12 ungdomar fast i grotta i norra Thailand

Tror de kan tänka själva :)
@Phonta ! Håller med dig!! Det finns extremt duktiga människor som deltager i räddnings arbetet.. De kan sin sak.. :)
Det är inga nollåttor som dyker där och tar hand om barnen.. Men det kommer att ta tid.. Mycket vatten..
Att föra ut barnen nu är för riskabelt. Det har förts in mat mm för lång tid. Det är inte bara att lära barnen att dyka och simma under vatten, långa sträckor.. Jag litar till 100 % på räddnings personalens kompetens.. :wai::wai::wai:
Alla önskar att de kommer ut till sina familjer.. :wai::wai:

Borra ett evakueringsschakt kanske kan var ett alternativ, har använts tidigare för att få ut folk vid gruvolyckor, och nej, jag har inte informerat räddningspersonalen...:)

Borra ett evakueringsschakt kanske kan var ett alternativ, har använts tidigare för att få ut folk vid gruvolyckor, och nej, jag har inte informerat räddningspersonalen...:)
Har du tjuvläst i media ?? Just detta har diskuterats , eller är det Du Ubon som delgett denna kunskap till räddningspersonalen :)

Så är det Phonta. De har en doktor på plats, barnen är svaga men måste ut innan nästa stora regn kommer. De har fått mat, men det tar tid för dykarna ta sig dit med förnödenheter. De har även plan B. Men det vet ni ju.

Mycket information nu kl 21 . Finns fler olika tänkbara lösningar , leda bort vatten samt pumpa bort resterande , sista alternativet är att försöka få ut dem med dykare , en riskfylld insats

Första dödsoffret en Navy Seal dykare dog idag när han var påväg tillbaks ut ur grottan.
Det tar 6 timmar in till där ungdomarna är och 5 timmar för att ta sig ut.
Är nog inte helt riskfritt också skall dom ha med sig ungar som inte ens kan simma genom det.

Water in Tham Luang cave on Friday

Första dödsoffret en Navy Seal dykare dog idag när han var påväg tillbaks ut ur grottan.
Är nog inte helt riskfritt också skall dom ha med sig ungar som inte ens kan simma genom det.

Blir nog jobbigt att få ut dem , sen så väntar ju nu skyfall , vad jag såg igår så skall de börja ta ut dem i helgen ,de måste tydligen pga väntat skyfall :)

Beklagligt att en dykare omkom, en erfaren person, men nog är jag tveksam till att lära ungarna att bli grottdykare på några dagar/veckor, borra är ett alternativ, alternativt att låta regnet gå förbi, just nu känner jag att det verkar som att det ligger lite prestige i detta att ungdomarna ska ut, just nu är glädjen att ungdomarna har hittats vid liv, om nu beslutet är att ta ut ungdomarna och det blir fel så blir tragedin inte stor, den blir större. En förlorad unge, så är all glädje borta, borra, vad väntar dom på?

Senast ändrad:
Beklagligt att en dykare omkom, en erfaren person, men nog är jag tveksam till att lära ungarna att bli grottdykare på några dagar/veckor, borra är ett alternativ, alternativt att låta regnet gå förbi, just nu känner jag att det verkar som att det ligger lite prestige i detta att ungdomarna ska ut, just nu är glädjen att ungdomarna har hittats vid liv, om nu beslutet är att ta ut ungdomarna och det blir fel så blir tragedin inte stor, den blir större. En förlorad unge, så är all glädje borta, borra, vad väntar dom på?
Ursäkta , men hur mycket hänger du med , de pumpar ur så mycket vatten de kan just nu säger de i all media, ,, Hur kan du veta att det är bättre att borra ,eller att regnet skall gå över ?? Du är ju fantastisk Ubon ,Kan mycket mer än den där messersmitten Phonta :):):):):)

Nu vill inte Ubon framhäva sig själv på något vis :), detta är min uppfattning, Du får ha din, andra får ha sin, att regnet kommer att upphöra över tid kan vi nog vara överens om, eller har Du kontakt med regngudarna? om man börjar borra nu så sparar man tid om detta skulle bli aktuellt som ett alternativ. Och det är väl känt att Ubon är fantastisk, och inte behöver Du nedvärdera dig själv till en messersmitten, alla är duktiga på sitt område, ha det gott...:)

Var en av min svågers bästa vänner som dog som jag även umgåtts med en hel del genom åren. :(

Här sitter Ubon på sin kammare och funderar lite, det talas om att pumpa ut vatten, Ubon funderar på tryckluft...blås ut vatten, samtidigt läste jag att man ska föra in en fiberkabel så att ungdomarna kan hålla kontakt med anhöriga, gott så väl, och samtidigt så talas det om att syret börjar ta slut....för Ubon:s del så låter det som en felaktig prioritering.

Här sitter Ubon på sin kammare och funderar lite, det talas om att pumpa ut vatten, Ubon funderar på tryckluft...blås ut vatten, samtidigt läste jag att man ska föra in en fiberkabel så att ungdomarna kan hålla kontakt med anhöriga, gott så väl, och samtidigt så talas det om att syret börjar ta slut....för Ubon:s del så låter det som en felaktig prioritering.
Dom håller på och drar in syre redan, telekabel pratas det om syret är på G.
Problemet nu säger dom är att det väntas dra in ett regnoväder nästa vecka och när regnsäsongen riktigt slår till kanske dom inte klarar hålla undan vattnet, därför diskuteras det om att man kan bli nödgad att ta ut dom tidigare.
Trycka ut med tryckluft ja du då måste man täta till alla håligheter i hela grottan.
Grottan är 10km lång dom är 2.5km in i grottan, blir kanske lite svårt att få tätt så man kan trycka ut vattnet med tryckluft ;)

Nja, jag tänkte mig närmast att evakuera vattnet med ejektorverkan, fast detta är för svåra saker för Ubon, borra...

Att lägga tryckluft i grottsystemet skulle nog inte fungera, även luften går den enklaste vägen...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp