Ang olyckorna med Boeing 737 MAX

Hej

Det tror jag också, sånt här sätter sina spår för lång tid framåt, ett sätt att få folk att välja just 737 Max är väl möjligen att dumpa priser på just flygningar med detta plan, många vill nog se planet i luften utan problem något eller några år innan dom väljer just detta plan.

Mvh isan lover
Hur många är det som ser vilken flygmodell det är, när man bokar biljett?
tror att det är flygbolagen som kan påverka. Som resenär kan jag nog möjligtvis påverka när jag väljer flygbolag.

tror att det är flygbolagen som kan påverka. Som resenär kan jag nog möjligtvis påverka när jag väljer flygbolag.

Tittar du historiskt så fanns det flygbolagstillverkare som inte längre finns, just pga. dåligt rykte. Folk valde att flyga med andra modeller, således ville inga flygbolag köpa det märket längre och tillslut blir de uppköpta och namnet försvinner.

Hej

Själv har jag alltid koll på både flygbolag och vilket plan det handlar om, men det är kanske inte så dom flesta agerar, för mig är det kanske en följd av jobbet i branschen, väljer naturligtvis som dom flesta gärna billiga biljetter, men jag ratar både vissa länders flyg, vissa länders flygplatser, vissa typer av plan o.s.v, det innebär ibland att jag betalar någon eller några tusenlappar mer än den billigaste flighten, men det ger mig en känsla av trygghet.

Men egentligen är risken att råka ut för en riktigt allvarlig händelse väldigt liten, men jag väljer ändå bort flygplatser i mina ögon instabila länder där näst intill en krigssituation råder, kapningar och terrorism är vanligare förekommande än i andra mer stabila och demokratiska länder, jag har t.ex ännu inte flugit med vare sig Dreamlinern eller 737Max,

Mvh isan lover

Boeing 737 är väl världens mest tillverkade plan ? Och Boeing säljer väl fortfarande duktigt med 787 (dreamliner)
tror inte Boeing går i KK pga Maxskandalen ( men vad vet jag med min enkla bakgrund)

Har redan hört folk säga att de kommer boka om/avboka om de får en flygning med MAX.

Så det är nog svårtjobbat för Boeing just nu.

Boeing 737 är väl världens mest tillverkade plan ? Och Boeing säljer väl fortfarande duktigt med 787 (dreamliner)
tror inte Boeing går i KK pga Maxskandalen ( men vad vet jag med min enkla bakgrund)

KK tror jag inte heller på.
Men visst har deras rykte tagit skada.
737MAX kommer nog aldrig säljas med, där tror jag på ett namnbyte.

Lättare att byta namn än att behöva jobba i motvind med skandalen hela tiden hängande över namnet.

Hej

Det tror inte jag heller, det är ju ett gigantiskt företag som dessutom har en hel del inkomster ifrån militära affärer, det blir nog en kännbar reaktion ett tag men sen återgår det nog så sakta till ett normalläge igen om inga nya problem eller olyckor inträffar.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag alltid koll på både flygbolag och vilket plan det handlar om, men det är kanske inte så dom flesta agerar, för mig är det kanske en följd av jobbet i branschen, väljer naturligtvis som dom flesta gärna billiga biljetter, men jag ratar både vissa länders flyg, vissa länders flygplatser, vissa typer av plan o.s.v, det innebär ibland att jag betalar någon eller några tusenlappar mer än den billigaste flighten, men det ger mig en känsla av trygghet.

Men egentligen är risken att råka ut för en riktigt allvarlig händelse väldigt liten, men jag väljer ändå bort flygplatser i mina ögon instabila länder där näst intill en krigssituation råder, kapningar och terrorism är vanligare förekommande än i andra mer stabila och demokratiska länder, jag har t.ex ännu inte flugit med vare sig Dreamlinern eller 737Max,

Mvh isan lover
Oftast när jag kollar flygbiljetter på sökningarna ser jag endast flygbolag. skall kolla om sökningen visar flygplanstyp.

Jag kollar alltid detta, hittar man en "bra" med turkarna så blir det som regel 4 timmar i en liten trång kärra och en rymlig efter mellanlandning.
Flygplanstyper finns alltid i sökningen i detaljer.

Hej

Här uttalar sig chefen för FAA som står för ”The Federal Aviation Administration’s” vilket är vår motsvarighet till luftfartsverket om Boeing 737 MAX, han säger att FAA pressas av Boeing för att låta det olycksdrabbade planet börja flyga igen, Boeing själva vill börja flyga med planet nu i december.

Men chefen på FAA uppmanar myndigheten att inte alls se till pressen ifrån Boeing utan bara fokusera på säkerheten och att bara låta planet börja flyga passagerare igen när myndigheten själva anser att det är säkert nog.

FAA pushes back on “pressure” to return Boeing 737 Max to service
"The FAA fully controls the approval process," wrote Dickson.

The Federal Aviation Administration’s top official in an internal memorandum and video to the agency pushed back on what he described as “pressure” to return the Boeing 737 Max to service.

“I know there is a lot of pressure to return this aircraft to service quickly,” according to a video from FAA Administrator Steve Dickson distributed to FAA employees and reviewed by The Air Current. “But I want you to know that I want you to take the time you need, and focus solely on safety. I’ve got your back.”

Mvh isan lover

Hej

Boeing själva ville ju låta Boeing 737 MAX börja flyga i december, men nu lutar det mesta åt att det inte blir förrän i mars, själv tror jag att det är rätt att inte hasta fram här, passagerarnas säkerhet måste komma först och Boeing har inte råd med ännu ett misstag.

Mvh isan lover
Jag kommer i varje fall vägra flyga med Norwegian inom Europa där dom ju har Maxplanet i beredskap. Det blir SAS istället, jag har familj!

Tror ni verkligen att piloterna sätter sig i maxkärrorna om det inte är 100 procent säkert?

Bara en tanke från en enkel rörmokare

Hej

Mig veterligen kan piloter inte själva välja vilka plan dom vill flyga med, när planet åter släpps i tjänst ifrån FAA så kan nog inte en pilot vägra att flyga ett plan av en viss modell, då skulle han nog äventyra sin anställning, sen vore det ju dessutom ingen bra PR för flygplanstypen och bolagen som har dessa, så något sådant lär vi nog inte höra talas om.

Mvh isan lover

Man vill ju inte tro det men pressen från bolaget kan vara stor. Och jag litar inte på Boeing!

Hej

Det handlar ju om stora pengar när alla dessa plan står på marken och Boeing lär inte heller sälja så många nya heller i nuläget, för dom gäller det att fixa problemet och komma igång så fort som möjligt, det är tur att myndigheten FAA verkar ställa hårda krav och sätter säkerheten före allt annat.

Mvh isan lover

Hej

Det handlar ju om stora pengar när alla dessa plan står på marken och Boeing lär inte heller sälja så många nya heller i nuläget, för dom gäller det att fixa problemet och komma igång så fort som möjligt, det är tur att myndigheten FAA verkar ställa hårda krav och sätter säkerheten före allt annat.

Mvh isan lover
Det är flera tusen redan beställda av modellen och även av nästa modell av 737.
Tillverkningen har inte stannat av men bromsats något.
Hur man avbryter ett redan gjort köpekontrakt är kanske inte helt enkelt.
Byte till Airbus är inte heller så enkelt då leveranstiden är 3-5 år och orderböckerna fulla.

Skadestånd till drabbade flygbolag är av astronomiska belopp.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp