Ubon bygger en farm....

Eller husen, blev ju pålurad ett till, jag har skällt på han, hans fru har skällt på han, hans fru har skällt till min fru hur han blivit svindlad av norrmänn som var dom som sålde och byggde dessa områden.
Han har noll koll på det mesta här nere och litat på skandinaver utan att läsa igenom avtalen och vad han betalat för.

Fd kollega gjorde ju så att han köpte på lease och det kan sammanliknas vid usufruct.
Han har försökt sälja i många år nu utan napp.
Han har fått barn som är thaimedborgare som inte ärver utan huset går tillbaks till markägaren.
tror nog inte att detta kan liknas vid samma sak, leasing/usu, huset går tillbaka?, det är väl marken det handlar om? han äger fortfarande huset, men ingen rättighet till marken när lease-avtalet upphör, och här ska vi försöka reda ut begreppen om usu-avtal...

Senast ändrad:
tror nog inte att detta kan liknas vid samma sak, leasing/usu, huset går tillbaka?, det är väl marken det handlar om? och här ska vi försöka reda ut begreppen om usu-avtal...
Jag kollade på mäklarsidan jag hyr ut ifrån och där står att usufruct är liknande vid som lease och 30 år.

Från mäklarsidan, kan inte gå i arv står det längst ner.

Usufruct Interest (Sidhi-kep-kin) Gives you temporary ownership rights to things on or arising from the land. In practice, a usufruct is limited to a 30 year maximum period; like leases, the agreement can be successively renewed. In contrast to a lease, a usufructury interest can be sold or transferred, although it expires upon the death of the holder of the usufruct and therefore cannot be inherited.

Jag kollade på mäklarsidan jag hyr ut ifrån och där står att usufruct är liknande vid som lease och 30 år.

Från mäklarsidan, kan inte gå i arv står det längst ner.

Usufruct Interest (Sidhi-kep-kin) Gives you temporary ownership rights to things on or arising from the land. In practice, a usufruct is limited to a 30 year maximum period; like leases, the agreement can be successively renewed. In contrast to a lease, a usufructury interest can be sold or transferred, although it expires upon the death of the holder of the usufruct and therefore cannot be inherited.
javisst står det så, men vad är då tolkningen av liknande, det står inte samma...

Ett lease så leaser du väl marken och kan bygga vad du vill.
På ett usufruct leaser du byggnaderna, kan sälja vidare men ingen rätt till förändringar tolkar jag när jag läser nu?
på ett usu leasar man ingenting, man tar över ägandet tillfälligt, under avtalstiden, man kan ha ett usu på mark utan byggnader, just vad jag hade 2014, nu finns det byggnad...

det står att ägande-rätten tillfälligt övergått till usu-innehavaren, i en leasing så övergår inte äganderätten tillfälligt...
Det står ger tillfällig rätt till ägarskap på saker som är på marken eller byggs upp på marken i max 30 år med möjlighet till förlängning.

Jag har gjort på mitt sätt.
Frugan fick skriva sig på lånet 15 år, blir det skiljsmässa blir det hennes kostnad.
Min usufruct ;)

Dock våra barn så jag kommer betala det ändå men finns sett att gardera sig om inte har familj.
Frun tar lånet och skiter sig äktenskapet eller dom försöker blåsa står dom med skulden.

och så läser vi vidare....

En nyttjanderätt registreras på liknande sätt som ett arrendeavtal på upp till 30 år eller fram till nyttjanderättshavarens livstid.

byt mäklare...
Vad du skriver ju det jag skriver nyttjande rätt till livstid om under 30 år, annars rätt till 30 år och kan inte gå i arv.
Sen behöver jag inte byta advokat, dör kärringen så går arvet till barnen och jag är deras förmyndare

Vad du skriver ju det jag skriver nyttjande rätt till livstid om under 30 år, annars rätt till 30 år och kan inte gå i arv.
Sen behöver jag inte byta advokat, dör kärringen så går arvet till barnen och jag är deras förmyndare
inte alls vad du skrev, låt mig påminna om vad du skrev:

Står så på mäklarsidan.

"a usufruct is limited to a 30 year maximum period; like leases"

och jag skrev inte byt advokat, jag skrev, byt mäklare...

inte alls vad du skrev, låt mig påminna om vad du skrev:

Står så på mäklarsidan.

"a usufruct is limited to a 30 year maximum period; like leases"

och jag skrev inte byt advokat, jag skrev, byt mäklare...
Läs hela texten innan, jag har länkat den, jag svarade bara kort på tidsperiod.
Om du läser det jag delgav innan i helt stycke så står det att ett usufruct inte går i arv.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp