Ubon bygger en farm....

Har du frågat?
Jag trodde som du.
Men dom på fälten var inte thai, inhyrda från annat land.
När vi byggde terassen sa till frugan säg till dom.
Hur, måste vänta på chefen dom är från kambodja, pratar inte thai.

jag har inte frågat, det var arbetarna själva som kom och presenterade sig dom första dagarna..... och berättade även var dom kom ifrån...

jag har inte frågat, det var arbetarna själva som kom och presenterade sig dom första dagarna..... och berättade även var dom kom ifrån...
Du skre att thai i alla provinser.
Min svägerska är från Laos, 2 barn födda i Thailand.
Fick sitt uppehålls och WP för par år sen.
Slitit på fälten och jobbat i Bangkok i flera år.
Andra regler gällande dom och många kommer till Thailand och säsongsarbetar.
Jag pratar thailändska och förstår skillnad i språk.

Har du frågat?
Jag trodde som du.
Men dom på fälten var inte thai, inhyrda från annat land.
När vi byggde terassen sa till frugan säg till dom.
Hur, måste vänta på chefen dom är från kambodja, pratar inte thai.
Dom flesta större byggföretag använder sig nästan bara av migrantarbetare med WP.
Så var det vid flera stora byggprojekt i både Korat och Chaiyaphum.
Dom bor i tillfälliga enklare skjul och flyttar med till nästa projekt.
Do Home och Global men även utbyggnaden av centrala sjukhuset Chaiyaphum.

Dom flesta större byggföretag använder sig nästan bara av migrantarbetare med WP.
Så var det vid flera stora byggprojekt i både Korat och Chaiyaphum.
Dom bor i tillfälliga enklare skjul och flyttar med till nästa projekt.
Do Home och Global men även utbyggnaden av centrala sjukhuset Chaiyaphum.
Samma där jag har lgnht, bara kambodjaner och syns lätt med deras utmärkning måla vitt tecken i pannan.

Du skre att thai i alla provinser.
Min svägerska är från Laos, 2 barn födda i Thailand.
Fick sitt uppehålls och WP för par år sen.
Slitit på fälten och jobbat i Bangkok i flera år.
Andra regler gällande dom och många kommer till Thailand och säsongsarbetar.
Jag pratar thailändska och förstår skillnad i språk.

var skrev jag detta? Du skre att thai i alla provinser.

kan inte se någonstans att jag skrivit detta...

med detta resonemang om byggena, så finns det egentligen inga byggjobbare som är thai, i så fall så bor jag i en unik by, här finns i vart fall 3 byggjobbare som är thai...

var skrev jag detta? Du skre att thai i alla provinser.

kan inte se någonstans att jag skrivit detta...

med detta resonemang om byggena, så finns det egentligen inga byggjobbare som är thai, i så fall så bor jag i en unik by, här finns i vart fall 3 byggjobbare som är thai...
HaHaha tack för den du skrev faktist innan redigering arbetare ifrån.
Skit samma bryr mig inte igentligen.

HaHaha tack för den du skrev faktist innan redigering arbetare ifrån.
Skit samma bryr mig inte igentligen.
Det brukar ju synas om man ändrar i ett inlägg med en kommentar längst ner där det står att inlägget är ändrat men jag hittar då inte att Ubon skulle ändrat i nåt av sina i denna diskussion.

knappt 3 veckor kvar i värmen, sen åter till kylan, har bett kompisen om bilder angående snö, har inte haft plogning under vintern, så det ligger nog en vall framför infarten till huset, efter att vägen blivit plogad, väntar 2 veckor till och funderar vidare om jag ska be någon att ploga runt huset, bilderna är ifrån kompisens hus, men ger mig en indikation på hur det ser ut hemma hos mig, det blev lite konstigt när jag lämnade huset, ställde fram vinterkängorna, sen blev lite stressigt när taxi:n kom, glömde att byta skor, så det blev till att åka med tofflor på fötterna, så nu har jag inhandlat ett par stövlar med korta skaft...ser ut att återigen bli en varm dag, kanske vi går upp under dagen och vänder på 40+.
1709694330367.png

1709694389615.png

när man ser denna snö, så kan man nog dubbla snömängden hemma hos mig, som jag lärt mig under åren...

Senast ändrad:
aj å oj...

dessa elnät-räkningar är bara för mycket, kanske dags att utse ett hus och börja preparera för att gå "Off Grid"....

Kostnad 1 feb 2024 t o m 29 feb 2024 moms Fast elnätsavgift 29 dagar 345,00 kr/mån 345,00 kr Rörlig elnätsavgift 20 kWh 30,00 öre/kWh 6,05 kr Summa 351,05 kr Energiskatt 1 feb 2024 t o m 29 feb 2024 Pris inkl. moms Summa inkl. moms Energiskatt 20 kWh 53,50 öre/kWh 10,79 kr Summa 10,79 kr,

jag får dra in på något annat för att klara räkningarna... sen kommer elräkningen....

folkmobben och media, den 3:dje domstolen....jfm. Catrin Dacosta-fallet.

förmodligen hade detta inte gått så här långt, om inte media skrivit om detta, stämmer detta att visumet är indraget, så får han stanna i landet tills domstolen sagt sitt, sen blir det väl att packa elefanterna och söka sig till värmen i ett annat land, har hört att Filipinerna ska vara fint så här års...

Myr. David Farangs visum har återkallats på grund av hans beteende som utgör ett hot mot samhället. Förbered dig på att bli kvarhållen och skickad till ett häktesrum.

I fallet lämnade Dr. Tarn Dao eller Dr. Pai in ett klagomål mot David, en 45-årig schweizisk medborgare, för misshandel. Natten till den 24 februari 2024 kom en våg av vräkningar av David från området. Phukets guvernör och Phukets kommissionär har skrivit till TMC. Överväg att återkalla Davids visum.

Senaste datum 7 mar 2024 Överste Parinya Klinketsorn, biträdande kommissionär, TM.1 Som ställföreträdande talesperson, STM. Det avslöjades att den senaste var natten till den 6 mars. Generalmajor Songprud Sirisuka, chef för TM.6, har undertecknat godkännandet att återkalla Davids visum som föreslagits av Phukets polisavdelning.

Han tillade att han anser att Davids handlingar är övertygande om att han är ett hot mot samhället eller kommer att skada den allmänna freden och ordningen.

Överste Parinya sade att villkoren enligt Immigration Act B.E. 2522 (1979) uppfylldes i enlighet med de omständigheter som skriftligen bekräftats av provinsguvernören och Phukets polischef.

Överste Parinya sade också att efter detta kommer Phukets polisdepartement att meddela honom skriftligen och kvarhålla honom i häktet. Phuket universitet emellertid David kämpar fortfarande mot ett misshandelsfall. De kan också utöva sin rätt till borgen för att bekämpa fallet tills ärendet är avslutat.

grannens bygge....inte riktigt men nära.

samma bygg-firma har byggt några hus tidigare, här ett hus som dom byggde förra året, jag stannade till när jag hade vägarna förbi, stannade utanför muren och tog några bilder, ut på trappan kom det en nyanländ häxa direkt från blåkulla, skällde som den värsta hamn-sjåare, hörde inte exakt vad hon skrek, men det var inget som man vill vakna upp med på morgonen, i sängen, tänk vad märkligt det kan bli, att komma ut och skrika på mig som hennes granne, dom 2 rai som gränsar till detta hus, ägs av min fru och hennes yngre syster, är jag nu inte en granne?

1709911039237.png

tusan, mina bilder brukar inte bli något man visar upp på skolavslutningen, men faktisk så blev jag glad över denna bild, kan man få en tumme upp?

vill ni bli rika....jovisst, ok, finns det några garantier?...

låt oss anta att man öppnar ett sparkonto, med en årsränta på 3.85, fria uttag, man tillåter att hur många konton som helst kan öppnas, no limit, är det nu någon som ser, vill ni bli rika...

fast det är ju detta med , att man måste ha pengar för att tjäna pengar...

nu kommer jag att bia
grannens bygge....inte riktigt men nära.

samma bygg-firma har byggt några hus tidigare, här ett hus som dom byggde förra året, jag stannade till när jag hade vägarna förbi, stannade utanför muren och tog några bilder, ut på trappan kom det en nyanländ häxa direkt från blåkulla, skällde som den värsta hamn-sjåare, hörde inte exakt vad hon skrek, men det var inget som man vill vakna upp med på morgonen, i sängen, tänk vad märkligt det kan bli, att komma ut och skrika på mig som hennes granne, dom 2 rai som gränsar till detta hus, ägs av min fru och hennes yngre syster, är jag nu inte en granne?

1709911039237.png

tusan, mina bilder brukar inte bli något fotgafen bakom kameran? man visar upp på skolavslutningen, men faktisk så blev jag glad över denna bild, kan man få en tumme upp?
man tackar, 3 tummar upp, för denna bild, jag känner mig misslyckad, man blir så glad, absolut att man blir förvånad, gråtfärdig och besviken, ser ni inte djupet i bilden? ser ni inte hur himlens ljus skjuter sina dolda skuggor ner på marken, ser ni inte fotografen bakom kameran....?

drygt 1000 medlemmar, 3 gillande på min bild som jag själv är nöjd med, jag tror inte jag är rätt person att skriva på detta forum, tror nog att vi får tacka för den tid som varit, och önska andra skribenter, dom osynliga, lycka till...

det vore så djävla enkelt. ett förbannat tryck på gilla, detta är en uppskattning till skribenten, eller ett ogillande att inte trycka, ställer mig frågan, varför ska jag skriva, fota och sätta i n bilder?
tror nog att jag får en helt annan respons att gå över till ett annat media....

risodling, så långt ögat når....

denna maskin har hängt med några år, men nu är det dags att uppgradera säger frugan, denna maskin får man gå efter när man planterar plantorna, hon tycker att detta blir för tungt för henne, önskar sig en maskin som man sitter på...
1710134981108.png

en sådan här är tydligen önskemålet....
1710135193531.png

dags att sälja av gamla maskinen, så blir det ett köp...gul färg tycker frugan är ok...
1710135359898.png

drönare....

jag har haft en fundering under några år, ge lite hjälp till min fru, att gödsla sina risfält med hjälp av en drönare, för 2 dagar sedan så träffade jag på en kille från Sydafrika, han var vit, ingenjör inom elektronik av något slag, pratade lite om detta med att bygga en drönare som kan lyfta 15-20 kilo, nu har jag ändrat mig, ska lyfta 20-25 kilo, han förklarade varför detta inte skulle fungera, enligt min planering, byta till större motorer, likaså större batterier....så samma natt så satt jag och funderade på hur göra om detta, tänkte i en omvänd bana, tror mig ha hittat en lösning på detta...någon kanske tycker att det finns färdiga att köpa, visst gör det det, men till ett pris av 60-100.000 sek, och detta tycker jag inte om, jag vill ha ner prislappen, kanske jag kan hamna på i runda slängar 15.000:-, och här hamnar jag mera rätt när det gäller pengar

räknat på ett av hennes land, 9 rai, 200 kilo gödsel...

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp