Samet
Forumveteran
Nu ser jag att det tar ganska lång tid att få UT-beslutet för besök längre än 90 dagar....
"
Uppehållstillstånd för besök längre än 90 dagar
Tid till beslut: Cirka 2 månader. Sen tar det ytterligare cirka 4 veckor innan uppehållstillståndskortet levereras.
"
Visit longer than 90 days
Så kanske tre till fyra månader innan hon kan komma från ansökan...
Jag hade ju tänkt att hon skulle komma i April och sen vara här till Augusti.... och kanske tom att vi får beslutet när hon är här.
Besöksvisa 90 dagar och sedan söka UT för besök längre än 90 dagar när hon kommer hit?
eller är det att utmana ödet.
Vill ju att hon ska vara här över sommaren. Men helst så mycket tid tillsammans som möjligt. Från början hade vi tänkt jag besöker kring april och sen kommer hon till sommaren men sen hörde vi om UT från bl.a. hennes syster (som redan har PUT i Sverige.) Så nu kanske man måste planera för UT-besök från maj?
Kan man skicka underskriven ansökan digitalt till den man vill bjuda in eller behöver man skicka med fysisk post?
Nu läser jag att man ska få frågor innan intervju vid ansökan om UT för att flytta ihop. Jag har inte fått några frågor och hon har redan gjort intervjun. Nu väntar jag på frågorna. Är det olika från vad som beskrivs på migrationsverkets hemsida???
Så ansöker du om uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige som du planerar att gifta dig eller bli sambo med
"När Migrationsverket har tagit emot din ansökan får din familjemedlem ett mejl. I mejlet finns instruktioner för inloggning till ett formulär med frågor om hans eller hennes inkomst, bostad och er relation. Din familjemedlem ska besvara frågorna inom 14 dagar. "
Det sköttes via en byrå och jag har gett all dokumentation kring inkomst bostad m.m. och var med och hjälpte fylla i ansökan tillsammans med min flickvän.
Du blandar både UT för besök och UT för bosättning.
Men UT för besök tog för oss ca 3 veckor från inlämnad ansökan till beslut. Därefter ca 2 veckor för att UT kortet skulle komma till ambassaden.
UT för bosättningen. Frågorna har du redan svarat på. Annars hade inte ansökan gått vidare till intervju. När hon skickat im sin ansökan fick du ett mail omgående med ungefär samma frågor. De hade du 2 veckor på dig att fylla i, gör man inte det så anses ansökan ogiltig och inget mer händer. Kanske tänkte du inte på att frågorna var ställda från ditt perspektiv, då de är väldigt lika.
När hon ansökte fick hon ett ärendenummer, med det kan du logga in och se var i processen hennes ansökan är.