Ubon bygger en farm....

Ubon

Forumveteran
Det var just pga låsningen jag trodde att herrskapet skulle flyga tillsammans. Hoppas att nycklarna dyker upp!

Inga nycklar, men det löste sig genom att jag mailade en go vän som bor nästgårds, han har extranycklar, till huset, jag bad att få låna hans nyckel, fick ett mail tillbaka, inga problem, jag är hemma hela Onsdag, jag åker över och drar igång kylskåpet så Du har något kallt att dricka när Du kommer, och jag mailade tillbaka och skrev, glöm inte att lägga in ölen, nåväl resan gick väl så där bra, flyget från Ubon R. var lite försenat, men vi landade före utsatt tid?, och var man än gick så skulle dom kolla temperaturen, på mig, och dörrarna i terminalen, en del har dom blockerat, så man får ta och göra lite extra slit på skorna, jag frågade varför har ni blockerat dörrarna? fick till svar, på grund av covid, höll på och fråga, och Ni tror inte covid kan komma in genom dom dörrar som är öppna? men av artighet så avstod jag från att fråga, nu så, jodå, jag blev hämtad med bil från hotellet, och körd dit jag skulle, nu blir det att försöka sova en liten stund, ska upp före tuppen, kanske kollar lite tv först, ser ut som det är ett naturprogram, undrar varför flickorna har så lite kläder på sig....

brt666

Forumräv
Inga nycklar, men det löste sig genom att jag mailade en go vän som bor nästgårds, han har extranycklar, till huset, jag bad att få låna hans nyckel, fick ett mail tillbaka, inga problem, jag är hemma hela Onsdag, jag åker över och drar igång kylskåpet så Du har något kallt att dricka när Du kommer, och jag mailade tillbaka och skrev, glöm inte att lägga in ölen, nåväl resan gick väl så där bra, flyget från Ubon R. var lite försenat, men vi landade före utsatt tid?, och var man än gick så skulle dom kolla temperaturen, på mig, och dörrarna i terminalen, en del har dom blockerat, så man får ta och göra lite extra slit på skorna, jag frågade varför har ni blockerat dörrarna? fick till svar, på grund av covid, höll på och fråga, och Ni tror inte covid kan komma in genom dom dörrar som är öppna? men av artighet så avstod jag från att fråga, nu så, jodå, jag blev hämtad med bil från hotellet, och körd dit jag skulle, nu blir det att försöka sova en liten stund, ska upp före tuppen, kanske kollar lite tv först, ser ut som det är ett naturprogram, undrar varför flickorna har så lite kläder på sig....
Det är skillnad på "natur" och "naturism" bäste Ubon.

PanPan

Forumveteran
Så hade dom gjort på flygplatsen i Aberdeen och Stavanger med, begränsa utrymmet folk rör sig på och ha kontroll var folk rör sig, skall väl saneras efteråt med.
På Aberdeen flygplats hade dom stängt alla toalettutrymmen utan ett.

brt666

Forumräv
Så hade dom gjort på flygplatsen i Aberdeen och Stavanger med, begränsa utrymmet folk rör sig på och ha kontroll var folk rör sig, skall väl saneras efteråt med.
På Aberdeen flygplats hade dom stängt alla toalettutrymmen utan ett.
Väldigt olika approach i Italien faktiskt. I Milano kollade de temperatur hela tiden på hotell, restauranger, shoppingcenter. Munskydd på överallt.
Florence och ute vid kusten endast krav på munskydd då man gick in på restaurang och på allmänna transportmedel. Frankfurt, krav på munskydd på flygplatsen och temp. Arlanda, inget alls, varken temp eller munskydd.

Samet

Forumräv
Väldigt olika approach i Italien faktiskt. I Milano kollade de temperatur hela tiden på hotell, restauranger, shoppingcenter. Munskydd på överallt.
Florence och ute vid kusten endast krav på munskydd då man gick in på restaurang och på allmänna transportmedel. Frankfurt, krav på munskydd på flygplatsen och temp. Arlanda, inget alls, varken temp eller munskydd.
Arlanda har "krav" på munskydd. Juridisk en stark rekommendation. Sitter skyltar överallt och utrop i högtalarna om det.

Ubon

Forumveteran
Jag kan bekräfta att "the eagle has landed" och befinner sig i sitt hem på hemlig ort. Dessvärre har han inte tillgång till internet för tillfället.
Jodå, nu kom internet igång, och till brt666, ett stort tack för hjälpen, och mer glad blev jag att Du inte kör en vit Toyota, vart lite tråkigt utan internet, så i stället har jag har lyckats att köpa in en Cabby DL, kanonfin husvagn, som nästan ny, och transport hem ingick i priset, fast det var ingen längre transportsträcka, från tvärs över gatan,....och kanske jag har hittat en köpare på båten....och nu är det dags att planera för att hämta en veteranmoppe, ett köp jag gjorde när jag satt fast i Thailand.

