OK vi börjar från början. Tomten är en rai alltså 1600 kvm och Noi äger även tomten bredvid lika stor och hennes mamma bor i huset på den tomten. Kostnad för tomten 400 000 bath, kan säga att vi fick det för det priset Nois syster en gång betalade, det är evigheter sedan. En så stor tomt är sällsynt i Sung Men i Phrae. Värdet är minst tre gånger det priset idag om man köper på öppna marknaden. Grannen köpte nästan lika stor tomt precis över lilla gatan och betalade 1,5 mille för den. Han skall inte bygga något utan det var en investering bara, han är en f d bankman så kanske har för mycket pengar.
Det fanns ett gammalt hus på tomten innan ett ruckel som var byggt för 83 år sedan men visade sig vara mycket värdefull som jag inte fattade då.
Vi kom till Phrae en fredag och huset var rivet och all virke snyggt staplad.
Samma kväll kom en man som bjöd trettiotusen per styck för dessa stolpar. Jag började förstå att det handlar om fint virke. Ni kommer att se att detta stämmer lite längre fram. Ofattbart när man tittar på bilderna.
Sedan rensning av tomten som var ett djungel för övrigt. Med en grävare går det undan
Tomten rensades och fylldes med 100 last a 5 kubik fyllnadsmassa, jord till en kostnad totalt 10 tusen sek, utjämningen med traktor ingick i priset. Den gamla lilla byggnaden i bakgrunden har varit ett hälsocentral i byn för länge sedan.
Sedan var det bara att vänta ca ett år eller över nästa regnperiod för att marken får sätta sig ordentligt.
Under tiden fick Nois systers familj som har snickeri och risodling möjlighet att torka årets risskörd på tomten.
Såna ytor är värdefulla, hela 900 kvm var belamrad med ris under några dagar eller veckor var det totalt.
Efter detta så bad jag Pon som är svåger för Noi att börja bygga mur mot vägen och ner mot bäcken som rinner ca 50 meter bakom huset, Pon är murbyggare även för yrket det är hans grej för det mesta.
Och det gick undan, han jobbade själv för det mesta
Som ni ser dimman bakom var det vintertid men mur blev det.
Här i bilden oven ser ni även vattenborrarnas verktyg, gamla men funkade för vatten blev det i två brunnar för den första var det så mycket sand så vi gjorde ett till, kostnad ca 2000 kronor.
Sedan kom byggstenarna för väggar, gammal skolmatte funkade för när vi var klara fattades det fyra stenar. får kanske erkänna att det var liten aning tur också.
Det Nois svåger byggde i bakgrunden var mysko men visade sig vara helt vanligt Buddistiskt vidskepelse. Det kom en ålderman tidigt en morgon och det tändes ljus och blev teva teva som ni vet plus massa annat som jag inte fattar en jota. Kul var det i alla fall för det skedde i mörker innan solen gick upp.
Som sagt vi fick vänta över regnperioden och ni får vänta lite med nya bilder. Många är intresserade av kostnader, jag la ingen budget och kan säga att vi hade aldrig kommit upp till min budget för fattade inte hur billigt det skulle bli. Nu är tomten redo och 60 meter mur klar, det blir mera mur sedan mot Nois mammas hus men det blir sen. Vi är uppe på 50 000 bath totalt. Mur mark plus arbete. Kan skymta lite vad som händer sedan regnperiod är över med en bild till.
Vad gör herrarna här är dagens fråga.