Ubon bygger en farm....

Ubon

Forumveteran
Jag får väl nöja mig med detta så länge, betalat elräkningen för Oktober och November,
jag får fortsätta kilowattjakten efter nyår, detta inklusive värme, exclusive varmvatten, och man ska ta med i betänkandet att det hitintills har varit en mild vinter.

Elbolaget tillhanda 2020-12-28 Momspliktigt belopp 532,52 kr Moms 133,13 kr Öresavrundning 0,35 kr Totalt belopp 666,00 kr

532.52,- här ska man dra ifrån 2*20,- kronor, och även momsen ska bort, på något dom kallar för fast avgift, nu är det dags att börja förhandla, fast avgift för vad? inget jag beställt.....12*20:-=240:- skattade spänn....

Alltså 666:- (påminner om brt) delat på 2, egentligen inte mycket att klaga på, ,vad man ska klaga på är egentligen nätbolagens hutlösa ockerpriser, avgifter och monopolställning.

333 :- per månad för el med avgifter....nätavgifter tillkommer, det blir gladare miner hos mig när räkningen vore 0;-

Ubon

Forumveteran
Inga tomtenissar små, trippande steg hörs på tilja och vind, Tomtemor har satt Tomtefar i karantän,

irat sin ljus

VA FAN I HELVETE; ANDRA GÅNGEN MIN TEXT FÖRSVINNER; NU JAG LÄGGER NER MITT SKRIVANDE, JAG HAR ANNAT ATT GÖRA ÄN ATT SKRIVA OM OCH UPPREPA MIN TEXT...........

Ubon

Forumveteran
Kanske man kan ställa in sig på en resa till Thailand, vintern 21-22?

Prime Minister Prayut Chan-o-cha has assigned the Public Health Ministry to prepare for a new Covid-19 lockdown in case the pandemic spirals out of control.

Gen Prayut said on Monday that public health officials were randomly testing migrant workers as far and wide as possible. "Everyone shares the responsibility for this mistake," he said.

He said everyone should cooperate with the government and health authorities in containing the spread of Covid-19 among migrant workers "or else a lockdown will become unavoidable".

Ubon

Forumveteran
Jag har tidigare skickat ett mail till Thai Ambassaden, ett svar som har uteblivit, i natt skickade jag ungefär samma förfrågan till Konsulatet, får se om det blir något svar denna gång, saken gäller covid-försäkring, enligt frugan så gäller min försäkring i Thailand, som jag har via hennes försäkring, för allt inom sjukvården, även för covid, om så är så nog tycker jag det verkar konstigt om jag skulle behöva ytterligare en försäkring, känns väldigt dumt att ha 2 olika försäkringar för samma sak, visst ska man lita på sin fru, men i vissa saker så vill jag nog dubbelkolla.

PanPan

Forumveteran
Jag har tidigare skickat ett mail till Thai Ambassaden, ett svar som har uteblivit, i natt skickade jag ungefär samma förfrågan till Konsulatet, får se om det blir något svar denna gång, saken gäller covid-försäkring, enligt frugan så gäller min försäkring i Thailand, som jag har via hennes försäkring, för allt inom sjukvården, även för covid, om så är så nog tycker jag det verkar konstigt om jag skulle behöva ytterligare en försäkring, känns väldigt dumt att ha 2 olika försäkringar för samma sak, visst ska man lita på sin fru, men i vissa saker så vill jag nog dubbelkolla.
Ja kan du får ett skriftligt godkännt intyg bara att den gäller dig, täcker covid-19 över hela landet och inte bara på hennes sjukhus och för 100.000USD.
Så borde det väl inte vara problem, det är ju kraven för även när du sitter i karantän i Bangkok så skall den gälla på sjukhusen där, inte bara i byn.
Men som sagt, du måste ju få det skriftligt då försäkringsbeviset skall med COE ansökan.

Ubon

Forumveteran
Ja kan du får ett skriftligt godkännt intyg bara att den gäller dig, täcker covid-19 över hela landet och inte bara på hennes sjukhus och för 100.000USD.
Så borde det väl inte vara problem, det är ju kraven för även när du sitter i karantän i Bangkok så skall den gälla på sjukhusen där, inte bara i byn.
Men som sagt, du måste ju få det skriftligt då försäkringsbeviset skall med COE ansökan.

Av vad jag förstår så gäller försäkringen på samtliga statliga sjukhus i Thailand, betänk om vi skulle få för oss att flytta till en provins i landet, då skulle inte hängavtalet gälla?

Ubon

Forumveteran
Av vad jag förstår så gäller försäkringen på samtliga statliga sjukhus i Thailand, betänk om vi skulle få för oss att flytta till en provins i landet, då skulle inte hängavtalet gälla?

Och försäkringen gäller även för en viss tandvård, (ska kolla lite närmare mer exakt vad den gäller för) jag har besökt tandvården på det statliga sjukhuset en gång, då fick jag betala en service-avgift på 50 Bath, (kaffekassan?) motsvarar väl vad en bira kostar i byn, när man handlar av hålet i väggen...

Ubon

Forumveteran
Så är den kommen, årets sista dag, och denna dag säger mig att jag har arbete även 2021,
en oskyldigt dömd, på grund av att åklagaren saknar juridisk kunskap, jag har tidigare ställt
frågan per telefon till åklagaren, varför har Ni inte använt er av Lag om belastningsregister,
och jag fick till svar, man får inte använda sig av belastningsregistret, när det gäller ett vittne,
detta är fel enligt min tolkning av lagen, jag har även ställt samma fråga till andra Jurister,
Advokater, ingen av dom som svarat kan hitta någon lag om detta, och för några veckor sedan
så ställde jag samma fråga till Lawline, var står detta i lagen?, och just idag fick jag ett svar....

.
FRÅGA
Var i Lagtexten står det att en Åklagare inte får använda sig av belastningsregistret när det gäller ett vittne?

SVAR
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Det korta svaret är att det inte finns en sådan lagreglering. Enligt Rättegångsbalken 46 kap. 9 §

finns det några fler jag kan ställa samma fråga till?

Och nu hamnar vi i frågan om rätten till en rättvis rättegång, här finns det brister, att åklagaren inte tagit med sådant som kunnat talat för den misstänktes fördel, och nu är vi inne på Lag om resning, här måste man bygga en bro över orubblighetsprincipen, och nästa är att, det måste tillkommit något nytt, som tidigare icke varit känt
hos Domstolarna, som också kunnat förändrat utgången i målet....

Nu ett tips till Åklagaren, läs Lag om belastningsregister, där står att registret är till för
polis, åklagare, tull, skatte och andra myndigheter, för att utreda och förhindra brott....

Inte ska man trampa någon på tårna, men i detta fall så gör jag det,
så minns dom mig bättre tills nästa gång....

PeterSfa

Forumveteran
Så är den kommen, årets sista dag, och denna dag säger mig att jag har arbete även 2021,
en oskyldigt dömd, på grund av att åklagaren saknar juridisk kunskap, jag har tidigare ställt
frågan per telefon till åklagaren, varför har Ni inte använt er av Lag om belastningsregister,
och jag fick till svar, man får inte använda sig av belastningsregistret, när det gäller ett vittne,
detta är fel enligt min tolkning av lagen, jag har även ställt samma fråga till andra Jurister,
Advokater, ingen av dom som svarat kan hitta någon lag om detta, och för några veckor sedan
så ställde jag samma fråga till Lawline, var står detta i lagen?, och just idag fick jag ett svar....

.
FRÅGA
Var i Lagtexten står det att en Åklagare inte får använda sig av belastningsregistret när det gäller ett vittne?

SVAR
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Det korta svaret är att det inte finns en sådan lagreglering. Enligt Rättegångsbalken 46 kap. 9 §

finns det några fler jag kan ställa samma fråga till?

Och nu hamnar vi i frågan om rätten till en rättvis rättegång, här finns det brister, att åklagaren inte tagit med sådant som kunnat talat för den misstänktes fördel, och nu är vi inne på Lag om resning, här måste man bygga en bro över orubblighetsprincipen, och nästa är att, det måste tillkommit något nytt, som tidigare icke varit känt
hos Domstolarna, som också kunnat förändrat utgången i målet....

Nu ett tips till Åklagaren, läs Lag om belastningsregister, där står att registret är till för
polis, åklagare, tull, skatte och andra myndigheter, för att utreda och förhindra brott....

Inte ska man trampa någon på tårna, men i detta fall så gör jag det,
så minns dom mig bättre tills nästa gång....
Det finns ett antal felaktigt dömda också i Sverige. Justitiekanslern föreslog en siffra på 20% och den siffran inrymmer då också de oskyldigt dömda.
Läste för länge sedan en undersökning där man skapat ett antal fall där rätten fick dömma.
Rätten kom till ett sämre resultat i att bedöma rätt än vad slumpen med kasta tärning presterade.
Minns inte längre vart jag såg den studien, så ta den som hörsägen.
Men det var rätt gravt så som jag minns den.
Orubblighetsprincipen och avsaknad av en behörig rättsäkerhetsorganisation gör att Sverige hamnar rätt nära en bananrepublik i rättssäkerhet, det anser jag vara trist.
Visst finns det värre, men rättesnöret borde inte vara att det finns värre, jag anser det borde vara, vad kan vi göra för att bli bättre om någon finns som är bättre än oss.
Men det arbetet känns det inte som domstolarna själva är speciellt intresserade av. Tvärtom sniffar jag självhybris där.

Ubon

Forumveteran
Kanske samma kan bli i Thailand?

Graham Hughes/The Canadian Press via AP/TT

Kanada ska införa krav på att flygresenärer som kommer till landet visar upp intyg på att de inte har covid-19. Testet ska vara högst tre dagar gammalt, meddelar regeringen.

Med kravet på tester kan det 14 dagar långa karantänskravet för inresande tas bort.

Samtidigt planeras teststationer vid landgränsen för att fånga upp smittofall.

Ubon

Forumveteran
En annan har funderat hur man får i hop det att köra ut vatten i tjugo liters flaskor
För tolv bht

Själv funderar jag i samma banor, varför är is så billigt, vad kostar det att framställa is i meter och kubik?, dessa köps från butiken i byn, i plastpåsar, för 5 eller 10 Bath, 1 säck kostar 30 B när jag köper direkt från bilen, butikerna som köper dagligen, har ett förköpsprogram, med ett kupongsystem, här betalar butiken 25 B per säck, samma för mig 30 B, om jag hämtar själv från is-fabriken, nära och bra, jag ser fabriken hemifrån, på andra sidan motorvägen....är elen subventionerad? kanske det, själv har jag ingen elkostnad för min verkstad, upp till 50 KW, den elen räcker även till farmen.

Ubon

Forumveteran
Ett forum är jag med på, TS, blogg och podd, har jag bara hört talas om, aldrig tänkt tanken att jag en dag själv skulle hamna där,
upprinnelsen till detta, det finns en flicka nästgårds som jag ställde upp för, hon fick en hel del hjälp av mig, eller från föreningen om man tycker så, denna flicka har haft ett litet helsike under en del år, och av vad jag förstått, kanske det rätar upp sig nu, i vart fall så har hon tidigare berättat att hon haft blogg och bloggat, haft en podd, skrivit krönikor för tidningar, men allt lades ner på
dagen när allt otyg kom över henne, i mitten på December förra året så fick jag frågan om, att vara med på en nystart av podden, ett delägaskap, i ett svagt ögonblick så tackade jag ja, och ok till detta, egentligen utan att veta vad som komma skall, sagt var att vi skulle smygstarta i mitten på Januari, tycks vara någon som vill komma igång fortast möjligt, hon ringde mig för ett par timmar sedan, jag ska åka och handla, behöver Du något från affären? bara några småsaker, ok, jag kommer hem till dig när jag är tillbaka från affären, så får vi planera för morgondagen, vadå planera för morgondagen? vi startar provsändning imorgon, vadå imorgon? allt är klart, Du kommer hem till mig imorgon.

