Ubon bygger en farm....

Ubon

Forumveteran
Deras jetmotor skapar plasma – öppnar för utsläppsfria flygningar
2020-05-11 06:59John Edgren
24

• När mer energi appliceras på mikrovågorna så ökar också flammans längd och temperatur. Foto: Wuhan University

• Skiss över forskarnas luftplasma-jetmotor. Foto: Wuhan University
12
Kinesiska forskare har presenterat en jetmotor-prototyp som skapar plasma med hög temperatur direkt ur trycksatt luft. Lösningen kan öppna för utsläppsfria flygningar.
Vi omges av ämnen i fast, flytande och gasform men plasma är faktiskt det vanligaste aggregationstillståndet i universum. Plasma kan skapas genom att gas joniseras och nu har the Institute of Technological Sciences vid Wuhan University utvecklat en prototyp till en luftplasma-jetmotor.
Konceptet bygger på att motorn komprimerar luft som sedan joniseras med hjälp av mikrovågor vilket alstrar het plasma som ger kraft. Och det är inte dåligt med kraft. Vid ett test lyckades prototypen lyfta en stålboll på ett kilo 24 millimeter upp i luften, vilket översatt till full skala är i paritet med konventionella jetmotorer.

– Våra resultat demonstrerar att en sådan jetmotor baserad på luftplasma alstrad med hjälp av mikrovågor kan ha potential som ett fungerande alternativ till en konventionell, fossildriven jetmotor, säger forskningsledaren Jau Tang i ett pressmeddelande.

T

TS73

Gäst
24

• När mer energi appliceras på mikrovågorna så ökar också flammans längd och temperatur. Foto: Wuhan University

12
Kinesiska forskare har presenterat en jetmotor-prototyp som skapar plasma med hög temperatur direkt ur trycksatt luft. Lösningen kan öppna för utsläppsfria flygningar.
Vi omges av ämnen i fast, flytande och gasform men plasma är faktiskt det vanligaste aggregationstillståndet i universum. Plasma kan skapas genom att gas joniseras och nu har the Institute of Technological Sciences vid Wuhan University utvecklat en prototyp till en luftplasma-jetmotor.
Konceptet bygger på att motorn komprimerar luft som sedan joniseras med hjälp av mikrovågor vilket alstrar het plasma som ger kraft. Och det är inte dåligt med kraft. Vid ett test lyckades prototypen lyfta en stålboll på ett kilo 24 millimeter upp i luften, vilket översatt till full skala är i paritet med konventionella jetmotorer.

– Våra resultat demonstrerar att en sådan jetmotor baserad på luftplasma alstrad med hjälp av mikrovågor kan ha potential som ett fungerande alternativ till en konventionell, fossildriven jetmotor, säger forskningsledaren Jau Tang i ett pressmeddelande.
Låter lovande men finns säkert en hake, fast nu är jag kanske negativ. När plasman produceras kanske man måste använda fossilt bränsle?

andrejsdenruskige

Forumveteran
24

12

Det är nog inte så ”nyttigt” lär man komma på om några år.
Det skulle vara roligt att se den kemiska formeln. Helt plötsligt så har vi allt för lite syre, kväve eller något annat.
Då vi har en produkt som verkar kraftigt värmealstrande så är det nog inte så positivt.

Jag gissar på att detta kommer att förstöra ozonlagret ganska rejält och sedan är vi tillbaka till ozonhålstiden då vi alla skulle dö av cancer, brinna upp eller annat.

Audirs2

Forumräv
24

12

Först corona virus och nu plasma motor, vad blir nästa från Kina? Självförstörande miljöpartister?

Ubon

Forumveteran
Jaha, nu börjas det igen, den obligatoriska försäkringen, ska kostnaden verkligen ligga inbakad i biljettpriset? slår hur fel som helst, hur blir det för dom som bor heltid i Thailand? hur blir det för dom som redan har en försäkring? hemförsäkring med reseskydd, jag ser inget annat än att detta är ytterligare ett sätt att få in pengar, och för min egen del så skulle jag dom första 45 dagarna inneha 3 olika försäkringar....

och denna lilla summa som premie, täcker knappast någon vård att tala sig varm om...

The Thai tourist authority this week announced its plan to subject all visitors to a premium charge to pay for travel insurance. The sum per person would not be higher than 300 baht per visit which could bring in revenue as high as 12 billion baht annually if the number of visitors ever reaches the 40 million targeted by the government before the Coronavirus outbreak.

Details are sketchy at the moment but the fee, if approved by the Thai Cabinet, would likely be added to the cost of the air ticket as a supplement. Visitors by sea and land would likely have to pay at the border or port. A government spokesman spoke mainly of the threat posed by the virus and the need to reduce the problem of foreigners seeking medical treatment in Thailand without proper financial cover.

Travel insurance, of course, is far from comprehensive. Its purpose is to protect to some extent holidaymakers from cancellations, loss of personal belongings and emergency medical treatment. Few policy holders read the small print, but phrases such as “pre-existing condition” or “claiming against an unapproved medical condition” or “known event” can veto the claim. The bigger is the claim, the more intense the scrutiny by the policy brokers and issuers.

Ubon

Forumveteran

NyTeknik
Genombrottet: Forskare har byggt ”omöjliga" motorn

Felix Björklund

2020-05-06

https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/bilbranschen-%e2%80%9dber-v%c3%a4nligen%e2%80%9d-att-undslippa-sk%c3%a4rpta-s%c3%a4kerhetskrav/ar-BB13IUcL?ocid=spartanntp

https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/ny-l%c3%b6sning-ska-minska-elbilars-behov-av-laddstopp/ar-BB13GRBJ?ocid=spartanntp

Det har beskrivits som en ”omöjlig” framtidsteknik. Men nu hävdar forskare att de lyckats få till en fungerande ”rotating detonation engine”.

Att driva en motor med förbränning är en smal sak i dag. De flesta motorer fungerar på detta sätt och förbränningen är en relativt enkel och kontrollerad process där bränsle och syre reagerar vid höga temperaturer. Tekniken är mogen och de framsteg som görs nu handlar om att förfina processen ytterligare.

Men så finns det tanken om explosionsmotorer. Där det istället för den förhållandevis långsamma förbränningen sker en snabb explosion. Grundtanken är att den högre energin som man får ut ska ge effektivare framdrift. Dock finns det lilla problemet att explosioner i sin natur är ganska kaotiska och oförutsägbara, vilket gör att det är svårkontrollerade och således inte särskilt pålitliga.

Redan på 50-talet så började ingenjörer testa konceptet med explosionsmotorer. Då kom man på det som i dag går under namnet ”Rotating detonation engine” (RDE). Inom raketforskningen har man försökt med olika former där det mer eller mindre handlar om att hålla en kedjeexplosion igång i en motor. Men även om konceptet på pappret inte är allt för avancerat, så har det visat sig vara oerhört svårt att få till och vissa har avfärdat det hela som omöjligt. Tills nu.

Ett forskarteam vid University of Central Florida säger att de tillsammans med amerikanska flygvapnets forskningsavdelning nu fått till en laboratoriemodell som fungerar. Resultatet har de publicerat i journalen ”Combustion and Flame”.

– Studien representerar den första säkra och fungerande RDE-raketen som använder vätgas och syre som bränsle, säger forskaren Kareem Ahmed i ett uttalande.

I sina tester kunde forskarna hålla raketmotorn i gång med serie-explosioner i mach 5 och enligt dem är systemet ett otroligt viktigt framsteg. Detta eftersom det genererar mycket högre effekt samtidigt som det förbrukar mindre bränsle – vilket innebär att en otrolig uppsida vid rymdfärder. Forskarna nämner just att de övre stegen i en flerstegsraket tack vare ett RDE-system kan byggas lättare, färdas längre och ha renare förbränning.

Dock handlar det inte än om en motor som skulle kunna användas för nästa raketuppskjutning – den är bara cirka sex centimeter i diameter.

– Vi kan hålla igång explosionen till dess att vi stänger av bränsletillförseln. Vi har testat i upp till 90 kilo (cirka 880 Newton, reds. anm.), men lyftkraften är linjär med bränsletillförseln, säger Kareem Ahmed, enligt New Atlas.

Forskningen skedde som ovan nämnt tillsammans med amerikanska flygvapnet och enligt William Hargus som jobbar för RDE-programmet där så har framstegen de gjort redan gett ekon inom raketforskningen.

– Det här resultatet har redan gett efterdyningar inom den internationella forskningen. Flera projekt tittar nu återigen på vätgasexplosioner inom RDE-motorer på grund av det här, säger han i uttalandet.

Även om forskningen framförallt är riktad mot rymdraketer, vars motorer stammar från 60-talet, så finns det andra användningsområden för RDE-motorer. Bland annat har amerikanska flottan tittat på tekniken som ett alternativ till sina stora skepp. Och där räknar de med att RDE-teknik kan ge 10 procent högre effekt samtidigt som det minskar bränslekonsumtionen med 25 procent – vilket skulle spara hundratals miljoner dollar om året.

Ubon

Forumveteran
Detta har jag själv varit inne på, att koppla en vattensprinkler för att kyla paneler...

Forskare får solpaneler att svettas

Wille Wilhelmsson

14 timmar sedan

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/6-%c3%a5rig-pojke-med-bakbundna-h%c3%a4nder-hittas-i-ett-skjul-%e2%80%93-nu-har-polisen-gripit-farmorn-och-hennes-pojkv%c3%a4n/ar-BB141eFA?ocid=spartanntp

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/k%c3%b6rde-in-i-israeliska-soldater-sk%c3%b6ts-ihj%c3%a4l/ar-BB145kWj?ocid=spartanntp
Solcellspaneler som fångar upp solens strålar och omvandlar dessa till energi kan precis som vi människor överhettas. Detta löser oftast kroppen genom att svettas och nu har forskare använt en teknik som ska kunna imitera en svettliknande funktion på solpaneler. För att åstadkomma detta har forskarna använt sig av ett geleliknande material som kan samla upp och lagra vatten under dygnets mörka timmar. Vattnet kan sedan användas för att kyla ner solcellspanelerna under dagtid så att dessa fungerar effektivare skriver ScienceMag. I testar kunde man visa att de vattenkylda solpanelernas temperatur sjönk med 10 grader när man använde tekniken. Detta ledde i sin tur till att de kunde generera 15 procent mer energi vid tester inomhus. I ett test som genomfördes utomhus så höjdes effekten med 19 procent, sannolikt då vind vid solpanelen hjälpte till att kyla ner denna. Det framgår inte hur mycket dyrare det skulle bli att tillverka eller underhålla vattenkylda solpaneler som använder den här typen av teknik.

Ubon

Forumveteran
Detta har jag själv varit inne på, att koppla en vattensprinkler för att kyla paneler...

Forskare får solpaneler att svettas

Wille Wilhelmsson

14 timmar sedan

6-årig pojke med bakbundna händer hittas i ett skjul – nu har polisen gripit farmorn och hennes pojkvän

Körde in i israeliska soldater - sköts ihjäl
Solcellspaneler som fångar upp solens strålar och omvandlar dessa till energi kan precis som vi människor överhettas. Detta löser oftast kroppen genom att svettas och nu har forskare använt en teknik som ska kunna imitera en svettliknande funktion på solpaneler. För att åstadkomma detta har forskarna använt sig av ett geleliknande material som kan samla upp och lagra vatten under dygnets mörka timmar. Vattnet kan sedan användas för att kyla ner solcellspanelerna under dagtid så att dessa fungerar effektivare skriver ScienceMag. I testar kunde man visa att de vattenkylda solpanelernas temperatur sjönk med 10 grader när man använde tekniken. Detta ledde i sin tur till att de kunde generera 15 procent mer energi vid tester inomhus. I ett test som genomfördes utomhus så höjdes effekten med 19 procent, sannolikt då vind vid solpanelen hjälpte till att kyla ner denna. Det framgår inte hur mycket dyrare det skulle bli att tillverka eller underhålla vattenkylda solpaneler som använder den här typen av teknik.

Sänka temperaturen med 10 grader och få ut 15 % mer energi, då blir frågan, mellan vilka gradtal sänktes temperaturen?

vad händer om man sänker ytterligare 10 grader? får man då ut 30 % mer energi, tror jag inte på, och vad skulle det kosta

i energi att ha en elmotor med vattenpump för att kyla cellerna? åtgången på kylvatten lär bli 0, vattnet samlas upp i behållare

att användas till bevattning, tomater vill ha vatten, ljummet vatten...

P1030074.JPG

Ubon

Forumveteran
Det var tidigare uppe detta om avrådan om resor, 15 Juni eller 15 Juli, nu är detta förlängt till 15 Juli, jag vet att jag läst innan att det har varit skrivet den 15 Juli, och tydligen har även andra läst detsamma, efter att jag har fått svar från Ambassaden i Bangkok, och även svenska UD, så funderar jag på vad är det dom egentligen svarar på, inte svarar dom på det jag frågar om, och mitt mail till Polisen i samma ärende väntar jag fortfarande svar på, ingen respons, inget att förvåna sig över, snarare en regel att inte svara, och sen var det en frågeställning till, detta med usufruit, där får jag nog ge motskribenten rätt, det in facto, att usufruit även kan gälla mark, nu var detta svar inte vad jag fick ifrån Lokala myndigheterna, och med facit i hand, vilket Phonta, Joker och Skip påtalat över tid tidigare vid ett flertal tillfällen, att det är den enskilde tjänstemannen som tolkar lagen, och med detta så är det Domstolen som tolkar lagen när det inkommit ett klagomål till Domstol, sen att jag själv blev dumförklarad, av en medlem får jag stå ut med,
som straff så loggar jag ut och ställer mig skamvrån...

Ubon

Forumveteran
Det kom en fråga, vad har Ubon gjort eftersom hans tråd är stängd? vad jag vet så har väl Ubon inte gjort något speciellt som skulle föranleda att denna tråd stängdes, nu har det gått 1 månad, gå tillbaka i tiden, läs om alla dessa personliga påhopp, mitt beslut att stänga min tråd, var mitt beslut, för att kanske avveckla mig själv från forumet, det var för många personliga påhopp, inte mot mig, mot andra, jag mådde inte bra, när jag gick in för att läsa, vad andra hade för problem med sina forumvänner, jag ser nu att forumet liknar något, som jag tror att, det är detta forum som vi alla vill ha.

Jag gör ett försök, men jag är inte främmande för att avveckla mig själv...lämna forumet.

Ubon

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Det kom en fråga, vad har Ubon gjort eftersom hans tråd är stängd? vad jag vet så har väl Ubon inte gjort något speciellt som skulle föranleda att denna tråd stängdes, nu har det gått 1 månad, gå tillbaka i tiden, läs om alla dessa personliga påhopp, mitt beslut att stänga min tråd, var mitt beslut, för att kanske avveckla mig själv från forumet, det var för många personliga påhopp, inte mot mig, mot andra, jag mådde inte bra, när jag gick in för att läsa, vad andra hade för problem med sina forumvänner, jag ser nu att forumet liknar något, som jag tror att, det är detta forum som vi alla vill ha.

Jag gör ett försök, men jag är inte främmande för att avveckla mig själv...lämna forumet.

Ubon
Vi hoppas verkligen att du inte avvecklar dig själv - och jag håller med dig att tonen kan vara alltför rå ibland. Men ibland med glimten i ögat. Man får dessutom inte glömma att öppna upp humorlådan ibland, den är viktig. samt att då och då skicka ner någon i @Ubon s kolkällare.

Dick

Aktiv medlem

Ubon
Nu är ju inte Ubon i centrum av Världen o har rätten att bestämma vad som skrivs på T.S
Men kul att du är tillbaka din gamla kolskyfflare.

• Angry
Reactions: PDT

Ubon

Forumveteran
Nu är ju inte Ubon i centrum av Världen o har rätten att bestämma vad som skrivs på T.S
Men kul att du är tillbaka din gamla kolskyfflare.
Att jag är en av dom bättre, är väl känt, till skillnad från dig som inte ens lussekatten vet vem Du är,

om det vore så, att man hade den möjligheten, att bestämma vad andra ska skriva, där vill jag nog

säga att jag tror nog mera på yttrandefriheten och det fria ordet, sen så tycker jag nog att Du skall

hålla dig till fakta, och inte skriva något som andra kan tro är en sanning, att jag förestår en kolkällare

innebär inte att jag skyfflar kol, möjligen kunde jag godtagit detta om Du skrivit, skyfflar Bitcoin...

Ubon

Forumveteran
Var har Du din mask, jag har ingen mask, ska inte fiska idag, denna fråga fick jag av dörrvakten på 7/11, inte vet jag om det var en han, hon eller en hen som frågade, tänkte mig att betala en vattenräkning, nä, in fick jag inte gå, hen tog min räkning och gick till kassan, så saken löste sig...

lite godtyckligt detta med mask...och social distans.

One court just north of Bangkok is providing drive through service to ensure social distancing and protect people from a potential return of the coronavirus. People can now stay in their cars, or on their motorbikes, when they file complaints or submit documents to the Thanyaburi Provincial Court.

bild domstol.jpg

Senast ändrad:

Ubon

Forumveteran
Egentligen inget nytt, men man ser att det börjas att öppna upp...för vissa, och att det är pengarna som styr.

Up to 1,000 foreigners per day with smart phone tracking – plan to open Thailand up to foreigners

If approved by authorities, foreigners from low-risk countries will be allowed to enter the country and travel in so-called “travel bubbles” without going through the 14 day quarantine period. They’ll be tracked through a smart phone application to make sure they stay in their “bubble.” The plan is being prepared for an approval from the Centre of Covid-19 Situation Administration this Wednesday.

Countries considered ‘low risk’ at this stage would include Taiwan, Hong Kong, Vietnam

But the move doesn’t mean tourists will be back and flocking to the islands or filling up the markets of Bangkok. Only 1,000 people would be able to enter the country per day, probably an equivalent of 3 – 5 plane-loads. In the proposal, the foreigners allowed in the country initially will be those entering for business purposes and patients seeking medical treatment, according to a government spokesperson in the Bangkok Post.

“Covid-19 screening tests will be required both before the visitors leave their countries and upon arriving in Thailand.”

The plan has faced criticism as Thais returning home from overseas still face a 14 day quarantine while the plan proposes that certain foreigners won’t have to go through quarantine. The difference being the Thais are arriving from a myriad of countries, many still at high risk. In recent weeks confirmed infected Thais have arrived back from Middle East countries and the US.

The “travel bubbles” will carefully curate the countries from which foreigners will be able to travel from – all low-risk countries with few new cases over an extended period.

If the bubble system works, tourism officials will use the system for a ramping up of tourist arrivals in the future with hopes that it will speed up the economy’s recovery after the hard drop in tourism during March, April and May.

But Thai security officials remain concerned about the country opening up too soon to foreigners, and that it could led to a new wave of local transmissions. They also says that giving privilege to these specific foreigners, while still imposing the 14 day quarantine on repatriated Thai nationals will likely prompt further negative reaction by Thais

brt666

Forumräv
Egentligen inget nytt, men man ser att det börjas att öppna upp...för vissa, och att det är pengarna som styr.

Up to 1,000 foreigners per day with smart phone tracking – plan to open Thailand up to foreigners

If approved by authorities, foreigners from low-risk countries will be allowed to enter the country and travel in so-called “travel bubbles” without going through the 14 day quarantine period. They’ll be tracked through a smart phone application to make sure they stay in their “bubble.” The plan is being prepared for an approval from the Centre of Covid-19 Situation Administration this Wednesday.

Countries considered ‘low risk’ at this stage would include Taiwan, Hong Kong, Vietnam

But the move doesn’t mean tourists will be back and flocking to the islands or filling up the markets of Bangkok. Only 1,000 people would be able to enter the country per day, probably an equivalent of 3 – 5 plane-loads. In the proposal, the foreigners allowed in the country initially will be those entering for business purposes and patients seeking medical treatment, according to a government spokesperson in the Bangkok Post.

“Covid-19 screening tests will be required both before the visitors leave their countries and upon arriving in Thailand.”

The plan has faced criticism as Thais returning home from overseas still face a 14 day quarantine while the plan proposes that certain foreigners won’t have to go through quarantine. The difference being the Thais are arriving from a myriad of countries, many still at high risk. In recent weeks confirmed infected Thais have arrived back from Middle East countries and the US.

The “travel bubbles” will carefully curate the countries from which foreigners will be able to travel from – all low-risk countries with few new cases over an extended period.

If the bubble system works, tourism officials will use the system for a ramping up of tourist arrivals in the future with hopes that it will speed up the economy’s recovery after the hard drop in tourism during March, April and May.

But Thai security officials remain concerned about the country opening up too soon to foreigners, and that it could led to a new wave of local transmissions. They also says that giving privilege to these specific foreigners, while still imposing the 14 day quarantine on repatriated Thai nationals will likely prompt further negative reaction by Thais
Skulle vara kul att se exakt vilka områden dessa "bubblor" omfattar i Bangkok. Soy cowboy + Nana plaza? :angel:

Topp