Ubon bygger en farm....

 
Nu börjar det bli lite straffskärpning i Thailand...

BANGKOK — The mastermind of a tour scam that left thousands of holidaymakers bound for Japan stranded at an airport last year was sentenced to more than 4,000 years in prison Wednesday.


The Criminal Court sentenced Pasist Arinchayalapis, or Sinsae Shogun, to 4,355 years in prison for 871 counts of indictment carrying a five-year jail term each, after his company scammed thousands of tourists last year.

Fast detta är väl att jämföra med en kafferast, om man tittar på nästa...

Det längsta fängelsestraff som någonsin har delats ut var på hela 384 912 år. Det var en 22 år gammal brevbärare som dömdes för att inte ha levererat totalt 42 768 brev.

Dom här killarna har redan lurat Domstolen, dom kommer knappast att sitta tiden ut...
Näää. Förmodligen kommer de ut efter halva strafftiden pga gott uppförande :xmas_smiley:
 
Näää. Förmodligen kommer de ut efter halva strafftiden pga gott

Gott uppförande, halverad strafftid, kanske det, han får se framåt, en fördel är att han behöver inte planera för dagarna som kommer, blir det halverad strafftid så kan han se fram emot den första permissionen om så där en sju åtta hundra år...sen har vi detta med återanpassningen i samhället, kanske man skulle muntra upp honom och skicka lite läsbart, resebroschyrer, med tanke på att han var verksam i resebranschen.
 
Har funderat fram och tillbaka över tid lite om batterier, tekniken går framåt, och idag läser jag detta...:) om detta håller för en djupare granskning så ser det verkligen lovande ut, en en fråga jag ställer mig, vad blir det för utsläpp vid förbränning?

Framtidens solceller imiterar växter
Nu har forskare uppfunnit solceller som imiterar växter fotosyntes. Men det finns en avgörande skillnad – solcellerna producerar inte socker som växter, utan solbensin.

Bensin gjord av solljus. Den nästan utopiska visionen har blivit verklighet tack vare så kallade biomimetiska solceller, som använder bakterier till att kopiera växternas fotosyntes. Solcellerna är till och med mer effektiva än växterna.
Medan växter bra omsätter en procent av solljusets energi till sockerämnen som de använder i sin tillväxt, omvandlar de revolutionerande biomimetiska solcellerna tio procent av energin i solstrålarna till att skapa flytande bränsle liknande med bensin, petroleum och diesel.
Solcell och bakterie samarbetar
Biomimetiska solceller består av två komponenter, som framställer solbensinen av väte och växthusgasen koldioxid.
Först delar en solcell vattenmolekyler i syre och väte.

Vätet skickas vidare till den andra delen av cellen, där bakterier spjälkar upp tillsatt koldioxid i syre och kol.

Syret stängs ute i luften, medan kolet förenas med vätet i så kallade kolkedjor. Bakterierna är genmodifierade, så att de framställer kedjorna som flytande bränsle – solbensin.

Tekniken är CO2-neutral

Kan solcellerna fungera i stor skala kommer det att bli en outtömlig energikälla, som kan fortsätta att producera solbensin i åratal.


Solbensinen är klimatneutral, eftersom det CO2-utsläpp som sker vid förbränningen av bensinen motsvarar den mängd växthusgas, som avlägsnas från atmosfären för att fodra bakterierna i solcellerna.


Den tekniska utvecklingen har aldrig haft så hög hastighet och varje dag blir vår värld alltmer avancerad och svår att förstå.


Hm, tänk om man kunde använda detta för växter? vad sägs om ett äpple på 4 kilo...:)

Audi kör en liknade process fast inte med solceller som gör jobbet utan i en anläggning som man tillverkar E-gas som man sedan vidareutvecklar till E-bensin och E-diesel, man använder el från vindkraft och solceller för att köra processen.
 
Jag vet att jag skrev tidigare i någon tråd på forumet, gällande Red Bull och interpol, där jag antydde att det var inte säkert att interpol var inblandat, eller att hanteringen har mörkats...nu läser jag detta på nyheterna.


REMOVAL OF RED NOTICE FROM WEBSITE WILL HAMPER BID TO BRING RED BULL HEIR TO JUSTICE


THE Interpol website’s removal of its red notice against Thai fugitive Vorayuth “Boss” Yoovidhya, who was involved in a 2012 hit-and-run road incident in which a Bangkok policeman died, will negatively affect an international effort to bring him to justice, according to a senior Thai prosecutor.

While the Interpol matter is directly handled by the Royal Thai Police, Amnaj Chotichai, director-general of the Attorney-General Office’s International Affairs Department, said the red-notice removal should theoretically have no legal effect on the controversial case.

However, he believes the removal will make it more difficult to arrest Vorayuth due to the lack of international public information now available on Interpol’s website.

“When the arrest notice is on the Interpol website, it informs law enforcement and the public [in all member countries] of the arrest notice.
This makes it easier for law enforcement to get the suspect. However, we have to ask Interpol why it has removed the notice,” he said.
The case concerns Vorayuth, a grandson of Chaleo Yoovidhaya, founder of the internationally-renowned Red Bull energy drink, and heir to the family’s multi-billion-baht business empire.


He was driving his Ferrari when it hit traffic policeman Wichian Klanprasert in 2012 and he fled Thailand after a warrant was issued for his arrest. Vorayuth was last seen with female friends in London last year.


According to Amnaj, the Interpol red notice for Vorayut remains intact because it will end only when the suspect is dead or when the statute of limitations has expired in the matter.


In other circumstances, he said, a court could only order that the case be suspended or closed on a recommendation from public prosecutors, after which police could notify Interpol to remove the red notice.


Earlier, Pol Colonel Krissana Patcharern, deputy chief spokesman for the Royal Thai Police, said various enquiries had already been made about the disappearance of the red notice for Vorayuth from the Interpol website, where it was first posted by Thai authorities back in September 2017.


Krissana said he was not sure what had happened but insisted that the arrest notice remained intact, even if it no longer appeared on the website. In addition, he said, there are other channels for law enforcement authorities still working on the case.


At this stage, Thai authorities are continuing to liaise with their counterparts in Interpol, but Krissana also noted that it was for Interpol alone to decide whether to put or remove red notices on its website.


Krissana argued that the absence of the red notice on the Interpol website would not impact the ongoing effort to bring Vorayuth to justice.


However, he said, Thai police had still not received any information from Interpol on the whereabouts of Vorayuth, not even from those who had extradition treaties with Thailand.


Sources said the Interpol website generally removed red notices only when suspects had passed away or when it received requests from member countries to do so.

Due to Vorayuth’s billionaire family background, the case has been closely watched by the general public, especially those on social media who have expressed concern that justice may not be delivered following the death of the traffic policeman.


Någonting är det som skuggar min utsikt....
 
Kopparplatta

Blev lite fel i hanteringen, men nu tror jag bestämt att detta är löst, tog lite tid att få lite hjälp av min fru, vad är koppar? förklarade att det är en metall, och jag behöver denna kopparplatta, och nu kommer dom vanliga frågorna, vad ska Du med den till? vad kostar den? varför svara när hon ändock inte känner till metallen koppar, jag förklarade att det är samma metall som ligger i elledningar, hon förstod bättre när hon såg bilderna, hade jag sagt guld så hade hon säkert känt till den metallen, kopplade upp oss mot firman, och dom hade något som kallas "line", hon ringer firman och hör sig för om plattan, jodå. det skulle fungera, skickar över måtten, be att få bank/kontonummer, behövs inte, jag har redan betalt, hon hade redan gjort en direktöverföring från sitt konto, 3000 B inklusive frakt, beställd fredag, postas lördag, då bör jag ha denna i slutet på nästa vecka, om detta blir rätt mått vet jag inte, jag får prova mig fram om det fungerar, annars så får jag göra en ny beställning med andra mått...
 
Sitter och räknar lite på frugans ekonomi:), kanske inte riktigt som Ni tänker, hon har nämnt tidigare att hon funderat på att gå i pension, i detta har jag satt nej, nu har detta åter blivit aktuellt, efter besöket på sjukhuset med operation.

Lån på hus, flyttades från bank till fackföreningen, något bättre villkor, ytterligare ett lån till en Onkel, med hans hus som säkerhet, detta har återbetalats och dom pengarna sitter på frugans konto, nu när jag sitter och går igenom detta så funderar jag på varför återbetalningen inte betalas till långivaren (facket), hon svarar att hon vill ha dessa på sitt konto, och jag förklarar, Du betalar c:a 16.000 b per år för att dessa lånade pengar ska sitta på ditt konto, och jag har sagt att om jag ska räkna på detta så är det mina villkor som gäller, och efter att jag förklarat så tycks det börjat klarna, hur jag ser på saken, samma som detta, hon kan förvänta sig en utbetalning från staten/arbetsgivaren baserat på arbetade år, dessa pengar vill hon ha stående på sitt konto, inte alls säger jag, Du kan behålla en hundring på ditt konto, resten används till att betala lånen, ( betalar 60" + i ränta per år för huslånet), det blir en skillnad mellan inkomst och pension, det finns ett konto hos fackföreningen, där betalas c:a 6% från lönen i avgift, av dessa sätts en del av till ett privat konto, som bara kan avslutas om inga lån finns, går ändock inte att koppla bort för i denna avgift ingår en försäkring, så den biten glömmer jag just nu, det saknas nu pengar för att klara ut detta, det saknas ett antal hundringar, fungerar detta så skjuter jag till och löser lånen, hon får återbetala till mig, jag har ingen ränta från banken på mina pengar, (har aldrig brytt mig), så mig kvittar det, hennes fördel är att hon slipper räntorna, och med en ungefärlig beräkning så skulle hon vara skuldfri om c:a 3 1/2-4 år, och med detta upplägg så ser jag att hon kan gå i pension...och hon har en liten inkomst från farmen, och några risfält. Detta är nu en ungefärlig beräkning, inga exakta siffror.
 
Kopparplatta

Med suriya:s hjälp så fungerade detta med att hitta och inköp, samt att detta besparade mig en hel del arbete med att slippa gjuta plattan själv, det som jag även är imponerad av (just nu) är transporttiden, skickades Lördag, framme hos mig före 12.00 Måndag.

Nu kan jag lägga plattan på hyllan under tid som jag söker vidare efter material för projektet,
min ritning/bild som jag ser, säger ungefär hur konstruktionen bör se ut, däremot så säger den ingenting om vilket material som lämpar sig bäst...där får jag fundera själv.

Kopparplatta 7 kilo 022.JPG
 
11 dagar på sjukhuset, nu hemma några dagar, återbesök idag, återbesök om 2 veckor, ytterligare återbesök därefter om 2 veckor. Egen minnesanteckning.
 
Resan ner till Th-land gick väl ok, inte mycket folk på det flyget, annars brukar det vara i stort sett vara fullt, själv fick jag 3 säten... och andra fick flera, och den här pojken hade slagits sig ner på min stol, utan att fråga om lov, men jag tyckte inte att det var något att bråka om...:)

Svamp 024.JPG
 
Ubon:s resehandbok har ännu inte kommit ut i bokhandeln, men ett kapitel handlar om sin egen placering intill gaten, ordna så att gaten ligger inom synhåll från baren...:) så slipper man stå i kö, bara att vänta tills det blir tomt i kontrollen, då är det dags att kliva ombord.

Svamp 015.JPG


Svamp 016.JPG


Svamp 018.JPG
 
Ubon:s resehandbok har ännu inte kommit ut i bokhandeln, men ett kapitel handlar om sin egen placering intill gaten, ordna så att gaten ligger inom synhåll från baren...:) så slipper man stå i kö, bara att vänta tills det blir tomt i kontrollen, då är det dags att kliva ombord.

Svamp 015.JPG


Svamp 016.JPG


Svamp 018.JPG

Bra tips...

Ett annat tips är att dricka ölen i loungen, där är den gratis. Sedan går man i den vänstra kön vid gaten, då slipper man också att vänta.
 
Gäller loungen för resenärer i apklassen?

Absolut om man har rätt kort.

Antingen så har man ett Guldkort eller högre från något flygbolag. I dit fall skall det kortet vara i något Star Alliance bolag.

Alternativt så har man ett loungekort t.ex. Priority Pass eller Lounge Key.

Tredje vägen är att köpa sig entré till loungen.

Av dessa tre sätt är det bara nummer ett som tillåter dig att gå i Priority Line vid boarding.
 
Frugan har tappat kraften, klarar inte att köra bil (det har hon aldrig gjort:) ), så nu blir det jag som får agera "chaffis" och inget körkort för bil har jag, jag hämtade bara kk för bike när det begav sig, ansåg att jag inget behövde för bil, det är alltid hon som kör mig dit jag ska, olovlig körning? inte alls enligt paragraf 57 i lagen, går att övningsköra om handledaren (min fru, eller annan) innehar körkort sedan minst 3 år, och det har hon, efter att ha varit med sedan T-fordens tid, hennes syster följde med idag, det blev olagligt, får inte finnas ytterligare personer i bilen vid övningskörning, och fram tills jag tar ut körkort så slipper jag ha med mig hennes syster pratlådan i baksätet...:) just nu är det prio 1 att införskaffa körkort, som utvecklingen ser ut för min fru, så kommer det bli jag som får åka ensam och handla uträtta ärenden, hon lär bli upptagen med annat över en viss tid.
 
Frugan och sonen reste med TG 951 från CPH för två veckor sedan. Knökfullt enligt henne, återkommer med rapportom deras hemresa om en vecka vid förfrågan.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp