Taktegel eller plåt på thailändskt hus

Vi har eternit tak. Skall byta det då det finns sprickor samt att färgen börjar blekna så att det inte är snyggt. Funderar på isolerad takplåt. Men takplåten skruvas väl fast så jag misstänker att tätningen torkar sönder med åren runt takskruven. Solen och värmen är ju otrolig här så min tanke är att livslängden kanske inte är så lång på tätningar under skruven. Vad tror ni?

Jag vet att jag i skolan fick ett räkneexempel på värmekonduktivitet och kulör, jag blev så :mad: när det enligt matematiska beräkningar inte ska spela någon roll, "alla vet ju" att svart blir varmare än vitt:confused:. Ytan, glansen, däremot är oerhört viktig i räkneexempel. :wai: Fattar fortfarande inte varför beduiner oftast har svarta kläder i öknen, men det går att räkna på för den som vill, inte jag;)

:D Den var bra!
Jag fattar inte heller varför använda svarta kläder i sol. Enligt Darwin så borde dessa människor utplåna sig själva (hårdkokta äggo_O med noll reproduceringsförmåga), så det andra alternativet måste vara religion/seder. För inte är det kamouflage att vara svart i en öken...

Blöta betongpannor ca: 50kg/m2 2.5mm plåt ca: 20kg/m2 skulle nog räkna på 25 kg/m2med falsar och 3 mm plåt. Tegelsten ca 45 st./m2 mellan 1400 och 1800 kg per kubik, vet inte vilket tjocklek stenen har. Högre vikt=bättre kvalitet. Nu får du visa uträkningarna och vad du kommer fram till;):wai:

Murtegel
Format Antal/kvm Vikt/sten
260x120x65 mm 50 st 3,2 kg

Fasadtegel
Format Antal/kvm Vikt/sten
260x65x15 mm 50 st 0,5 kg

Klippte och klistra lite;)

Finns det inte aluminium takplåt i Thailand, är det vanlig stålplåt som bara används?

Gav upp takvärmen då den inte är relevant pga isolering i undertaket. Så låt oss fokusera på väggarna.
Jag hittade 4 "tegelstenar" som jag vägde. Dom hade en massa på 24,3kg. Per styck blir det ≈6kg/st.
Mätte på muren där det var 12,5 tegelstenar/m2.
Det ger 6*12,5=75kg
75 + 138 (putsen) = 213kg/m2 vägg. Nu måste vi lägga till murbruket. Ska vi höfta till med 70kg? Samma som putsen på ena sidan men det verkar inte rimligt så jag kör på 50kg. Om ngn har bättre vikt så vänligen återkoppla.
213+50=263kg

Formeln jag kommer använda är E=cm(delta)T
m (massan)=263kg
c (specifik värmekapasitet för betong)=0,90
T=temperatur (delta)T är temperaturskillnad.
Är det rimligt att väggarna håller en temperatur på 40 grader en vanlig solig dag i Thailand? Vi kan nog vara överens om att det är rimligt. Att ställa AC'n på 25 grader är rimligt? Personligen så ställer jag den på 26-27 men vet de som ställer den på 23.
(delta)T = 40-25= 15

E=0,9*263*15=4887J

Nu vet vi energin som släpps ut per m2. (detta är spännande) Nu kan var och en räkna ut sitt egna sovrums m2. Mitt sovrum är 4m brett, 5m långt och 3m högt. (4*3) ena väggen+(5*3) andra väggen* 2 alla 4 väggar =54m2.

Utan att räkna in tak och golv så kommer (jag vet inte svaret ännu) 4887J*54m2=263898≈264kJ att frigöras från bara väggarna.

Hur mycket är 264kJ på ren svenska? Om jag ska räkna om det till Watt så behövs en tidsenhet.
Ska vi dra till med att det tar 10 minuter för att det ska bli 25 grader även i väggarna? Det spelar i praktiken ingen större roll då ett arbete i slutändan kräver lika mycket energi fast på olika tid (lite flummigt förklarat)

Sorry, men nu måste jag återvända till verkligheten... Återkommer snart

Gav upp takvärmen då den inte är relevant pga isolering i undertaket. Så låt oss fokusera på väggarna.
Jag hittade 4 "tegelstenar" som jag vägde. Dom hade en massa på 24,3kg. Per styck blir det ≈6kg/st.
Det ger 6*12,5=75kg
75 + 138 (putsen) = 213kg/m2 vägg. Nu måste vi lägga till murbruket. Ska vi höfta till med 70kg? Samma som putsen på ena sidan men det verkar inte rimligt så jag kör på 50kg. Om ngn har bättre vikt så vänligen återkoppla.
213+50=263kg

m (massan)=263kg
Är det rimligt att väggarna håller en temperatur på 40 grader en vanlig solig dag i Thailand? Vi kan nog vara överens om att det är rimligt. Att ställa AC'n på 25 grader är rimligt? Personligen så ställer jag den på 26-27 men vet de som ställer den på 23.
(delta)T = 40-25= 15

E=0,9*263*15=4887J

Nu vet vi energin som släpps ut per m2. (detta är spännande) Nu kan var och en räkna ut sitt egna sovrums m2. Mitt sovrum är 4m brett, 5m långt och 3m högt. (4*3) ena väggen+(5*3) andra väggen* 2 alla 4 väggar =54m2.

Utan att räkna in tak och golv så kommer (jag vet inte svaret ännu) 4887J*54m2=263898≈264kJ att frigöras från bara väggarna.

Hur mycket är 264kJ på ren svenska? Om jag ska räkna om det till Watt så behövs en tidsenhet.
Ska vi dra till med att det tar 10 minuter för att det ska bli 25 grader även i väggarna? Det spelar i praktiken ingen större roll då ett arbete i slutändan kräver lika mycket energi fast på olika tid (lite flummigt förklarat)

Haha... Spännande att se om teori och praktik stämmer. Glöm inte verkningsgraden på ACn.

Hooja vilken respons det här blev vetenskapligt helt plötsligt. Jag som bara tänkte på plåtfärgen.
Det med svarta kläder med folk i öken kan ju förklaras med ytbehandlingen, det kanske inte var så glatt. :rolleyes:

Vi har eternit tak. Skall byta det då det finns sprickor samt att färgen börjar blekna så att det inte är snyggt. Funderar på isolerad takplåt. Men takplåten skruvas väl fast så jag misstänker att tätningen torkar sönder med åren runt takskruven. Solen och värmen är ju otrolig här så min tanke är att livslängden kanske inte är så lång på tätningar under skruven. Vad tror ni?
Tärningen torkar säkert, men man skruvar där profilen är hög. Rimligtvis så bör det inte bli så stort läkage i alla fall.

Jag vet att jag i skolan fick ett räkneexempel på värmekonduktivitet och kulör, jag blev så :mad: när det enligt matematiska beräkningar inte ska spela någon roll, "alla vet ju" att svart blir varmare än vitt:confused:. Ytan, glansen, däremot är oerhört viktig i räkneexempel. :wai: Fattar fortfarande inte varför beduiner oftast har svarta kläder i öknen, men det går att räkna på för den som vill, inte jag;)
Att dom går med svarta kläder gör att dom får inbyggd aicondition ;)
Dom går i luftiga kläder värmen skapar ett insug av luft nedtill och utblås upptill vilket skapar en luftström som känns svalkande.
Även i Asien var det väl förr iallafall vanligt med svarta luftiga kläder på risfälten, eller är det bara vad jag fått för mig när man sett på vietnamfilmer?

För att slippa starta en ny tråd så tänkte jag använda mig av denna då den är lite blandad.
Det handlar om isolering så jag hamnar inte OT;).

Jag blev som sagt tidigare imponerad av värmestrålingen (som uteblev) med det isolerade plåttaket.
Det jag skulle vilja räkna på nu är skillnaden mellan den lagrade energin i plåttak jämfört med ett tegeltak. Det jag behöver hjälp med är hur mycket massa (på ren svenska -hur mycket väger) 1 kvadratmeter takplåt och samma för tegeltak?

Jag skulle också vilja veta massan (vikten) på en kvadratmeter vägg, dvs "tegelstenarna", puts och murbruk.
Har ngn möjlighet att väga vad en "tegelsten" väger, och hur många som det går åt på en M2?
Volymen på putsen har jag räknat 3cm på vardera sida. Det är väl rimligt med 3cm?
1*1*(0,03*2)=0,06m3 Densitet för betong är 2300-2500kg/M3 så vi kör på det lägre värdet.
0,006*2300=138kg puts per kvadratmeter. Det kan väl vara rimligt.

Eftersom jag inte är murare så undrar jag hur mycket murbruk kan det ligga? Här får vi nog höfta lite eftersom olika byggare lägger olika mycket bruk mellan stenarna.

Min tes är att i Thailand där vi använder AC ibland (inte kontinuerligt) så är det ur energisynpunkt bättre att isolera väggarna på insidan istället för utsidan, medan i Sverige där vi har jämn inomhustemperatur året runt är bättre att isolera på utsidan. Väggarna hjälper till att hålla värmen jämnare.

Det jag är ute efter är hur mycket energi som lagras i väggarna, och i slutändan vad det kan kosta varje gång vi startar AC'n på kvällen med varma väggar.
Jag tycker (men det är kanske bara jag det) att det ska bli spännande att ta reda på
Viktigt att använda väggfärg som reflekterar solstrålningen. Märker skillnad efter ommålning på huset i Pattaya med bra färg.

Stor skillnad i alla fall på Thaihuset som inte lagrar värme, utan temperaturen är ungefär samma ute som inne.
.

Det ger 6*12,5=75kg
213+50=263kg

m (massan)=263kg
(delta)T = 40-25= 15

E=0,9*263*15=4887J

1W=3,6Kj/h med tak och golv ca:100W/h för att "neutralisera" den effekte, kan det stämma:confused: 2,4 kw/h om den står på dygnet runt á 4 baht (?) Nja måste nog kontrollräkna allt inte bara gå på 264 KJ in. En uggla begraven:confused::rolleyes:

Tärningen torkar säkert, men man skruvar där profilen är hög. Rimligtvis så bör det inte bli så stort läkage i alla fall.
Aha, skruvar man där profilen är som högst förstår jag att man inte använder tunn aluminium då den skulle bli demolerad.I Sverige skruvar man ju i "profildalarna", i varje fall aluminium men vill minnas att det är samma för profiler av stål också.

Aha, skruvar man där profilen är som högst förstår jag att man inte använder tunn aluminium då den skulle bli demolerad.I Sverige skruvar man ju i "profildalarna", i varje fall aluminium men vill minnas att det är samma för profiler av stål också.

Best att du kollar själv,då du hittar ett aluminium tak.

Senast redigerad av en moderator:
Viktigt att använda väggfärg som reflekterar solstrålningen. Märker skillnad efter ommålning på huset i Pattaya med bra färg.

Stor skillnad i alla fall på Thaihuset som inte lagrar värme, utan temperaturen är ungefär samma ute som inne.
.

Det bästa är att lägga en primer, innan målningen,då sitter färgen i många år.

Syftade på Thai tak med flera sektioner. Plåten är jag så långt nöjd med. Den kostade 160 Thb per meter inkl. isolering.

Hej håller på och lägger tak med tegelpannor, hur ser din folier med isolering ut? jag fick bara med en aluminium folie som de lägger över läkten???sen klämmer de fast den med pannorna.

Hej håller på och lägger tak med tegelpannor, hur ser din folier med isolering ut? jag fick bara med en aluminium folie som de lägger över läkten???sen klämmer de fast den med pannorna.
Jag har sett det i Thailand förut och då tänkte jag att det måste vara mycket bättre att lägga folien under läkten:confused:

DSC_0446.JPG

Så här det är någon sorts skumplast och folie som klistras på takplåten vid tillverkningen.

Kolla att överlappningen görs rätt då den även ska skydda mot läckage.
I Sverige har vi Al tak på landet och dessa ska skruvas i den lägsta delen av profilen. Frågan var om det fanns i Thailand!

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

K
Svar
0
Visningar
1 K
Krilla
K
A
Svar
0