Topprankade resmål i Asien.

Må så vara, men efter känt på Indisk byråkrati i Kochi och på dess flygplats så vill det till mycket att jag ska besöka landet fler gånger.
Säkert en karenstid på tio år för mig, oavsett natur och sevärdheter.
Indien är ju stort men visst i Indien kan man förvänta sig precis vad som helst men förmodligen det mest spektakulära landet i världen och jag har varit från norr till söder i princip.

Zanzibar eller Unguja som ön egentligen heter hör definitivt hemma i övre delen av "topplistan".
Pemba och Unguja tillsammans med ett antal mindre öar utgör Zanzibar. Några år efter Tanganyika erhållit självständighet så ingicks en union med Zanzibar. Det nya namnet blev Tanzania. Ett fantastiskt land som ligger mig mycket varmt om hjärtat efter våra år där. Serengeti, Ngorongoro, Victoriasjön, Tanganyikasjön, Kilimanjaro, Indiska Oceanen... Ett underbart land med underbara gästvänliga människor.

Bilden nedan är, om jag inte ser fel, från Matemwe på nordostkusten av Unguja. Den mindre ön på bilden
heter Mnemba och är bara för snuskigt rika. Bill Gates hyrde "hela" ön. Endast 10 bandas (hyddor) som kostar från 12-1300 USD och upp per natt. Har inte varit iland där då det är landstigningsförbud om man inte är gäst. Har tagit mig runt ön i en outrigger canoe på behörigt avstånd...

001107214088013091116065063147031021087092063085.jpg

Någonstans på Zanzibar är det två Gotländska systrar från min hem ö Fårö som har en större bungalow resort som måste ha varit där minst 15-20 år

Bali kan jag skriva under på, en fantastisk natur och spännande kultur, väldigt grönt och vackert dessutom. Tyvärr lite väl mycket turister för min smak vilket även gäller Boracay. Åkte aldrig dit av den anledningen. Jag har inte varit på Palawan heller men den ön ligger högt upp på listan om jag återvänder till Filippinerna någon gång vilket säkert inte är omöjligt. Har många goda vänner där.

Sumatra röstar jag på.

Någonstans på Zanzibar är det två Gotländska systrar från min hem ö Fårö som har en större bungalow resort som måste ha varit där minst 15-20 år

Kattis och Len, från Fårö, liksom en och annan "hotellmagnat":D:D:D. (Ger mig f-n på att familjen Hilton härstammar från Fårö). Matemwe bungalows startade de från noll runt 1990. En helt makalös bedrift. Var där första gången 1993 på ett kort break från kneget i Somalia.

Kattis jobbade extra på min svägerskas arbetsplats för att spara till en jordenruntresa tillsammans med syrran, Len. De kom inte längre än till "Zanzibar". Om jag minns rätt så skulle de tillbaka till Tanzania. Båten de var bokade med fick något haveri och de satt och väntade på återresa när de kom i slang med en lokalinnevånare som undrade vad de tyckte om ön. Sa att de älskade stället. Fick genom honom veta att det var möjligt att köpa land på
ön. Sagt och gjort. De avbröt jordenruntluffandet. Hem och ordnade med finanserna. Sedan ett "helvetes" arbete under primitiva förhållanden. Bodde i tält utan några som helst bekvämligheter under en längre tid.

Tror att de kan ha sålt hela eller delar av anläggningen. Vet att någon holländare köpte in sig och att Len och hennes snubbe var på väg att starta någon ny verksamhet på fastlandet. En safarikamp. Vet inte om det blev något av. Detta vad jag minns.

Kollade i dag lite snabbt med min svägerska och fick veta att Kattis med man och barn bor på Gotland.

Ser lite annorlunda ut i dag mot när vi var där...;

https://www.africaodyssey.com/tanzania/matemwe-bungalows

Kattis och Len, från Fårö, liksom en och annan "hotellmagnat":D:D:D. (Ger mig f-n på att familjen Hilton härstammar från Fårö). Matemwe bungalows startade de från noll runt 1990. En helt makalös bedrift. Var där första gången 1993 på ett kort break från kneget i Somalia.

Kattis jobbade extra på min svägerskas arbetsplats för att spara till en jordenruntresa tillsammans med syrran, Len. De kom inte längre än till "Zanzibar". Om jag minns rätt så skulle de tillbaka till Tanzania. Båten de var bokade med fick något haveri och de satt och väntade på återresa när de kom i slang med en lokalinnevånare som undrade vad de tyckte om ön. Sa att de älskade stället. Fick genom honom veta att det var möjligt att köpa land på
ön. Sagt och gjort. De avbröt jordenruntluffandet. Hem och ordnade med finanserna. Sedan ett "helvetes" arbete under primitiva förhållanden. Bodde i tält utan några som helst bekvämligheter under en längre tid.

Tror att de kan ha sålt hela eller delar av anläggningen. Vet att någon holländare köpte in sig och att Len och hennes snubbe var på väg att starta någon ny verksamhet på fastlandet. En safarikamp. Vet inte om det blev något av. Detta vad jag minns.

Kollade i dag lite snabbt med min svägerska och fick veta att Kattis med man och barn bor på Gotland.

Wow

Ja det är krut i oss Fåröbor tjejerna hette Hörlin i efternamn och deras far var fyrmästare på Gotska Sandön så det var där dom växte upp mer eller mindre

Ja det är krut i oss Fåröbor tjejerna hette Hörlin i efternamn och deras far var fyrmästare på Gotska Sandön så det var där dom växte upp mer eller mindre

Han var involverade i tillkomsten av anläggningen på mer än ett sätt. Vet att han bl. a.stod för designen av den stora byggnaden som används som matsal...

Vad jobbade du med i Somalia,

Arbetade åt UNHCR, United Nations High Commissioner for Refugees, som Gnist/radiotekniker.
Stationerad i Bardera. Campen inte större än en fotbollsplan omgärdad av en mur och med vaktorn
bemannat 24/7. Först amerikanska soldater (cowboytypen) och senare ersatta av så mycket bättre botswanska soldater. Semiöken. Damm och värme i överflöd. Safaritält och campingsäng. Ormar och scorpioner av den
elakaste sort. Men vi var ett mestadels gott gäng på c:a 10 pers. Ingen chartertrip direkt men vi hade kul.
Och tjänade pengar som gräs...

Cross-border operation. Målet var att något tömma flyktinglägren på kenyanska sidan. I tjänst 24/7 i
en månad. Sedan 36 timmar i Nairobi efter skumpat runt i en liten Cessna. Fick en vecka R&R efter sex månader.

Liknande trådar

G
Svar
3
Visningar
4 K
Anonym
A
Svar
14
Visningar
2 K