Utskriven från Sverige eller inte

Jag var nere hos SKV och frågade när jag skulle flytta, har inte lov att vara skriven i Sverige om du skall flytta ut och bosätta dig i annat land enligt xx dagar, till och med om du skall luffa runt i par år har du inte lov att vara fortsatt skriven i Sverige utan ses som utskriven, dom mer eller mindre tvingade mig att skriva ut mig på studs om jag planerade att flytta ut mer än 6 månader. Bara bra för mig för då blev jag skattebefriad på studs. Ok gäller ju detta inte sink men fortsatt för dom förlorade skatteintäckter.
Jag vet att jag borde ha skrivit ut mig tidigare. Men inte fått tummen ur.
Har inte riktigt kollat villkoren för SINK utan läst på många ställen innehav av näringsfastighet diskvalifiserar.
Nu har jag ju varit en god skattebetalare, särskilt förra året då jag lyfte ett engångsbelopp.

Hur löser man detta som Avanza vill ha. Räkningarna el- vatten gör till hustrun och är ju på Thailändska.

2. Ett officiellt dokument, utfärdat i ditt nuvarande hemvistland, som bekräftar din hemvistadress i utlandet. Exempelvis elräkning, telefonräkning eller lönespecifikation där din adress finns utskriven. Vänligen markera adress på bifogat dokument. (Observera att detta dokument behöver vara läsbart för Avanza. Kinesiska och arabiska tecken m.m. är ej tillåtet.)

Hur löser man detta som Avanza vill ha. Räkningarna el- vatten gör till hustrun och är ju på Thailändska.

2. Ett officiellt dokument, utfärdat i ditt nuvarande hemvistland, som bekräftar din hemvistadress i utlandet. Exempelvis elräkning, telefonräkning eller lönespecifikation där din adress finns utskriven. Vänligen markera adress på bifogat dokument. (Observera att detta dokument behöver vara läsbart för Avanza. Kinesiska och arabiska tecken m.m. är ej tillåtet.)
Får väl gå till immigration och få ett certificate of residence.

Dom verkar lite petiga verkar det som

Klart det är, det har med säkerheten för din post att göra. Kompl. med mitt förslag så styrker du din vistelse. Fråga vilka handlingar dom vill se.
Själv har jag ej denna tjänst, onödigt, då jag bara har post från banken och PM.
Har du angett din Th adress till SWE. SKV. så kan dom väl kolla med dom.
Min post från PM tex. kommer via den adress jag angett inget problem.

Klart det är, det har med säkerheten för din post att göra. Kompl. med mitt förslag så styrker du din vistelse. Fråga vilka handlingar dom vill se.
Själv har jag ej denna tjänst, onödigt, då jag bara har post från banken och PM.
Har du angett din Th adress till SWE. SKV. så kan dom väl kolla med dom.
Min post från PM tex. kommer via den adress jag angett inget problem.
Jag har via mailade fått samma svar om vad som krävs, samma som Avanza har på webben.

Jag fixade ett skriftligt kontoutdrag från banken får 200 THB som Avanza har godtagit. Handelsbanken ändrade adressen enligt mitt mail utan problem.

Har beviljats SINK, i beslutet står att det gäller från 16-03-29 till 16-12-31. Hur går förlängningen till?

Har beviljats SINK, i beslutet står att det gäller från 16-03-29 till 16-12-31. Hur går förlängningen till?
Det kommer du att bli varse snart, du får från skv att du är utskriven från detta datum 16-03 -29 Sedan får du ett brev från FK som medd. dig att du har ansökt om utträde ur FK. (trots att du inte har skrivit till dom) f o m. det datum du senast lämnade Swe.(ditt senaste utresedatum)
Förlängningen sker aut. du får ett brev varje år, där det står att du kommer att beskattas enligt sink.Om du vill skatta enl. inkomstskattelagen så skriver du och ber om detta, du kan ändra din dekl. inom 5år om du vill.
Kolla bara att dina utbetalare drar 20%, för mig "glömde" Skv. att meddela en utbetalare,så det rättade dom.
Det ser du på dina avier du fär i början på året, hur mycket skatt dom dragit.

Du kommer detta år att "förlora" lite på din sink,eftersom att du har sökt lite sent.Du kommer nämligen inte för tiden fram till ditt beslutsdatum, bara att få en del av ditt grundavdrag, c:a 9500 sekr.Men du får sink resten av året, så du kommer att tjäna på det ändå.
För att få sink under hela året ,så bör man ansöka under dec- jan.

Fick du Sink trots att du äger en näringsfastighet...??? Dessutom om du är 66 år eller fyller det detta år så bör du räkna noga på detta med att Sinkskatta kontra det förhöjda avdraget du har från det år du fyller 66 .... bara att räkna , jag själv förlorar så lite så det är försumbart med tanke på de förmåner jag har som inskriven , sjukvård, möjlighet till att sjukförsäkra mig via hemförsäkring mm ...... Kan vara bra att kolla , innan jag fick dubblerat avdrag så lönade sig sinkskatt men ej nu ...Min pension ligger på ca 20,000 före skatt /mån.

Ja! Då SINK avdraget är ungefär lika stort/litet som det förhöjda grundavdraget så är det en fördel för mig med SINK.

Grattis , Har för mig att skattemyndigheten har ungefär denna regel "Du skall sakna väsentlig anknytning till Sverige ", Undrar hur dom tänker då , att äga en fastighet är väl i allra högsta grad väsentlig anknytning ...;)

Pension från staten kommer inte att finnas i framtiden utan det gäller att spara till sin egen pension eller leva på försörjningsstöd som nysvenskarna gör.
Att pensionen kommer från staten är bara delvis sant. Mestadels är det en form av tvångssparande.För en löntagare utgår en del av lönesumman en insättning i pensionsfonder. vågar inte uttala mig hur det är för företagare. Staten administrerar utbetalningarna.

Grattis , Har för mig att skattemyndigheten har ungefär denna regel "Du skall sakna väsentlig anknytning till Sverige ", Undrar hur dom tänker då , att äga en fastighet är väl i allra högsta grad väsentlig anknytning ...;)
Man får inte sink om man äger en permamentbostad, då har dom gjort fel och blir nog backning i sista ändan.

Var så skatteverket sa till mig med när jag var och pratade med dom angående min utskrivning och vad som gällde skattemässigt för mig.
Jag fick inte ha något boende som kunde knyta mig till Sverige, om jag hade det skulle jag inte ses som utflyttad och skattas därefter.

Det är egentligen lite konstigt.
Gick det inte att tillämpa 6 månadersregeln?

Det är egentligen lite konstigt.
Gick det inte att tillämpa 6 månadersregeln?
Samma sak gällde för mig , ,detbhandlade till och med om att jag var vårnadshavare av en 11 åring i Sverige , till och med detta ansågs vara "väsentlig anknytning" , däremot att äga en fastighet , villa eller dyligt , underförstått även detta som nu diskuterades , en näringsfastighet, det bör ju i allla fall räknas som väsentlig anknytning ,, snurrigt ,undrar om de inte gjort fel , eller så har de bara ingen koll , förmodligen det senare .................

Man får inte sink om man äger en permamentbostad, då har dom gjort fel och blir nog backning i sista ändan.
Byggnaden är inte användbar som permanentbostad utan renovering. Det tog fem veckor att få beslutet så jag tror det är ett genomtänkt beslut.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp