Ytterligare en by-spaning

Jag tror alla som besökt Thailand, även som turist, har gjort observationen att det säljs så mycket grejer överallt. Många tänker säkert att det är så för att de befinner sig på en turistort och att folk dras dit för att sälja sina bananer och sin apelsinjuice. Men så är det ju inte. I byar och mindre städer finns det ännu fler små inköpsställen.

Varför denna fascination över att ha ett litet fruktstånd, en liten nudelvagn eller ett litet pop-up café? Man kan ju förstå om det enbart vore outbildade eller äldre med få andra alternativ, eller kanske i en by långt från anställningsmöjligheter, men även en hel del bra utbildade i sina bästa år hoppar av stabila och hyfsat välbetalda jobb för ett grönsaksstånd på marknaden.

En av frugans kusiner och hans fru hoppade för två år sedan av sina jobb. Inga märkvärdiga jobb men han var förman och hon satt på kontoret på ett lokalt företag. Med lite OT drog de in 40,000 Baht per månad och kunde köpa sig en liten Nissan på avbetalning. Nu, efter 2 år, har de ett helt litet imperium av små företag och jobbar dygnet runt men tjänar mindre än som anställda. Det är inte så att de kommer tjäna mer längre fram heller genom att bygga upp ett brand eller liknande utan det är enbart me-too produkter som vem som helst kan starta upp på en eftermiddag. De är dock nöjda.

Det hela är givetvis väldigt sympatiskt och den enorma konkurrensen för vardagsvaror och tjänster håller givetvis ned kostnaderna för oss som bor här. Men visst är det märkligt att viljan att vara sin egen boss kan vara så stor. Jag skulle också gärna starta upp något men då skulle ju målet vara att växa och tjäna bra med pengar men det verkar inte riktigt vara drivkraften för de flesta här; snarare bara att slippa ha en boss som bestämmer över dem.

Någon som håller med eller har andra infallsvinklar?

Jag blev själv liten egenföretagare efter en påbörjad karriär som militär. Jag var armeétta på två kurser på raken och spåddes en lysande karriär. Kunde varit pensionerad överstelöjtnant idag! med en sådans pension, men jag valde att hoppa av och bli konservator. Och ja!, friheten och oberoendet under de trettioåtta år jag var min egen var värd förlusten i inkomster och pension. Livet består mest av vardagar och ett trevligt jobb (yrkesmässig hobby) väger upp mycket av inkomster och ekonomisk trygghet. Kanske tänker dom så, jag vet inte. Men så tänkte jag.

Jag blev själv liten egenföretagare efter en påbörjad karriär som militär. Jag var armeétta på två kurser på raken och spåddes en lysande karriär. Kunde varit pensionerad överstelöjtnant idag! med en sådans pension, men jag valde att hoppa av och bli konservator. Och ja!, friheten och oberoendet under de trettioåtta år jag var min egen var värd förlusten i inkomster och pension. Livet består mest av vardagar och ett trevligt jobb (yrkesmässig hobby) väger upp mycket av inkomster och ekonomisk trygghet. Kanske tänker dom så, jag vet inte. Men så tänkte jag.

I början tänkte jag också att det är inget konstigt att thailändare säger upp sig från hyfsade jobb för att bli egenföretagare, det är givetvis en tanke många av oss haft. Efter varit här i närmare 20 år så blir det dock tydligt att det är oproportionerligt många som gör det och alla kan inte göra det för att de vill jobba med sin hobby; hur många kan drömma om att sälja kopierade kläder eller nudlar?

Det finns säkert många som har en dröm om att en gång ha en "riktig" affär men jag tror, och det förstärks av de släktingar och bekanta som gjort detta, att det handlar om en djupt rotad vilja av att inte vilja vara "löneslav" och att inte vilja ha en chef samt den närmast paranoida rädslan för konflikter.

Som sagt var, det är ett sympatiskt tänk och något som är till fördel för oss gäster här, men samhällsekonomiskt vore det nog bättre om några fler stannade på företagen och färre sålde nudlar.

I början tänkte jag också att det är inget konstigt att thailändare säger upp sig från hyfsade jobb för att bli egenföretagare, det är givetvis en tanke många av oss haft. Efter varit här i närmare 20 år så blir det dock tydligt att det är oproportionerligt många som gör det och alla kan inte göra det för att de vill jobba med sin hobby; hur många kan drömma om att sälja kopierade kläder eller nudlar?

Det finns säkert många som har en dröm om att en gång ha en "riktig" affär men jag tror, och det förstärks av de släktingar och bekanta som gjort detta, att det handlar om en djupt rotad vilja av att inte vilja vara "löneslav" och att inte vilja ha en chef samt den närmast paranoida rädslan för konflikter.

Som sagt var, det är ett sympatiskt tänk och något som är till fördel för oss gäster här, men samhällsekonomiskt vore det nog bättre om några fler stannade på företagen och färre sålde nudlar.

Ja, till slut kommer dom att få byta nudlar eller t-shirtar med varandra.

Min thaidotters kompis slutade jobba i Bank (Universitet studier). Han tjänade 45 000 bath. Han jobbade 6 dar i veckan 10 timmar per dagar på Kasikorn. Han sa upp sig. Han öppnade ett vagnstånd där han sålde "kwuteiow" nudelsoppor. Hans planering var att klockan 15.30 t o m maten var slut skulle varje vagnstånd - tillverka/sälja drygt 100 portioner a 40 bath dagligen. 4000 bath dag ca 25 000 bath vecka/ 100 000 bath månad. En anställd som gjorde maten kostade 10 000 bath/månad. Tilläggas att han driver två stånd nu och har tre anställda.

Om han är mer lycklig - gissa?

Min thaidotters kompis slutade jobba i Bank (Universitet studier). Han tjänade 45 000 bath. Han jobbade 6 dar i veckan 10 timmar per dagar på Kasikorn. Han sa upp sig. Han öppnade ett vagnstånd där han sålde "kwuteiow" nudelsoppor. Hans planering var att klockan 15.30 t o m maten var slut skulle varje vagnstånd - tillverka/sälja drygt 100 portioner a 40 bath dagligen. 4000 bath dag ca 25 000 bath vecka/ 100 000 bath månad. En anställd som gjorde maten kostade 10 000 bath/månad. Tilläggas att han driver två stånd nu och har tre anställda.

Det låter ju bra. Vår granne i byn har ett av de mest populära nudelstånden i byn, som ändå är en stad på 30,000 invånare. Hon säljer standardportioner för 35 Baht och med vatten/juice räknar hon med 4 Bahts vinst per portion och ett snitt på 120 portioner per dag. Det ger 480 Baht per dag och lite mer än de 350 Baht per dag som de flesta fabrikerna i området betalar för nyanställda men klart mindre än vad hon skulle tjänat om hon stannat kvar på pappersbruket. Hon säger dock att hon inte ångrar sig trots sina långa dagar, hon är trots allt sin egen.

Låter väldigt bra, men vad kostar maten i inköp, gasol mm?

Sedan kan man ju undra varför nästan alla jag sett här, slutar efter 1 månad eller max. 2 månader, och försvinner? Detta är ett mönster som är så himla påtagligt. Senaste som slutade var ett gatukök här där jag bor. De etablerade sig för 4 månader sedan, de kom med cementbil och byggde sedan i bambu en lite restaurant för kanske 10 sittplatser.

En morgon härom veckan var dom borta, och jag frågade varför.... Ju dom hade inte råd att betala hyran, vilken för övrigt var 4.000 baht där utefter vägen...

Så om några klarar sig bra, så klarar sig den stora massan kanske inte lika bra, och jag tror att kycklingen var lite inne på det i sitt inlägg, vad kostar gasolen då, vad kostar maten i inköp då??? Detta är saker som en outbildad thai aldrig ens tänker på, förrän räkningarna skall betalas och det är försent..

Låter väldigt bra, men vad kostar maten i inköp, gasol mm?
Ingen aning - jag var ändå imponerad av att han tydligen hade skissat på kostnader. Tilläggas att han köpt ny bil.
Förstör inte den lyckliga ekonomin ;)
Min dotter sa att det var inte bara de som slutar jobbet för att starta eget. Utan det är mer lönsamt att ha eget. Att man tjänar mer på att sälja (om man hittar rätt nisch) än jobb efter universitet.....En nyutbildad IT tekniker tjänar 15 000 bath. En nyutbildat advokat tjänar 18.000 bath. Det är hennes kompisar.

Senast redigerad av en moderator:
Ingen aning - jag var ändå imponerad av att han tydligen hade skissat på kostnader. Tilläggas att han köpt ny bil.

Min dotter sa att det var inte bara de som slutar jobbet för att starta eget. Utan det är mer lönsamt att ha eget. Att man tjänar mer på att sälja (om man hittar rätt nisch) än jobb efter universitet.....En nyutbildad IT tekniker tjänar 15 000 bath. En nyutbildat advokat tjänar 18.000 bath. Det är hennes kompisar.

Visst finns det en och annan nudelförsäljare som lyckas avancera och starta en "riktig" restaurang men det är ingen stor andel. De allra flesta kommer aldrig längre än sin nudelvagn och att då kunna plocka ut mer än 15,000 i månaden är nog ovanligt. Undantaget är om man har släktingar/vänner som gratis eller till en billig penning upplåter en väldigt bra plats för nudelvagnen, då kan det bli det dubbla eller mer.

Ingångslöner i Thailand är alltid låga om man inte har en examen från väst eller möjligen från Chula eller Mahidol. I Bangkok bör man dock vara uppe i minst 50,000 i månaden som IT-tekniker eller jurist efter ett par år om man är något att ha. Undantaget är att det finns en massa småuniversitet som "riktiga" företag och institutioner inte erkänner som universitet, så en väldigt stor andel av Thailands universitetsutbildade har en examen som ingen annan än de själva och deras skola bryr sig om och då är givetvis risken stor att de efter ett par år vid löpande bandet ger upp och väljer att sälja kopierade jeans eller nudlar istället.

Jag har också hört att man alltid tjänar dåligt som anställd i Thailand. Många läkare, även på bätttre sjukhus, jobbar halvtid och har en egen klinik övrig tid.

Jag har också hört att man alltid tjänar dåligt som anställd i Thailand. Många läkare, även på bätttre sjukhus, jobbar halvtid och har en egen klinik övrig tid.
Ja dom enda anställda som drar in vettiga pengar är väl dom som har korruption som en löneförmån.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
G

Tillbaka
Topp