Air condition eller fläkt ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"helgonet " sa:
Lunkan:/Stjärntecken Boken säger: "Om alla svettas utom någon, så är det säkert en fisk". Fisksyrran och jag svettas sällan om mer än fötterna. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jag ønskar att det inlægget hamnar i avdelning humor. ;)

Før att återgå till verkligheten så ær det så att en person som trænar mycket fysiskt under en længre tid lær kroppen (svettkørtlarna) sin till att svettas mycket snabbare før att kunna bibehålla temperaturen bættre.Så jæmførelsen med Sim VM och en enskild individ blir missvisande då vi alla har olika mængd svettkørtlar.

-cut-
(((Nej, det är sant. (Var innan jag blev allvarligt sjuk av fästingbett, som jag bara hämtat mig delvis från än). Då jag var ute och dansade bugg innan knäskadan, så var det många, som klagade/bad om ursäkt. Då sa jag:
-Du kan få svalka dig mot mig :)
för jag var bara lite småsvettig i nacken under hårsvallet, medan det forsade svett om de flesta. Det fanns nog några fler fiskar där :)

(((Mycket möjligt att det senare gäller normala människor, men jag är ju inte riktigt normal :)
I tonåren hade jag även "träning" gällande värme/kyla.
På vintern stängde jag av värmen i mitt rum och satt med bar överkropp. (Det blev inte så jättekallt för det kom ju in en del värme från resten av lägenheten även om dörren var stängd för det mesta.)
På sommaren satte jag på mig en tjock varm träningsoverall och sprang och tränade själv på fotbollsplanen då de andra knappt orkade ligga på badstranden i värmen. Sedan tyckte jag det var svalt vid matcherna :)

(((Gällande fläkt så gör som känt rörelse i luften stor skillnad. Det märkte jag på den tiden. Det blev MINDRE varmt, trots högre ansträngning, att cykla FORTARE. (Jag körde ungefär 20-30km/h oväxlat. Vet inte om man måste ha bra kondis för attr det ska fungera.)))

Lunkan:Ditt svar,,,,(((Nej, det är sant.....menas med vad?,,,din personliga erfarenhet,hænvisning till en gammal astrologi teori --fisk eller svettkørtlar?

Vind har sjælvklaert en stor betydelse men de vet vi alla redan av erfarenhet.

Før att cykla ovæxlat så krævs/krævdes det ingen spesiell kondis pga att de gamla cyklarna var væxlade før att cykla i just 20-30km/h.Helt normalt førr i tiden oavsett køn och ålder.Du ær æven helt normal som alla vi andra mænniskor på jorden med den benæmningen att vi alla har svettkørtlar i olika mængder och svettas olika samt att vi kan træna/læra kroppen att ventilera snabbare.Inget konstigt i det.

Så du kan lugnt andas ut,,,du ær helt normal æven om jag uppfattar ditt svar som oidentifierat på mitt påstående.
Som en rekommendation ifrån mig,,,,svara på frågan eller påståendet som stælls så att den blir avklarad først i dina inlægg och beskriv vad du svarar mot/før, sedan kan du gærna gøra liknelser med dig sjælv eller andras erfarenhet om fæstingsbett/knæ etc som du tar upp ofta så kan læsaren respektive frågestællaren få svaret snabbare och om så intresse finns,,,læsa vidare.

Jag tycker att de ær lættare så,jag vet dock inte vad andra tycker men de ær min personliga erfarenhet och rekommendation.Mvh Roger

"helgonet " sa:
(utdrag ur)
Lunkan:
/Stjärntecken Boken säger: "Om alla svettas utom någon, så är det säkert en fisk". Fisksyrran och jag svettas sällan om mer än fötterna.

helgonet: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jag ønskar att det inlægget hamnar i avdelning humor.
Før att återgå till verkligheten...

Lunkan: Nej, det är sant.
((( För hela, eftersom posten inte var viktig :)
Med "Nej, det är sant" menades:
Nej, det hör inte till humor, för det är sant :) Det är många, som tyckt det var konstigt t ex att jag knappt var svettig på danserna, fastän jag normalt dansade till alla snabba låtarna i värmen.)))

"legolas " sa:
Lunkan, jag tror helt enkelt att din kropp är ur lag. Du svettas inte vid ansträngning, vilket betyder att ditt kylsystem är satt ur funktion.

Tyvärr så har du en inte alltför väl fungerande kropp, vilket kommer att göra det skitjobbigt för dig att existera härnere i thailandet och göra någon typ av ansträngning. Om det nu är kroppsarbete eller cykling!!

Försök nu istället att träna upp din svettning, så du kommer i ordning igen, då blir det lättare för dig här, jag lovar.....
NU är den i inget vidare form ja.

INNAN knäskadan orkade jag ju nästan hur mycket som helst.
1,5 år EFTER jag slutat träna hade jag hjärtkapacitet (=vilopuls) på 33. T ex Gunde Svan hade 34 då han var på topp.
Så sjukhuset trodde att det var något fel då de kollade pulsen efter första knäoperationen :)

(((Vanlig dag under gymnasietiden: Direkt från skolan > Basket till det gänget tog slut > sprang hem och åt middag snabbt > Fotbollsträning till det gänget tog slut > sprang/cyklade till träning med friidrottsgänget. De tog inte slut, för många av de andra var långdistanslöpare :) så vi körde på till vi blev utkastade > hem och gjorde läxorna då vanligt folk sov.
I 40-årsåldern: T ex spelade jag tennis en gång från 10 till 8 och drack bara vatten. Utbyte av motspelare (juniorer) vartefter de tog slut. Men då var en del av det dubbel, och det är ju inte särskilt jobbigt. Men efteråt var jag trött i benen :) för det var på våren och innan hade jag inte tränat något annat än dans.)))

För att återgå till topic och sen svar på Lunkan..

Ni har väl sett dessa skruvfläktar som sitter uppe i taken hos stora byggnader/restauranger som roterar fortare i takt med vinden?Är det någon som vet hur dess verkningsgrad är?,,,,för rent praktiskt skulle det gå att montera en 3-5 st sådana på baksidan av huset där vinden drar och sen montera ett rör under dessa som går sedan på insidan i taknokken hela vägen för att suga ut den överskottsvärmen som uppstår.

Gunde hade runt 28-32 i vilopuls.Att tro är att ikke veta,,, ;). Låg Vilopuls är vanligare hos vältränade och en sak som vi kan träna upp pga att hjärtat blir starkare under träning.Men,, det kommer ofta pasienter i 80-100 års åldern på min infektionsavdelningen som aldrig har tränat som ligger med en vilopuls runt 40-50 slag /minut trots att en infeksjon får hjärtat att pumpa fortare.

Jag anser mig själv vara fysiskt vältränad och har tränat sedan 4 års ålder i 5-7 dagar i veckan i olika former nu i 34 år och ligger med en vilopuls på 45-50.Betyder det att jag har sämre kondis än en 100 årig rökande dam som dricker whisky 1 gång i veckan och aldrig motionerat? ;)

Lunkan:Du har ett otroligt gott självförtroende vilket är bra för dig och dina framtidsmål då de finns dokumenterat att personer med gott självförtroende lyckas bättre i livet.Jag hoppas det för din och din framtida dams skull.

Om alla svettas utom någon, så är det säkert en fisk". Fisksyrran och jag svettas sällan om,,,etc

Du tar upp ordet fisk som är relaterat till astrologi för oss icke troende för jag vet att du inte är en Mört som har en laptop under vattnet med internetuppkoppling.Jag respekterar din tilltro till detta men när du samtalar offentligt med människor om fiskar och troll så blir det en märklig diskussion för mig och säkerligen andra men de får dem svara för.
Astrologi är och förblir en fantasi/teori/filosofi för merparten i samhället och inget mer med det.

Ex:Om Fredrik Reinfeldt får frågan:vad ska du göra åt arbetslösheten?,,,Svar:Nä,,,för din del så är det kört för du är en jungfru och kommer att bli ensamstående med statligt stöd eftersom i din kommun finns det bara scorpioner som lämnar dig med barnen för dom gör så enligt stjärnorna,,,,
Fredrik hade nog fått kliva av snabbt med en offentlig ursäkt.

Sen svarade du,,,,,,Det är många, som tyckt det var konstigt t ex att jag knappt var svettig på danserna, fastän jag normalt dansade till alla snabba låtarna i värmen,,,,,,,,det lät betydligt bättre enligt mig och är ett bättre svar på hur du är och upplever/upplevde situationen när du skriver i jag form.

"helgonet " sa:
För att återgå till topic och sen svar på Lunkan..

Ni har väl sett dessa skruvfläktar som sitter uppe i taken hos stora byggnader/restauranger som roterar fortare i takt med vinden?Är det någon som vet hur dess verkningsgrad är?,,,,för rent praktiskt skulle det gå att montera en 3-5 st sådana på baksidan av huset där vinden drar och sen montera ett rör under dessa som går sedan på insidan i taknokken hela vägen för att suga ut den överskottsvärmen som uppstår.

Gunde hade runt 28-32 i vilopuls.Att tro är att ikke veta,,, ;). Låg Vilopuls är vanligare hos vältränade och en sak som vi kan träna upp pga att hjärtat blir starkare under träning.Men,, det kommer ofta pasienter i 80-100 års åldern på min infektionsavdelningen som aldrig har tränat som ligger med en vilopuls runt 40-50 slag /minut trots att en infeksjon får hjärtat att pumpa fortare.

Jag anser mig själv vara fysiskt vältränad och har tränat sedan 4 års ålder i 5-7 dagar i veckan i olika former nu i 34 år och ligger med en vilopuls på 45-50.Betyder det att jag har sämre kondis än en 100 årig rökande dam som dricker whisky 1 gång i veckan och aldrig motionerat? ;)

Lunkan:Du har ett otroligt gott självförtroende vilket är bra för dig och dina framtidsmål då de finns dokumenterat att personer med gott självförtroende lyckas bättre i livet.Jag hoppas det för din och din framtida dams skull.

Om alla svettas utom någon, så är det säkert en fisk". Fisksyrran och jag svettas sällan om,,,etc

Du tar upp ordet fisk som är relaterat till astrologi för oss icke troende för jag vet att du inte är en Mört som har en laptop under vattnet med internetuppkoppling.Jag respekterar din tilltro till detta men när du samtalar offentligt med människor om fiskar och troll så blir det en märklig diskussion för mig och säkerligen andra men de får dem svara för.
Astrologi är och förblir en fantasi/teori/filosofi för merparten i samhället och inget mer med det.

Ex:Om Fredrik Reinfeldt får frågan:vad ska du göra åt arbetslösheten?,,,Svar:Nä,,,för din del så är det kört för du är en jungfru och kommer att bli ensamstående med statligt stöd eftersom i din kommun finns det bara scorpioner som lämnar dig med barnen för dom gör så enligt stjärnorna,,,,
Fredrik hade nog fått kliva av snabbt med en offentlig ursäkt.

Sen svarade du,,,,,,Det är många, som tyckt det var konstigt t ex att jag knappt var svettig på danserna, fastän jag normalt dansade till alla snabba låtarna i värmen,,,,,,,,det lät betydligt bättre enligt mig och är ett bättre svar på hur du är och upplever/upplevde situationen när du skriver i jag form.
Vet inte om din idé fungerar,
men jag läste igår att en hade byggt utsläpp längst upp i taket, plus bytt ut några delar i innertaket mot myggnät, så varmluft kunde strömma upp obehindrat, och det räckte oftast.

Hade Gunde? Jag läste en sammanställning och där hade de en "topplista" med kända idrottare:
/29 Falcao (Brasiliansk fotbollslandslagsman)
/31 Gert Fredriksson (OS-medaljör kanot)
/någon som jag glömt. INTE jag :)
/34 Gunde Svan

Men jag kommer inte ihåg om jag läste den innan Gunde la av, så kanske sänkte han den senare.

Gällande svettningen så uppfattade även många ANDRA det.

Säger du ja att Astrologi är fantacy. Vet inte hur stor %, som tycker annorlunda, men det är många kvinnor som tycker annorlunda. Inte många kvinnor här, så inte konstigt om det inte är många "troende" här :)
Ni "icketroende" har inte förklarat hur t ex jag kan se på VISSA personer vad de är för stjärntecken :) (Oftast brukar jag kunna se Skyttar, (Skorpioner men de ser så olika ut beroende på vad de tittar på), (Lejon men problem om de plockat ögonbrynen) Fiskar och Vädurar.)

Ditt exempel visar att du missat en sak. ALLA stjärntecken har sina för och nackdelar, summan av dem blir ungefär densamma, men de är bra/dåliga på olika saker. Sedan kan alla träna, men man kan inte få bort sin grundpersonlighet.
T ex passar en utåtriktad bl a på TV eller som försäljare,
en pedant som revisor :)

Lunkan,

Är det inte dax att du starta en svett tråd? Här diskuterar vi fläkt eller Ac.
Ämnet Astrologi finns oxå som tråd..

Men en frisk fläkt är du i bland :)

"Gazton " sa:
Lunkan,

Är det inte dax att du starta en svett tråd? Här diskuterar vi fläkt eller Ac.
Ämnet Astrologi finns oxå som tråd..

Men en frisk fläkt är du i bland :)
Håller med om att jag flöt ut i periferin till ämnet, men fortfarande inom ämnet :) eftersom behovet av fläkt/AC är beroende av hur olika människor tål och uppfattar värme - och luftfuktighet - olika.

(((F ö - Var det inte Rolf, som ledde det ut i periferin? :)

"Lunkan " sa:
Håller med om att jag flöt ut i periferin till ämnet, men fortfarande inom ämnet :) eftersom behovet av fläkt/AC är beroende av hur olika människor tål och uppfattar värme - och luftfuktighet - olika.

(((F ö - Var det inte Rolf, som ledde det ut i periferin? :)

Jasså flöt du ut Lunkan, du badade alltså i svett?? ;D ;D ;D

"Berralund " sa:
Jasså flöt du ut Lunkan, du badade alltså i svett?? ;D ;D ;D
:) Nej, men nu är jag faktiskt lite småfuktig här i solen! 28 grader i skuggan, vet inte vad det är här där jag sitter, säkert över 40. Datorn har fått skugga, för annars vägrar den att jobba. Funderar faktiskt lite på att sätta på en fläkt till mig :)

"Lunkan " sa:
:) Nej, men nu är jag faktiskt lite småfuktig här i solen! 28 grader i skuggan, vet inte vad det är här där jag sitter, säkert över 40. Datorn har fått skugga, för annars vägrar den att jobba. Funderar faktiskt lite på att sätta på en fläkt till mig :)

småfuktig kan man bli när det är - grader också :)

Rent praktiskt så skulle de gå att bygga ut med sådana fläktar men frågan är om de är värt det ? pga effektiviteten kontra priset.För om inte priset var avgörande så skulle majoriteten säkerligen montera upp massvis med solpaneler på taket och sedan kunna ha fri el och A /C för de närmaste 50 åren men priset för en sådan lösning med dagens teknologi är för dyr i förhållande till vad det kostar att betala månad efter månad för förbrukad el och låta pengarna ränta sig på banken istället.Dock så har jag sett på olika Hotell tak att iden finns och fungerar men då vet jag ju inte hur ekonomiskt det blev för dem?

Att värma och lagra vattnet är också en ide som skulle kunna utnyttjas via solpaneler till en ev pool.
Är det någon av er som vet vad dylika solpaneler kostar i Thailand?

Lunkan:Boken Tetrabiblos som Astrologin baserar sin kunskap på var skriven för runt 140 e Kr och som sedan dess legat till grund för astrologin än idag.Solen, månen och de 5 då kända planeterna som Astrologi teorin bygger på kunde då inta inte mindre än ca 20 000 miljarder olika kombinationer med de tolv stjärntecken och tolv himmelshus som astrologerna använde sig av.Så många människor har tillsammans ännu inte existerat på jorden och vi har förövrigt mer än 5 planeter i vårat solsystem ;D

Astrologins regler för hur planeternas ställning på himlen vid födelsen påverkar våra liv bygger på totalt ofullständiga observationer.Det är en ren tillfällighet att månens fasväxling sker med samma period som kvinnors menstruation exempelvis.I personlighetsbeskrivnings försök har teorin misslyckats.

Framgång/yrken i statistik har misslyckats då man jämförde ett 60 + yrken med fler än en 250 000 människor i ett världsligt test undersökts rörande solens plats i djurkretsen. Astrologi har även inget som helst stöd i kvantmekaniken heller.Därmed faller astrologin också som vetenskap.Och trots alla tester och bevis om motsatsen så finns det folk som tror på vidskepelser som denna.

Om du då sen väljer att tro på denna urgamla teori trots all motbevis så är de ju helt upp till dig men jag är glad att majoriteten i samhället vill och vågar ta steget vidare,,,,,,för annars så hade vi ju alla stått still,liksom astrologin,utvecklingen och vinden ;)

Citat,,,,,,Ditt exempel visar att du missat en sak ALLA stjärntecken har sina för och nackdelar, summan av dem blir ungefär densamma, men de är bra/dåliga på olika saker. Sedan kan alla träna, men man kan inte få bort sin grundpersonlighet.,,,,,

Den teorin som du har tycker jag är skrämmande och jag finner det märkligt att med dagens öppenhet och kunskap som vi lärt oss i skolan och samhället inte har gått in i dig när du tilldömmer människor en identitet som du helt totalt saknar grund för.Tyvärr så har du missat en väsentlig sak i ditt liv som du bör lära dig och det är att vi alla föds och är lika ifrån start oavsett planeter hit eller dit men med olika förutsättningar.

Om du väljer att gå på hårt din astrologi teori som helt saknar grund i modern tid så kommer du få det svårare att fungera i samhället och med din eventuella fru.Den dagen du kommer att se och vara i Thailand med dina egna ögon så hoppas jag att du har ändrat inställning till detta eller åtminstone vet om att det förekommer en annan verklighet.

Du nämner vidare om att ,,,,Ni "icketroende" har inte förklarat hur t ex jag kan se på VISSA personer vad de är för stjärntecken......

Du kan inte det Lunkan,,,,Det handlar om en slumpteori på ett fåtal individer,,,,,tron kan besegra berg men i detta fall så har jag hela världens fakta och bevis med mig i ryggen mot en enskild kvalitativ studie som du själv har gjort och gör och fortsatt intalar dig själv att du kan göra.Och vi alla vet ju att kvalitativa studier påverkas av den egna åsikten och inställningen vilket i sig därmed blir värdelös i ett enskilt test.

Jag hoppas inte svaret är alltför KYLIGT att ta till sig men som jag nämnt tidigare,,,,vi är i ett offentligt rum där svaren och frågorna svänger som vinden,,,,,än hit och än dit.....Solpanel ja,,,vad kostar sådana och i vilken storlek,,,,,,någon?

Nu har jag kollat lite mer noggrant.
Lösningen med öppning längst upp på taket (=ungefär som en "hatt" på taket)
och med myggnät på tillräckligt med platser i innertacket för att värmen ska kunna gå uppåt,
ligger i Nakon Rachasimaprovinsen
och blir korsdrag helt utan fläktar enligt den farangen.

---
Så där detaljerat har jag aldrig trott/funderat särskilt på, utan bara de större.
Hur gjorde de den där jobbtesten?? Menar du att de inte hittade några skillnader alls?
(Nu gissar jag bara ur huvudet, och kollar ingen bok:
T ex gällande Skyttar - Är de inte oftare försäljare, kundmottagare e d?
Eller var det inte vanligare med vårdyrken e d (annat än läkare) bland t ex Oxar?

---
Solpaneler :) typ el är fortfarande mycket dyra, tror inte ens de är lönsamma subventionerade. (Såg en beräkningen nyligen att de skulle betala tillbaka sig på ungefär 20 år med nuvarande elpriser, men det gällde Sverige).
MEN flera, som är lite händiga, har byggt billiga vattenvärmare, som värmer vätska till värmeväxlare och/eller om det var vatten direkt. (Stor fördel om den byggs dit direkt då nytt tak byggs, så den ersätter en del av takbeläggningen. Såg en beskrivning någonstans för ett tag sedan med några speciella effektiva rör, som las i slingor under glas.)

"Lunkan " sa:
Nu har jag kollat lite mer noggrant.
Lösningen med öppning längst upp på taket (=ungefär som en "hatt" på taket)
och med myggnät på tillräckligt med platser i innertacket för att värmen ska kunna gå uppåt,
ligger i Nakon Rachasimaprovinsen
och blir korsdrag helt utan fläktar enligt den farangen.

---
Så där detaljerat har jag aldrig trott/funderat särskilt på, utan bara de större.
Hur gjorde de den där jobbtesten?? Menar du att de inte hittade några skillnader alls?
(Nu gissar jag bara ur huvudet, och kollar ingen bok:
T ex gällande Skyttar - Är de inte oftare försäljare, kundmottagare e d?
Eller var det inte vanligare med vårdyrken e d (annat än läkare) bland t ex Oxar?
---
Solpaneler :) typ el är fortfarande mycket dyra, tror inte ens de är lönsamma subventionerade. (Såg en beräkningen nyligen att de skulle betala tillbaka sig på ungefär 20 år med nuvarande elpriser, men det gällde Sverige).
MEN flera, som är lite händiga, har byggt billiga vattenvärmare, som värmer vätska till värmeväxlare och/eller om det var vatten direkt. (Stor fördel om den byggs dit direkt då nytt tak byggs, så den ersätter en del av takbeläggningen. Såg en beskrivning någonstans för ett tag sedan med några speciella effektiva rör, som las i slingor under glas.)

Lunkan,

jag vore oehört tacksam om du höll stjärntecken flummet i en separat tråd. / Gaz

"Lunkan " sa:

Har svårt att tro att det kan löna sig ekonomisk med solpaneler för att de som Lunkan påpekar hör ovan så är de för dyra att köpa in.

När det gäller att bygga egna solfångare för att varma vatten så är det både enkelt och billigt om man inte har för stora krav på effektivitet (det finns ett otal ritningar på nätet). Önskar man bra effektivitet så måste man köpa vakuumrör och dessa är ganska mycket dyrare..

Vatten från aircondition

Vatten från aircondition:
Jag har sett att det kommer mycket kondens vatten från en aircondition och jag undrar är det rent vatten?
Någon som kan ge ett bra svar?

"PATCHAREE " sa:
Vatten från aircondition:
Jag har sett att det kommer mycket kondens vatten från en aircondition och jag undrar är det rent vatten?
Någon som kan ge ett bra svar?
Något proffs kanske vet bättre, men från fysiklektionerna antar jag följande :)

Först bildas kondensvatten ur luftfuktighet d v s RENT, MEN airconditionapparaten drar OCKSÅ till sig en massa SMUTS från luften då den dras in genom apparaten, kyls ned och blåses ut. Så risk för att det rena kondensvattnet och smutsen kommer ihop.

Nu har jag kollat runt på olika lösningar i Thailand och det verkar som att detta år 2011 blir ett gigantiskt solpanels år för Thailand där det ska byggas ca 34 gigantiska sol anläggningar i den Nordöstra delen för att försörja ca 170 000 hem !.http://global.kyocera.com/news/2011/0102_kods.html

Vad gäller privatbruk så fann jag denna information på denna sida där det står.
http://deesai.design.officelive.com/default.aspx
Thailand is paying for 8 Baht for each unit of electricity produced with Solar Panels.
Each solar energy system lasts 20 - XX years. Your initial investment will be paid off in two to four years. This is why Solar Energy is becoming the first choice for renewable green energy systems around the world.

Stämmer denna information och är riktig så kommer jag utan tvekan att satsa stort på detta för att bli oberoende.

Lunkan:Jag får tacka för att du försökte hitta fram information men likheten med Sverige blir fel i många aspekter pga en massa skillnader som lön,materialkostnad,bidrag,erfarenhet och framförallt sol.De jag skulle vilja få fram är de som har erfarenheter ifrån Thailand om detta.

Sol-Vattenvärmare är utan tvekan en god investering om det är ett flertal som bor i hushållet.Det varma vattnet kan också utnyttjas på ,,,,,,,,,,,usch och tvi, >:(,,,,,,de kalla månaderna i Thailand där temperaturen kan krypa ned riktigt lågt nattetid.

Jag är övertygad att det kommer att slå igenom i en inte alltför lång framtid och troligtvis snabbare nu pga katastrofen i Japan,,,,Thailand har förövrigt skjutit upp installationen av kärnkraftverk pga olyckan.
Och med den nya utbyggnaden av ett flertal solkraftverk som sker nu i Thailand kommer bara att utöka medvetenheten, vilket i sig kommer att öka försäljningen och priset blir då lägre i takt med nya konkurrenter som dyker upp på marknaden i jakt på :BAHT ;)

(((Ja, fast svenskjämförelsen var bara en liten del av det jag skrev :) Självtillverkningen av vätskevärmare går ju att göra ENKLARE i Thailand, eftersom där är det billigt att leja någon.

Bra att solpanelser går ner. När de gjorde intjäningskalkylen räknade de då med att man gör av med all el själv, eller att man bara får 8 baht per kwh?
I Sverige är det dyrt/krångligt att bli ansluten för elproduktion, har det klagats på. I Thailand också?

(Medvetenheten börjar även komma igång lite gällande fordonsbränsle, för jag läste någonstans att sockerrör har börjat användas till att göra det.)

"Lunkan " sa:
Något proffs kanske vet bättre, men från fysiklektionerna antar jag följande :)

Först bildas kondensvatten ur luftfuktighet d v s RENT, MEN airconditionapparaten drar OCKSÅ till sig en massa SMUTS från luften då den dras in genom apparaten, kyls ned och blåses ut. Så risk för att det rena kondensvattnet och smutsen kommer ihop.
Men det är kanske renare än de flesta vanliga vattenflöden från vattenkranar i Thailand. Destillerad?
Miljöpartis?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
1
Visningar
2 K
kjell.t
K
M