Frågor ang giftemål/hemgift!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"kjell.t " sa:
Det går inte att komma ifrån att thai har helt annan syn på livet och att de inte ser på åldern på de vis vi gör. Thai ser gärna med hjärtat.
Om det är hjärtat som bestämmer varför väljer dom då inte en gubbsjuk 60-åring utan pengar?Nej,det är nog plånboken som regerar.Cash is king. 8)

"gunnarg " sa:
Om det är hjärtat som bestämmer varför väljer dom då inte en gubbsjuk 60-åring utan pengar?Nej,det är nog plånboken som regerar.Cash is king. 8)

Hade jag inte haft en egen ekonomii så hade jag säkert valt kombination hjärna och hjärta, men nu sitter jag i en annan situation än många andra tjejer/kvinnor, så jag kan välja med hjärtat till 100 %. (om jag vill)

Konvenansäktenskap har existerat i Sverige åtminstone fram till förra sekelskiftet (1900). I Asien är det fortfarande vanligt. Vem vet om det är bättre eller sämre än det vi brukar kalla förälskelse? Vad är måttstocken? Antalet skilsmässor? Ledarns erfarenhet kan leda till eftertanke. Om vi (man eller kvinna) utgår från att kärlek ska vara som i amerikansk hollywoodfilm finns risk för besvikelse från båda parter...

"Ulf4345 " sa:
Konvenansäktenskap har existerat i Sverige åtminstone fram till förra sekelskiftet (1900). I Asien är det fortfarande vanligt. Vem vet om det är bättre eller sämre än det vi brukar kalla förälskelse? Vad är måttstocken? Antalet skilsmässor? Ledarns erfarenhet kan leda till eftertanke. Om vi (man eller kvinna) utgår från att kärlek ska vara som i amerikansk hollywoodfilm finns risk för besvikelse från båda parter...
Kärlek kommer från hjärtat och inte från någon ATM. :afro:

"legolas " sa:
gunnarg, jag funderade lite grand över din egna situation. Det måste vara skittråkigt att vara så himla kallhamrat beräknande i ditt liv, och framförallt hur tycker din fru det är att leva med dig, en levande calkulator...

Inget illa ment gunnarg, bara en fundering.... Eller är det så att du INTE räknar in dig själv och ditt egna äktenskap bland de som du ju nu beskrivet ett antal gånger. Ser din fru dig som en levande ATM, eller är du det stora undantaget?
:wai: :wai: :wai:
Alldeles riktigt mitt äktenskap bygger på ömsesidig kärlek hur kunde du tro något annat? :wai:

"gunnarg " sa:

gunnar, jag e ett levande bevis, min fru gifte sig inte för mina pengar för jag har inga
Bara känslor som styrde när vi blev ett par, vi bara hittade livet med varandra. Min fru klarade sig bra före min tid.

"A lot of people are under the impression that you get to choose who you love" - Leroy, The mexixan

"kjell.t " sa:
gunnar, jag e ett levande bevis, min fru gifte sig inte för mina pengar för jag har inga
Bara känslor som styrde när vi blev ett par, vi bara hittade livet med varandra. Min fru klarade sig bra före min tid.
Om jag inte missminner mig så är ni nästan jämngamla.Pengar kommer in bilden när gamla gubbar gifter sig med unga thaikvinnor. 8)

"gunnarg " sa:
Om jag inte missminner mig så är ni nästan jämngamla.Pengar kommer in bilden när gamla gubbar gifter sig med unga thaikvinnor. 8)

Nästan jämngamla, skulle nästan kunna vara min dotter ;D ;D ;D

Efter att ha läst era diskussioner så känner jag att jag vill dela med mig av min erfarenhet. Vi träffades som sagt tidigare här i Sverige när min hustru var på besök hemma hos en släkting. Åldersskillnaden är stor, hon fyller 29 i år och jag 56. Och hon saknade inte andra erbjudanden, men efter att vi hade träffats ville hon inte träffa någon annan än mig, fråga mig inte varför.

Sinsoden blev som sagt 50000 Baht som betalade festen nere i byn. Att hon har två barn med en thai sedan tidigare har jag aldrig sett som något problem, tvärtom. Det är underbart att ha två busungar härjande omkring här hemma, jag har aldrig varit lyckligare och mått bättre.

Nu har vi varit gifta i två år och har aldrig varit lyckligare. Jag skickar en ganska blygsam summa några gånger om året för att hjälpa mina svärföräldrar bl a med avbetalningarna på bilen samt till underhåll på huset som dom bor i och ser efter.

