gifta sig

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
N

nakonsawan

Gäst
Hejsan. Har lite funderingar kring detta med att gifta sig. Jag och tjejen har ju pratat om det ganska länge, men nu verkar det som hon tycker det är dags ;)

I alla fall jag tänkte inte fråga så mycket om hur det praktiska fungerar det har jag hyfsad koll på. Men det juridiska. Om man gifter sig i thailand så ska/kan man skicka in pappren till skattemyndigheten och registrera det i sverige, men är det frivilligt? Hur blir det med det juridiska, fungerar det på samma sätt som att gifta sig i sverige? Tänkte på att man delar allt man äger lika osv...

Har väll egentligen inget emot det men känner jag skulle vilja ha lite bättre koll vad som gäller innan jag går med på det :nod: Eventuellt skriva något papper om att det (eller vissa saker) som jag äger är mitt. Det kan man väll göra och hur skulle det fungera om man gifter sig där?

Det är ju inte bara romantik och rosor att gifta sig, det är ju en massa annat som börjar gälla också :p
 
Kan väll tillägga att anledningen jag funderar har med hus i Sverige att göra. Jag är på väg att köpa ett hus som vi kommer bo i och vill undvika problem om det skulle visa sig att vi måste skilja oss framöver. Huset ska vara mitt helt enkelt :) Men om något händer mig så ser jag gärna att hon får rätt till huset osv. Frågan är om sådant här går lika bra att skriva papper om senare när jag köper huset? Eller måste jag tänka på sådan redan när man gifter sig?
 
Se bara till att få ett äktenskapsförord upprättat av en advokat här i Sverige så att texten blir riktig. Sedan ombesörjer advokaten registreringen i tingsrätten, det måste nämligen registreras där. Detta kostar en slant (för oss mellan 3-4000 kronor) men det måste ju bli rätt.

Jag hoppas verkligen att det aldrig kommer att behöva användas, men man vet tyvärr aldrig.
 
"legolas " sa:
En fråga till Er som vet, jag förstår faktiskt inte alls. Skall man hålla på och fippla med äktenskapsförord när man är barnlös och upp i åren? jag talar om när man bor i Sverige med en thaidam?? Är man inte lite lam då och rädd för "vargen"????

legolas

Nej det tycker jag inte. Dom flesta svenskar upprättar ju äktenskapsförord (båda mina systrar har gjort det) så varför skulle man inte göra det om man gifter sig med en thaidam?

Min kära hustru tyckte att det var helt naturligt, hon hade ju inget med sig alls i boet. Men hon är kanske ett undantag.

Sen behöver man ju inte följa ett äktenskapsförord om en skilsmässa skulle vara ett faktum, det är ju inte tvingande.
 
Ja det är ju så att i mitt fall så har vi varit ihop snart 2 år men mycket av tiden på distans. Jag vill ju också gifta mig annars hade det ju inte varit aktuellt alls :)

Men vill täcka upp eventuella tråkigheter om det inte fungerar på sikt när hon flyttar till sverige snart. Hoppas ju det ska gå bra såklart men om det inte gör det så tycker jag det räcker med den tragedin, vill inte förlora hälften jag äger dessutom. Så klart tänker jag inte låta henne gå lottlös om det skulle bli aktuellt men vill ha kvar huset jag pratade om.

Ja just det jag tänker på ett hus i sverige som jag vill köpa för mina pengar efter vi är gifta, eftersom hon inte har några pengar.. . Vi ska inte ha hus i thai, än på länge i varje fall ;-) men detta kan vi skriva på när det blir aktuellt efter vi gift oss och ska köpa huset eller?
 
Vi har ju hus i Thailand och det blir naturligtvis hennes om det oförmodade skulle inträffa. Men hon skulle inte gå lottlös här hemma heller, aldrig!
 
Ja jag har en arbetskamrat som var gift med en thailändska i 7 år. Men när det gick åt skogen vart det en infekterad sur historia. Hon hade läst på varenda rad om äktenskap och skulle ha hälften av allt... Kaffekoppar, gardinstänger, mattor, kapital och hus. Hon gav sig aldrig. Slutade med att han vart helt knäckt och fick vara sjukskriven en period. Ett extremt fall förvisso men ändå en risk som finns om man inte från början kommit överens om dessa saker.

Jag ser det som ett sätt att från början reda ut detta tråkiga och sedan om man nu kommer överens kunna släppa det och i lugn och ro njuta av kärleken istället :-*
 
Kan bara hålla med dig ledarn har svårt å förstå detta med både hängslen livrem och säkerhetsbälte samtidigt. För mig var det då självklart när vi köpte nytt hus i sverige för ca 4 år sen att båda skulle stå med som ägare hon är ju med och betalar
likaså aldrig varit nån snack att inte jag ska stå med som ägare i thailand är ju med och betalar jag med känns som att livet måste bli väldigt jobbigt å tråkigt i längden om man måste vara så försiktig.
 
