Transferwise ev. Varning

PeterSfa

Forumveteran
Sedan igår har Transferwise slutat fungera.
Flera röster på nätet gör gällande att Transferwise inte är likvida och att de polisanmälts.
Mina pengar är låsta, andra rapporterar samma sak.
Det går skicka in pengar, men de betalas inte ut från dem.

Jag har varit i kontakt med supporten, de svarar, men ger inga besked. De förhalar med bisnack.
Det kan vara problem med systemet, men var försiktiga för tusentals enligt uppgift har sina pengar låsta.

Det har snurrat runt uppgifter på olika FB grupper om att Svenska Banker inte längre får överföra pengar till Filippinerna.
Orsaken var att ökade krav mot att förhindra att stödja terrorism.
Dessa inlägg är nu borttagna så det kan ha varit 1 april som dragit igång dessa rykten.

Det har snurrat runt uppgifter på olika FB grupper om att Svenska Banker inte längre får överföra pengar till Filippinerna.
Orsaken var att ökade krav mot att förhindra att stödja terrorism.
Dessa inlägg är nu borttagna så det kan ha varit 1 april som dragit igång dessa rykten.
Ligger kanske en del i det. Transferwise säger nu att de slutat överföra PHP.
Problemet är bara att detta sägs på fler ställen om andra valutor. Undrar det är förhalning.

Php.png

Billigt och bra går sällan hand i hand...

Jag har länge vädrat min skeptisism kring alla dessa fintech bolag som dykt upp och gjort förluster från dag ett.

Jag vet att det finns riskkapital bakom och att man vill ta marknadsandelar och därefter hoppas på en utrensning på en överetablerad marknad.

Det svåra för oss konsumenter är att veta vilken aktör som har mest muskler och längst uthållighet.

Ligger kanske en del i det. Transferwise säger nu att de slutat överföra PHP.
Problemet är bara att detta sägs på fler ställen om andra valutor. Undrar det är förhalning.

Php.png
Tror att TransferWise har slut på sina depåer i Filippinerna.
Dom för ju inte över några pengar alls utan betalar ut från egna konton i filippinska banker.
Hela konceptet bygger på att det ska föras över pengar till USA, Sverige och andra länder så dom har balans mellan sina konton runt om i världen.
Jag misstänker att utflödet av pengar från Filippinerna har minskat betydligt under lockdown och mer pengar skickas från olika länder för att hjälpa sina familjer.

Hur det ser ut i Thailand är säkert olika.

Bara en teori, men jag ska kolla om Swedbank har någon information men svaret dröjer till efter helgen.

Billigt och bra går sällan hand i hand...

Jag har länge vädrat min skeptisism kring alla dessa fintech bolag som dykt upp och gjort förluster från dag ett.

Jag vet att det finns riskkapital bakom och att man vill ta marknadsandelar och därefter hoppas på en utrensning på en överetablerad marknad.

Det svåra för oss konsumenter är att veta vilken aktör som har mest muskler och längst uthållighet.
Håller helt med dig, skeptisk som jag är tar jag inga risker. Använder alltid banken när jag skickar, senast var för ett par dagar sedan till svärfars sjukförsäkring. Viktigt idag i coronatider.

Jag som blev så nöjd med TW. Hann bara göra en transaktion. Det får bli ett steg tillbaka nästa gång och återgå till att skicka via banken. När världsläget blivit stabilt igen så får vi se hur vi gör.

Har skrivit till Swedbank men svaret kan ta hela 5 vardagar.
En kompis här har idag skickat med TW från Kanada till Filippinerna och kommer att rapportera hur det gått.
Normalt tar det inte så många timmar.

Inga meddelande på TW som inloggad så jag ligger lågt.
Kursen är ändå superlåg.

vill inte strö salt i såret men nog hade det varit bra med ett kontor att gå till å slå näven i bordet (hoppas det löser sej )
Haha, det är lugnt, jag är van att slå näven i bordet även digitalt.
Redan på 90-talet avskaffade jag alla personliga möten och telefonsamtal, även vid beställningar och uppföljning.
Jag föredrar det digitala livet då jag har svårt organisera papper och ev. möten om jag inte gör det digitalt.

En uppdatering då jag har bråkat med dem ända sedan igår.
Jag har provat överföring genom både mobilen och datorn, massvis gånger, går inte.
Helt plötsligt för en stund sedan börjar min app i mobilen kräva jag skall skicka in foto av mig med ID kort i samma bild.
Ok jag tog ett nytt sådant och skickade upp.
Direkt efter dök jag på supporten igen.
De svarar tillbaka att ja, de ser det kravet nu, men missade det igår, därför kunde de inte svara.
Jag påpekar att jag redan har skickar in ett sådant foto för över en månad sedan och har använt kontot sedan dess.
De svara tillbaka att, Ja vi såg det men det är inte registrerat så vi har skickar det vidare till arbetsgruppen, det kan ta några dagar verifiera.???
Jag svarade tillbaks att jag nu idag också har skickat fler och vill de fortsätta denna röra har jag både körkort, pass, och annat jag kan spamma dem med.

Inget svar från dem.
Nå, det kan vara missat av dem från jag skickade upp för över en månad sedan.
Men varför börjar deras system som fungerat fram till nu, först nu blockera och jag först dagen efter får meddelande i mobilappen men inte browsern på datorn.
Kan vara rörig support också.
Vi får se, det ser misstänkt ut om man kombinerar med rapporterna på nätet att tusentals har problem.
Jag jagar dem med blåslampa.

Senast ändrad:
Har fått ett snabbt svar från Swedbank och det är ingen skillnad mot tidigare.
Går utmärkt att skicka PHP, USD och EUR till konton i Filippinerna.
Då får man anse att iaf den posten gjord av TW kan varit en bluff mot den kunden.
Det är som jag säger, det känns som de förhalar.
Nåja, efter helgen får vi se om det reder ut sig eller inte.

Då får man anse att iaf den posten gjord av TW kan varit en bluff mot den kunden.
Det är som jag säger, det känns som de förhalar.
Nåja, efter helgen får vi se om det reder ut sig eller inte.
TW är inte kund mot Swedbank utan man har ett eget konto i SEB dit man fyller på sin egen depå. Som att betala en räkning eller faktura.
TW är bara kund mot dig som har en depå/konto på SEB.
SEB kan inte heller se eller kontrollera detta konto.
Kan bli årtiondets blåsning då dom hanterar många hundra miljoner per dag mot ungefär 1% i avgifter.
Stoppa utbetalning i en till två dagar eller längre och det kan några miljarder i pengar som inte går att spåra.

Kompisen har ännu inte fått sina pengar från Kanada.

Som jag förstod på TW konto på Twitter börjar de flesta protestera från igår.
Jag hoppas också detta är tillfälligt.
Jag lade upp en varning mest baserat på de rapporter jag såg i samband med mitt eget försök.
För tillfället är det svåra tider för alla.
Vore ju mycket märkligt om TW gjorde sig skyldiga till brott, deras verksamhet är ganska lönsam och att dom nu lurar folk med allt vad det kommer att innebära i en förlängning tror jag inte på.
Men vi får se hur det slutar.

Liknande trådar

P
Svar
49
Visningar
10 K
Gazton
G
N
Svar
0