Ang olyckorna med Boeing 737 MAX

 
Det är flera tusen redan beställda av modellen och även av nästa modell av 737.
Tillverkningen har inte stannat av men bromsats något.
Hur man avbryter ett redan gjort köpekontrakt är kanske inte helt enkelt.
Byte till Airbus är inte heller så enkelt då leveranstiden är 3-5 år och orderböckerna fulla.

Skadestånd till drabbade flygbolag är av astronomiska belopp.

Hej

Många bolag har ju ofta lite flexibla kontrakt som möjliggör att man både minskar och ökar en lagd order eller t.o.m kanske ställer in den mot straffavgifter, så jag tror inte att alla dom tusentals plan som är beställda kommer att levereras till den kund som ursprungligen lade beställningen, men ratar några bolag planet så öppnar det ju möjligheter för andra bolag att köpa plan till ett bra pris.

Mvh isan lover
 
Hej

Många bolag har ju ofta lite flexibla kontrakt som möjliggör att man både minskar och ökar en lagd order eller t.o.m kanske ställer in den mot straffavgifter, så jag tror inte att alla dom tusentals plan som är beställda kommer att levereras till den kund som ursprungligen lade beställningen, men ratar några bolag planet så öppnar det ju möjligheter för andra bolag att köpa plan till ett bra pris.

Mvh isan lover
Problem uppstår om man inte har plan att flyga med.
Man har beställt plan för 30 år framåt.
Ett amerikanskt bolag har bara 737Max i sin flotta.
Andra har halva sin flotta på marken nu.
Inte någon rolig sits alls.
Någon prisdumpning från Boeing bli det knappast.
Trump har ju anklagat Spanien, Frankrike och UK för stöd till Airbus och infört strafftullar på spanska oliver, franska ostar och viner samt whisky från UK som motdrag.
 
Det är flera tusen redan beställda av modellen och även av nästa modell av 737.
Tillverkningen har inte stannat av men bromsats något.
Hur man avbryter ett redan gjort köpekontrakt är kanske inte helt enkelt.
Byte till Airbus är inte heller så enkelt då leveranstiden är 3-5 år och orderböckerna fulla.

Skadestånd till drabbade flygbolag är av astronomiska belopp.
Det blir väl plan från Kina då som allt annat!:sad_tranparent:
 
Problem uppstår om man inte har plan att flyga med.
Man har beställt plan för 30 år framåt.
Ett amerikanskt bolag har bara 737Max i sin flotta.
Andra har halva sin flotta på marken nu.
Inte någon rolig sits alls.
Någon prisdumpning från Boeing bli det knappast.
Trump har ju anklagat Spanien, Frankrike och UK för stöd till Airbus och infört strafftullar på spanska oliver, franska ostar och viner samt whisky från UK som motdrag.
Dom får väl kapa bort vingarna och sätt tåghjul på själva kroppen, och vips så har världen snabbaste tåg!!!:nerd_transparent:
 
Problem uppstår om man inte har plan att flyga med.
Man har beställt plan för 30 år framåt.
Ett amerikanskt bolag har bara 737Max i sin flotta.
Andra har halva sin flotta på marken nu.
Inte någon rolig sits alls.
Någon prisdumpning från Boeing bli det knappast.
Trump har ju anklagat Spanien, Frankrike och UK för stöd till Airbus och infört strafftullar på spanska oliver, franska ostar och viner samt whisky från UK som motdrag.

Hej

Ja jag håller med det är stora problem som har uppstått tack vare dessa problem med Boeings 737 MAX och då både för flygbolagen och Boeing själva, dom fixar säkert problemet men frågan är hur lång tid det tar för folk att glömma dom svåra olyckorna, avvaktar passagerarna och väljer andra typer av plan en period kommer ju bolagen att drabbas även fortsättningsvis.

Mvh isan lover
 
Äh, nu lägger vi in lite maskiner som aldrig flyger, men som är äkta svensk kvalitet! Den stora har jag målat det mesta på förutom hytten! :p

IMG_3033.jpg
 
Hej

Mig veterligen kan piloter inte själva välja vilka plan dom vill flyga med, när planet åter släpps i tjänst ifrån FAA så kan nog inte en pilot vägra att flyga ett plan av en viss modell, då skulle han nog äventyra sin anställning, sen vore det ju dessutom ingen bra PR för flygplanstypen och bolagen som har dessa, så något sådant lär vi nog inte höra talas om.

Mvh isan lover

Piloter har cert och träning för visa modeller. B737 finns i massa varianter så nog finns möjligheten att slippa MAX. Alternativt får de certifiera om sig till annan maskin.

Men finns nog inga piloter som tvekar idag. Nu är alla problem kända och de kommer ju lusläsa manualen för att veta hur de stänger av de olika systemen.
 
Piloter har cert och träning för visa modeller. B737 finns i massa varianter så nog finns möjligheten att slippa MAX. Alternativt får de certifiera om sig till annan maskin.

Men finns nog inga piloter som tvekar idag. Nu är alla problem kända och de kommer ju lusläsa manualen för att veta hur de stänger av de olika systemen.

Hej

Själv tror jag inte att piloterna själva kommer att få avgöra om dom vill flyga just 737 MAX eller ej, dom som är utbildade och behöriga på detta plan förväntas naturligtvis flyga med den typ av plan om det företag dom jobbar åt har just den typen av flyg, har under mina 38 år inom flyget aldrig stött på något bolag som agerar på det sätt du beskriver.

Mvh isan lover
 
Hej

Själv tror jag inte att piloterna själva kommer att få avgöra om dom vill flyga just 737 MAX eller ej, dom som är utbildade och behöriga på detta plan förväntas naturligtvis flyga med den typ av plan om det företag dom jobbar åt har just den typen av flyg, har under mina 38 år inom flyget aldrig stött på något bolag som agerar på det sätt du beskriver.

Mvh isan lover

Snackar du skit eller är du bara dum?

Det är ju upp till piloten om han vill flyga MAX eller inte. Bara sluta, byta jobb, byta bolag. Det är sådan brist på piloter att det inte kommer vara några som helst problem att undvika att behöva flyga något av de 387 planen som blivit levererade.
 
Snackar du skit eller är du bara dum?

Det är ju upp till piloten om han vill flyga MAX eller inte. Bara sluta, byta jobb, byta bolag. Det är sådan brist på piloter att det inte kommer vara några som helst problem att undvika att behöva flyga något av de 387 planen som blivit levererade.

Hej

Ja att bytta jobb står naturligtvis var och en fritt, men det var väl inte riktigt det vi diskuterade här?

Det gällde väl mer om piloter anställda på ett flygbolag som är behöriga för flygplanstypen och som jobbar på ett bolag med just en Boeing 737 MAX flotta kan vägra att flyga detta plan p.g.a av oro för att det inte är säkert eller ej.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja att bytta jobb står naturligtvis var och en fritt, men det var väl inte riktigt det vi diskuterade här?

Det gällde väl mer om piloter anställda på ett flygbolag som är behöriga för flygplanstypen och som jobbar på ett bolag med just en Boeing 737 MAX flotta kan vägra att flyga detta plan p.g.a av oro för att det inte är säkert eller ej.

Mvh isan lover

Du diskuterade inte det nej. Jag diskuterade huruvida piloterna själva bestämmer om de flyger MAX eller ej. Det gör de!

Du med din erfarenhet vet ju vilka rättigheter en arbetstagare har att vägra utföra sitt arbete pga. oro. Skyddsombud, lite utredning, planet är säkert, varning för arbetsvägran, avsked... så slapp man flyga MAX!

Å andra sidan vill jag inte flyga med en vek och orolig pilot. Så han gör nog bäst i att byta jobb.

Jag tror inte ens 1% av MAX piloterna kommer tänka tanken ens. De kommer glatt flyga vidare.
 
Du diskuterade inte det nej. Jag diskuterade huruvida piloterna själva bestämmer om de flyger MAX eller ej. Det gör de!

Du med din erfarenhet vet ju vilka rättigheter en arbetstagare har att vägra utföra sitt arbete pga. oro. Skyddsombud, lite utredning, planet är säkert, varning för arbetsvägran, avsked... så slapp man flyga MAX!

Hej

Som sagt allt arbete är ju frivilligt och trivs man inte är det bara att sluta, men jag tror inte att detta ditt scenario kommer att bli speciellt vanligt bland piloter när det handlar om Boeing 737 MAX.

Mvh isan lover
 
Hej

Mer problem och kostnader för Boeing gällande deras 737 med brister, allt startade med att en motor på Southwest Airlines Flight 1380 exploderade över Pennsylvania 2018, en kvinna dog..

Det var ett av fläktbladen i motorns främre del som gick av och slungades genom motorns skyddande hölje och krossade ett av planets fönster, där var en kvinna nära att sugas ut och hon blev hängande med kroppen delvis ut genom fönstret, medpassagerare drog tillbaka kvinnan in men hon avled ändå av skadorna.

Planet nödlandade sedan utan tryck i kabinen och med planets skador och bakom spakarna satt en av USA,s första kvinnliga stridspiloter som tidigare hade tjänstgjort i U.S. Navy.

Jag förmodar att den modifiering som nu måste göras går ut på att förstärka motorns hölje så att inga lösa delar kan slungas mot flygplanskroppen.




Mvh isan lover
 
Inte alls larvigt , det var vid ett tillfälle , annars inga problem , Men upp till var och en att flyga med vem man vill , jag flyger inte Thai , och har aldrig hittat nåt jag gillar där . Tycker generellt att det borde ta emot rätt bra att flyga med dem nu då det diskuteras deras säkerhet och ekonomi , men många bolag verkar vara i lite gungning som det är i dagsläget

Du som brukar flyga med norrbaggarna. Hur tycker du att deras ekonomiska läge ser ut? Går tungt för flera flygbolag nu. Som du säger, hoppas det inte påverkar säkerheten.
 
Jag kan bara säga en sak. Min finniga röv kommer aldrig att placeras i ett säte ombörd på MAX-planet. Aldrig i livet.
Det reder ut sig med tiden, det finns kontrollmyndigheter som utreder flygvärdigheten före den får flyga igen.
I den mediestorm som var runt Gripen var det få bland allmänheten som trodde på konceptet. Den flyger och säljs sedan länge.
Även Viggen hade några problem som strandade modellen före den fick flyga igen. Bl.a. tappade vingarna. Sprickor där med.
Har problemen väl korrigerats blir den lika säker som andra plan. Just nu är det mediestormen som driver fram en ovilja mot planet.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp