Vad innebär ett äktenskapsförord?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Poontus " sa:
men vad är syftet med att skiten ska gälla vid dödsfall? verkar ju direkt korkat, det ska man ju ha testamentet till...

fy fan vilket skit........... det kostar pengar att ändra skiten va?
kostar det att registrera testamente? jag har inget som helst behov att ordna ett sådant i nuläget annars...

jag vill ju inte att min fru ska få problem om jag dör (jag kör sporthoj förresten...)
vill ju bara att det skulle gälla vid skilsmässa :/
Vid ett dödsfall görs en bodelning därför gäller det.

Inte jättedyrt att skriva nytt, bara en reg. avgift på några hundra.

Testamente kostar inte om man skriver det själv.

Jurist kan bli dyrt.

I ditt fall tror jag äktenskapsförord tillsammans med testamente skulle fungera bäst. Kolla dock med en jurist på en bank, brukar ibland inte kosta något. Sen finns det speciella juristbyråer där man kan få kontakt med en jurist för att få enkel hjälp gratis.

"Janne " sa:
Vid ett dödsfall görs en bodelning därför gäller det.

Inte jättedyrt att skriva nytt, bara en reg. avgift på några hundra.

Testamente kostar inte om man skriver det själv.

Jurist kan bli dyrt.

I ditt fall tror jag äktenskapsförord tillsammans med testamente skulle fungera bäst. Kolla dock med en jurist på en bank, brukar ibland inte kosta något. Sen finns det speciella juristbyråer där man kan få kontakt med en jurist för att få enkel hjälp gratis.
okej, tack.

det känns surt att ha skrivit under ett dokument som går emot min vilja.

Skatteverket tar väl bara 275kr för att ändra detta, men det känns som så onödiga pengar att betala igen, jag har blivit blåst på sjukt mycket pengar från alla möjliga håll senaste 3 åren och i kombination med resor, ringar giftemål, husköp och renoveringar så är jag för snål för att vilja betala dessa pengar nu. men jag har en klump i magen över skiten nu i alla fall...

"Poontus " sa:
okej, tack.

det känns surt att ha skrivit under ett dokument som går emot min vilja.

Skatteverket tar väl bara 275kr för att ändra detta, men det känns som så onödiga pengar att betala igen, jag har blivit blåst på sjukt mycket pengar från alla möjliga håll senaste 3 åren och i kombination med resor, ringar giftemål, husköp och renoveringar så är jag för snål för att vilja betala dessa pengar nu. men jag har en klump i magen över skiten nu i alla fall...

Du skall behålla ditt äktenskapsförord, sedan skall du skriva ett testamente, som skall bevittnas av 2 st. samtidigt närvarande, som ser att du undertecknar det.Dom skall också informeras om vad dom bevittnar, men du behöver INTE låta dom läsa det.
I testamente anger du vem eller vilka som skall ärva dig,samt om du har andra önskemål.Tex Ej begravning på fredag.
Då är du skyddad om det skulle gå illa med damen, (Äktenskapsförordet) Testamentet som talar om hur dina tillgångar skall fördelas om du avlider.
Lägg ditt testamente i ditt bankfack.

om du redan har ett hus så hörde jag något i radioprogrammet plånboken att det kan vara en bra ide med ett äktenskapsförord. Med tanke på att din partner bidrar en del till hemmet som oftast inte finns papper på så kan det vara ur moralisk synpunkt vara lämpligt att skriva in en tidsskala (t. ex,20 år)där partnern får del av huset. OBS att detta ser snyggast ut ur moralisk och etisk synpunkt ej något krav. har partnern bott med dig i 20 år har partnern säkert bidragit väldigt mycket under tiden och samtidigt får ett ekonomiskt incitament till att få det hela att fungera.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp