Aktuella tider för UT våren 2016

I sommar ska jag besöka min kommande fru som jag har haft kontakt med i 1,5 år och vi ska gifta oss i Bangkok sen är det dags att söka uppehållstillstånd. Men jag bävar för det kan inte förstå att det ska ta så vansinnigt lång tid att få uppehållstillstånd.

I sommar ska jag besöka min kommande fru som jag har haft kontakt med i 1,5 år och vi ska gifta oss i Bangkok sen är det dags att söka uppehållstillstånd. Men jag bävar för det kan inte förstå att det ska ta så vansinnigt lång tid att få uppehållstillstånd.
Ja det är illa men vi får hoppas att det förbättras. Men lycka till med giftermål och allt i sommar och UT därefter.

Många som vill hit nu, de skulle haft olika avdelningar tycker jag. Förr gick ju webbansökan snabbt men den är ju också samma kö numera.

Lycka till ned allt.
Min fruga kunde inte heller förstå varför det skulle ta sådan tid med UT, hon jämförde med andra, där det gick väldigt fort att få det, och dom andra hade sökt sitt flera år tidigare. Men numera så förstår hon att det kan ta tid att få det

Jag kan instämma, I vårt fall hade vi flyt. Se bara till att ha alla dokument färdiga när hon kommer till ambassaden annars blir det ytterligare fördröjnjng. Glimten, jag glömde meddela att det var mig i Norrköping som beslutade om deras UT. Inte Växjö där jag kommer ifrån.

Jag lider med dig. Tänkte berätta lite om mig och min anknytning till Thailand.
Jag åkte till Thailand första gången 1981 som 20åring.
1990 gifte jag mig med en tjej från Korat, på den tiden tog UT ca 1 år.
vi separerade för 12 år sedan, idag är vi bästa vänner.
För 6 år sedan träffade jag min tjej som nu ska komma hit, Jag åker på onsdag nästa vecka.
Affären där hon sålt dagligvaror (bla, lao khao) är avvecklad nu.
Skulle kunna fortsätta berätta men tyar icke mera nu.
Till sist Glimten.. Den som väntar på nåt gott......

Jag lider med dig. Tänkte berätta lite om mig och min anknytning till Thailand.
Jag åkte till Thailand första gången 1981 som 20åring.
1990 gifte jag mig med en tjej från Korat, på den tiden tog UT ca 1 år.
vi separerade för 12 år sedan, idag är vi bästa vänner.
För 6 år sedan träffade jag min tjej som nu ska komma hit, Jag åker på onsdag nästa vecka.
Affären där hon sålt dagligvaror (bla, lao khao) är avvecklad nu.
Skulle kunna fortsätta berätta men tyar icke mera nu.
Till sist Glimten.. Den som väntar på nåt gott......
Det låter trevligt :) Hur länge är du nere?

Det tar den tid det tar, och inom sinom tid är hon här

@JanneMan61 , ansökte ni på nätet eller som vi lämnade in direkt på ambassaden?
Var det MIG i Norrköping som beslutade?
Hur länge fick hon vänta på intervjun?
Kan vara av intresse för andra sökande.:)

Ansökte via ambassaden... (Det är ansökningsdatum som gäller. Nätansökan och "pappersansökan" får ej behandlas olika..

Hon fick vänta 2,5 månad på intervjun.. (Återigen det är ansökningsdatumet som gäller. Inte att man blir placerad i någon slags kö utefter intervjuvdatum....

Det var Växjö som beslutade..

Vi " förlorade" drygt 3 veckor i tid då brevet om "frågorna till mig" låg hemma i tre veckor då jag var i Thailand och hälsade på..

Vi är gifta, Inga barn eller andra personer var inblandade i ansökan. Jag har arbetat och haft fast arbete många, många år, ostraffad.

Men återigen. Det är ansökningsdatumet som gäller. När man väl har blivit tilldelad en handläggare så skall denne aktivt arbeta med ärendet utifrån ansökningsdatumet. SKRIV (och spara skriftväxlingen) till handläggaren och fråga vilken dokumentation som eventuellt är oklar eller saknas i just ert ärende. Komplettera så fort som möjligt och återigen SKRIV till handläggaren och fråga om något saknas eller är oklart. Får ni besked att inget saknas så är ärendet klart till beslut.

Kan inte nog understryka hur viktigt det är att ansökan skall behandlas utifrån ansökningsdatumet och inte efter intervjuvdatum...

Ansökte via ambassaden... (Det är ansökningsdatum som gäller. Nätansökan och "pappersansökan" får ej behandlas olika..

Hon fick vänta 2,5 månad på intervjun.. (Återigen det är ansökningsdatumet som gäller. Inte att man blir placerad i någon slags kö utefter intervjuvdatum....

Det var Växjö som beslutade..

Vi " förlorade" drygt 3 veckor i tid då brevet om "frågorna till mig" låg hemma i tre veckor då jag var i Thailand och hälsade på..

Vi är gifta, Inga barn eller andra personer var inblandade i ansökan. Jag har arbetat och haft fast arbete många, många år, ostraffad.

Men återigen. Det är ansökningsdatumet som gäller. När man väl har blivit tilldelad en handläggare så skall denne aktivt arbeta med ärendet utifrån ansökningsdatumet. SKRIV (och spara skriftväxlingen) till handläggaren och fråga vilken dokumentation som eventuellt är oklar eller saknas i just ert ärende. Komplettera så fort som möjligt och återigen SKRIV till handläggaren och fråga om något saknas eller är oklart. Får ni besked att inget saknas så är ärendet klart till beslut.

Kan inte nog understryka hur viktigt det är att ansökan skall behandlas utifrån ansökningsdatumet och inte efter intervjuvdatum...
Helt rätt.., I vårt fall va det Norrköping, fast jag kommer från Växjö. Hur som helst, vi hade tur med handläggningstiden, knappt 5 mån från ansökningsdatumet.
Man har ju läst om folk som får vänta 10-20 mån.
Än en gång .. Grattis & Lycka Till

Tillbaka
Topp