En sak har jag fått klart för mig, flickan är stark i sig, men tyvärr är det andra som på olika sätt tryckt ner henne....och hon vet vad en man önskar sig, hon gav mig en flaska Tequila i julklapp....

PanPan

Forumveteran
Ett forum är jag med på, TS, blogg och podd, har jag bara hört talas om, aldrig tänkt tanken att jag en dag själv skulle hamna där,
upprinnelsen till detta, det finns en flicka nästgårds som jag ställde upp för, hon fick en hel del hjälp av mig, eller från föreningen om man tycker så, denna flicka har haft ett litet helsike under en del år, och av vad jag förstått, kanske det rätar upp sig nu, i vart fall så har hon tidigare berättat att hon haft blogg och bloggat, haft en podd, skrivit krönikor för tidningar, men allt lades ner på
dagen när allt otyg kom över henne, i mitten på December förra året så fick jag frågan om, att vara med på en nystart av podden, ett delägaskap, i ett svagt ögonblick så tackade jag ja, och ok till detta, egentligen utan att veta vad som komma skall, sagt var att vi skulle smygstarta i mitten på Januari, tycks vara någon som vill komma igång fortast möjligt, hon ringde mig för ett par timmar sedan, jag ska åka och handla, behöver Du något från affären? bara några småsaker, ok, jag kommer hem till dig när jag är tillbaka från affären, så får vi planera för morgondagen, vadå planera för morgondagen? vi startar provsändning imorgon, vadå imorgon? allt är klart, Du kommer hem till mig imorgon.

En sak har jag fått klart för mig, flickan är stark i sig, men tyvärr är det andra som på olika sätt tryckt ner henne....och hon vet vad en man önskar sig, hon gav mig en flaska Tequila i julklapp....
En bra podd kan göra dig rik.
Själv funddrat på och göra "farang med familj i Thailand" men räcker med det jag hänger ut mig här och skippade det.

Ubon

Forumveteran
En bra podd kan göra dig rik.
Själv funddrat på och göra "farang med familj i Thailand" men räcker med det jag hänger ut mig här och skippade det.

Rik?, man behöver inte mer än att man mår bra, mat i magen, kläder på kroppen, tak över huvudet, värme i sin boning,
och detta har jag redan nu, således är jag rik redan nu, kommer något extra, så får man väl buga och tacka....

Vad är en bra podd? antagligen något som andra vill se och lyssna på, och ta till sig av, kittla människans nyfikenhet, men i det mesta finns det redan forum, bloggar poddar, böcker skrivna, kanske en allmän-podd, om allt och inget, men om vad? risken är att jag får sparken redan från starten.

PanPan

Forumveteran
Rik?, man behöver inte mer än att man mår bra, mat i magen, kläder på kroppen, tak över huvudet, värme i sin boning,
och detta har jag redan nu, således är jag rik redan nu, kommer något extra, så får man väl buga och tacka....

Vad är en bra podd? antagligen något som andra vill se och lyssna på, och ta till sig av, kittla människans nyfikenhet, men i det mesta finns det redan forum, bloggar poddar, böcker skrivna, kanske en allmän-podd, om allt och inget, men om vad? risken är att jag får sparken redan från starten.
Håller med dig, dock måste jag lägga till skolavgifter, hade det inte vart för dom hade jag nog aldrig behövt jobba igen.

Ubon

Forumveteran
Satt och tittade på antal avlidna i trafiken, Sverige-Thailand, så hittade jag denna....

många dör av vanlig influensa i jämförelse med ...

”I februari–mars 2018 dog 17 774 personer i Sverige. Under samma period 2020 dog 1 687 färre, men med daglig rapportering av antal döda i covid-19. Rapporteringen har fortsatt, trots att Sverige sedan mitten av juni inte har någon överdödlighet jämfört med 2015–2019!”

Liknande trådar

Topp