God kväll,



Vet inte om frågan redan besvarats men ett äktenskap som ingåtts i Thailand registreras inte per automatik i Sverige. Däremot så är det en enkel sak att få ett sådant äktenskap registrerat även i Sverige då den svenska skattemyndigheten godkänner dessa. Dessa är dock, vad jag förstår, två separata handlingar. Varje lands egna lagar reglerar vad som sker vid eventuell skilsmässa. Jag har faktiskt ingen aning om hur det ena landets bestämmelser skulle kunna inverka på det andra landets vid en bodelning och annat.

Vad gäller äktenskapsförord så är jag i grunden emot dessa. Jag tycker dock att det sunda förnuftet bör få råda. För mig skulle relationens längd före äktenskapet samt den eventuella förmögenhetens storlek vara avgörande. Jag skulle med andra ord inte lägga hela mitt livs besparingar i händerna på någon som jag inte kände väl. Sedan så tycker jag att pratet om att en kvinna bidrar med familj och annat är irrelevant. Mannen i ett förhållande bidrar i sådana fall med exakt lika mycket. Two to tango...

För min egen del så har jag två barn med min fru. Vi har gemensam ekomomi. Det vill säga att hon har tillgång till alla medel som vi har. Orsaken till detta är att mitt livs högsta prioritet är frugan och barnen. Vetskapen om att dom skulle klara sig ekonomiskt om något hände mig är betryggande.

Det har tagit tid och hårt arbete för mig att trygga familjens framtid. Jag äger ingenting i Sverige och all egendom i Thailand står i min frus namn. Detta beror helt enkelt på att även om vi separerade så ska barnen kunna växa upp i en trygg miljö.

Så mitt råd är att om du har en väsentlig förmögenhet så kan äkteskapsförord vara ett alternativ. Samtidigt så skulle jag tycka att det vore omoraliskt att inte i samma stund se till så att din tilltänkta fru får ta del av något annat.

Jag själv kan faktiskt känna mig lyckligt lottad som faktiskt har möjlighet att dela med mig av det som jag har. Äkteskapsförord eller inte.



Vänligen,



/Kodok
 
Tycker det ar fel att se det som hon har inga pengar sa koper vi ett hus sa jag sakra att det blir mitt vid ev. Skiljsmassa. Om ni koper ett hus nu nar ni gifter er sa avan om hon inte har nagon inkomst kommer hon antagligen lagga ner minst lika mycket tid och arbete pa hemmet som du lagger ner pa ditt inkomstbringande arbete. Sa aven om hennes arbete inte inbringar pengar sa ar det hennes arbete som haller igang hemmet och det ar minst lika mycket vart. Ser ju bara har hemma att frugan jobbar minst lika mycket som mig om inte mer sa ingen tvekan om att vi skall dela. Nu hade jag ju iofs ingenting nar vi starta varat liv ihop kanske gor att man tanker anorlunda i denna fraga.
 
Man hör många historier om falangmän som, när det thailändska huset är betalt, blir utkastade. Har han några rättigheter? Även om han står med som husägare? Vidare: Om hon dör, kan han bo kvar eller kommer hennes släkt och invaderar huset?

Finns det någon sanning i ovanstående? Någon som vet? Eller är det barta illasinnade skrönor?
 
Blir nog svart att havda sin ratt till huset nar man bara ar har pa visum. Ar ju trots allt hennes mark huset star pa och aven om du skulle kunna fa ratt till huset sa ar det nog ingen trevlig framtid du kan rakna med om du okuperar deras mark. Vet inte men kan tro det ar lika svart for kvinnan att havda sin ratt om ni har ett hus i Sverige men hon inte har uppehallstillstand aven om hon star som delagare hon har val precis som vi ingen ratt att aga mark om hon inte ar medborgare. Ar inte reglerna ratt lika i alla lander gallande aga mark och medborgarskap, sa risken man far ta om man vill flytta utomlands man far rakna med att man blir rattslos i vissa fragor.
 
Men vill man sakra huset ta et banklan i frugans namn lagg det pa 20 ar behover du nog inte vara orolig for att mista din tillgang till huset dom aren ;)
 
Jag gjorde ju en liten ;) ocksa. Skulle sjalv alldrig gora en san sak, men vill nan liten elak javel sa kan han gora sa.
 
"legolas " sa:
beror nog lite på om din focus är mer på pengarna än på din frus välfärd Jonas... Vi pratade ju om det förut.... Du eller jag dör, och frun står där med ett banklån som hon aldrig kommer att kunna betala, och vips så är det Bangkok Bank som äger huset.... men du och jag är ju döda, skall vi bara skita i det eller?

legolas
Den som spar han har och jag hoppas slippa sätta mig i skuld när det blir dags för en ny kåk. Om jag klarar av det vet jag inte men min strävan går i den vägen, just för att de som jag efterlämnar ska slippa hamna i en svår sits.
Ooy undrar över varför jag är så "snål" och jag försöker få henne att fatta galoppen. Inte så lätt när man har ett thai-ekonomiskt tänkande bakom pannbenet och inte är en sparsam svensk.
 
Det jag frågade om var ju om någon visste hur det fungerar juridiskt med äktenskapsförord och giftemål i samband med husköpet, inte om det är rätt sak att göra. Om jag verkligen kommer göra det vet jag inte. Ni vet dessutom inget om omständigheterna runt mig och min blivande frus livssituation osv men det var väll ganska väntat att det mest skulle bli en massa moralkakor om vad som är rätt/fel och hur ni skulle ha gjort :-[

Kommer att gifta oss nästa vecka och inte skriva några papper om äktenskapsförord nu. Går det som planerat så kommer även 2 barn på 4 och 6 år att komma hit och bo med oss till hösten. Känns det som det ska även då så skrivs troligen inget papper på husköp och sånt vi skaffar ihop, men vi får se. Jag tycker också att gifter man sig så lovar man varandra att bygga upp livet ihop och lita på varandra egentligen men det fick jag aldrig chansen att utveckla innan moralkakorna kom eftersom jag inte frågade om just det.
 
vad för papper måste man ha för kunna registrera giftermål i thailand och vad får man tag i det?
kan va hindersprövning från sverige men vet inte säkert och kan man skaffa det på ambasaden i bangkok vilket papper man ska ha??
 
"legolas " sa:
Hejsan uffe22.....

jag utgår att du pratar om att gifta sig inför en thailändsk myndighet och icke registrera ett redan ingånget äktenskap gjort i Sverige. Du klickar till att börja med
på denna länk:

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambas ... myndighet/

Här finner du hur det går till... vill du prata med ambassaden och ställa frågor, så maila dom: ambassaden.bangkok@gov.se

eller ring till dom på nummer givna på hemsidan,....

Lycka till..

legolas

hej nej jag har redan gift mig i thailand men har inte gift mig i sverige men jag måste ha ett papper för kunna registrera mig som gift i thailand ifrån sverige sa dom och jag tror det är pappret länken du skicka med som jag ska skriva i och få från skatteverket och sedan ta med till thailand och registrera det
uffe
 
"legolas " sa:
Jaja NU fattar jag (tror jag). Du har nog blandat ihop äpplen och päron lite grand märker jag. Du är alltså INTE gift i Thailand som du påstår... Du har gjort ett låtsasbröllop, ett ceremoniellt bröllop en s.k. Budda-vigsel.

Den grejen är bara till för att hålla liv i traditionerna här i Thailand. Gift blir du i Thailand när du åker till Amphue och gifter dig på "riktigt".

Du åker till Amphue och registrerar ett giftemål mellan dig och din tillkommande fru. De handlingar som kräves för den grejen är det väl vad du frågar efter då antar jag.... Eller?

jag läser flera gånger det du skriver men hade lite svårt att fatta, börjar kanske att bli trög på gamla dar. Men det verkar som om du vänder och vränger på sakerna ganska ordentligt.

Bland de handlingar som Amphue kräver ifrån dig och Sverige är bevis på att du är ogift helt enkelt. jag fick visa personbevis ifrån Sverige, och jag fick också visa bla.a. ett brev/intyg underskrivna av två vänner i Sverige som bekräftade också att jag var ogift........

Sedan skall dessa översättas till thai, och direkt efter det till foreign affairs också i Bangkok, och stämplas som korrekta med stämplar och signaturer... och sedan tillkommer det papper ifrån din tillkommande o.s.v. men där kanske ni kan fråga Ert Amphur, de vet ju...

Men dessa saker står nog på ambassadens hemsida tror jag, annars får du gärna återkomma....

När du lyckats med den bedriften och du är gift på riktigt i Thailand, så skickar du den thailändska äktenskapslicensen till skatteverket i Sverige, och vips efter 2-3 veckor så är du registrerad som gift i Sverige också......

Vill du veta vad som kräves för handlingar för att registrera ditt giftemål i Thailand????

legolas

ja så är det jag gjorde en cermoniell giftermål med 9 munkar som humma en timm med snöre i handen :) men jag visste att det skulle vara ett hinderprövningspapper så man kunde registrera det,men jag tyckte det lät lite konstigt när jag läste det för man skulle liksom gifta sig i sverige först och sedan ta med pappren till thailand så det var därför jag frågade från början här
men jag fick en länk här tll skatteverket omäktenskap å den passar bättre och sedan 2 svenskar som intygar jag är ogift samt et personbevis sedan ska det där översättas då förstår jag till engelska å thai vi gjorde cermonin 9 aprill förra året så vi tänkte åka till jul å registrera giftermålet i sverige även kanske inte att de behövs så vill hon ha en svensk vigsel med präst å allt så det är väll bara å lyda :)
 
ja de
"legolas " sa:
Ja det är ju bra, då är du på väg åt rätt håll då!! Lycka till.... undrar du så fråga bara, gött att ha ett forum som kan hjälpa tycker jag också..

legolas


ja det är guld värt i stället för att fråga myndighetspersoner eller leta som en dåre på internet så tack ska du ha
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

C
Svar
3
Visningar
3 K
christerpets
C
 
Tillbaka
Topp