Gifta sig i Thailand på Ampur?

Woulf

Nykomling
Hej!
Jag och tjejen planerar att gifta oss i Thailand på Ampur och sedan registrera äktenskapet där.
Men hur går det till, vad ska jag ha med mig från Sverige och vad ska jag se upp med?
Jag hittade det här gamla inlägget: Gifta sig inför thailändsk myndighet! | Allmänt thailandforum
Är det fortfarande vad som gäller eller har något förändrat sig sedan 2008?
Kanske någon av er också har personliga reflektioner att dela med sig utav?
Ha en härlig dag!

Jag och min då blivande fru, gick till det lokala kontoret i Chonburi(City) och gifte oss borgerligt/papper kommunkontoret, hon får ett papper och jag får ett papper på att vi är officiellt gifta.
Detta vigselbevis ska du ta med dig (Ditt) hem till Sverige och registrera hos Skatteverket så att du är "Gift" med denna person & gör att du inte kan gifta dig igen utan att först lämna in en ansökan till Skatteverket om giftermål.
Enda fördelen eller nackdelen är, i Thailand så kan en utav båda oavsett om den andra är med på det eller inte gå till lokala kontoret i Thailand och be om att erat giftermål ska upphöras, vilket innebär att "hon" eller "du" kan gå vidare i thailändska ögon, men som svensk måste giftermålet brytas efter svensklag.

@JBK.Ltd.

Jag och min då blivande fru, gick till det lokala kontoret i Chonburi(City) och gifte oss borgerligt/papper kommunkontoret, hon får ett papper och jag får ett papper på att vi är officiellt gifta.
Detta vigselbevis ska du ta med dig (Ditt) hem till Sverige och registrera hos Skatteverket så att du är "Gift" med denna person & gör att du inte kan gifta dig igen utan att först lämna in en ansökan till Skatteverket om giftermål.
Enda fördelen eller nackdelen är, i Thailand så kan en utav båda oavsett om den andra är med på det eller inte gå till lokala kontoret i Thailand och be om att erat giftermål ska upphöras, vilket innebär att "hon" eller "du" kan gå vidare i thailändska ögon, men som svensk måste giftermålet brytas efter svensklag.

@JBK.Ltd.
Behöver inte vara två om att skiljas i Sverige heller. Min fru var inte enig med mig men jag skickade själv in en ansökan om skilsmässa. Vi har ett gemensamt barn under 16år vilket innebär ”betänketid” men så snart den är över är vi skilda och inget min fru kan bestämma om.

Ok, tack, för tipsen om skilsmässa... Själv tänkte jag först gifta mig. :cool:
Är det någon som har några fler svar eller erfarenheter från mina frågor i första inlägget?

En sak som du ska tänka på innan du registrerar giftermålet i Sverige är att din pension kommer i dagsläget att bli någon tusenlapp lägre i månaden som gift.

Du ska tänka på det att ambassaden slutar att legalisera och hantera en massa papper nu i höst. Tror det var 1 september som det ändras. Gå in på ambassadens hemsida och kolla efter.

Du ska tänka på det att ambassaden slutar att legalisera och hantera en massa papper nu i höst. Tror det var 1 september som det ändras. Gå in på ambassadens hemsida och kolla efter.
Tack! Kommer att göra legaliseringen i Sverige (UD + Thai ambassaden) och översättningen i Bangkok + att det var någon Thai myndighet i Bangkok som också skulle stämpla.

Tanken är att åka till Bangkok på något lämpligt turistvisum och sedan ansöka om att ändra till ett visa gift med Thai i Bangkok. (Ska anteckna alla enskilda namn på möjliga visa och olika steg.)
Är det någon som har gjort det förut?
Förslag på vilket visa som jag bör ha när jag åker till Bangkok för att genomföra detta?

Liknande trådar

N
Svar
19
Visningar
6 K
U
C
Svar
3
Visningar
3 K