Ubon bygger en farm....

Ok, jag leder dig i rätt riktning, titta på hur många % som tas ut på den digitala mätaren , titta på bilden där trumman snurrar, var är trummans axel? och hur kunde axeln hamna där på bilden, jfm. båda bilderna, kanske det är Tesla som varit framme? eller Ubon:s skyddsängel?
På första bilden ser man ur kamerans vinkel 2 balkar som visas uppifrån, där koppling mellan motor och tunnan syns.
På bild 2 är vinkeln från kameran så att det uppfattats som en balk. Men kopplingen ligger under yttre balken och kan då inte ses.. Inget konstigt.. Tar man fotot från den vinkeln så uppfattas det som en balk. :oops:
Så den digitala mätaren ljuger inte.. Motorn går på 16%... Fullt uppkopplad mot trumman.. Inget hokos pokus... :)
Men dra ner på Singhan vid nästa test... :D:D:D

Pepsi, vi tar det från början, lite mer sakta, den digitala mätaren visar 06 då kan det vara från 60 till 69%, men titta nu på bilden, var finns axeln till trumman, ser Du ett avstånd till axeln på motorn? motorns axel vs trummans axel ligger långt ifrån varandra, hjälp Ubon att lösa detta.

Pepsi, vi tar det från början, lite mer sakta, den digitala mätaren visar 06 då kan det vara från 60 till 69%, men titta nu på bilden, var finns axeln till trumman, ser Du ett avstånd till axeln på motorn? motorns axel vs trummans axel ligger långt ifrån varandra, hjälp Ubon att lösa detta.
55555 Den digitala mätaren står på 016.. Hur får de det till 60%..? Hur skall jag veta att den menar 60 - 69% då?
Och om du inte ändrat något mellan bilderna så är det kameravinkeln.. :D
Och vad är det du mäter när du säger 60% tex? Är det varvtal, Spänning, ström, effekt eller vad?
Jag vet inte vad du reglerar.. En växelspänningsmotor kan man direkt variera varvtal med antingen spänningen eller frekvensen. Själv föredrar jag frekvensstyrning via frekvensomformare. Då kan man lätt programmera alla parametrar.
En billig lösning. En frekvensomformare och en vanlig 3-fas asynkronmotor som man kan köpa för ett par hundra kronor... Vad gäller bilden säger ju den första bilden allt... Bara att man inte ser det så som du fotat.. ;)

Har varit med ett år när det snöade i Stockholm någon av dom första dagarna i Juni, får vänta med att ställa undan maskinen, ytterligare 2 besök önskar komma och "titta" (spionera?), kunde iof. stannat kvar här, men har att avveckla dödsboet efter min son, hus ska avyttras, och boet ska likvideras, detta har tagit tid pga. sonens mamma som sätter sig på tvären, vilket naturligtvis kommer att belasta henne.

Har varit med ett år när det snöade i Stockholm någon av dom första dagarna i Juni, får vänta med att ställa undan maskinen, ytterligare 2 besök önskar komma och "titta" (spionera?), kunde iof. stannat kvar här, men har att avveckla dödsboet efter min son, hus ska avyttras, och boet ska likvideras, detta har tagit tid pga. sonens mamma som sätter sig på tvären, vilket naturligtvis kommer att belasta henne.
Hoppas allt går väl, ha en fin resa till Sverige. Det blir tråkigt när denna tråd liksom farmen kommer att ligga i träda. :(

@Ubon ! Synd att du lägger maskinen i dvala... Varit kul att se den utvecklingen..
Ricetaker... Är den till för att rensa/separera ris? På Thai: เครื่องสีข้าว , khreuuang[ton]F[/ton] see[ton]R[/ton] khaao[ton]F[/ton] . Ris rensare maskin...
Rismaskin.jpg

Hur har du fått ihop plast tunnan? Egentillverkad? Eller från en tvättmaskin?
Bilden visar en billig variant. Ca 19-20 000 Bath. Det finns hundra tals olika varianter och prisklasser.
Vill man utveckla den så kan man göra det enkelt.
- Reglera hastigheten
- Mäta varvtalet
- mäta vibrationer för ev störningar
- Mäta temperaturen i processen
- Mäta vikten av risen och restprodukten
- Mäta torrheten i riset
- Mäta volymen av produkten
- Optiskt mäta kvaliteten
- Tillföra en matarskruv från BIG pack till maskinen och från den
- Koppla allt till en enkel styrpanel och övervaka via smartphone
mm mm

Men ricetakern är kanske inte en rismaskin?? Utan en ny uppfinning?
Ser fram emot din maskins utveckling..!! :wai::wai::wai:

Rismaskin.jpg

Ubon har nog något klurigt i kikaren, för han skrev ju att maskinen ska separera riskornen från strået (inte ta bort "skalen" från riskornen som man gör med de där maskinerna). :)
55555 Även de maskinerna finns redan... Så väl manuella som eldrivna... Hela Asien har man odlat ris i hundra tals år.. Och tror det finns en hel del ingenjörer i Asien med.. Sök bara på mitt Thaiord för rismaskin så finns det hur mycket som helst... :) Meen... Kanske en helt ny lösning... Inte vet jag.. Jättebra om Ubon lyckas..!! :):)

55555 Även de maskinerna finns redan... Så väl manuella som eldrivna... Hela Asien har man odlat ris i hundra tals år.. Och tror det finns en hel del ingenjörer i Asien med.. Sök bara på mitt Thaiord för rismaskin så finns det hur mycket som helst... :) Meen... Kanske en helt ny lösning... Inte vet jag.. Jättebra om Ubon lyckas..!! :):)

Ja, det är klart det måste finnas maskiner för det också, men frågan är om någon har gjort som Ubon? :-)

Tack Pepsi, trevligt att ha läsare som är noggranna, tror nog att jag varit otydlig när jag har försökt förklara, ska försöka bli lite mera tydlig, man vill ju inte förlora läsare :)

Det jag förstår av din bild så är detta en risskalare, en maskin som rensar av skalet ifrån riskornen, tror mig förstå att i bunken i närmast i bild samlas skalen upp i, den vita bunken till vänster i bild samlar upp dom skalade riskornen, som sedan tillagas eller säljs, eller skänks till munkarna, allt efter tycke och smak.

Arbetsnamnet på det jag bygger är "ricetakern" en maskin jag tänkte på när jag ser en (flera) som och står bakom en snedställd planka och slår riskärvarna mot plankan, (finns bild i tråden) riskärvar är samma sak som julkärve (havre) i Sverige, som man sätter upp i trädgården vid jultider, till dom små stackars frusna småfåglarna, fast i Thailand är det riskärvar...dessa riskärvar kan även tröskas av en stationär tröska (bild finns i tråden) när Ubon har varit runt och tittat på detta, (bild finns i tråden) då börjar Ubon fundera, kan jag göra detta enklare, kan jag göra detta billigare, kan jag göra detta mer komfortabelt, absolut säger Ubon, kan det var 2 år sedan jag började fundera över detta? svaret finns i tråden, under denna tid som jag funderat och byggt så har jag flyttat fram positionerna, jag ska kunna med min lilla maskin ta en dust med den stora tröskan, i kapacitet, även om jag når 70-80 % så är det en klapp på ubon:s axel, fördelar, liten, lättransporterad, (kan dras efter en moppe) modulbyggd, lättservad, billig i drift (solkraft), som Pepsi skriver, den här finns redan, javisst, men inte riktigt, visa mig en som körs på solkraft, är det så, (varför visar Pepsi en risskalare?) det är tillsatserna till denna som är intressanta, det är dom som gör att kapaciteten kan öka, förklara och visa nu? nä tack, det får vänta:)

Och där ute under paviljongens tak står ricetakern och rullar på som en trogen vän...:)

Senast ändrad:

Och under tiden det odlas ris, så funderar man inte på om arbetet kan underlättas...

Och under tiden det odlas ris, så funderar man inte på om arbetet kan underlättas...
Jag är glad för att du är såå drivande och tänkande... Mycket bra @Ubon !
Vi har en 15- 20 Rai + andra marker för risodling. Vi har ett avtal med en som får utnyttja markerna.
Avtalet innebär 33% till vår familj och 66 % till bonden. Färdigt att äta..
Det räcker ca för ca ett års förbrukning..
Ser fram emot dina framsteg @Ubon !!!
mvh
PEPSI

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka