UT mm. som gifta.

 

Andy

Nykomling
Hej,

Helt ny här på forumet som registrerad användare, har dock läst en hel del och förstått att det finns mycket kunskap om både det ena och det andra.

Jag skulle därför här vilja be om lite råd och tips angående min/vår situation.

Kort sammanfattning.
Jag har en väldigt ung relation med en kvinna från Thailand. Vi inledde så sent som i Januari 2018 via internet och träffades för första gången i April 2018.
Vi insåg båda ganska snart att vi ville gå vidare och utveckla vår relation. En förutsättning för det innebar giftermål, väldigt traditionstrogen familj och övrig släkt.
Bröllopet, enligt konstens alla Thailändska regler ägde rum i November 2018 i hennes föräldrahem. Nu till mina/våra funderingar.
Vi vill bosätta oss här i Sverige och har ansökt om UT för just detta. Om jag förstått det jag läst mig till så har vi som gifta vår lagliga rätta att göra så.
Som vi alla känner till så är handläggningstiden hos Migrationsverket väldigt lång så nu till mina egentliga funderingar.

Finns det något lämpligt visum/UT som man skulle kunna nyttja under tiden så att hon kan komma till Sverige under tiden handläggningen pågår?

Läser också att hon skall befinna sig i Thailand då Migrationsverket fattar sitt beslut. Läser samtidigt att det ibland kan göras undantag ifrån detta.
Har försökt med Migrationsverket men inte helt lätta att få några tydliga svar där. Hoppas därför att här få lyssna till lite goda råd och praktiska
erfarenheter från liknade situationer. I övrigt så skall allt från min och hennes sida var ok, tänker på bostad, ekonomi o.s.v.

Mycket tacksam för alla råd och tips samt egna erfarenheter.
 
Finns grupper på fb som har bra kunskap om detta. Då får du veta vad som gäller just nu.
 
Finns massor av trådar på detta temat redan att läsa. FB som @nmax säger har bra info också. Thaikonsult kan vara behjälplig med råd.

Kort. Du kan ansöka om uppehållstillstånd för besök. Då kan hon vara i Sverige under handläggningstiden av UT. När beslut skall tas meddelar Migra att de är redo och ni lämnar landet. Norge räcker t.ex.

Undantaget att lämna landet skall du inte räkna med att kunna nyttja.
 
Finns massor av trådar på detta temat redan att läsa. FB som @nmax säger har bra info också. Thaikonsult kan vara behjälplig med råd.

Kort. Du kan ansöka om uppehållstillstånd för besök. Då kan hon vara i Sverige under handläggningstiden av UT. När beslut skall tas meddelar Migra att de är redo och ni lämnar landet. Norge räcker t.ex.

Undantaget att lämna landet skall du inte räkna med att kunna nyttja.

Tackar, har sök runt en hel del har inne men inte riktigt funnit något som liknar vår situation riktigt. UT för besök har vi sökt, det glömde jag nämna. Hur som helst fick vi avslag på detta. Motiveringen var att man av någon anledning bedömde att hon inte skulle resa tillbaka till Thailand efter dess utgång.
 
Tackar, har sök runt en hel del har inne men inte riktigt funnit något som liknar vår situation riktigt. UT för besök har vi sökt, det glömde jag nämna. Hur som helst fick vi avslag på detta. Motiveringen var att man av någon anledning bedömde att hon inte skulle resa tillbaka till Thailand efter dess utgång.
Då känns det som moment 22, litar dom inte på henne så lär ni väl få nobben på alla varianter. Jag hade först testat att överklaga det avslaget och bigogat en förklaring där ni garanterar att följa alla regler för ni vill ju inte riskera avslag på ansökan om det riktiga ut.
 
Tackar, har sök runt en hel del har inne men inte riktigt funnit något som liknar vår situation riktigt. UT för besök har vi sökt, det glömde jag nämna. Hur som helst fick vi avslag på detta. Motiveringen var att man av någon anledning bedömde att hon inte skulle resa tillbaka till Thailand efter dess utgång.
Hade ni i någon del avslöjat att ni hade tankar på att bosätta sig i Sverige?
Om ni yppade det, så är förklaringen där. En av frågorna migrationstjänstemannen måste fråga, är om bosättning. Är svaret på något sätt ett ja, så får migrationsverket per svensk lag inte bifalla en ansökan om uppehållstillstånd för besök.
Man måste vara extremt tydlig och säga att det är inte frågan om det nu, utan det är ett annat beslut i framtiden och ni vet inte när. Nu är avsikten att åka tillbaks till Thailand.
 
Tackar, har sök runt en hel del har inne men inte riktigt funnit något som liknar vår situation riktigt. UT för besök har vi sökt, det glömde jag nämna. Hur som helst fick vi avslag på detta. Motiveringen var att man av någon anledning bedömde att hon inte skulle resa tillbaka till Thailand efter dess utgång.
Det är korrekt att man som gift automatiskt hamnar inom Eu återföreningsdirektiv, men det innebär inte att alla fallgroparna för ett nej är borta.
Migrationsverket har att bedöma seriositeten. Ett kort förhållande som du beskrev, är försvårande. Stor åldersskillnad kan också vara försvårande. Bara ett besök, kan också vara försvårande.
Något som minskar risken för ett nej, är t.ex. två års samboende utomlands. Täta besök hos varandra under längre tid, etc, etc.
Det är i princip inte möjligt att åka till Thailand, gifta sig och ta hem bruden.
Det är en längre process, för att visa på seriositeten.
 
Det är korrekt att man som gift automatiskt hamnar inom Eu återföreningsdirektiv, men det innebär inte att alla fallgroparna för ett nej är borta.
Migrationsverket har att bedöma seriositeten. Ett kort förhållande som du beskrev, är försvårande. Stor åldersskillnad kan också vara försvårande. Bara ett besök, kan också vara försvårande.
Något som minskar risken för ett nej, är t.ex. två års samboende utomlands. Täta besök hos varandra under längre tid, etc, etc.
Det är i princip inte möjligt att åka till Thailand, gifta sig och ta hem bruden.
Det är en längre process, för att visa på seriositeten.

Tack för input. Och som nmax skriver så känns det lite som moment 22. Eftersom vi vet att handläggningstiden är mycket lång så ansökte vi samtidigt UT för besök för att kunna vara tillsammans så mycket som möjligt under denna tid. Vi har varit helt öppna och ärliga med allt, det verkar dessvärre ställa till det för oss. Att vi skulle missbruka ett UT för besök under väntan på UT för flytt vore väl ändå en rätt korkad idé. Migv. känner mycket väl till båda våra ansökningar.
 
t
Det är korrekt att man som gift automatiskt hamnar inom Eu återföreningsdirektiv, men det innebär inte att alla fallgroparna för ett nej är borta.
Migrationsverket har att bedöma seriositeten. Ett kort förhållande som du beskrev, är försvårande. Stor åldersskillnad kan också vara försvårande. Bara ett besök, kan också vara försvårande.
Något som minskar risken för ett nej, är t.ex. två års samboende utomlands. Täta besök hos varandra under längre tid, etc, etc.
Det är i princip inte möjligt att åka till Thailand, gifta sig och ta hem bruden.
Det är en längre process, för att visa på seriositeten.
 
Tack för input. Och som nmax skriver så känns det lite som moment 22. Eftersom vi vet att handläggningstiden är mycket lång så ansökte vi samtidigt UT för besök för att kunna vara tillsammans så mycket som möjligt under denna tid. Vi har varit helt öppna och ärliga med allt, det verkar dessvärre ställa till det för oss. Att vi skulle missbruka ett UT för besök under väntan på UT för flytt vore väl ändå en rätt korkad idé. Migv. känner mycket väl till båda våra ansökningar.
Kravet på att en bosättning inte får vara aktuell är skriven i lagen. De får inte godkänna ett uppehållstillstånd för besök när du anger sådant på ansökan för besök.
Tyvärr kräver det att man är helt öppet oärlig, eller snarare väldigt rakt på sak.
För uppehållstillstånd besök är ingen bosättning planerad. Den är planerad med den andra ansökan för UT.
Ni skulle ha låtsats som att den vänstra handen inte vet vad den högra gör.
 
Det är nog som andra skriver, tiden är för kort i relationen, Du gifte dig i November och idag skriver vi, mitten på Februari, och ganska omgående så vill Du/Ni att hon flyttar till Sverige, funderar lite på detta som Du skriver, förvisso har Sverige en viss form av fri invandring, men den gäller endast ett fåtal länder,

Vi insåg båda ganska snart att vi ville gå vidare och utveckla vår relation. En förutsättning för det innebar giftermål, väldigt traditionstrogen familj och övrig släkt.
Bröllopet, enligt konstens alla Thailändska regler ägde rum i November 2018 i hennes föräldrahem.

Min fråga är, var är äktenskapet registrerat? en del har fått för sig att ceremonien i hemmet är att jämnställa med ett giftermål...
 
Kravet på att en bosättning inte får vara aktuell är skriven i lagen. De får inte godkänna ett uppehållstillstånd för besök när du anger sådant på ansökan för besök.
Tyvärr kräver det att man är helt öppet oärlig, eller snarare väldigt rakt på sak.
För uppehållstillstånd besök är ingen bosättning planerad. Den är planerad med den andra ansökan för UT.
Ni skulle ha låtsats som att den vänstra handen inte vet vad den högra gör.

Mmmm, jag har förstått det nu, Sverige är fantastiskt. Tacka i alla fall för dina svar, man lär sig alltid något nytt, ibland den hårda vägen.
 
Det är nog som andra skriver, tiden är för kort i relationen, Du gifte dig i November och idag skriver vi, mitten på Februari, och ganska omgående så vill Du/Ni att hon flyttar till Sverige, funderar lite på detta som Du skriver, förvisso har Sverige en viss form av fri invandring, men den gäller endast ett fåtal länder,

Vi insåg båda ganska snart att vi ville gå vidare och utveckla vår relation. En förutsättning för det innebar giftermål, väldigt traditionstrogen familj och övrig släkt.
Bröllopet, enligt konstens alla Thailändska regler ägde rum i November 2018 i hennes föräldrahem.

Min fråga är, var är äktenskapet registrerat? en del har fått för sig att ceremonien i hemmet är att jämnställa med ett giftermål...

Jodå, jag är väl medveten om att vi har tiden emot oss. Äktenskapet är registrerat i Thailand och nu även i Sverige så där är det inga konstigheter.
 
Du får nog räkna med en handläggningstid på allt från 3-24 månader. Se till att få ihop alla dokument och anlita en vettig konsult om ni är osäkra, det kostar förvisso en del. Visa4sweden på FB är mycket bra, jag ångrade att jag inte tog dem i min förra ansökan som vi fick avslag på, det var förvisso inte ett UAT 2 år, utan ett UT6 mån.
 
Du får nog räkna med en handläggningstid på allt från 3-24 månader. Se till att få ihop alla dokument och anlita en vettig konsult om ni är osäkra, det kostar förvisso en del. Visa4sweden på FB är mycket bra, jag ångrade att jag inte tog dem i min förra ansökan som vi fick avslag på, det var förvisso inte ett UAT 2 år, utan ett UT6 mån.

Jo, så här efteråt med facit i hand hade det nog varit klokt. Men nu är det som det är, MV anger nu på sin websida 9-13 månaders handläggning för UT för bosättning. Verkar ju vara ett riktigt lotteri det med.
 
Det gäller att sätta sig in i migs synvinkel innan man skriver ansökan.
Men överklaga är många som lyckats med.
 
Hmm

Turistvisum hade varit vettigt att börja med eller en del besök i Thailand.
Några få veckor tillsammans känns i underkant.
Om man dessutom gifter sig så låter det för min del mest som ett desperat försök att få visum beviljat.

Det ska egentligen vara näst intill omöjligt att få avslag på en visumansökan om man gör rätt.
Att det kan ta tid är en annan sak, men för att få ett avslag så krävs det nog väldigt "luddig" information till Mig
 
Det gäller att sätta sig in i migs synvinkel innan man skriver ansökan.
Men överklaga är många som lyckats med.

Ja, har nu lärt mig ett och annat i alla fall. Tror du det finns goda chanser att får rätt vid ett överklagande?
Förutsatt att man kommer med rimliga argument såklart.
Har du någon uppfattning om hur lång tid ett överklagande brukar ta?
 
Hmm

Turistvisum hade varit vettigt att börja med eller en del besök i Thailand.
Några få veckor tillsammans känns i underkant.
Om man dessutom gifter sig så låter det för min del mest som ett desperat försök att få visum beviljat.

Det ska egentligen vara näst intill omöjligt att få avslag på en visumansökan om man gör rätt.
Att det kan ta tid är en annan sak, men för att få ett avslag så krävs det nog väldigt "luddig" information till Mig

Att vara gift eller inte påverkar inte mer än att som gift får Migrationsverket bevisa att det är påhittat och som sambo så får du bevisa att det är på riktigt vid misstanke om fusk. Förövrigt har man samma rättigheter och samma regler som gäller.
 
 

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
5 K
U
C
Svar
3
Visningar
3 K
christerpets
C
 
Tillbaka
Topp