Ubon

Forumveteran
Detta är inget nytt, det är forskningen som gått framåt....

Ett salt med nanobeläggning som lagrar överskottsel från vindkraft i form av värme. Tekniken från svenska Salt X har gett 85 procents verkningsgrad vid tester i Berlin.

Ubon

Forumveteran
Letar Ubon efter en brev-vän? får se om jag svarar, kanske, om jag är på rätt humör...;)

My Dearest in the Lord:

Greetings in the name of our Lord Jesus Christ. I’m Mrs.Elizabth George the widow of late Mr. George , I’m 42 years old. I am a Christian convert, suffering from prolonged cancer of the breast,My husband died six years ago, and our long years of marriage was not blessed with children. My husband was very wealthy. After his death I inherited all his business and funds. My doctor has diagnosed and told me privately what i should expect, building my spirit for the inevitable . He says i may not last for more than six months, based on this i have taken the decision to share part of my funds and wealth in contribution to the development of the Church and society with major focus on the poor, needy and victims of Corona virus

I selected you after visiting the website having prayed over it, My doctor just informed me that my days are numbered because of my health therefore condemned to certain death. to this effect, i'm donating ($6.300,000.00 USD) to you to establish charity foundation in your country to help the orphans and less privileged .I count on your goodwill and especially on the proper use of these funds have something I do not doubt because I have great confidence in you that God may guide me toward you.Awaiting your prompt reply, receive my cordial and fraternal greetings.I shall be awaiting for your response.through my email : Mrs.Elizabth1@outlook.com

Regards,
Mrs.Elizabth George

En kommande brevvän?

Nu är det inte frågan om Ubon vill leka lite, snarare är frågan, har Ubon tid?

Om man ska försöka sig på ett kommande försök på ett bedrägeri, så måste man vara perfekt, och veta vad det är man skrivit tidigare, fast hen kan just nyss bytt namn, från Mrs.Elizabth George, och nu är namnet Lillian....

Fast man måste ju vara lite artig, jag tror jag ska svara på detta mail, och jag skrev tidigare, det kommer ett mail till, och nu kom mailet, mitt nästa påstående är att i ett av kommande mail, så blir det prat om att det kostar lite slantar att få ut dessa pengar, och jag påstår att dessa pengar ska skickas via Western Union, hur mycket pengar skulle betalas?, detta har man inte sagt något om än, men det kommer i ett kommande mail, nu kommer man att försöka lista ut, hur tät är Ubon, och därefter sätter man prislappen.

Hi,Sxxxxxxxx

I apologize for email again.

I was wondering if you got a chance to review my previous email. Please suggest if there is any update for us. I would highly appreciate your acknowledgement and valuable comments on my last mail.

I’ll be looking forward to your response.

Thanks & Regards

Lillian

Audirs2

Forumveteran
En kommande brevvän?

Nu är det inte frågan om Ubon vill leka lite, snarare är frågan, har Ubon tid?

Om man ska försöka sig på ett kommande försök på ett bedrägeri, så måste man vara perfekt, och veta vad det är man skrivit tidigare, fast hen kan just nyss bytt namn, från Mrs.Elizabth George, och nu är namnet Lillian....

Fast man måste ju vara lite artig, jag tror jag ska svara på detta mail, och jag skrev tidigare, det kommer ett mail till, och nu kom mailet, mitt nästa påstående är att i ett av kommande mail, så blir det prat om att det kostar lite slantar att få ut dessa pengar, och jag påstår att dessa pengar ska skickas via Western Union, hur mycket pengar skulle betalas?, detta har man inte sagt något om än, men det kommer i ett kommande mail, nu kommer man att försöka lista ut, hur tät är Ubon, och därefter sätter man prislappen.

Hi,Sxxxxxxxx

I apologize for email again.

I was wondering if you got a chance to review my previous email. Please suggest if there is any update for us. I would highly appreciate your acknowledgement and valuable comments on my last mail.

I’ll be looking forward to your response.

Thanks & Regards

Lillian
Vet inte varför jag kommer att tänka på denna kluriga gubbe,,,,,,,,,? :beer:
1595924507181.png

Ubon

Forumveteran
Det kommer fram mer och mer, så det blir nog att planera att ställa in den planerade resan tillbaka till Thailand, i November...

Thai Immigration officials are warning foreigners on short-term visas that they must make arrangements to leave the country before September 26. A visa amnesty in place as a result of the Covid-19 pandemic was recently extended until that date, but it looks like authorities want to make clear there will be no further extension, except in the case of illness or other mitigating circumstances.

If you are ill, you must present yourself at the nearest immigration office with a medical certificate that confirms you are unable to travel. In the event of there being no flights operating, or a new Covid-19 outbreak in your country, you should contact your embassy for a letter of confirmation that requests you be granted a temporary stay in the Kingdom. This letter should be presented at your nearest Immigration office. Should you be given leave to remain, it will not exceed an extra 30 days.

In the lead up to the expiration of the visa amnesty last month, before it was extended again, some Embassies said they would not provide letters to support short term visa extensions. The UK and US Embassies specifically said they wouldn’t. The Australian government said they would. You will need to contact your Embassy if you are seeking such documentation and discuss your personal situation.

Expats whose long-term visas are due for renewal will need to submit an application for an extension of stay at their local immigration office, as per usual. Nation Thailand reports that all extensions will be effective from September 27 and people are urged to apply in advance to avoid overcrowding at immigration offices.

As a moratorium on 90 day reporting was introduced during the Covid crisis, all those who did not file a 90 day report during the period March 26 to July 31, are now required to do so during the month of August.

Ubon

Forumveteran
Jaha, någonting skulle komma, och nu kom det, trampade snett med foten, detta var 2 dagar sedan, fick ringa ambulansen, dom kom snyggt och prydligt, lade om foten och erbjöd sig att köra till akuten, jag tackade nej, och ville avvakta i hemmet, detta har blivit värre, så nu är det dags att ringa en sjukresa, först trodde och hoppades jag på en kraftig stukning, men nu funderar jag på om detta inte är en fraktur,,,,

Ubon

Forumveteran
Danmark har släppt på restriktioner för hela Sverige, fastnar man på andra sidan sundet, så kan man köpa en liten båt och puttra över till svenska sidan, men hur blir det för dom som åker till andra länder, som ligger längre bort? här blir det att ta "eget ansvar", lyssna på vad det är hon säger, vad man gör här, det är att man ändrar reglerna för konsulär hjälp, vi skiter i er

...Reseråden: ”Man kan inte få hjälp av UD att komma hem”Längd: 07:01 10 timmar sedan
https://www.linkedin.com/shareArticle?mini=true&url=http%3a%2f%2fa.msn.com%2f01%2fsv-se%2fBB17m1FY%3focid%3dsl&title=Reser%C3%A5den%3a+%E2%80%9DMan+kan+inte+f%C3%A5+hj%C3%A4lp+av+UD+att+komma+hem%E2%80%9D&source=http%3a%2f%2fa.msn.com%2f01%2fsv-se%2fBB17m1FY%3focid%3dsl
http://a.msn.com/01/sv-se/BB17m1FY?ocid=sf
https://twitter.com/share?url=http%3a%2f%2fa.msn.com%2f01%2fsv-se%2fBB17m1FY%3focid%3dst&text=Reser%C3%A5den%3a+%E2%80%9DMan+kan+inte+f%C3%A5+hj%C3%A4lp+av+UD+att+komma+hem%E2%80%9D&original_referer=http%3a%2f%2fa.msn.com%2f01%2fsv-se%2fBB17m1FY%3focid%3dst
https://web.whatsapp.com/send?text=http%3a%2f%2fa.msn.com%2f01%2fsv-se%2fBB17m1FY%3focid%3dsw

Avrådan hävs för icke nödvändiga resor till Norge, Schweiz, Tjeckien och Danmark. Här är senaste reserekommendationerna från Utrikesdepartementet. Och det gäller att ha koll på regler och sitt eget ansvar. Ann Linde (S), utrikesminister: ”I stort sett kan man inte få hjälp av UD att komma hem”.
Mer från TV4

SPELAR NU: Inrikes
Reseråden: ”Man kan inte få hjälp av UD att komma hem”Reseråden: ”Man kan inte få hjälp av UD att komma hem”
TV4-logotyp TV4

NÄSTA
1596132144516.png

Ubon

Forumveteran
Tänkte mig att spendera en peng på en luftvärmepump, luft-luft, men vad ska jag lägga slanten på? meningen var att det skulle startas att bygga solvärmeväxlare när jag kom hem, men så blev jag 3 månader sen, och nu närmar vi oss hösten/vintern....jag behöver ingen air-cond, yta, takhöjd. kubik, antingen kör vi på en våning a" 100 m2, total boyta 200 m2 + källare 100 m2, tror det blir enklast att räkna på 1 plan....

Samet

Forumräv
Tänkte mig att spendera en peng på en luftvärmepump, luft-luft, men vad ska jag lägga slanten på? meningen var att det skulle startas att bygga solvärmeväxlare när jag kom hem, men så blev jag 3 månader sen, och nu närmar vi oss hösten/vintern....jag behöver ingen air-cond, yta, takhöjd. kubik, antingen kör vi på en våning a" 100 m2, total boyta 200 m2 + källare 100 m2, tror det blir enklast att räkna på 1 plan....
Vad är frågan?

Var har du för värmesystem idag?
Solvärmeväxlare är oftast vattensystem.

Luft/vatten eller bergvärme är mest prisvärt på gamla hus om man har vattensystem.

Är det direktverkande el kan luft/luft göra stora besparingar. Komplettera med en kamin är ytterligare ett sätt.

Ubon

Forumveteran
Skräp också, efter att spenderat 10 timmar på sjukhuset så vart det konstaterat, fraktur, som jag misstänkte, det blev att gipsa foten och underbenet upp till straxt under knäet, och när gipsningen är klar och torkat, så säger läkaren, då var det klart, så nu kan Du åka hem, och hur kommer jag hem? vi ringer och beställer en sjukresa, men jag behöver nog ett par kryckor, smart kille denna läkare när han säger, dom finns att köpa, menar han att jag ska hoppa på ett ben? och hur menar Du att jag ska kunna åka och handla? hur ska jag kunna förflytta mig? han går iväg och kommer tillbaka med ett par kryckor, och ett intyg till biståndsenheten på kommunen, inte hade jag lämnat akuten innan allt varit klart, nu blev det hemfärd, utan smärtstillande och en jäkla värk.

Ubon

Forumveteran
Nyligen tillbaka i Sverige, ordnat på egen hand, och nog blir man fundersam när man läser detta...jag fick betala min biljett själv, vem, vilka betalar för dessa personers biljetter? fullservice och ledsagning, tror nog jag ska författa ett brev till Regeringen.

Sverige börjar nästa månad gradvis ta emot kvotflyktingar igen. Mottagandet har stått stilla sedan april på grund av coronakrisen.

- Migrationsverket har beslutat att försiktigt återuppta det arbetet som vi ställde in tidigare i våras. I begränsad uppstart kommer ett antal kvotflyktingar att börja överföras till Sverige, säger Oskar Ekblad, chef med ansvar för den svenska flyktingkvoten på Migrationsverket, till Ekot i Sveriges Radio.

I augusti handlar det om ett 20-tal personer, som bland annat befinner sig i Egypten, Libanon, Jordanien och Turkiet.

Sverige har åtagit sig att ta emot 5 000 kvotflyktingar i år. Hittills har drygt 1 300 kommit. Det är osäkert om åtagandet kommer att fullgöras i år.

- Vi har haft ett uppehåll på fyra månader. Det är så klart svårt att tänka sig att ett år som detta skulle gå obemärkt förbi i det svenska kvotflyktingmottagandet, säger Ekblad till Ekot.

Ubon

Forumveteran
Vad är frågan?

Var har du för värmesystem idag?
Solvärmeväxlare är oftast vattensystem.

Luft/vatten eller bergvärme är mest prisvärt på gamla hus om man har vattensystem.

Är det direktverkande el kan luft/luft göra stora besparingar. Komplettera med en kamin är ytterligare ett sätt.

Idag finns direktverkande el, och öppen spis med insats, i denna insats har jag lagt in en rör-slinga till min son, när han bodde här, rör in rör ut, monterade en fläkt från en dator, 12 volt, här fanns bara noll eller 100%, med facit i hand så borde jag byggt till en termostat som styr hastigheten på fläkten.

Solvärmeväxlare, mitt system kommer att bygga på luft/luft.

Bergvärme har jag tittat på, och räknat på detta så kommer jag att hamna på i runda slängar 130-150.000:-.

Klappat och klart, nyckelfärdigt, faktura, 10 dagar netto, efter installation, beställt och väntar på att dom ska höra av sig och bestämma vilken dag dom kommer och installerar, beställde även en luftvärmepump till en god vän, han vill ha, men vill vänta 1-2 år innan köp, arbetslösheten har många ansikten, ska man vänta ett par år så kan man inte tillgodogöra sig den minskade kostnaden på elräkningen, så det fick bli 2 stycken, så kan han betala tillbaka någon gång i framtiden.

Tror nog att detta kan bli bra, beräknad livslängd 10 år, (allt över 10 år får ses som en bonus) bör vara betald/avskriven straxt under 3 år, krånglar den så är det 5 års garanti, efter 5 år så träder hemförsäkringen in med årsavdrag.

Kanske en liten glädjekalkyl? sätt in en spänn, få tillbaka värme värt 5 spänn....hmmm, blir det hälften så får man vara nöjd ändå.

Dags att bygga solcellsanläggning, startar med att beställa 2 stycken a`" 130 watt, så har jag något att börja med, sen är det att bygga på, efter behag, betald och väntar in leverans nästa vecka.

Introduktionsrabatt 1000:-, mängdrabatt 500:- per styck, = - 3000:- på värmepumparna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Topp