Noi och Jo bygger hus i Phrae

DMI, Danmarks Meteorologiske Institut, har förutspått värme under andra halvan av april och framöver, vad den prognosen nu är värd. Jag hoppas det stämmer.
Jag för min del säger att även i början av maj blir det kallt kanske snö. Har följt graferna så länge så tror faktiskt på det. Solens aktivitet har fått ner totalt så det bör säga att även sommaren blir dyster.
Jag tar Noi till Sverige för första gången i år och önskar att jag har fel för hon är livrädd för kyla :cool:

Jag för min del säger att även i början av maj blir det kallt kanske snö. Har följt graferna så länge så tror faktiskt på det. Solens aktivitet har fått ner totalt så det bör säga att även sommaren blir dyster.
Jag tar Noi till Sverige för första gången i år och önskar att jag har fel för hon är livrädd för kyla :cool:
Jag hoppas också att du har fel. Vi bor dock i Skåne, här blir det snart vår. :)

Jag ångrar i dagsläget att vi röjde hela tomten på träd före vi började bygga, har ju inte så stor tomt som er,
men ett par fina palmer som stod i ytterkant borde vi sparat.
Har börjat planterat nytt, kanske växt till sig tills vi flyttar permanent, om den dagen kommer;)

Hej

Ja det är smart att spara det som är fint även om det kanske är lättast att ta bort allt, själva lämnade vi ett stort träd ute vid vägen, det ger ju ingen frukt eller så, men det är rejält stort och ger skugga, högst upp i detta har ekorrarna bo numera, där får dom vara i fred.

Mvh isan lover

1632.JPG
OK vi börjar från början. Tomten är en rai alltså 1600 kvm och Noi äger även tomten bredvid lika stor och hennes mamma bor i huset på den tomten. Kostnad för tomten 400 000 bath, kan säga att vi fick det för det priset Nois syster en gång betalade, det är evigheter sedan. En så stor tomt är sällsynt i Sung Men i Phrae. Värdet är minst tre gånger det priset idag om man köper på öppna marknaden. Grannen köpte nästan lika stor tomt precis över lilla gatan och betalade 1,5 mille för den. Han skall inte bygga något utan det var en investering bara, han är en f d bankman så kanske har för mycket pengar.
Det fanns ett gammalt hus på tomten innan ett ruckel som var byggt för 83 år sedan men visade sig vara mycket värdefull som jag inte fattade då.
Vi kom till Phrae en fredag och huset var rivet och all virke snyggt staplad.
376.jpg

Samma kväll kom en man som bjöd trettiotusen per styck för dessa stolpar. Jag började förstå att det handlar om fint virke. Ni kommer att se att detta stämmer lite längre fram. Ofattbart när man tittar på bilderna.

257.JPG

Sedan rensning av tomten som var ett djungel för övrigt. Med en grävare går det undan
398.JPG

Tomten rensades och fylldes med 100 last a 5 kubik fyllnadsmassa, jord till en kostnad totalt 10 tusen sek, utjämningen med traktor ingick i priset. Den gamla lilla byggnaden i bakgrunden har varit ett hälsocentral i byn för länge sedan.
472.jpg

Sedan var det bara att vänta ca ett år eller över nästa regnperiod för att marken får sätta sig ordentligt.
Under tiden fick Nois systers familj som har snickeri och risodling möjlighet att torka årets risskörd på tomten.

1177.JPG

Såna ytor är värdefulla, hela 900 kvm var belamrad med ris under några dagar eller veckor var det totalt.
Efter detta så bad jag Pon som är svåger för Noi att börja bygga mur mot vägen och ner mot bäcken som rinner ca 50 meter bakom huset, Pon är murbyggare även för yrket det är hans grej för det mesta.
1239.jpg

Och det gick undan, han jobbade själv för det mesta
1262.JPG

Som ni ser dimman bakom var det vintertid men mur blev det.
1380.JPG

Här i bilden oven ser ni även vattenborrarnas verktyg, gamla men funkade för vatten blev det i två brunnar för den första var det så mycket sand så vi gjorde ett till, kostnad ca 2000 kronor.
Sedan kom byggstenarna för väggar, gammal skolmatte funkade för när vi var klara fattades det fyra stenar. får kanske erkänna att det var liten aning tur också.
1632.JPG

Det Nois svåger byggde i bakgrunden var mysko men visade sig vara helt vanligt Buddistiskt vidskepelse. Det kom en ålderman tidigt en morgon och det tändes ljus och blev teva teva som ni vet plus massa annat som jag inte fattar en jota. Kul var det i alla fall för det skedde i mörker innan solen gick upp.
Som sagt vi fick vänta över regnperioden och ni får vänta lite med nya bilder. Många är intresserade av kostnader, jag la ingen budget och kan säga att vi hade aldrig kommit upp till min budget för fattade inte hur billigt det skulle bli. Nu är tomten redo och 60 meter mur klar, det blir mera mur sedan mot Nois mammas hus men det blir sen. Vi är uppe på 50 000 bath totalt. Mur mark plus arbete. Kan skymta lite vad som händer sedan regnperiod är över med en bild till.
1626.JPG

Vad gör herrarna här är dagens fråga.

Ett tag sedan jag la in några bilder. Det händer inte så mycket vid huset, ibland stannar jag en vecka i Phrae och jobbar lite i trädgården. Däremot har vi varit här varje veckoslut.
Vi har inte så bråttom med allt för Noi jobbar fyra år till i Nan.
Gillar att se resultat av eget arbete, därför har jag inte lejt ut jobb i trädgården fast det är billigt att göra det.
I alla fall så har gjort lite, planterat 13 fruktträd plus en del annat.
Också fint att se hur det växer från en liten planta.
Framsidan av huset är det delvis köksträdgård och delvis blommor och små buskar.
Det jag hade hjälp idag med vänner var gräsmatta som jag beställde färdig. Bara att bre ut och sedan kom regnet, perfekt. 350 kvm gräsmatta satte vi på några timmar på tre personer plus jag då.
Det skall bli tak av svart nät på halva framsidan så det blir bra klimat för köksväxter. Inget betong så mycket utan grus och gräs.
Färdig gräsmatta kostar 30 bath kvm och om de lägger den också kostar det 50 bath så det är inte dyrt precis.
Nu gäller det att hitta en gräsklippare bara :rolleyes:
DSC_0104.JPG

Här framsidan, det har börjat blomma lite. Allt detta är placerats under maj.
I den bambupergolan klättrar två passionsfruktvin. De klättrar som vin en ger bruna och den andra gula frukter. Mums Förresten bambu är från egen trädgård, vi har tre stora grupper bambu.

DSC_0105.JPG
Här nylagt gräs, faktiskt rätt bra yta. Alla träd på bakgrunden sparades vilket var rätt lyckat tycker jag.
Den kala fläcken till höger kommer att vara plats för en liten stuga och bastu i vinkel men en liten uteplats plus toalett med dusch ute på baksidan. Har jag tänkt. Har massor av teakträ kvar så hade tänkt göra stugan i rödlackad teak. Mysigt kanske det blir.
Till vänster blir det en carport och verkstad/förråd för mig.

Lägger några bilder från trädgården. Det växer så det knakar. Svårt att tro att det var i Maj månadjag började plantera det mesta. Jättesmå plantor men se hur det har tagit sig.
På framsidan är det blandat köksträdgård, som jagar lämnat till Nois syster tills jag får mera tid och nu börjar det dyka upp vitlök, sommarlök, koriander och lite annat. På sidan av huset är det mest chilli och örter.
På baksidan håller jag och bygger bastu, det kommer ta någon vecka till. Det blir dusch och toa utomhus, under tak och lita avskärmad förstås. Det är min hobby, det skall bli en lite stuga också vad som lider.
Att hålla på med något är livet, fast nästa vecka blir det en vilovecka i Nan, men mest på cyckelsadeln som jag har missat lite på sista veckorna.

DSC_0049.JPG

DSC_0044.JPG

DSC_0046.JPG

DSC_0045.JPG

mountains-nan-thailand-1.jpg

Lägger några bilder från trädgården. Det växer så det knakar. Svårt att tro att det var i Maj månadjag började plantera det mesta. Jättesmå plantor men se hur det har tagit sig.
På framsidan är det blandat köksträdgård, som jagar lämnat till Nois syster tills jag får mera tid och nu börjar det dyka upp vitlök, sommarlök, koriander och lite annat. På sidan av huset är det mest chilli och örter.
På baksidan håller jag och bygger bastu, det kommer ta någon vecka till. Det blir dusch och toa utomhus, under tak och lita avskärmad förstås. Det är min hobby, det skall bli en lite stuga också vad som lider.
Att hålla på med något är livet, fast nästa vecka blir det en vilovecka i Nan, men mest på cyckelsadeln som jag har missat lite på sista veckorna.

DSC_0049.JPG

DSC_0044.JPG

DSC_0046.JPG

DSC_0045.JPG

mountains-nan-thailand-1.jpg

Hej

Trädgården ser fin ut men jag kunde inte låta bli att kommentera den nedre bilden som visar dom kala bergen nästan helt utan träd, misstänker att dessa var klädda med 20-30 m höga träd bara för 30-40 år sedan och hade ett exotiskt djurliv.

Påminner mig om hur det såg ut i Petchabuns berg efter det att träden sågades ned och djuren försvann på 80-talet.

Mvh isan lover

En av dom roligaste sakerna med att ha trädgård i Thailand tycker jag är att det verkligen växer så fort som @Mr.Jo belyser. Jag trodde aldrig att vi skulle kunna skörda något så snabbt hos oss men svärmor har gröna fingrar så dom är nog självförsörjande på en del godsaker. Det skall bli en del foto nästa gång vi åker ner.

Snyggt jobbat @Mr.Jo !

Hej

Trädgården ser fin ut men jag kunde inte låta bli att kommentera den nedre bilden som visar dom kala bergen nästan helt utan träd, misstänker att dessa var klädda med 20-30 m höga träd bara för 30-40 år sedan och hade ett exotiskt djurliv.

Påminner mig om hur det såg ut i Petchabuns berg efter det att träden sågades ned och djuren försvann på 80-talet.

Mvh isan lover
Det är få kala berg här. De är så tätbevuxna så det är omöjligt att ta sig upp på sidan av vägen. Bilden jag la in vår från hög höjd.
Det är så tättbevuxet uppe på höjderna såjag tackar bönder som ändå kan ha huggit en åker it i klorofyllen. Det växer mest majs på dom branta slutetningarna som har lagts beslag på men det är inte många. Du får ta en tripp hit så får du se. Jag vet inte varifrån denna myt kommer ifrån att bönder bränner alla höjder, för det är inte sant.
Det är jättefå kala berg här trots att de är högre än alperna. Jag åker runt dagligen och beundrar denna regnskogsliknande terräng.
Välkommen att ta en till, jag kan stå för guidning. :D

Det är få kala berg här. De är så tätbevuxna så det är omöjligt att ta sig upp på sidan av vägen. Bilden jag la in vår från hög höjd.
Det är så tättbevuxet uppe på höjderna såjag tackar bönder som ändå kan ha huggit en åker it i klorofyllen. Det växer mest majs på dom branta slutetningarna som har lagts beslag på men det är inte många. Du får ta en tripp hit så får du se. Jag vet inte varifrån denna myt kommer ifrån att bönder bränner alla höjder, för det är inte sant.
Det är jättefå kala berg här trots att de är högre än alperna. Jag åker runt dagligen och beundrar denna regnskogsliknande terräng.
Välkommen att ta en till, jag kan stå för guidning. :D

Hej

Låter spännande, har inte besökt området tidigare, kanske kunde jag få med familjen på en tur i vinter, tack för inbjudan.

Mvh isan lover

Jag har varit frånvarande rätt mycket p g a olika projekt m m. Men blev lite inspirerad av Phimai bilder. Tack Micke.
Lägger in någon bild för även vi har förberett för permanent boende i Phrae. Noi jobbar några år till i Nan.
På julhelgen byggde vi carport med förråd samt golv och tak till gäststugan. Noi var barmhärtig för mig och sa till bygglaget att gör golv och tak till stugan med.
Jag hade redan gjort bastun med tvättrum nästan klar. Såhär blev det i alla fall.
Kan säga att vi båda gillar i te så värst betong så gården skall det finnas grus och gräs i trädgården. Betong bara under hus och garage. Det är inte alls färdigt men blir det så småningom.

DSC_0094.JPG

DSC_0093.JPG

DSC_0092.JPG

Jag har varit frånvarande rätt mycket p g a olika projekt m m. Men blev lite inspirerad av Phimai bilder. Tack Micke.
Lägger in någon bild för även vi har förberett för permanent boende i Phrae. Noi jobbar några år till i Nan.
På julhelgen byggde vi carport med förråd samt golv och tak till gäststugan. Noi var barmhärtig för mig och sa till bygglaget att gör golv och tak till stugan med.
Jag hade redan gjort bastun med tvättrum nästan klar. Såhär blev det i alla fall.
Kan säga att vi båda gillar i te så värst betong så gården skall det finnas grus och gräs i trädgården. Betong bara under hus och garage. Det är inte alls färdigt men blir det så småningom.

DSC_0094.JPG

DSC_0093.JPG

DSC_0092.JPG
Snyggt @Mr.Jo

Så snyggt är det n te än men vänta ett år eller så så skall det bli riktigt snyggt. Jag jobbar med bastun för det skall bli min del av paradis. Det är mycket som skall stämma och kan inte ta hjälp av thai för de höftar. Det skall bli en sjuhelsikes relägs kan jag säga och snyggt. Jag är ju lite blyg men inte så jäkla blyg. :p:eek:

Så snyggt är det n te än men vänta ett år eller så så skall det bli riktigt snyggt. Jag jobbar med bastun för det skall bli min del av paradis. Det är mycket som skall stämma och kan inte ta hjälp av thai för de höftar. Det skall bli en sjuhelsikes relägs kan jag säga och snyggt. Jag är ju lite blyg men inte så jäkla blyg. :p:eek:
Jag är väldig avis på människor som kan göra olika handverk. @Mr.Jo
Jag kan måla "that's it"
Då, för mig bara fram med lädret.
Så var inte blyg,var stolt över det du har gjort med huset.
Hatten av till dig.:wai::clap_tranparent::clap_tranparent::clap_tranparent:

Jag är väldig avis på människor som kan göra olika handverk. @Mr.Jo
Jag kan måla "that's it"
Då, för mig bara fram med lädret.
Så var inte blyg,var stolt över det du har gjort med huset.
Hatten av till dig.:wai::clap_tranparent::clap_tranparent::clap_tranparent:
Tackar för applåderna. Jag sa från början till Noi att sauna och gästhus skall vara min hobby, tillåter inga andra blanda sig i. Nu gjorde dom det ändå, la grund och tak för gäststugan men sauna är min handstil för hundra. Paneler är på plats och skall köpa keramik idag.
Sedan blir något jag aldrig gjort, nämligen själva aggregatet.
Jag har tänkt svetsa ihop det hela. Blir kul för har bara testat svets tidigare. Har googlat rätt mycket på finska sidor för där gör dom mycket sånt. Det här är kul helt enkelt.
Funderade en gång varför jag vill testa allt gör det själv och kom fram att det är mina föräldrars fel. De lärde mig allt, mamma i köket och pappa teknik, han ar superduktig på allt tekniskt och ville att vi ungar skulle lära oss, bra där.
När jag är färdig med denna resort så är det dags att börja handla valutor och delta på aktiemarknaden. :oops:
Har blöjt en del pengar på allt detta, dags att ta igen det.
Från Sverige kan man inte vä ta någon hjälp, de dissar kronan medvetet och höjer skatter för oss utanför.
Grämer mig, fast bara lite att jag har byggt allt detta när kronan har varit i källaren. Den kommer inte att orka upp heller så värst mycket.
Såg att det kanske blir en M statsminister i alla fall där och så åker ju valutan upp traditionellt. Vi får se.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K