Vi ska gifta oss....

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
C

christerpets

Gäst
Hejsan!
Jag är sedan drygt ett halvår tillbaka förlovad med en kvinna från Thailand. Vi har diskuterat ganska mycket om hur vi ska göra i framtiden för att kunna bo tillsammans och kommit fram till att det vore bäst om hon kom hit.
Men det är en djup djungel det här med uppehållstillstånd osv så nu undrar jag om det är någon här som redan gjort det som jag och min Tuang är på väg att inleda och som har några goda råd att dela med sig av.
Jag undrar främst hur kinkiga de svenska myndigheterna är gentemot Thailändare och hur viktigt det är att jag har en fast inkomst (jag är frilansande journalist och min månadslön varierar från 0:- till 30000 per månad ungefär) samt hur viktigt det är att hon lär sig svenska... Underlättar det uppehållsförfarandet om hon lär sig vårat språk?
Mvh Christer
 
Hej :wai: krister
Vad rolig att ni ska gifta e! Jag är också från Thailand jag är gift med en svensk man. Svenska myndigheterna är ganska snälla om man bara har riktiga uppgifter. Jag vet inte riktigt hur det är nu med en fast inkomst om det är viktigt, men man måste kunna försörja henne om hon kommer hit. Det är mycket viktig att man lär sig språket, för att kunna komunisera med folk.
Ambassaden har dokument på sin hemsida som skall fyllas och som hon skall ha med sig när hon går till ambassaden i Bangkok, hon skall beställa tid i förväg.
Du kommer att få fylla i dokument och skicka till migrationsverket. Här finns ett dokument där du/ni ska beskriva er relation och här ska du inte snåla med information, beskriv så mycket som möjligt. När det gäller ekonomi så måste du kunna försörja henne när hon är här, det finns ingen möjlighet att gå till sociala myndigheter så därför är det rätt så viktigt att du har en inkomst sedan får man hoppas att de anser att du klarar att försörja henne till hon själv kan få tag i ett jobb.

När det gäller språket så är inte svenska det viktigaste utan hur ni kommunicerar, om ni kan kommunicera med varandra. Ni kan prata med varandra på engelska eller något annat språk det viktiga är att ni kan prata med varandra och förstå varandra. Sedan när hon är här så ska du så fort som möjligt skicka henne till skolan för att läsa SFI och eventuellt flera ämnen.
MVH
 
Hej Krister
Att gifta sig med en thailändsk medborgare är inte speciellt svårt. Det krävs lite pappershantering i frågan.

Ni kan välja mellan att gifte er i Sverige eller i Thailand. Personligen tycker jag att den thailändska traditionen kring giftemål är trevligare och mysigare än den svenska.

För att din flickvän/fru ska få uppehållstillstånd i Sverige för att bo och arbeta här, krävs att ni har ett seriöst förhållande som varat en viss tid. Antingen i Thailand eller i Sverige eller i bägge länderna.

Ansökan om uppehållstillstånd söker din flickvän/fru hos svenska ambassaden i Bangkok. Det ska göras på särskilda blanketter och en del andra handlingar ska bifogas ansökan. Man behöver inte boka tid hos ambassaden för att lämna in en ansökan om uppehållstillstånd. Tidsbokningen är till för dem som söker Schengenvisum.

Ni kommer att få göra intervjuer - din flickvän/fru hos svenska ambassaden i Bangkok och du själv hos Migrationsverket i Sverige. Intervjuerna syftar till att klarlägga identitet, familjebild och hur länge er relation har varat.

På din fråga, om svenska myndigheter är kinkiga mot thailändare. Svaret är nej. Thailändare har överlag inga problem att få uppehållstillstånd i Sverige. Du behöver inte heller vara orolig för din inkomst. I Sverige har vi inget försörjningskrav ännu. Det ligger i och för sig ett förslag om försörjningskrav hos myndigheterna men det tar säkert en del tid innan det blir klart.

Att lära sig svenska är viktigt om man ska bo och arbeta i Sverige. Det är svårt att klara sig i Sverige utan att kunna språket. Thailändarna läser SFI (svenska för invandrare) och lär sig språket ganska snabbt.

Vi har inget språkkrav i Sverige för att man ska få ett uppehållstillstånd. Däremot bör man kunna kommunicera med varandra på något språk.

Behöver du mer information kring frågan om uppehållstillstånd kan du besöka oss på www.thaikonsult.se där finner du det mesta om hur man söker uppehållstillstånd eller gifter sig med en thailändsk medborgare.

Mvh Thaikonsult
 
Tack så hemskt mycket för era ingående och givande svar.
Vi planerar dels ett buddistiskt bröllop i Thailand (Hua Hin) men också ett svenskt borgerligt. Det svenska bröllopet är ju så mycket billigare med tanke på att det inte blir någon hemgift då... Eller... jo det blir det.. men vi ska ge hennes föräldrar hemgiften i samband med den buddistiska ceremonin. Den senare får vi spara till.
Som det ser ut just nu är allt vi vill att vara tillsammans igen. Jag var nere och hälsade på henne i Hua Hin i oktober-november vilket var helt underbart.
Tack återigen för era snabba och fina svar.
Mvh
Christer

Chan ragg Tuang!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
5 K
U
 
Tillbaka
Topp