Hej
Själv dricker jag både Saeng Som, Mekhong, Blend, Hennessy, Hong Tong och Lao Kao m.m när jag är i Thailand, det mesta går ju ned i trevligt sällskap och effekten blir ju densamma, sen är det ju oartigt att tacka nej, så att dricka av det som bjuds är en naturlig del i mina ansträngningar att anpassa mig och ta seden dit jag kommer.
Men jag blandar sällan med cola numera, jag tycker att det blir för sött, så det blir oftast soda som ju passar bra till dom flesta Thailändska spritsorterna, om vi inte dricker Gin förstås då blir det ju tonic till, men en solvarm snaps Lao Kao tillsammans med bönder och daglönare går också ned, ibland blandar vi Lao Kao med M-150 och det är gott.
Ute på landet finns det ju otaliga anledningar till att festa till, åker man en sväng med salengen mellan byarna så är det ju nästan alltid någon begravning, bröllop, munkordination, marknad eller annan festlighet längs vägen och då blir man ju stoppad och inbjuden på lite mat och lite dricka, då känns det fel att inte tacka ja och skåla med dom övriga, det blir ju populärt om man som falang både äter och dricker med dom övriga, ibland t.o.m hos för mig tidigare okända familjer, ställer man upp och är med får man nya .vänner överallt.
På skolor, polisstationer, poliskontroller, distriktskontor och olika myndigheter o.s.v är det inte heller ovanligt att man bjuds på alkohol av något slag, jag brukar ställa upp då också för att göra folk nöjda, man får ju vänner och ibland kan det vara skönt med ett litet avbrott och en paus i skuggan med en svalkande dryck, där blir det oftast Whiskey eller Hennessy med soda, men ibland även öl.
Mvh isan lover