Ubon bygger en farm....

Dobbel å spel, skratt å ingen skatt

Jag var iväg och hälsade på en Thaivän som jag känt i några år, han bor fint i ett litet hus, sjötomt.

Tidigare vid besök så har det i stort sett alltid varit folk där, den här gången satt det ett gäng 15-20 på bastmattor 25 meter från huset,
trodde dom satt och åt, nix, dom satt och spelade, tänkte att en bild på dom spelglada kan vara kul, när jag sa detta så sa han, nej gör inte det,
om polisen kommer så måste Du springa, tar dom dig så tar dom kameran och kan se vilka som varit här.

Springa? jag? glöm det, den dagen den sorgen.

Vadå? brukar polisen komma hit?
ja, ibland gör dom razzia
och då springer alla?
ja
menar Du att dom 2 gamla tanterna som sitter där, som rymt från sin egen kremering, springer dom också?
nää
Och vad gör dom då?
Dom sitter kvar.
Och alla andra springer.
ja
och vad händer med tanterna?
det vet jag inte.
Och Du springer?

Så Du står kvar?

Jaha, och vad gör DU?
Jag brukar hoppa ner i sjön och simma ut.

Reglerna förstod jag mig inte på, insatser sker till potten, och dom kan satsa mot varandra,
och hur tjänar Du på detta? tydligen om någon tar potten så går en slant till honom,
dom senaste 2 dagarna var det 700B just nu så var det in 160B men spelet fortsatte när
jag åkte, så det ökar väl på lite till.

Matematiken säger mig att 1 rai är 1600 m2

Vilken tur att min tjej jobbar övertid ibland, hon kommer hem och vill sätta stängsel runt "hennes" 1 rai, ok? cementblock gånger 4 på höjden, kostar
för 1 block 6.2 bath, som jag ser att det skulle röra sig om, låt säga 10.000B, sen ska det till ett fundament för dessa cementblock att stå på, sen tillkommer cement,
sand, inte att förglömma arbetarnas kostnad, sen vill hon ha 2? grindar, skit i grindar, lär kossorna flyga, eller pumpa upp dom med helium.

Hon behöver övertidens inkomst för att betala beställningar till hennes kritter, tror jag inte, detta är hennes hobby, och den får hon betala själv.

När jag tittar på historiken, forumet, vet inte om det är värt tidsmässigt, värt att lägga ner tid och bilder, på så få läsare,
kanske bättre att, dom som har ett genuint intresse kan följa via en E-mailadress.. med utskick.

Bara fortsätt. Det var ju en rätt rolig tråd bara man öppnade den.
Trådtiteln har dock inte fått mig så intresserad då jag håller mig så långt ifrån riktigt jobb som jag bara kan.

Stängsel kohus

Laos 066.JPG

Snart ett besök på stat/kommunala fiskodlingen, än har hon inte bestämt sig vilken sort fisk det blir

själv tycker jag det skulle vara bättre att vänta tills regnet kommer.....

Laos 087.JPG

Hon beställde 2 järnhästlass komat, sen stack hon iväg till jobbet, dom kom med det första lasset, och tyckte att 3 lass blir bra,
jag sa som det var, 2 lass beställt, tänkte till lite, dom vill ha lite extra inkomst, skit samma, ok, kör hit 3 lass, går nog åt.
Laos 021.JPG

När jag tittar på historiken, forumet, vet inte om det är värt tidsmässigt, värt att lägga ner tid och bilder, på så få läsare,
kanske bättre att, dom som har ett genuint intresse kan följa via en E-mailadress.. med utskick.

Men dom blir fler o fler;) så fortsätt gärna. Det är sådana trådar som gör forum intressant och är forumet intressant så kommer fler besökare.
Personligen så tycker jag att admin (med ditt medgivande förstås) kunde städat bort allt OT skräp som finns i tråden. Det hade varit smidigare för oss nya att plöja igenom allt.

Till ämnet.
Intressant "damm" till fiskarna. Min första tanke var att man kanske kan utveckla det till ngn form av agility för fiskar:laugh:. Nä skämt å sido, min svärbror gav sig också på fiskodling en gång, med kattfisk/mal eller vad dom heter. X antal hundra yngel, plask ner i dammen och trodde att det blev bra med att bara mata och sen håva upp vinsten. Han blev förvånad över att bara en bråkdel fanns kvar när det var dax att "skörda". Eftersom ingen har nämnt det här så tänkte jag göra det så ingen behöver göra om samma misstag. Det var inte pga tjuvfiske då dammen (ca 40m x 40m 7-8m djup) ligger intill huset.
Det som hänt är att dessa rackare växer som mycket annat olika snabbt, de som blir lite större är dom som kommit åt mer mat och fortsätter med det tills dom är stora nog att äta sina mindre kompisar och växer ännu snabbare och därmed kunna äta dom större småttingarna.

Jag skulle vid en odling som jag själv funderat på delat upp odlingen i olika tillväxtstadier. Börja med en tank för yngeln, plocka ut de som växer till sig o placera i en ny osv osv. Denna process ger nu de minsta en chans att nu ta del av maten som de större hela tiden tar och kan nu snabbare växa till sig.
Att hela tiden hålla jämnstora fiskar i samma balja förhindrar att dom äter upp varandra (och vinsten).
Och slutligen släppa ut dom till dammen när dom är stora nog att inte bli uppätna av de största. I dammen har man kanske förberett med typ guppys eller annan fisk som förökar sig snabbt och äter det som redan finns i dammen som kommer att fungera som gratis föda till de fiskar man lägger i. Ett litet ecosystem som kan spara några Baht om man gör rätt. Har man dessutom en kostnadseffektiv ide på hur man kan fånga in nattfjärilar och andra insekter så är det också ett plus i kanten. All gratismat är billig:nod:. Svärbrodern använde sig av en 60W glödlampa vid vattnet för att attrahera flygfän. 60W!! Inte kostnadseffektivt. Möjligtvis lågenergilampa med det måste man räkna på först.

Denna odlingsprocess gör även att man kan köpa nya yngel typ varannan månad, peta in dom i processen o ha jämt flöde på fiskar till försäljning hela året samt ha koll på utfodringen för att maximera vinsten. Priset på denna fisk är högre ju längre in i torrperioden man kommer då tillgången minskar.
Vår damm är snustorr 3 månader om året så för min del blev det inget av detta projekt men jag delar gärna med mig för jag tror på denna ide.
Ni som lyckas kan juh bjuda på några Chang senare;)

Verkar konstigt vi odlade samma fisk och vid fullvuxna så var antalet ungefär som vid planteringen vi mata dom 1 gng om dagen.
1m djup hade dock bara vi då vi vadade ut och fånga in den när det var dax.

Men håller inte med om priset fiskfodret är dyrt för sväföräldrarnas del var det förlust.

Nu vet jag @Jonas inte hur många firrar du hade men 50-100 borde man kanske kunna på en hyfsad gemensam tillväxt men här rörde det sig om närmre 1000. Då är det svårt att ha koll på dom.
Och vid odling i större skala så handlar man inte påsarna på templet för 20 Baht, utan ett halvt ton hos en producent. Nu överdrev jag igen lite bara för att få fram min poäng;).
Och allt förarbete med att odla upp småfisk och hitta ett kostnadseffektivt sätt att fånga in annan mat är juh också en besparing. Men det krävs att man får tänka utanför boxen och vara kreativ och aningen påläst. (EDIT: Jäste igenom efter att ha postat. Jag syftar naturligt vis inte på dig!) Jag fördjupade mig inte mer i ämnet när jag fick reda på att dammen var torr under delar av året.

Ärligt talat så finns det hur mycket som helst att kunna göra pengar på om man bara lägger till lite nytänkande och teknik.
Ännu ett exempel kanske ngt du kan få nytta av @Ubon, det är att (om du har plats till det) odla egen majs. Jag ska förklara.
Här (i min region) odlar dom majs som tar aslång tid på sig att växa upp och får en kolv per planta. Och det tycker dom är ok. Jaha tänker jag, köpte fröer från USA som ger 4-5 kolvar per planta och klara på 3 månader (ej GMO). Låt oss säga att det bara blir 2-3 kolvar per planta på 4 månader, då är det ändå dubbelt så mycket på kortare tid. O istället för att elda upp resterna och askan sköljs bort med regnet så ta vara på allt, ensilera o ge det som foder till kossorna. Ligger man nära ett vattendrag så kan man genom konstbevattning göra 3-4 skördar om året. Vill man göra det riktigt billigt så investerar man 100.000 battisar på solceller o har elen till vattenpumen gratis (och en del till hushållet om man bor nära). Eventuellt overflow skickas tbx till elnätet och kan tas ut på natten.

Den majsen du pratar om odlade vi 2 gngr om året under den såkallade torrperioden ris under våt säsong.
men den majsen säljs mycket billigare. Odlades rätt mycket av det i mitt område då fälten nyttjades året runt men vi bodde också i ett område som var omringat av bergskedjor och gav oss god vattentillförsel året om.
Var hemma hos nuvarande tant förra året i Isaan och märkte av en stor skillnad på hur man skötte sitt jordbruk där då jag märkte att odlingsfälten låg helt öde under torrperiod vilket aldrig hände där jag bodde innan. Där nyttjade man fälten året runt och sådde efter årstid.
Ett risfält blev ett tobaksfällt, majsfält etc. Och eftersom hyfsat god vattentillförsel kördes det med sprinkel system över fälten.

Frågade tanten varför dom inte använde sig av konstbevattning som dom gjorde i min tidigare by.
Svaret det var för dyrt att få borrat och vattentillförsel så dom hade inte råd.
Visade sig vara stor priskillnad på sånt låg/slättland mot där jag bodde innan, där betala jag 500 bath för att få borrat och vattentillförsel.
Så stor skillnad på vilken del i landet man bor och likställa syd, nord, väst, öst thailand blir fel.

När du e uppe hos tanten åk mot Roiet så ser du att dom nyttjar marken även där flera gånger om året

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp