Tjänstepension/utlyttad,utskriven.

• Trådstartare Trådstartare LiveInThailand
  • Start datum Start datum

L

LiveInThailand

Gäst
Har sett det är en del frågor om pension och skatter o.s.v. Jag planerar att börja ta ut tjänstepension vid 55 års ålder, jag är utflyttad och utskriven ifrån Sverige sedan 2013 och ej skattepliktig där. (skattepliktig i Thailand).
Hur funkar det då med skatter på tjänstepension och pension? Jag förmodar att man ska skatta för det i Sverige men är ju skattepliktig i Thailand. Någon som har kunskap om detta?

Tjänstepensioner är ett svårt kapitel.
Är dom intjänade under ett kollektivavtal så är det avtalets regler som avgör när man kan börja ta ut pensionen.
Långt ifrån alla tjänstepensioner går att ta ut från 55 år.
Grundregeln är att beskattning ska ske där pensionen intjänats för den har varit skattefri och avdragsgill under intjänandetiden med vissa undantag. Är det privat eller stat, kommun så finns också skillnader om den går att beskatta i annat EU land.

En bra start är att ta kontakt med pensionmyndigheten.se och se villkoren för dina tjänstepensioner eller direkt där dom är placerade.

I alla fall finns det inget enda svar om det är flera tjänsteställen eller privat pensionssparande.

Har sett det är en del frågor om pension och skatter o.s.v. Jag planerar att börja ta ut tjänstepension vid 55 års ålder, jag är utflyttad och utskriven ifrån Sverige sedan 2013 och ej skattepliktig där. (skattepliktig i Thailand).
Hur funkar det då med skatter på tjänstepension och pension? Jag förmodar att man ska skatta för det i Sverige men är ju skattepliktig i Thailand. Någon som har kunskap om detta?
Grundregeln är ju att skatta där man har pensionen, då du är skatteskyldig i Thailand bör du kontakta Skatteverket och fråga dem.

Antar att du vet att du kan börja ta ut de tjänstepensioner du har vid 55, då det väl inte var en fråga utan ett konstaterande.

Ja, jag kan börja ta ut tjänstepensionen vid 55 år, nu är det inte aktuellt ännu men vill ju veta och ha lite framförhållning. Men får kontakta myndigheterna i Sverige och höra vad som gäller.
Tack för svar.

Ang tjänstepension så beror det helt på vad som står i dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och det land man är skattskyldig i. Portugal funkar ju bra men är man skattskyldig i Thailand så ska man tyvärr skatta i Sverige.
Har en vän som precis haft en diskussion om detta med både skatteverket och annan expertis.

Menar du att du är utskriven. Men. Du jobbar i Thailand och Skattar där? Eller menar du att du är utskriven och har begjort SINK skatt som mantalsskriven utomlands i Thailand?

Om det sista gäller så skall all din "inkomstkälla" från Sverige (pension) skattas med 25 % (om du ansökt och beviljats SINK)

Menar du att du är utskriven. Men. Du jobbar i Thailand och Skattar där? Eller menar du att du är utskriven och har begjort SINK skatt som mantalsskriven utomlands i Thailand?

Om det sista gäller så skall all din "inkomstkälla" från Sverige (pension) skattas med 25 % (om du ansökt och beviljats SINK)
Spelar ingen roll när det gäller Thailand, skatta för tjänstepensionen i Sverige blir det iaf så bara sink eller inte sink att fundera på eller flytta till ett land med bättre dubbelbeskattningsavtal typ Portugal.

Som jag förstår så kommer jag att få skatta min tjänstepension i Sverige, men eftersom det inte rör sig om mer än 8-9 tusen per månad jag kommer att få i 5 år så är nog inte sink ett bra alternativ, vill bara ha ut mina pengar ifrån Sverige och så mycket som möjligt så snabbt som möjligt. Portugal är ju ett alternativ när man blir riktig pensionär, men inte för mig.

Som jag förstår så kommer jag att få skatta min tjänstepension i Sverige, men eftersom det inte rör sig om mer än 8-9 tusen per månad jag kommer att få i 5 år så är nog inte sink ett bra alternativ, vill bara ha ut mina pengar ifrån Sverige och så mycket som möjligt så snabbt som möjligt. Portugal är ju ett alternativ när man blir riktig pensionär, men inte för mig.
Portugal är bara bra när man har tjänstepension, den "riktiga" pensionen skattas i Sverige oavsett var man bor.
Finns väldigt få kryphål i den Svenska skattelagstiftningen.

Portugal är bara bra när man har tjänstepension, den "riktiga" pensionen skattas i Sverige oavsett var man bor.
Finns väldigt få kryphål i den Svenska skattelagstiftningen.
Och om man har stora kapitalvinster ex säljer sitt eget bolag.

Det är dubbelbeskattnings avtalet som möjliggör det hela och Magdalena Andersson tycker att det är skit så hon vill ändra avtalet.

Men att Telia inte betalar någon skatt i Nepal eller Sverige när de säljer sitt Nepalesiska dotterbolag via ett norskt det är tydligen helt OK....

Men att Telia inte betalar någon skatt i Nepal eller Sverige när de säljer sitt Nepalesiska dotterbolag via ett norskt det är tydligen helt OK....
Telia har vassare skattejurister än detta forum har, men ibland går även sådana affärer på pumpen.
Svensk skattelagstiftning är vass och när det startas dotterbolag etc mm bara för att kringgå skatt är upplägget olagligt.
Men det tar många år att döma ut men det kostar höga straffavgifter i slutänden.

Eftersom du nu inte skattar eller är skriven i Swe så har du inga avdrag så då lönar sig SINK

Och om man har stora kapitalvinster ex säljer sitt eget bolag.

Det är dubbelbeskattnings avtalet som möjliggör det hela och Magdalena Andersson tycker att det är skit så hon vill ändra avtalet.

Som alltid i Sverige så klämmer man åt fattigfolket först å främst

Som alltid i Sverige så klämmer man åt fattigfolket först å främst

Är det därför man infört ett extra skatteavdrag för pensionärer, för att klämma åt dem?

...och de stackars fattiglappar som tar ut sin tjänstepension utan skatt i Portugal, jag har lite svårt att tycka synd om dem...

...och Telias VD som fick gå på grund av korruption....

Förstår inte riktigt vad du talar om!

I vilket land klämmer man inte åt ”fattigfolket”? Är väl oftast dom som får ta största smällen.
Så illa är det väl inte, bara att knalla i på socialkontoret och få hyran betald samt en sudd pengar.
Vill man inte jobba så finns det en uppsjö av bidragsformer och försörjning att få.
Fast inte i alla länder, i en del länder förblir man fattig.

Så illa är det väl inte, bara att knalla i på socialkontoret och få hyran betald samt en sudd pengar.
Vill man inte jobba så finns det en uppsjö av bidragsformer och försörjning att få.
Fast inte i alla länder, i en del länder förblir man fattig.

Ja precis, och nu kanske du skall läsa det nmax skrev som jag kommenterade :)

Är det därför man infört ett extra skatteavdrag för pensionärer, för att klämma åt dem?

...och de stackars fattiglappar som tar ut sin tjänstepension utan skatt i Portugal, jag har lite svårt att tycka synd om dem...

...och Telias VD som fick gå på grund av korruption....

Förstår inte riktigt vad du talar om!
Gjorde 220 kr + pa min pension5555haha , sa hojde man bensinen och lite andra skatter sa vart det + for den sketna vansterrregimen igen

Tillbaka
Topp