Så summa summarum så tror jag att det säkerligen i vissa fall handlar uteslutande om pengar, men många gånger är det faktiskt äkta kärlek som överbrygger åldersskillnader och fördomar. :wai:

"legolas " sa:
Se där Berralund, känns faktiskt kul att få läsa om ditt liv också. Du har det bra iordningsställt och verkar ha en kanonfamilj och allt grattis till det.

men som du säger, det finns nog alla typer av både lyckliga och olyckliga förhållanden mellan thai-falang, precis som det finns mellan 2st genuina svenskar där skilsmässofrekvensen överstiger grymt mycket 50%......

Olyckskorparna som kraxar negativt oftast hela tiden, är i mitt tycke människor som man oftast finner nere bland bardistrikten där de sitter och gnäller dagarna i ände på hur mycket som damerna har lurat dom på i både pengar och prylar.

Många av dessa kraxande människor förtjänar det som kommer dom tillgodo tycker jag. Jag tror att man själv fyller sitt "mått" här i livet, och gör man gott, så kommer det gott, och gör man skit så faller man själv däri till slut....

Kan inte bli mer sant än så :thumbsup: ;D

"kjell.t " sa:
Nästan jämngamla, skulle nästan kunna vara min dotter ;D ;D ;D
Enligt tidigare inlägg av Dig är din nuvarande fru 49 år,har en son och varit gift tidigare så hon borde betala Dig för att Du förbarmat Dig över henne. ::)

"gunnarg " sa:
Enligt tidigare inlägg av Dig är din nuvarande fru 49 år,har en son och varit gift tidigare så hon borde betala Dig för att Du förbarmat Dig över henne. ::)

46 så blir det rätt

Lite synd att Pallen inte längre verkar ta till sig av alla goda råd från sina (kanske) mer erfarna sympatisörer... Hoppas han fixar till det ändå.

En relaterad fråga: Vad säger traditionen när föräldrarna är skilda, är det modern som ber om "hemgift"?

Min älskade växte upp och uppfostrades av sin mormor. Det är kanske inte en ovanlighet, men hennes föräldrar var gifta och skilde sig, så hon är inte ett barn vars far övergav den blivande modern efter "utövat verk". Relationen till fadern är bättre än till modern, som jag förstår det, men mormodern är den som fått ta det stora ansvaret. Som min käresta uttrycker sig om sin mormor: "jag älskar henne mer än livet". Hon låter besviken när hon talar om sina föräldrar och säger att hon inte vill bli som dem, med deras misstro och brist på ärlighet inför varandra. Det är också till sin mormor som hon brukade ge lite pengar varje månad, i den mån hon kunde. De pengar jag satsat i Thailand har också gått till mormor.

Vi har inte talat konkret om giftermål ännu, annat än att det är något vi båda vill.
Men när dagen kommer så tycker jag att om någon som gjort sig förtjänt av att "glänsa i pengars sken" så är det mormor, och inte föräldrarna. Att föräldrarna skulle FÅ någon större summa pengar tror jag inte jag är villig att gå med på.
Men vad säger tradition/praxis (om någon sådan finns)?

"Ulf4345 " sa:
Lite synd att Pallen inte längre verkar ta till sig av alla goda råd från sina (kanske) mer erfarna sympatisörer... Hoppas han fixar till det ändå.
Jo jag uppskattar alla råd från alla här och har nu redit ut alla frågetecken med min blivande. Den höga hemgiften är bara symbolisk och kommer att tillfalla brudparet i form av startbidrag efter cermonin :) . Vi har även beslutat oss för att flytta fram brölloppet.. Lika bra att få det gjort så vi kan vara tillsammans.. Så den som befinner sig i Na klang Nong Bua Lamphu den 6:e Maj är välkommen på en sjuhelvetes brölloppsfest ;D :D

Så synd att vi inte är där nere nu, frugan har släktingar i Na Klang. Trevligt med någon som håller till i närheten av oss.

Stort Lycka Till med bröllopet, det är en fantastisk upplevelse vill jag lova. Och omtumlande! Det blir säkert en lyckad fest, ett stort inköp av öl, Hong Thong mm rekommenderas starkt! :wai: :wai: :wai:

En välgångskarma kommer också!!!

"pallen " sa:
Jo jag uppskattar alla råd från alla här och har nu redit ut alla frågetecken med min blivande. Den höga hemgiften är bara symbolisk och kommer att tillfalla brudparet i form av startbidrag efter cermonin :) . Vi har även beslutat oss för att flytta fram brölloppet.. Lika bra att få det gjort så vi kan vara tillsammans.. Så den som befinner sig i Na klang Nong Bua Lamphu den 6:e Maj är välkommen på en sju[¤#@@¤%]s brölloppsfest ;D :D

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

GRATTIS

Skönt att det löste sig för er Grattis till er båda

glimten :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
16
Visningar
1 K