UT mm. som gifta.

 
Jo det stämmer men kallas i folkmun felaktigt att man förlänger. På blanketten man fyller i står klart och tydligt att det är ett UT man ansöker om. Rätt dyrt om jag inte missminner mig. Typ 1000kr. Ansökte om ett då frugan var här första gången 2009.
Det är korrekt.
Uppehållstillstånd för besök påverkar inte heller nya besök i Sverige negativt.
Men, däremot kan ett nekande innebära negativa saker. Dels anses det VISA du har förbrukat och du måste lämna landet oavsett vilken tillåtelse du hade på VISA. Samt får man ett återreseförbud.
Denna del kan möjligen ha lättats.
Man häver återreseförbudet genom ny ansökan med godkänt beslut.
 
Tycker det låter logiskt, att man kan inte söka/förlänga ett visum i landet man har visum till, ett visum söker man för det landet man ska besöka...
Bara tesen förlänga ett VISUM känns konstig, iaf om inte mycket speciella skäl ligger till grund.
Man kan inte förlänga, varken i Sverige eller i Thailand.
I Sverige söker man om uppehållstillstånd istället och i Thailand söks förlängning på det uppehållstillstånd (admitted until) du fick stämplat i ditt pass när du ankom, som då blir "extension of stay" och inte extension på VISA.
 
Nej jag tror du missförstått. Förlänga visum har man inte kunnat göra på annat sätt än synnerliga skäl i t.ex. samband med brott. Regler för VISUM kan inte Sverige ändra då det styrs från Schengen avtalet.
Det man felaktigt i folkmun kallar förlänga VISUM är att man istället söker uppehållstillstånd för besök och då får ett uppehållstillståndskort. Det är relativt lätt att få.
Man besöker migrationsverket med rätt blankett ifylld, betalar ansökningsavgiften och får kortet i brevlådan senare.
Möjligt men poängen här är att en förlängning förr oftast gav problem vid nästa besök, många nekades visum pga tidigare förlängning, detta har man blivit snällare med.
 
Det jag vill säga är att man nu för tiden enkelt kan förlänga ett Visum för besök utan att riskera framtida problem, sen om själva förlängningen övergår att kallas uppehållstillstånd är mindre intressant.
 
Möjligt men poängen här är att en förlängning förr oftast gav problem vid nästa besök, många nekades visum pga tidigare förlängning, detta har man blivit snällare med.
De problem man kan få, är om man sätter i system att första söka VISA för att sedan förlänga vistelsen med uppehållstillstånd.
Man skall ha rätt tillstånd för besöket. Vill man från början stanna mer än 90 dagar skall man ansöka om uppehållstillstånd för besök direkt. Lika som i Thailand, börjar man ha upprepade singel entry tourist VISA, får man problem.
 
Det jag vill säga är att man nu för tiden enkelt kan förlänga ett Visum för besök utan att riskera framtida problem, sen om själva förlängningen övergår att kallas uppehållstillstånd är mindre intressant.
Nej, om man vill förlänga vistelsen måste man ansöka om en annan typ tillstånd än VISA.
Reglerna om VISA styrs av schengenavtalet och uppehållstillstånd styrs av svenska utlänningslagen.
Det är inte så att förlängning övergår, du söker ett helt annat tillstånd baserat på helt andra lagar. Det nya tillståndet ersätter och förlänger inte.
Detta uppehållstillstånd har inte en max längd i lagen, men ges inte för tid ett år eller längre. Orsaken är att man har rätt till folkbokföring, skola o vård när tillståndet är ett år eller längre.
3-6 månader i förlängd vistelse är rimligt.
 
@PeterSfa har helt rätt! Min svägerska har varit här några gånger nu, bl a när lilleman föddes och även förra året. Båda gångerna trodde vi att det skulle räcka med 90 dagar men det var fel. Så vi besökte MIG i Malmö och ansökte om UT för besök vilket beviljades båda gångerna utan problem.

Blir det aktuellt igen, vilket jag betvivlar, kommer vi att ansöka om UT för besök direkt från Bangkok. Jag är övertygad om att det kommer att beviljas i så fall eftersom vi har följt alla regler utan overstay etc.
 
@PeterSfa har helt rätt! Min svägerska har varit här några gånger nu, bl a när lilleman föddes och även förra året. Båda gångerna trodde vi att det skulle räcka med 90 dagar men det var fel. Så vi besökte MIG i Malmö och ansökte om UT för besök vilket beviljades båda gångerna utan problem.

Blir det aktuellt igen, vilket jag betvivlar, kommer vi att ansöka om UT för besök direkt från Bangkok. Jag är övertygad om att det kommer att beviljas i så fall eftersom vi har följt alla regler utan overstay etc.
Njae tolkar det mer som att PeterSfa till varje pris måste få rätt och därför tjafsar vidare istället för att förstå att det vi diskuterar är att förlänga en vistelse i Sverige.
 
@PeterSfa har helt rätt! Min svägerska har varit här några gånger nu, bl a när lilleman föddes och även förra året. Båda gångerna trodde vi att det skulle räcka med 90 dagar men det var fel. Så vi besökte MIG i Malmö och ansökte om UT för besök vilket beviljades båda gångerna utan problem.

Blir det aktuellt igen, vilket jag betvivlar, kommer vi att ansöka om UT för besök direkt från Bangkok. Jag är övertygad om att det kommer att beviljas i så fall eftersom vi har följt alla regler utan overstay etc.
Formellt sett fins inte heller ett hinder att redan vid första besöket till Sverige ansöka om uppehållstillstånd istället för VISA. Enligt lagen handlar det bara om skillnad på tidsrymd. Schengenavtalet tillåter aldrig mer än 90 dagar på en 180 dagars period. Därför söker man istället UT om vistelsen planeras bli längre.
Praktiskt/erfarenhetsmässigt är ribban att få uppehållstillstånd högre, vilket innebär att första besöket rekommenderas att söka VISA 90 dagar och visa pålitlighet med att resa tillbaks.
Efter det kan man strunta i VISA helt. Uppehållstillstånd är det enda som behövs.
En del har missuppfattat detta och lever i tron att man måste söka VISA för att sedan ev förlänga med uppehållstillstånd.
Det är rätt som du säger, sök uppehållstillstånd istället nästa gång.
Ett VISA bör ses som enbart till för turister som inte har behov stanna längre. Vi andra söker uppehållstillstånd.
 
Njae tolkar det mer som att PeterSfa till varje pris måste få rätt och därför tjafsar vidare istället för att förstå att det vi diskuterar är att förlänga en vistelse i Sverige.
Du får gärna tro jag tjafsar det bjuder jag på. Det jag kommenterade var ditt påstående om att förlänga VISA.Det kan du inte. För att förlänga en vistelse måste du ansöka om ett annat tillstånd, inte förlängning av VISA.
 
Du får gärna tro jag tjafsar det bjuder jag på. Det jag kommenterade var ditt påstående om att förlänga VISA.Det kan du inte. För att förlänga en vistelse måste du ansöka om ett annat tillstånd, inte förlängning av VISA.
Ska vi vara korrekta så heter det visum i Sverige. Och eftersom det är VM i att medvetet missförstå varandra här så är det nog bäst att vi kallar saker vad de heter. För rätt ska väl vara rätt?
 
Det som flera hänvisar till i denna tråden, som en del medvetet missförstår, eller helt enkelt inte förstår alls, är det som förklaras i denna tråd(se inlägg #1 och #9):
Migrationsöverdomstolen målnummer UM3926-16 | Uppehållstillstånd och visum mm

Sen kanske alla inte använder just den rätta benämningen i alla lägen (en del kör tom internationellt), men jag hade iaf inget större problem att förstå vad de menade.

Och det finns en anledning till att jag skriver dessa meningar med både versaler och gemener......
 
Njae tolkar det mer som att PeterSfa till varje pris måste få rätt och därför tjafsar vidare istället för att förstå att det vi diskuterar är att förlänga en vistelse i Sverige.
Jag tror nog att du är ganska ensam om den tolkningen. Rätt skall vara rätt, det är så man undviker missförstånd.

Det går förresten att få UT för besök för längre tid än 90 dagar. Första gången svägerskan var här ansökte vi om minimum 3 månader men gärna längre om möjligt. Hon fick UT för besök i 6 månader och stannade alltså nästan 9 månader totalt den gången.
 
Jag tror nog att du är ganska ensam om den tolkningen. Rätt skall vara rätt, det är så man undviker missförstånd.

Det går förresten att få UT för besök för längre tid än 90 dagar. Första gången svägerskan var här ansökte vi om minimum 3 månader men gärna längre om möjligt. Hon fick UT för besök i 6 månader och stannade alltså nästan 9 månader totalt den gången.

Nä nu blev det fel igen. Det var ingen förlängning, det var en fördubbling 555 :)
 
Jag tror nog att du är ganska ensam om den tolkningen. Rätt skall vara rätt, det är så man undviker missförstånd.

Det går förresten att få UT för besök för längre tid än 90 dagar. Första gången svägerskan var här ansökte vi om minimum 3 månader men gärna längre om möjligt. Hon fick UT för besök i 6 månader och stannade alltså nästan 9 månader totalt den gången.

Jag (vi) körde också med 6 månader UT för besök i tillägg till 90 dagars visum
 
Jag och min flickvän har ansökt om Application for residence permit to settle (UT) för min flickvän i oktober och hon gick på intervju i mitten på januari. Jag har inte fått någon mail med frågor eller telefonsamtalsintervju ännu. Enligt personen som intervjuade henne kan det ta 11-13 månader innan det blir godkänt. Kan vi söka 6 månaders UT för besök medans vi väntar? 3 månaders besöksvisa känns för kort tid.
Hon har redan bott hos mig ca 1 månad i juli/augusti och sedan tre månader från november och jag har varit med henne två gånger a två veckor i Thailand (september/oktober och januari)
 
Jag och min flickvän har ansökt om Application for residence permit to settle (UT) för min flickvän i oktober och hon gick på intervju i mitten på januari. Jag har inte fått någon mail med frågor eller telefonsamtalsintervju ännu. Enligt personen som intervjuade henne kan det ta 11-13 månader innan det blir godkänt. Kan vi söka 6 månaders UT för besök medans vi väntar? 3 månaders besöksvisa känns för kort tid.
Hon har redan bott hos mig ca 1 månad i juli/augusti och sedan tre månader från november och jag har varit med henne två gånger a två veckor i Thailand (september/oktober och januari)
Ja du kan ansöka om det. Ingen kan garantera att det blir godkänt, men det finns goda chanser.
Som nämnts här skall ni inte fylla i denna ansökan att ni planerar bosätta er. Det gör ni på den andra ansökan och det räcker. Anledningen till detta besök får anges till den korrekta enligt er.
 
Jag och min flickvän har ansökt om Application for residence permit to settle (UT) för min flickvän i oktober och hon gick på intervju i mitten på januari. Jag har inte fått någon mail med frågor eller telefonsamtalsintervju ännu. Enligt personen som intervjuade henne kan det ta 11-13 månader innan det blir godkänt. Kan vi söka 6 månaders UT för besök medans vi väntar? 3 månaders besöksvisa känns för kort tid.
Hon har redan bott hos mig ca 1 månad i juli/augusti och sedan tre månader från november och jag har varit med henne två gånger a två veckor i Thailand (september/oktober och januari)
Lycka till er båda! Har du allt verifierat så går det säkert bra, och ni kan ju ha tur att det går snabbare. :wai:
 
Nu ser jag att det tar ganska lång tid att få UT-beslutet för besök längre än 90 dagar....
"
Uppehållstillstånd för besök längre än 90 dagar


Tid till beslut: Cirka 2 månader. Sen tar det ytterligare cirka 4 veckor innan uppehållstillståndskortet levereras.
"
Visit longer than 90 days

Så kanske tre till fyra månader innan hon kan komma från ansökan...

Jag hade ju tänkt att hon skulle komma i April och sen vara här till Augusti.... och kanske tom att vi får beslutet när hon är här.
Besöksvisa 90 dagar och sedan söka UT för besök längre än 90 dagar när hon kommer hit?
eller är det att utmana ödet.

Vill ju att hon ska vara här över sommaren. Men helst så mycket tid tillsammans som möjligt. Från början hade vi tänkt jag besöker kring april och sen kommer hon till sommaren men sen hörde vi om UT från bl.a. hennes syster (som redan har PUT i Sverige.) Så nu kanske man måste planera för UT-besök från maj?

Kan man skicka underskriven ansökan digitalt till den man vill bjuda in eller behöver man skicka med fysisk post?


Nu läser jag att man ska få frågor innan intervju vid ansökan om UT för att flytta ihop. Jag har inte fått några frågor och hon har redan gjort intervjun. Nu väntar jag på frågorna. Är det olika från vad som beskrivs på migrationsverkets hemsida???

Så ansöker du om uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige som du planerar att gifta dig eller bli sambo med
"När Migrationsverket har tagit emot din ansökan får din familjemedlem ett mejl. I mejlet finns instruktioner för inloggning till ett formulär med frågor om hans eller hennes inkomst, bostad och er relation. Din familjemedlem ska besvara frågorna inom 14 dagar. "
Det sköttes via en byrå och jag har gett all dokumentation kring inkomst bostad m.m. och var med och hjälpte fylla i ansökan tillsammans med min flickvän.
 
 

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
5 K
U
C
Svar
3
Visningar
3 K
christerpets
C
 
Tillbaka
Topp