare imponerad av värmestrålingen (som uteblev) med det isolerade plåttaket.
Det jag skulle vilja räkna på nu är skillnaden mellan den lagrade energin i plåttak jämfört med ett tegeltak. Det jag behöver hjälp med är hur mycket massa (på ren svenska -hur mycket väger) 1 kvadratmeter takplåt och samma för tegeltak?
Jag skulle också vilja veta massan (vikten) på en kvadratmeter vägg, dvs "tegelstenarna", puts och murbruk.
Har ngn möjlighet att väga vad en "tegelsten" väger, och hur många som det går åt på en M2?
Volymen på putsen har jag räknat 3cm på vardera sida. Det är väl rimligt med 3cm?
1*1*(0,03*2)=0,06m3 Densitet för betong är 2300-2500kg/M3 så vi kör på det lägre värdet.
0,006*2300=138kg puts per kvadratmeter. Det kan väl vara rimligt.
Eftersom jag inte är murare så undrar jag hur mycket murbruk kan det ligga? Här får vi nog höfta lite eftersom olika byggare lägger olika mycket bruk mellan stenarna.
Min tes är att i Thailand där vi använder AC ibland (inte kontinuerligt) så är det ur energisynpunkt bättre att isolera väggarna på insidan istället för utsidan, medan i Sverige där vi har jämn inomhustemperatur året runt är bättre att isolera på utsidan. Väggarna hjälper till att hålla värmen jämnare.
Det jag är ute efter är hur mycket energi som lagras i väggarna, och i slutändan vad det kan kosta varje gång vi startar AC'n på kvällen med varma väggar.
Jag tycker (men det är kanske bara jag det) att det ska bli spännande att ta reda på