Ang olyckorna med Boeing 737 MAX

 
Är nog ingen större katastrof att få betala böter till amerikanska myndigheter.
Som en av de största leverantörerna till den amerikanska militären så går det ändå plus.

Hej

Visserligen men just nu är ju alla verksamheter inom flyget ganska utsatta ekonomiskt p.g.a pandemin ovh stt nästan ingen flyger längre, det här lättar ju inte precis den bördan, sen talar väl allt för att en rad civila krav ifrån offer och drabbade flygbolag också lär komma, dom kraven lär ju knappast bli lägre.

Boeing sparkade ju 12 000 anställda under 2020 och skar ned produktionen rejält, så läget kan ju knappast vara på topp, men visst kommer staten att se till att företaget överlever, kanske kan dom även övertala sina vänner i Arabstaterna att köpa lite mer stridsflygplan m.m, det skulle ju hjälpa upp situationen lite.

Mvh isan lover
 
Det går inget bra för Boeing med sina 737 Max-plan

Nu är det version 9 som stoppats i USA och även nu av Turkish Airlines

En ej använd nödutgång hade en täcklucka på Air Alaskas plan som lossnade på väg upp från start på 16000 fots höjd och tog med sig inredningen innanför. En hel del skadade passagerare men ingen allvarligt eller dödad

 
Det går inget bra för Boeing med sina 737 Max-plan

Nu är det version 9 som stoppats i USA och även nu av Turkish Airlines

En ej använd nödutgång hade en täcklucka på Air Alaskas plan som lossnade på väg upp från start på 16000 fots höjd och tog med sig inredningen innanför. En hel del skadade passagerare men ingen allvarligt eller dödad

Tur att det hände på så låg höjd.
Funderar på hur det blivit på maximala resehöjden.
.
 
Hej


f5a238e4-c550-45a0-bdea-c52b5924d809
Gårdagens dödliga flygolycka på Muans flygplats kostade 179 människor livet. Två personer kunde räddas ur vraket. Maeng Dae-hwan / AP

Presidenten kräver säkerhetsutredning efter dödliga flygkraschen​

Av Nina Bos
Publicerad 30 december, 05:26. Uppdaterad 30 december, 06:21

Sydkoreas ställföreträdande president Choi Sang-Mok har gett order om en genomlysning av landets flygsäkerhet, rapporterar BBC.
Samtidigt överväger transportministeriet en ”specialgranskning” av alla Boeing-plan av typen 737–800 som är verksamma i landet.
Beskedet kommer efter gårdagens dödliga flygolycka i Muan, där 179 människor dog. Teorin är att planet krockade med en flock fåglar, som gjorde att hjulen inte kunde fällas ut som brukligt.
Senare under dagen inträffade ytterligare en incident med ett Boeingplan av samma typ, även där efter problem med landningsstället. Då fick planet, som med 161 passagerare ombord lyft från Gimpo flygplats i Seoul, vända tillbaka.
I dagsläget har landet 101 plan av modelltypen i bruk, uppger transportdepartementet enligt AFP.


Mvh isan lover
 
Hej

Ännu ett av bolagets plan fick problem med hjulen​

Av Joel Malmén
Publicerad 30 december, 00:33

Ytterligare ett av det sydkoreanska flygbolaget Jeju Airs flygplan har fått oidentifierade problem med landningshjulen, rapporterar sydkoreanska Yonhap enligt Reuters.
Planet är en Boeing 737–800, liksom det som var inblandat i den dödliga olyckan, och återvände till flygplatsen i Gimpo efter att det lyft.
Det plan som kraschade i Muan natten mot söndag kunde inte fälla ut landningshjulen, varpå det buklandade, gled in i en betongmur och exploderade. Orsaken misstänks vara en kollision med en fågelflock.


Mvh isan lover
 
Hej

Boeing-737-800-1.webp


Boeing 737-800’s dark history haunts global aviation as Jeju Air crash claims 179 lives​

By Dimsumdaily Hong Kong
10:32AM Mon December 30, 2024

30th December 2024 – (Seoul) The devastating crash of Jeju Air Flight 2216 in South Korea marks another dark chapter in commercial aviation history, raising serious questions about the safety of one of the world’s most widely used passenger aircraft. The Boeing 737-800, representing 15% of the global commercial fleet with approximately 4,400 aircraft in service, has now added 179 more casualties to its increasingly troubling safety record.

In an era where airlines tout safety statistics and manufacturers emphasize technological advancement, the sobering reality of the 737-800’s track record tells a different story. Since its introduction, this workhorse of the skies has been involved in 26 major incidents, claiming over 1,075 lives – a statistic that should give pause to anyone boarding one of these aircraft.


Läs hela artikeln här : Boeing 737-800's dark history haunts global aviation as Jeju Air crash claims 179 lives

Mvh isan lover
 
Hej

Ännu ett av bolagets plan fick problem med hjulen​

Av Joel Malmén
Publicerad 30 december, 00:33

Ytterligare ett av det sydkoreanska flygbolaget Jeju Airs flygplan har fått oidentifierade problem med landningshjulen, rapporterar sydkoreanska Yonhap enligt Reuters.
Planet är en Boeing 737–800, liksom det som var inblandat i den dödliga olyckan, och återvände till flygplatsen i Gimpo efter att det lyft.
Det plan som kraschade i Muan natten mot söndag kunde inte fälla ut landningshjulen, varpå det buklandade, gled in i en betongmur och exploderade. Orsaken misstänks vara en kollision med en fågelflock.


Mvh isan lover
Man vet fortfarande orsaken till olyckan, men flera tar chansen att spekulera. :thumbsdown:
 
Man vet fortfarande orsaken till olyckan, men flera tar chansen att spekulera. :thumbsdown:
Hej

Jag tycker personligen att det är helt naturligt att Sydkorea vill kontrollera alla sina Boeing 737-800 efter att två av dom har drabbats av liknande eller samma problem med landningsställen, sen om man väljer att kalla det spekulationer eller en befogad åtgärd är väl kanske en smaksak.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Hej

Ja sånt här skapar oro och det gäller att konstatera vad som skett för att dämpa oron eller vidta eventuellt åtgärder, just Boeing är ju extra utsatt p.g.a tidigare problem med Max.

Mvh isan lover
 
Att landa utan hjulen utfällda brukar oftast gå bra de få gånger det händer, men när någon jävel byggt en mur efter landningsbanans slut så går det sämre.

Dessutom landade dom helt utan utfällda klaffar vilket gjorde att dom hade väldigt hög fart samt att han satte ner planet långt in på banan.

Den muren kommer nog få rätt många att ställas till ansvar för eftersom den i princip är en direkt orsak till 179 människors död
 
Banan är ca 3km lång och man landade i slutet av banan i alldeles för hög hastighet.
Det spekuleras i pilotfel.
Om inte klaffar fungerar och landningsstället inte går ner, då går det mycket fortare. Annars går planet i stall och mister lyftförmågan.
Även luftbromsen verkar inte ha fungerat.
Tvivlar på pilotfel, men det brukar vara det första I alla spekulationer.
 
Senast ändrad:
Om inte klaffar fungerar och landningsstället inte går ner, då går det mycket fortare. Annars går planet i stall och mister lyftförmågan.
Även luftbromsen verkar inte ha fungerat.
Tvivlar på pilotfel, men det brukar vara det första I alla spekulationer.
Det kan vara en kombo med fel på hydrauliken också.
 
Om inte klaffar fungerar och landningsstället inte går ner, så får de mycket riktigt inte ner farten ed bibehållet lyft i kärran . planet stallar och mister lyftförmågan.
.Om klaffar och ställ inte går ner och piloterna inte noterar detta då är det fasen ett riktigt pilotfel, luftbroms/flaps är elementärt för att kunna ligga i tillräckligt låg fart vid landning. Innan stallning så lär man i cockpit uppmärksammats på detta. Har ni någon gång suttit en flygsimulator/Trafikkärra så vet ni att detta som ni diskuterar knappas går att missa. Även när ställen går ner så känns detta i hela flygpranskroppen. Ställ och flaps går på hyraulik och skulle detta ha felat så händer det ju ganska tidigt i inflygningen och piloten borde avbrutit inflygning för att ev åtgärda felet
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp