Ubon bygger en farm....

klockan 01.05. drog ner farten till 40 %, fast man kan ju inte låta bli att leka lite, upp på 100 % kortvarigt, nu får ricetakern stå på 40 % tills Ubon vaknar, nästa prov får bli... fast det kan vänta till vintern, nu vet jag att jag är på rätt väg, ger mig själv en klapp på axeln :)

klockan 01.05. drog ner farten till 40 %, fast man kan ju inte låta bli att leka lite, upp på 100 % kortvarigt, nu får ricetakern stå på 40 % tills Ubon vaknar, nästa prov får bli... fast det kan vänta till vintern, nu vet jag att jag är på rätt väg, ger mig själv en klapp på axeln :)
Då kan vi alltså önska varandra God Natt nu då!!

Här sitter Ubon i sin ensamhet, och nu har Ubon kommit på ett jättegrymt prank, vem är "offret"? Ubon:s fru, detta kommer ta tid att rigga upp, ok, polisen kommer, viltvårdare kommer, vad tänker Ubon på, usch vad grym jag är, frugans bil kommer jag åt, kameror ska riggas upp, Ubon funderar vidare......

Morgonparty med pojkarna som ska bli munkar på hel eller halvtid, noviser, innan jag åkte så satt jag batteriet på laddning, 7 ah, klockan. 10.15 kommer jag tillbaka och konstaterar att batteriet enligt mätaren är fulladdat? detta innebär att jag gjort av med 14 ah under natten, stämmer min tankegång? nåväl, nästa prov blir belastning, min tanke är att den ska hålla 4 timmar på full belastning, inga avbrott, klarar vi detta?

Här sitter Ubon i sin ensamhet, och nu har Ubon kommit på ett jättegrymt prank, vem är "offret"? Ubon:s fru, detta kommer ta tid att rigga upp, ok, polisen kommer, viltvårdare kommer, vad tänker Ubon på, usch vad grym jag är, frugans bil kommer jag åt, kameror ska riggas upp, Ubon funderar vidare......
@Ubon ! Varför skulle polisen eller viltvårdare komma?
Du nämnde att du skulle använda en kopparplåt för att alstra värme till ett stirling projekt..
Vad är det som alstrar energi nu?
Och vad är en ricetaker för något??
För mig ganska enkel ellära.. någon form av kraftkälla alstrar mekanisk energi som i sin tur alstrar elektrisk energi.
Man kan givetvis även ha en kemisk process som alstrar energi med..

Jag såg på dina bilder att du har en generator som ger el. Vad ger elen?
Såg att du hade en lika dan batteriladdare som jag har. Ctek.
Du nämnde 14Ah vid 12 V.. => 0,168 kWh... Kanonbra !!!

Glad för din skull att experimentet lyckats!!! :):wai::wai::wai:

Pepsi

Glöm bort att Ubon skrev prank, ett skämt mot någon annan person.

kopparplåten är till för att samla värmen från solen, detta är ett kommande projekt, ritningen finns endast framför Ubon:s ögon.

Det finns ingenting som alstrar energi nu.

Ricetakern är ett arbetsnamn på en maskin som Ubon byggt, denna är till för att separera riskornen ifrån risstrået.

Vad ger elen? ström? :) jag ser ingen generator varken på bild eller här, kanske man kan använda motorn för att alstra ström?

Ctec-laddare, Du följde Ubon och valde det bästa, grattis :)

14 Ah är beräkningen på vad motorn till ricetakern dragit i watt under en viss tid, när den går utan belastning.

Tack för visat intresse, ha det gott

Ubon

Pepsi

Glöm bort att Ubon skrev prank, ett skämt mot någon annan person.

kopparplåten är till för att samla värmen från solen, detta är ett kommande projekt, ritningen finns endast framför Ubon:s ögon.

Det finns ingenting som alstrar energi nu.

Ricetakern är ett arbetsnamn på en maskin som Ubon byggt, denna är till för att separera riskornen ifrån risstrået.

Vad ger elen? ström? :) jag ser ingen generator varken på bild eller här, kanske man kan använda motorn för att alstra ström?

Ctec-laddare, Du följde Ubon och valde det bästa, grattis :)

14 Ah är beräkningen på vad motorn till ricetakern dragit i watt under en viss tid, när den går utan belastning.

Tack för visat intresse, ha det gott

Ubon
Aha @Ubon !
Kanske jag som var korkad... Efter att läst innan vad du experimenterade så med uppfattade jag det som om du skulle göra en maskin för att utnyttja solenergi till el. Fel uppfattat av mig.
Vad jag förstår har du tillverkat en ristork, separering av riskorn från skalen.
Du tillför elenergi för att få en motor att driva en "tunna".
Jag trodde det var en generator i änden av "tunnan" som alstrade dina 14 Ah vid 12 V.
Som jag ser det har du förbrukat energi i stället, från elnätet.
Så min lilla fråga är då bara .. Vad är uppfinningen?
Jag har jobbat många år inom industrin.. Med bland annat separatorer, centrifuger, decantrar, torkar mm.
Och till de maskinerna behövs det elektrisk effekt.. ;)
Vad skiljer din maskin sig från maskiner som andra företag säljer?
EL in, process och produkt ut...
Det finns en bra bok som beskriver mycket om detta.. En gammal bok vi hade i skolan när man var ung och vacker... :)
"TEFYMA" " Handbok för grundläggande teknisk fysik,... fysik och matematik"... :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Ser fram emot dina framsteg med ris separatorn!!! :) :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Underbart med kreativa människor.. :wai::wai::wai:

Så underbart det är, åkte iväg till byn där det är en större tillställning, pojkar som ska gå i tempel, innan jag åkte så startade jag ricetakern, satt den på 50%, när jag kommer hem på kvällen, vad är nu detta? ricetakern står stilla? jag konstaterar att någon har stängt av ricetakern, jag frågar min fru, har Du stängt av maskinen? javisst säger min fru, jag frågar varför? nu kommer det svaret som gör att Ubon vill dunka sin panna i bordet, länge och flera gånger, min fru säger, jag tänkte spara på batteriet, det kan ta slut, helt djävla otroligt funderar Ubon, som håller på att testa ricetakern, klart som tusan att batteriet ska ta slut om så är. Och Du?, skrattar eller gråter Ni?

Så underbart det är, åkte iväg till byn där det är en större tillställning, pojkar som ska gå i tempel, innan jag åkte så startade jag ricetakern, satt den på 50%, när jag kommer hem på kvällen, vad är nu detta? ricetakern står stilla? jag konstaterar att någon har stängt av ricetakern, jag frågar min fru, har Du stängt av maskinen? javisst säger min fru, jag frågar varför? nu kommer det svaret som gör att Ubon vill dunka sin panna i bordet, länge och flera gånger, min fru säger, jag tänkte spara på batteriet, det kan ta slut, helt djävla otroligt funderar Ubon, som håller på att testa ricetakern, klart som tusan att batteriet ska ta slut om så är. Och Du?, skrattar eller gråter Ni?
@Ubon ! Tror din fru och min fru är syskon.... :D Samma IQ...
Eller som i man en del gör i Afrika.. Man släcker ljuset på bilen när man kör i mörker.. Så sparar man på batteriet... :confused:
55555555 Att man kanske dör är en annan fråga.. Men man har ett djävla bra batteri.. :p:p:p

Tog en sväng till byn för att kolla uppträdandet, 4 flickor på rad som dansar, en 5:e flicka som sjunger, tittar på detta och tänker, det kan inte vara mycket pengar dom tjänar på detta, har knappt råd att köpa kläder, med tanke på hur lite kläder dom hade på sig.

Passade på att bjuda polisen på varsin Coca cola, 30 bath, väl investerade pengar :)

Kom hem och drog upp ricetakern på 60 %, sitter och tittar på detta, nu fick Ubon en aha-upplevelse, om jag gör så här så kan jag öka kapaciteten med 50 % +, (inte hastigheten) detta måste Ubon testa, nyfiken som han är. Det är något med stödhjulslagret, skruvar isär detta imorgon så får jag se om jag ser något, har dragit ner till 40 %, låter den rulla inatt.

Någon som kan hjälpa Ubon? eller ljuger kameran?

Gåtan söker en lösning, gå till inlägg 1572, där finns 2 bilder, ser Ni vad Ubon ser? det är något som inte stämmer.

Någon som kan hjälpa Ubon? eller ljuger kameran?

Gåtan söker en lösning, gå till inlägg 1572, där finns 2 bilder, ser Ni vad Ubon ser? det är något som inte stämmer.
Vet inte vad du syftar på? Men ser att du kopplat den röda plus kabeln till chassit. Varför vet jag inte..
Chassit har väl inget med motordriften att göra? Om den inte fungerar som en gammal cykel...
Att koppla ihop elektronik via en stålstomme verkar vara korkat.. Allt skall vara direkt kopplat enbart elektronik och motordrift mm..
PEPSI

Ok, jag leder dig i rätt riktning, titta på hur många % som tas ut på den digitala mätaren , titta på bilden där trumman snurrar, var är trummans axel? och hur kunde axeln hamna där på bilden, jfm. båda bilderna, kanske det är Tesla som varit framme? eller Ubon:s skyddsängel?

Säger egentligen bara fabrikatet "LUCAS"... Generator och motor var plusjordade...
Alla som fixat med bilar har samma inställning.. Svenskar, tyskar mm har ett minus jordat system.
Allmänt skämt... De seriösa uppfann ljuset... Lucas uppfann mörkret.. ;)
55555555 :D

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp