Uppdatering av forumet

 
Det här tycker jag iof fortfarande ser lite roligt ut. Det skulle kännas aningen mer rätt med ordet "Ditt", eller enbart ordet "Nyhetsflöde"

1610886169236.png
Fixat!
 
Helt klart. Bilderna börjar bli en långkörare.
Jag ser inte samma problem på My Les Paul Forum och de använder samma ramverk som TS. Vet dock inte om det skiljer på version.
Vi har senaste versionen av XenForo 2.2.2 och jag tycker det blev bättre efter senaste uppdateringen då materialet verkar laddas mer dynamiskt. Det är konstaterat att hosting företaget begränsar oss när vi ibland peakar. Dom tycker vi skall uppgradera men nästa nivå tre dubblar priset.
 
Tackar för att se på fotona utan att högerklicka på fotons nummerserie och sedan klicka uppkomna rutan visa bilden eller klicka på svara sedan radera när man tittat på foton.:clap_tranparent::clap_tranparent::clap_tranparent::clap_tranparent:
 
Jag vet inte, tycker att forumet flyter på lite bättre varje gång jag snackar med hosting företaget. Efter ett tag går det sämre igen :rolleyes:
Den enda förändringen jag gjort nu i väntan på svar från våra leverantörer är följande
1. Tog bort en modul som hanterade laddning av webbsida. Den gjorde ingen förbättring snarare tvärtom.
2. Satte php version till den senaste från 7.2 -> 7.4
 
Jag vet inte, tycker att forumet flyter på lite bättre varje gång jag snackar med hosting företaget. Efter ett tag går det sämre igen :rolleyes:
Den enda förändringen jag gjort nu i väntan på svar från våra leverantörer är följande
1. Tog bort en modul som hanterade laddning av webbsida. Den gjorde ingen förbättring snarare tvärtom.
2. Satte php version till den senaste från 7.2 -> 7.4
Jag vet inte vart du har sökt förbättra än så länge.
Det var också evigheter sedan jag rotade i installation. Kanske php v5 senast.
Php är serverside script motor uppbyggd som en app med ett antal moduler man kan välja ladda in. Img ligger som standard om man inte vill ladda annan typ.
Då man premierar snabb sidläsning vill man inte att en stor bild skall låsa sidan pga inladdning.
Som du vet läser browsern inte sidorna direkt utan php skapar en html kompatibel sida baserad på din phpscript.
För att den inte skall hänga skapandet och visandet av sidan sitter en timeout någonstans som väljer lägga in bildid istället för bilden.
Jag vet inte om och vart för det var så länge sedan.
Gissningsvis php.ini eller annan modulconfig.
Tidsgränsen för denna timeout borde gå att ställa. Jag tror det är php du ändrar och inte forumet.
Om du kan ändra den, jag vet inte vilken typ av access du har på webbhotellet. Borde konsekvens bli att sidorna tar något längre tid ladda. Men å andra sidan är det normalt för bildsidor.

Du kan vara inne på rätt spår vad gäller webbhotellet att de t.ex satt en gräns för hur mycket data som får flyttas per sek från din datalagring till php motorn för att ge plats för fler kunder inom samma kapacitet.
Släppte de fritt kan någon kund påverka andra kunder om de har för tunga sidor.
Om det går skulle jag först tittat vad som går styra vad håller php och timeout.
Konsekvens långsammare sidor, men du håller dig inom webhotell strypning.

Jag vet andra platser som t.ex Board4all låter användarna lägga bilder på annan server, finns många fria sådana. Och länkar in bilderna på samma sätt som vi gör med media.
Orsaken är troligen densamma, att webhotell blir för dyrt annars.
 
Jag vet inte vart du har sökt förbättra än så länge.
Det var också evigheter sedan jag rotade i installation. Kanske php v5 senast.
Php är serverside script motor uppbyggd som en app med ett antal moduler man kan välja ladda in. Img ligger som standard om man inte vill ladda annan typ.
Då man premierar snabb sidläsning vill man inte att en stor bild skall låsa sidan pga inladdning.
Som du vet läser browsern inte sidorna direkt utan php skapar en html kompatibel sida baserad på din phpscript.
För att den inte skall hänga skapandet och visandet av sidan sitter en timeout någonstans som väljer lägga in bildid istället för bilden.
Jag vet inte om och vart för det var så länge sedan.
Gissningsvis php.ini eller annan modulconfig.
Tidsgränsen för denna timeout borde gå att ställa. Jag tror det är php du ändrar och inte forumet.
Om du kan ändra den, jag vet inte vilken typ av access du har på webbhotellet. Borde konsekvens bli att sidorna tar något längre tid ladda. Men å andra sidan är det normalt för bildsidor.

Du kan vara inne på rätt spår vad gäller webbhotellet att de t.ex satt en gräns för hur mycket data som får flyttas per sek från din datalagring till php motorn för att ge plats för fler kunder inom samma kapacitet.
Släppte de fritt kan någon kund påverka andra kunder om de har för tunga sidor.
Om det går skulle jag först tittat vad som går styra vad håller php och timeout.
Konsekvens långsammare sidor, men du håller dig inom webhotell strypning.

Jag vet andra platser som t.ex Board4all låter användarna lägga bilder på annan server, finns många fria sådana. Och länkar in bilderna på samma sätt som vi gör med media.
Orsaken är troligen densamma, att webhotell blir för dyrt annars.
Också med tanke på tidsslice för php motor och att du kör delat med andra kanske du inte kommer åt den inställningen.
Gissar att du har configsidor som webbhotellet skapat.
Ibland kan man ha ett urval man kan styra gen configfil i din användarmapp. Men det beror installation på servern.
Jag har nära på noll erfarenhet av dessa webhotell.
Jag bara spånar utifrån hur det borde vara upplagt.
Jag har för länge sedan byggt på egna maskiner med apache och php på unixburkar och iis med php på windowsburkar.
 
Också med tanke på tidsslice för php motor och att du kör delat med andra kanske du inte kommer åt den inställningen.
Gissar att du har configsidor som webbhotellet skapat.
Ibland kan man ha ett urval man kan styra gen configfil i din användarmapp. Men det beror installation på servern.
Jag har nära på noll erfarenhet av dessa webhotell.
Jag bara spånar utifrån hur det borde vara upplagt.
Jag har för länge sedan byggt på egna maskiner med apache och php på unixburkar och iis med php på windowsburkar.
Vi har justerat allt vi kommer åt. Problemet är att Hosting företaget sätter stopp när vi laddar sidor med många bilder. Det blir http 508 error. Det är en resurscentrum limit dom har satt upp. Jag gnetar vidare med både Hosting företaget och supporten för XenForo så får vi se vart vi hamnar.
 
Vi har justerat allt vi kommer åt. Problemet är att Hosting företaget sätter stopp när vi laddar sidor med många bilder. Det blir http 508 error. Det är en resurscentrum limit dom har satt upp. Jag gnetar vidare med både Hosting företaget och supporten för XenForo så får vi se vart vi hamnar.
Fick jag hjälp med stavning också :laugh2:
Tack iPad. Resource limit skulle det vara.
 
Vi har justerat allt vi kommer åt. Problemet är att Hosting företaget sätter stopp när vi laddar sidor med många bilder. Det blir http 508 error. Det är en resurscentrum limit dom har satt upp. Jag gnetar vidare med både Hosting företaget och supporten för XenForo så får vi se vart vi hamnar.
Då är det lite grann som att fäkta mot väderkvarnar.
Bilder har den storlek de har oavsett hur man finjusterar inställningar. Det finns ingen lösning runt det när det sitter en begränsning från webhotellet.
Det sin händer är att TS slår i taket på begränsningen och kan inte leverera bilddata i full hastighet, php bryter laddning av bild p.g.a. timeoutvärdet för det tar för lång tid för bilden att laddas och php ersätter bilden med bildid.

Det är webhotellet som kan lösa detta, men som du indikerar, de vill ha betalt för detta.
 
Nu kära forum medlemmar! :)
Jag har snackat till mig ett dyrare webbhotells paket under en vecka. Jag ville få tillgång till en testvecka innan vi bestämmer oss då kostnaden är tre gånger högre mot idag. Den nya nivån är aktiverad fr.o.m. 2021-01-18 10:15 (svensk tid) och en vecka framåt.

Nu är det upp till oss att pressa forumet så vi får se om det gör skillnad. Upp med alla era underbara Thailandsbilder ni bara kan hitta i gömmorna. Vi vill ha full aktivitet den kommande veckan. Märker ni att bilder inte visas på vill jag ha ett inlägg på det här. Skriv vilken tråd det gäller samt datum och klockslag (gärna svensk tid eller ange vad tiden avser). Testa hårt nu och meddela mig om allt som ni kan knyta till prestanda.

Så nu kör vi :beer:
 
Nu kära forum medlemmar! :)
Jag har snackat till mig ett dyrare webbhotells paket under en vecka. Jag ville få tillgång till en testvecka innan vi bestämmer oss då kostnaden är tre gånger högre mot idag. Den nya nivån är aktiverad fr.o.m. 2021-01-18 10:15 (svensk tid) och en vecka framåt.

Nu är det upp till oss att pressa forumet så vi får se om det gör skillnad. Upp med alla era underbara Thailandsbilder ni bara kan hitta i gömmorna. Vi vill ha full aktivitet den kommande veckan. Märker ni att bilder inte visas på vill jag ha ett inlägg på det här. Skriv vilken tråd det gäller samt datum och klockslag (gärna svensk tid eller ange vad tiden avser). Testa hårt nu och meddela mig om allt som ni kan knyta till prestanda.

Så nu kör vi :beer:
Preliminärt från Thailand sett känns hela forumet mycket rappare. Nästan som man kan tro att TS är lokalt lagrad i Thailand.
Sidorna laddas snabbare och allt interagerande är rappare.
Trådarna:
Mina foton, gamla och nya.
MC och allt som hör till oavsett land
PanPans blandade bilder från Thailand.
Gottland i Khon Kaen


Har jag nu suttit och bläddrat igenom.
Inte en enda bilid som behövts laddats.
När jag bläddrar fort med scrollhjulet är en viss eftersläpning, men den här normal, bilden kommer alltid.
med tiden hinner jag säkert bläddra igenom fler.
Dessutom kanske det blir mer skillnad när min kväll/natt kommer lite längre, då det är tiden fler svenskar ankommer på TS.
 
Preliminärt från Thailand sett känns hela forumet mycket rappare. Nästan som man kan tro att TS är lokalt lagrad i Thailand.
Sidorna laddas snabbare och allt interagerande är rappare.
Trådarna:
Mina foton, gamla och nya.
MC och allt som hör till oavsett land
PanPans blandade bilder från Thailand.
Gottland i Khon Kaen


Har jag nu suttit och bläddrat igenom.
Inte en enda bilid som behövts laddats.
När jag bläddrar fort med scrollhjulet är en viss eftersläpning, men den här normal, bilden kommer alltid.
med tiden hinner jag säkert bläddra igenom fler.
Dessutom kanske det blir mer skillnad när min kväll/natt kommer lite längre, då det är tiden fler svenskar ankommer på TS.
Tack för återkopplingen. Att det släpar när du scrollar är inbyggt i webbläsaren. Det var den modulen som inaktiverar den dynamiska laddningen som jag tog bort igår. Jag kanske skall lägga tillbaka den och så kanske du kan se om det blir ett annat resultat?
 
Tack för återkopplingen. Att det släpar när du scrollar är inbyggt i webbläsaren. Det var den modulen som inaktiverar den dynamiska laddningen som jag tog bort igår. Jag kanske skall lägga tillbaka den och så kanske du kan se om det blir ett annat resultat?
Så nu skall hela sidan laddas från början. Blir mer att hämta när en sida med många bilder skall hämtas. Bra att testa detta nu.

Så här förklarar tillverkaren vad modulen gör.

"
Removes lazy loading of images in posts.

If your forum has threads with many pictures, this add-on fixes a known bug in Firefox where scrolling the thread the images only load as enter the view port and not before as they should."
 
Här kommer en spec på skillnad på vårt normala paket och det högre paketet vi har nu i en vecka.

10 hemsidor
Obegränsat med trafik
250 GB redundant lagring
1GB/s Internetanslutning
100% av 1 CPU Kärnor
25 MySQL Anslutningar
768MB PHP Minne

Obegränsat antal hemsidor
Obegränsat med trafik
Obegränsad redundant lagring
10GB/s Internetanslutning
100% av 3 CPU Kärnor
50 MySQL Anslutningar
2048MB PHP Minne
 
Ni som har möjlighet, testa från olika plattformar (PC, Mac, Android, iOS) och webbläsare (Firefox, Safari, Chrome, Edge, IE). Lämna gärna feedback här i denna tråd.
 
Så nu skall hela sidan laddas från början. Blir mer att hämta när en sida med många bilder skall hämtas. Bra att testa detta nu.

Så här förklarar tillverkaren vad modulen gör.

"
Removes lazy loading of images in posts.

If your forum has threads with many pictures, this add-on fixes a known bug in Firefox where scrolling the thread the images only load as enter the view port and not before as they should."
Det stämmer, nu är det ingen direkt eftersläpning mer än min egen browser rendering av pixlar.
Något slöare sidladdning som konsekvens. Alltså tid från det du klickade på länken tills sidan visar sig.
Föreslår du stänger av den modulen för rappare sidrespons.
Tror de flesta ser det som normalt att en bild kommer progressivt när man bläddrar fort.
Andra får säga vad de anser, jag tycker så iaf.
 
Senast ändrad:
Vi har justerat allt vi kommer åt. Problemet är att Hosting företaget sätter stopp när vi laddar sidor med många bilder. Det blir http 508 error. Det är en resurscentrum limit dom har satt upp. Jag gnetar vidare med både Hosting företaget och supporten för XenForo så får vi se vart vi hamnar.
Ett tips! Ladda inte "pixel bilder" direkt ur mobilens kamera bibliotek, går enkelt att ta "skärm klipp" först på det man vill lafda upp;)
Reducerar storleken med upp till 80% men bli lika bra ändå...
 
Ni som har möjlighet, testa från olika plattformar (PC, Mac, Android, iOS) och webbläsare (Firefox, Safari, Chrome, Edge, IE). Lämna gärna feedback här i denna tråd.
På min nalle går allt långsammare, men det är normalt mellan pc och mobil.
Nallen har slöare nät över wifi och min PC går över fiber och koppar, den har dessutom både Quadro grafik och Xeon processor, så lokalt finns inga direkta flaskhalsar på PC.
Än har jag på PC inte sett bilid du lyckades få fram.
 
Det stämmer, nu är det ingen direkt eftersläpning mer än min egen browser rendering av pixlar.
Något slöare sidladdning som konsekvens. Alltså tid från det du klickade på länken tills sidan visar sig.
Föreslår du stänger av den modulen för rappare sidrespons.
Tror de flesta ser det som normalt att en bild kommer progressivt när man bläddrar fort.
And får säga vad de anser, jag tycker så iaf.
Jag håller med, bättre att det laddas dynamiskt. Skall bara käka lunch så inaktiverar jag modulen igen.
 
 

Liknande trådar

T
Svar
60
Visningar
3 K
A
L
Svar
3
Visningar
948
Rolf
R
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp