UT mm. som gifta.

 
Nu ser jag att det tar ganska lång tid att få UT-beslutet för besök längre än 90 dagar....
"
Uppehållstillstånd för besök längre än 90 dagar


Tid till beslut: Cirka 2 månader. Sen tar det ytterligare cirka 4 veckor innan uppehållstillståndskortet levereras.
"
Visit longer than 90 days

Så kanske tre till fyra månader innan hon kan komma från ansökan...

Jag hade ju tänkt att hon skulle komma i April och sen vara här till Augusti.... och kanske tom att vi får beslutet när hon är här.
Besöksvisa 90 dagar och sedan söka UT för besök längre än 90 dagar när hon kommer hit?
eller är det att utmana ödet.

Vill ju att hon ska vara här över sommaren. Men helst så mycket tid tillsammans som möjligt. Från början hade vi tänkt jag besöker kring april och sen kommer hon till sommaren men sen hörde vi om UT från bl.a. hennes syster (som redan har PUT i Sverige.) Så nu kanske man måste planera för UT-besök från maj?

Kan man skicka underskriven ansökan digitalt till den man vill bjuda in eller behöver man skicka med fysisk post?


Nu läser jag att man ska få frågor innan intervju vid ansökan om UT för att flytta ihop. Jag har inte fått några frågor och hon har redan gjort intervjun. Nu väntar jag på frågorna. Är det olika från vad som beskrivs på migrationsverkets hemsida???

Så ansöker du om uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige som du planerar att gifta dig eller bli sambo med
"När Migrationsverket har tagit emot din ansökan får din familjemedlem ett mejl. I mejlet finns instruktioner för inloggning till ett formulär med frågor om hans eller hennes inkomst, bostad och er relation. Din familjemedlem ska besvara frågorna inom 14 dagar. "
Det sköttes via en byrå och jag har gett all dokumentation kring inkomst bostad m.m. och var med och hjälpte fylla i ansökan tillsammans med min flickvän.

Du blandar både UT för besök och UT för bosättning.

Men UT för besök tog för oss ca 3 veckor från inlämnad ansökan till beslut. Därefter ca 2 veckor för att UT kortet skulle komma till ambassaden.

UT för bosättningen. Frågorna har du redan svarat på. Annars hade inte ansökan gått vidare till intervju. När hon skickat im sin ansökan fick du ett mail omgående med ungefär samma frågor. De hade du 2 veckor på dig att fylla i, gör man inte det så anses ansökan ogiltig och inget mer händer. Kanske tänkte du inte på att frågorna var ställda från ditt perspektiv, då de är väldigt lika.

När hon ansökte fick hon ett ärendenummer, med det kan du logga in och se var i processen hennes ansökan är.
 
Du blandar både UT för besök och UT för bosättning.

Men UT för besök tog för oss ca 3 veckor från inlämnad ansökan till beslut. Därefter ca 2 veckor för att UT kortet skulle komma till ambassaden.

UT för bosättningen. Frågorna har du redan svarat på. Annars hade inte ansökan gått vidare till intervju. När hon skickat im sin ansökan fick du ett mail omgående med ungefär samma frågor. De hade du 2 veckor på dig att fylla i, gör man inte det så anses ansökan ogiltig och inget mer händer. Kanske tänkte du inte på att frågorna var ställda från ditt perspektiv, då de är väldigt lika.

När hon ansökte fick hon ett ärendenummer, med det kan du logga in och se var i processen hennes ansökan är.
Nej, jag fick aldrig något mail och har inte svarat på några frågor. Hon fick tid för intervju när hon lämnade in ansökan på ambassaden i Oktober sen gick hon på intervjun i Januari. Under denna period har jag inte fått något mail och väntar fortfarande på mail eller telefonsamtal.
Vi har fått ett nummer som man kan söka på som beteckningsnummer. Samma nummer som hon har haft för besöksvisum. Söker man på det så står det bara i väntan på beslut. Men det står samma sak om hennes besöksvisum som hon redan använt och varit i sverige på November-Januari.
Jag måste hamnat på fel sida, fyra + 2 veckor är ju ok. Men måste man köpa flygbiljetter i förväg?
 
Nej, jag fick aldrig något mail och har inte svarat på några frågor. Hon fick tid för intervju när hon lämnade in ansökan på ambassaden i Oktober sen gick hon på intervjun i Januari. Under denna period har jag inte fått något mail och väntar fortfarande på mail eller telefonsamtal.
Vi har fått ett nummer som man kan söka på som beteckningsnummer. Samma nummer som hon har haft för besöksvisum. Söker man på det så står det bara i väntan på beslut. Men det står samma sak om hennes besöksvisum som hon redan använt och varit i sverige på November-Januari.
Jag måste hamnat på fel sida, fyra + 2 veckor är ju ok. Men måste man köpa flygbiljetter i förväg?

Behöver inte köpa varken flygbiljett eller försäkring i förväg.
 
Behöver inte köpa varken flygbiljett eller försäkring i förväg.

Ok, ingen flygbiljett och försäkring. Trodde också att de krävde detta vid ansökan. Har du lust att berätta lite mer om hur man går tillväga är du bussig. Vi kommer nu prova med ett vanligt 90 dagars Schengen visa.

Tack på förhand,
Anders
 
Ok, ingen flygbiljett och försäkring. Trodde också att de krävde detta vid ansökan. Har du lust att berätta lite mer om hur man går tillväga är du bussig. Vi kommer nu prova med ett vanligt 90 dagars Schengen visa.

Tack på förhand,
Anders

Ett vanligt schengenvisum har andra regler. Där behövs försäkringen, dock inte flygbiljett.

Gå in på VFS hemsida. Där finns en checklista på exakt vilka dokument och papper du behöver.
 
Ok, ingen flygbiljett och försäkring. Trodde också att de krävde detta vid ansökan. Har du lust att berätta lite mer om hur man går tillväga är du bussig. Vi kommer nu prova med ett vanligt 90 dagars Schengen visa.

Tack på förhand,
Anders
Besökvisum inget krav på att visa upp flygbiljettbokning.

Turistvisum flygbiljettbokning skall visas upp vid ansökan.

Krav på försäkring på båda visumen.

All info finns på ambassadens hemsida med enkla checklistor att följa.

Thailand, Bangkok
 
Precis som @PanPan skriver så finns det tydliga checklistor att följa. För på forum kan man lätt få felaktig eller inaktuella uppgifter. Gå alltid till källan för korrekt information.

Schengenvisum lämnas in hos VFS Global som sköter det på uppdrag av ambassaden, som senare hanterar ärendet. VFS har listor för vad som krävs för det.

UT för besök, så kallat Visitor's Permit sökts på ambassaden men hanteras av migrationsverket i Sverige. Migrationsverket har listor på sin hemsida om vilka dokument som behövs för det.
 
Ett vanligt schengenvisum har andra regler. Där behövs försäkringen, dock inte flygbiljett.

Gå in på VFS hemsida. Där finns en checklista på exakt vilka dokument och papper du behöver.
Precis. Dessutom rekommenderar ambassaden att man inte köper flygbiljett i förväg i händelse av att ansökan avslås. Åtminstone var det så för ett par år sedan när min svägerska var här på besök.
 
Precis. Dessutom rekommenderar ambassaden att man inte köper flygbiljett i förväg i händelse av att ansökan avslås. Åtminstone var det så för ett par år sedan när min svägerska var här på besök.
Är det turistvisum måste flygbokning visas upp men dom avråder från att köpa en, bara ha bokning.
Besöksvisum inget krav.
 
Nu kom jag äntligen fram till Migrationsverket och de sa att ansökan för UT för besök kommer ta antagligen 3 månader. 2 månader för ansökningen och sedan 1 månad för kort.

Angående UT-ansökan för att flytta till mig så har de fått alla papper men ärendet har inte gått vidare till någon tjänsteman ännu så det kan ta tid....

Så antagligen gör vi så att vi tar 90 dagars besöksvisum och sedan därefter UT för besök medans vi väntar.
 
Liten uppdatering. Igår var min flickvän på ambassaden i Bangkok och lämnade in visumansökan för besök 90 dagar.
Och idag...
fick jag brev angående UT-ansökan för att hon skulle flytta till mig. Skickades i måndags 18/3 och kom idag 21/3 och ifyllt formulär och bilagor ska vara inne senast 1 april...
Jag åker bort i helgen så nu sitter jag mitt i natten och håller på att försöka fixa det mesta och hoppas jag kan skicka det på måndag och hålla tummarna att posten fungerar bättre till Umeå än till Solna...

Angående det här med fotografier. Bör det vara färgutskrifter eller kan man använda svartvit laserutskrift som då kanske inte är toppkvalitet?

Nåt annat att tänka på? Vanliga misstag?
Aktuella lönespecar och kontrolluppgift fungerar bra som bevis på inkomst så man inte behöver stressa fram anställningsintyg?

Kanske så kan hon få UT godkänt innan hon kommer hit på Visumbesök om vi har tur?
 
Liten uppdatering. Igår var min flickvän på ambassaden i Bangkok och lämnade in visumansökan för besök 90 dagar.
Och idag...
fick jag brev angående UT-ansökan för att hon skulle flytta till mig. Skickades i måndags 18/3 och kom idag 21/3 och ifyllt formulär och bilagor ska vara inne senast 1 april...
Jag åker bort i helgen så nu sitter jag mitt i natten och håller på att försöka fixa det mesta och hoppas jag kan skicka det på måndag och hålla tummarna att posten fungerar bättre till Umeå än till Solna...

Angående det här med fotografier. Bör det vara färgutskrifter eller kan man använda svartvit laserutskrift som då kanske inte är toppkvalitet?

Nåt annat att tänka på? Vanliga misstag?
Aktuella lönespecar och kontrolluppgift fungerar bra som bevis på inkomst så man inte behöver stressa fram anställningsintyg?

Kanske så kan hon få UT godkänt innan hon kommer hit på Visumbesök om vi har tur?
Kan bara säga lycka till! Får hon snabbt UT är det en riktig bonus.
 
Liten uppdatering. Igår var min flickvän på ambassaden i Bangkok och lämnade in visumansökan för besök 90 dagar.
Och idag...
fick jag brev angående UT-ansökan för att hon skulle flytta till mig. Skickades i måndags 18/3 och kom idag 21/3 och ifyllt formulär och bilagor ska vara inne senast 1 april...
Jag åker bort i helgen så nu sitter jag mitt i natten och håller på att försöka fixa det mesta och hoppas jag kan skicka det på måndag och hålla tummarna att posten fungerar bättre till Umeå än till Solna...

Angående det här med fotografier. Bör det vara färgutskrifter eller kan man använda svartvit laserutskrift som då kanske inte är toppkvalitet?

Nåt annat att tänka på? Vanliga misstag?
Aktuella lönespecar och kontrolluppgift fungerar bra som bevis på inkomst så man inte behöver stressa fram anställningsintyg?

Kanske så kan hon få UT godkänt innan hon kommer hit på Visumbesök om vi har tur?
Ett misstag man ofta läst om är att i visumansökan för 90 dagar får man absolut inte nämna någonting att besöket är för bosättning.
Det är emot regelverket för 90 dagars visum och blir då ofta ett avslag. (Schengen-koden)
 
Någon som vet om det är ok med foton som är utskrivna på svartvit laserskrivare eller bör jag ta mig till närmsta clas ohlson och skriva ut mina 20-30 foton och skicka med? Nu har jag skrivit ut a4 med 4 foton på varje. Men varierande kvalitet pga skrivaren.

Kan man skicka REK-brev till myndigheter såsom Migrationsverket i Umeå?
 
Någon som vet om det är ok med foton som är utskrivna på svartvit laserskrivare eller bör jag ta mig till närmsta clas ohlson och skriva ut mina 20-30 foton och skicka med? Nu har jag skrivit ut a4 med 4 foton på varje. Men varierande kvalitet pga skrivaren.

Kan man skicka REK-brev till myndigheter såsom Migrationsverket i Umeå?

Varför gör du inte detta elektroniskt?
Förlorar en massa tid på snigelpost.

Du bör ha ett dossiernummer eller kontrollnummer till ansökan.
Se om du inte kan logga in via migrationsverkets hemsida och komplettera elektroniskt.
 
Varför gör du inte detta elektroniskt?
Förlorar en massa tid på snigelpost.

Du bör ha ett dossiernummer eller kontrollnummer till ansökan.
Se om du inte kan logga in via migrationsverkets hemsida och komplettera elektroniskt.
Jag ringde faktiskt migverkets kontaktcenter igår då det blev problem med postgången och fick där eposadress till handläggaren och efter bra och snabb kommunikation med denne så har jag nu inatt mailat in allt.
 
För övrigt kan jag logga in med bankid men det finns ingen information eller ansökningar på mitt login. Det fungerar bara för den sökande. Så jag kan bara skicka in via mail som det ser ut.
 
Vad ska man titta på i försäkringsväg för UT? Hon har redan försäkring för maj-augusti för hennes besöksvisum.
Det jag tänker mest på här att vi kanske blir med barn under tiden för hennes UT.
 
 

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
5 K
U
C
Svar
3
Visningar
3 K
christerpets
C
 
Tillbaka
Topp