Tid att lära sig Thai

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mackes

Forumveteran
Hej,

Jag håller på att kämpa med att lära mig Thai, har hållit på lite löst i tre år och lite mer målinriktat senaste året. Gick ett halvår på kurs förra året och lärde mig grunderna och grammatiken samt att läsa Thai skript. I den kursen var det "Bangkok" Thai som gällde. Nu pluggar jag dagligen glosor någon timma men tycker det går långsamt, lärde mig franska en gång i tiden på bara några månader.

Jag kan nu göra mig förstådd i affärer och på restauranger och har till och med lyckats konversera på Thai med Taxichaufförer i Bangkok.

Jag har fortfarande väldiga problem med att förstå folk i min hemby (Isaan) där språket är väldigt dialektalt med stora inslag från Laos, ungefär som vår skånska kan jag tänka. Min fru vill väldigt gärna träna sin engelska så det blir mest engelska hemma. Har funderat på att gå över helt till Thai hemma för att få fart på inlärningen men det är ju lite jobbigt...

Några tips och råd? Hur lång tid har ni tagit för att lära er Thai? Någon som anser sig tala flytande? Jag antar att åldern spelar roll och jag är ju drygt 60.

Tack, det uppmuntrar till fortsatta studier!!! ;D Känner mig själv oduglig ibland.
Ett av mina favoritcitat:
-Hur äter man en elefant?
-En liten bit i taget.

"mackes " sa:
Hej,

Jag håller på att kämpa med att lära mig Thai, har hållit på lite löst i tre år och lite mer målinriktat senaste året. Gick ett halvår på kurs förra året och lärde mig grunderna och grammatiken samt att läsa Thai skript. I den kursen var det "Bangkok" Thai som gällde. Nu pluggar jag dagligen glosor någon timma men tycker det går långsamt, lärde mig franska en gång i tiden på bara några månader.

Jag kan nu göra mig förstådd i affärer och på restauranger och har till och med lyckats konversera på Thai med Taxichaufförer i Bangkok.

Jag har fortfarande väldiga problem med att förstå folk i min hemby (Isaan) där språket är väldigt dialektalt med stora inslag från Laos, ungefär som vår skånska kan jag tänka. Min fru vill väldigt gärna träna sin engelska så det blir mest engelska hemma. Har funderat på att gå över helt till Thai hemma för att få fart på inlärningen men det är ju lite jobbigt...

Några tips och råd? Hur lång tid har ni tagit för att lära er Thai? Någon som anser sig tala flytande? Jag antar att åldern spelar roll och jag är ju drygt 60.

ja de som pratar flytande thai kan du nog räkna på dina tio fingrar. Nä jag tror helt enkelt att fortsätt som du gör och ta det inte för hårt.

Faktum är ju att jag genom min fru och hennes barn och systrar mm, förstått att de själva behärskar inte språket till mer en kanske 40 %.

De flesta thai på gatan pratar väldigt förenklad thai, så skippa all grammatik och som jag såg i ett annat forum en som kan thai bra sa "KISS", keep it short and simple", så kommer du långt!

Insayt

"Insayt " sa:
, så skippa all grammatik

så kommer du långt!

Insayt

det här e väl skitsnack från dig va ??? du som snackar att man ska kunna grammatik o allt annat för att lära sig thai

"glimten66 " sa:
det här e väl skitsnack från dig va ??? du som snackar att man ska kunna grammatik o allt annat för att lära sig thai

Nä, glimten66, kom du ihåg det inlägget där jag sa att jag skall skapa en sida med en massa förenklade fraser, för i det inlägget påpekade jag att jag faktiskt under en tid nu kommit på att, man behöver inte all denna grammatik för att prata med folk på gatan och det är faktiskt sant och du tyckte ju då att det vore kanon.

Jag skall göra det, men som du vet så sitter jag i Thailand nu och har ingen lust att sitta med detta nu, men lugn jag kommer till detta. ;)

Sen det som jag gjort här är ju för dem som vill mer lära sig grunderna.

Insayt

"legolas " sa:
Visserligen blåser förändringens vindar hela tiden i livet, men jag trodde aldrig att snälle Glimten66 skulle bli en tuffing som skällde på folk, och den annars lite vilde Insayt bli snäll som en lamm.... Lite måtta får det allt vara på baletten tycker jag!!!
Seså återgå till Era vanliga jag, så jag vet vem som är vem... ;D ;D

legolas
Nä du, så länge som du sitter i centrifugen så är allt lugnt :D :D

"legolas " sa:
Visserligen blåser förändringens vindar hela tiden i livet, men jag trodde aldrig att snälle Glimten66 skulle bli en tuffing som skällde på folk, och den annars lite vilde Insayt bli snäll som en lamm.... Lite måtta får det allt vara på baletten tycker jag!!!
Seså återgå till Era vanliga jag, så jag vet vem som är vem... ;D ;D

legolas

Jag tror att omständigheter avgör svaren ;D ;D ;D, men du ser, vi gamla gubbar kan läras att sitta! ;D ;D

Insayt

Precis som alla språk så är det enkelt att lära sig om man vill, plocka på dig genom filmer musik osv så komemr du nog att kunan det bättre inom kort! att du lärde dig gramatiken är grymt! Skriva och läsa gör det hela mycket enklare! ;) so keep it going!
lär dig deras grundspråk så förstår du allt efter kort!
Lärt mig thai genom kompisar och en familj här men förtår mer än vad jag kan prata själv :d kanske är blygheten av att säga något fel(hehe) vet att det inte är så populärt! haha

MVH Charlie Wall :wai:

"Gari " sa:
Precis som alla språk så är det enkelt att lära sig om man vill, plocka på dig genom filmer musik osv så komemr du nog att kunan det bättre inom kort! att du lärde dig gramatiken är grymt! Skriva och läsa gör det hela mycket enklare! ;) so keep it going!
lär dig deras grundspråk så förstår du allt efter kort!
Lärt mig thai genom kompisar och en familj här men förtår mer än vad jag kan prata själv :d kanske är blygheten av att säga något fel(hehe) vet att det inte är så populärt! haha

MVH Charlie Wall :wai:
Jag tycker det är tvärtom det går lättare att lära sig lite thai än att förstå vad dom säger. 8)

Jag hörde följande vilket jag tycker stämmer ganska bra.

Att lära sig tala Thai tar ca två år!
Att thai ska förstå dig tar ytterligare två år!
Att du sen ska förstå vad de svarar tar ytterligare två år!

"Janne " sa:

Ja...Janne därför har jag gett upp!!.....Karma!

Areeya

"Janne " sa:

Stämmer så långt med mina erfarenheter, har hållit på i snart två år. Men det finns ingen på kartan att ge upp. Hur äter man en elefant? En liten bit i taget...

"mackes " sa:
Stämmer så långt med mina erfarenheter, har hållit på i snart två år. Men det finns ingen på kartan att ge upp. Hur äter man en elefant? En liten bit i taget...
Jag ger inte upp.Man kan inte bli för gammal för att lära nytt. :nod:

Det är bra folk ge inte upp, inte du Frank heller ... man kan ju sänka ambitionen men att klara sig hjälpligt!

Men tror det är lättare i Thailand ... hemma lär ju sig min fru mitt uttal och känner efter har försökt ändra tonerna femtielva gånger, det var kanske inte helt fel ... sen kommer man till Thailand ... Jag sa till min svärmor att jag ska duscha ... Hon förstod inte ett ord ... min fru sa men han försöker ju prata Thai, nej hon förstod inte, inte min frus syskonbarn heller ... men min son då tre år förstod och repeterade, då förstod svärmor ... men jag sa ju exakt samma ... INTE ... suck :D

"Janne " sa:
Det är bra folk ge inte upp, inte du Frank heller ... man kan ju sänka ambitionen men att klara sig hjälpligt!

Men tror det är lättare i Thailand ... hemma lär ju sig min fru mitt uttal och känner efter har försökt ändra tonerna femtielva gånger, det var kanske inte helt fel ... sen kommer man till Thailand ... Jag sa till min svärmor att jag ska duscha ... Hon förstod inte ett ord ... min fru sa men han försöker ju prata Thai, nej hon förstod inte, inte min frus syskonbarn heller ... men min son då tre år förstod och repeterade, då förstod svärmor ... men jag sa ju exakt samma ... INTE ... suck :D

Nej vi får väl se...lättare när man kommer till Thailand..igen..med lite vanliga fraser.Men här hemma i Sverige i snart 3 år har ju all energi gått åt att hjälpa hustrun som gått på SFI och vill prata Svenska. Nu pratar hon faktiskt bra Svenska...och arbetar tillsammans med Svenskar. Och...dottern...hon pratar bara Svenska...med skånsk brytning ;)..förstår dock det mesta av Thaipratet från mamman...men vägrar prata. Nu ska hon få gå på Thaidagis när vi kommer ner...kan väl kanske få igång språket på henne.

Nja, vi får väl se om jag orkar lära mig mer Thailändska när vi flyttar ner för gott igen... :nod:

Areeya

Just det här med att äldre människor i Thailand inte förstår vår Thai är symptomatiskt. Jag tog upp det med min thai lärare och hon förklarade det med att för många äldre så finns det inte att en falang skulle tala thai så de lyssnar inte efter thai... förrän den yngre upprepar precis samma sak då är det Thai.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
D
Svar