Taktegel eller plåt på thailändskt hus

Gamla elcentralen en säkring på 35 A. Har tålt alla maskiner som byggarna använt.
DSC_0417.JPG

Läste på Samsungs kylskåp att man skulle teycka ner i backen ett järnrör för säker jordning.
Så det var alltså på riktigt. Intressant.
Man kan alltså jorda inkommande el på detta vis. I o för sig tror att elektriker här vet det men ifall så är man laddad.
Har gjort så har för att jorda kylskåpet.

DSC_0420.JPG
Tyvärr så är många elektriker väldigt okunniga. Tycker t.ex Acn behöver 32 A säkring men 1,5 kvadratskabel är är Ok.

Finns det något sätt att mäta jorden?

När vi köpte huset så minns jag att säljaren "skröt" om hur jordningen var utförd men var i andra tankar då och ställde dumt nog inga motfrågor som t.ex. var jordspettet är placerat.

Finns det något sätt att mäta jorden?

När vi köpte huset så minns jag att säljaren "skröt" om hur jordningen var utförd men var i andra tankar då och ställde dumt nog inga motfrågor som t.ex. var jordspettet är placerat.

När jag jobbade i BKK för några år sedan hade vi några elektriker på plats som mätte upp jorden. De hade ett liknade instrument som i länken nedan som beskriver hur det går till.
http://www.weschler.com/_upload/sitepdfs/techref/gettingdowntoearth.pdf

Senast ändrad:
På en specialaffär i Panung Sarakan eller hur det nu stavas, som pressar profilen, klistrar isoleringen och kapar i rätt längder. Plåten finns på stora rullar i olika färger.

Det bör finnas dylika i de flesta städer så fråga i bygghandeln, färgaffär eller liknande.

På en specialaffär i Panung Sarakan eller hur det nu stavas, som pressar profilen, klistrar isoleringen och kapar i rätt längder. Plåten finns på stora rullar i olika färger.

Det bör finnas dylika i de flesta städer så fråga i bygghandeln, färgaffär eller liknande.

OK, tack för dig. Jag skall nog hitta är rätt wnvis av mig.

Jadå denna takplåt finns i Nan fast bygger ju i Phrae men åker dit imorgon så jag får se. Tackar o pockar :wai:

Jäklar va nice det blev:thumbsup:

Måste säga att jag är mer än imponerad av effekten av alu/skum isoleringen. Verkar som den gör störst nytta på plåttak då aluminiumfolien reflekterar den långvågiga strålningen bättre än den kortvågiga som bildas under tegel och av eternitaktiga materialet. Det går att räkna på det, kanske jag skulle ta mig tid att göra det en dag.

Jordbävningen blev avklarad så inga frågor på den;)

Vad gäller beräkningen så kan ngn börja på det nu, för jag kommer inte att läsa detta förrän 2018:eek:

Värmeflödet q ́ ́ [W/m ] i form av värmestrålning från en yta kan räknas ut med ekvationen
q′′=εσ(T4 −T4 ), (3.3) s sur där ε är ytans emissivitet och σ är Stefan-Boltzmanns konstant. Ts är ytans temperatur, och Tsur är omgivningens temperatur.

Du som är insatt i detta med värmeatrålning kanske kan svara på en fråga.
I teorin så är en vit yta reflekterande, som snö som skickar solstrålarna tillbaka i atmosfären. Svart däremot fungerar tvärtom.
Så till frågan hur är det med färgen på taket då fungerar det likadant?

Du kan om du har möjlighet att göra en test själv. Det krävs inga mätinstrument för skillnaden är så stor.
Ta en bit svart plåt och en vit plåt. Lägg dom i solen en liten stund. Lägg lägg en hand på vardera plåtbit. Du kommer känna skillnaden.
Det går även bra med andra material såsom plast tex, men det måste vara samma material.
En liten varning är på sin plats. Låt inte den svarta plåten ligga för länge innan du tar på den, den kan bli riktigt varm. Juh tjockare plåt, juh större risk för att du kan bränna dig (den blir inte glödande, men du förstår nog vad jag menar;) )

Jag vet att jag i skolan fick ett räkneexempel på värmekonduktivitet och kulör, jag blev så :mad: när det enligt matematiska beräkningar inte ska spela någon roll, "alla vet ju" att svart blir varmare än vitt:confused:. Ytan, glansen, däremot är oerhört viktig i räkneexempel. :wai: Fattar fortfarande inte varför beduiner oftast har svarta kläder i öknen, men det går att räkna på för den som vill, inte jag;)

För att slippa starta en ny tråd så tänkte jag använda mig av denna då den är lite blandad.
Det handlar om isolering så jag hamnar inte OT;).

Jag blev som sagt tidigare imponerad av värmestrålingen (som uteblev) med det isolerade plåttaket.
Det jag skulle vilja räkna på nu är skillnaden mellan den lagrade energin i plåttak jämfört med ett tegeltak. Det jag behöver hjälp med är hur mycket massa (på ren svenska -hur mycket väger) 1 kvadratmeter takplåt och samma för tegeltak?

Jag skulle också vilja veta massan (vikten) på en kvadratmeter vägg, dvs "tegelstenarna", puts och murbruk.
Har ngn möjlighet att väga vad en "tegelsten" väger, och hur många som det går åt på en M2?
Volymen på putsen har jag räknat 3cm på vardera sida. Det är väl rimligt med 3cm?
1*1*(0,03*2)=0,06m3 Densitet för betong är 2300-2500kg/M3 så vi kör på det lägre värdet.
0,006*2300=138kg puts per kvadratmeter. Det kan väl vara rimligt.

Eftersom jag inte är murare så undrar jag hur mycket murbruk kan det ligga? Här får vi nog höfta lite eftersom olika byggare lägger olika mycket bruk mellan stenarna.

Min tes är att i Thailand där vi använder AC ibland (inte kontinuerligt) så är det ur energisynpunkt bättre att isolera väggarna på insidan istället för utsidan, medan i Sverige där vi har jämn inomhustemperatur året runt är bättre att isolera på utsidan. Väggarna hjälper till att hålla värmen jämnare.

Det jag är ute efter är hur mycket energi som lagras i väggarna, och i slutändan vad det kan kosta varje gång vi startar AC'n på kvällen med varma väggar.
Jag tycker (men det är kanske bara jag det) att det ska bli spännande att ta reda på

Liknande trådar

K
Svar
0
Visningar
1 K
Krilla
K
A
Svar
0
Visningar