Tuffa tider för oss i Thailand

Nu har jag ju fått 700 kr i månaden i höjt pension under två år.
Så då tackar jag väl Lövet o kompani
Hur har pensionshöjningarna sett ut senaste 10 åren i snitt i %?
Vad tror du själv om pensionsutvecklingen framöver i Sverige.

Själv relaterar jag till mina föräldrar som haft pension i 15 år och dom har helt klart fått en lägre levnads standard mot när dom gick i pension.

Om man får ökade kostander totalt med 10% så innebär ju inte det att priset på alla kostnader ökar med 10%.
Hur e det med matten Jonas [emoji6]

För att underlätta lite då.
Hur stor del är hyran av dina totala kostnader? Bränner du 300.000/mån?
Hänger du med nu?

En del kostnader ökar mer andra mindre men för den som lever på 10.000 sek/mån i Thailand idag tror jag bör vara beredd på 10% upp/år för bibehållen levnads standard.
Kan inte räkna på vad jag bränner, för många av dom kostnaderna försvinner när man har köpt det man skall ha.
Så får kolla på fasta utgifter som jag har då också lägger jag till 40.000 i övriga nöjesutgifter och mat som jag skall försöka klara mig på nu då efter jag stramat åt min budget.
24.5% av kostnaderna är hyra så skulle bli 65.000 i hyra efter 10 år.

Kan inte räkna på vad jag bränner, för många av dom kostnaderna försvinner när man har köpt det man skall ha.
Så får kolla på fasta utgifter som jag har då också lägger jag till 40.000 i övriga nöjesutgifter och mat som jag skall försöka klara mig på nu då efter jag stramat åt min budget.
24.5% av kostnaderna är hyra så skulle bli 65.000 i hyra efter 10 år.
Om alla dina kostnader går upp med 10 i pris, hur mycket ökar din totala kostnad då?

Så jag klarar inte en 10% ökning per år då har jag inga pengar kvar till att spara.
Så om 10 år får jag slänga mig från ättestupan eller börja äta insekter.
Eller flytta till Isaan och bo i ett risskjul slipper jag hyran/25% av utgifterna. Kan jag köpa Lao Khao för dom pengarna.
Men eftersom skola och hyra är 70% av mina fasta utgifter och 20% av mina fasta utgifter snart försvinner (då dom igentligen är tillfälliga) så får jag hoppas att hyra och skolavgift inte går upp med 10%, då skall jag nog klara mig ;)
Skolavgifterna är ju med tillfälliga så kanske har mer pengar över när jag är 65 ;)

Hur har pensionshöjningarna sett ut senaste 10 åren i snitt i %?
Vad tror du själv om pensionsutvecklingen framöver i Sverige.

Själv relaterar jag till mina föräldrar som haft pension i 15 år och dom har helt klart fått en lägre levnads standard mot när dom gick i pension.
Och dom bor i Thailand.
Nu bor jag ju i Thailand och har fått en högre levnads standar trots prisökningar, och det på grund av att min pension gått upp. Ock så tror jag det kommer att ske i framtiden också.
Men med din profetia kan ju inte ens Jonas bo kvar och absolut inga pensionärer.

Och dom bor i Thailand.
Nu bor jag ju i Thailand och har fått en högre levnads standar trots prisökningar, och det på grund av att min pension gått upp. Ock så tror jag det kommer att ske i framtiden också.
Men med din profetia kan ju inte ens Jonas bo kvar och absolut inga pensionärer.

Tur det har varit en bra utveckling med pensionshöjningar, för annars hade ju kommande Sink-skattehöjning varit en katastrof. ;)

Sink har jag ingen koll på; jag har fortfarande många år kvar till pension och då jag lämnade Sverige när jag var 26 och bara hann skatta i Sverige i två år så finns det inte många kronor att sinka på.

När det gäller hur mycket pengar man behöver ha när man slutar jobba intar jag som vanligt ett mellanläge.

Många underskattar hur mycket det kostar när man verkligen bor här för jämnan istället för att besöka landet x antal månader per år. Besöker man bara Thailand så lägger de flesta flygbiljetten till Thailand på sin "Sverigebudget" men bor man här så kommer ju besöket till Sverige på "Thailandsbudgeten". Att inte åtminstone få några sommarveckor i Sverige tycker i alla fall jag vore en ordentlig sänkning av min levnadsstandard. Mobilen och laptopen byts förmodligen också ut i Sverige och försäkringen inhandlas där, det bör rimligtvis också hamna på Thaibudgeten den dagen det flyttas för gott. Bor man här i några år så vill nog de flesta dessutom ha sitt eget boende och kapitalvaror kostar ungefär lika mycket här som i Sverige och dessa produkter har inte direkt bättre kvalitet här. En schysst importerad salami, ost eller flaska vin vill de flesta också ha efter några på enbart lokal kost och då pratar vi om en extra tiopotens i kostnad relativt Sverige.

Det finns också de som överdriver behovet. Visst, inflationen här överstiger nästan alltid ökningen av pensionen men har man dessutom lite investeringar så ska det inte vara några problem att hålla jämna steg, och mer därtill, i köpkraft. Man ska dessutom komma ihåg att man inte betalar i procent, man betalar i Baht, och kostnaderna på basvaror kan inte öka mer i pris än lönen för arbetarklassen. Om en arbetarlön ökar med 5% från 10,000 Baht till 10,500 Baht så är det bara 500 Baht extra men om ens pension ökar med 2% från 60,000 Baht till 61,200 Baht så är ökningen 1,200 Baht. I Baht räknat så ökar ju då gapet mot den gruppen som sätter priserna och det tar många år innan det ändras.

Jag kom hit med en låg svensk traineelön, betalade fortfarande skatt i Sverige och betalade av på min studieskuld. Betalade dessutom min egen försäkring och träffade en tjej (numera fru sedan 18 år tillbaka) som fortfarande pluggade. Det var inte mycket kvar när de fasta avgifterna var betalda men vi lyckades ändå spara lite. Idag är jag relativt välbetald med en ansenlig besparing men fortfarande relativt låga kostnader, förutom miljonen som läggs varje år på dotterns utbildning. Jag är säker på att vi en dag kan gå ned på relativt låga kostnader, när jag slutar jobba, men jag vill inte sluta för tidigt för att plötsligt upptäcka att Sverigeresan, salamin och försäkringen ligger utanför min budget. Hellre att jag jobbar på några år extra än utsätter mig för den smällen.

Helt omöjligt att göra levnadsbudget för Thailand då vi har så enormt olika behov, ansvar och levnadslägen.
Atom beskriver, tycker jag, inflationen mellan länderna bra. Finns ingen anledning till oro. Jo en sak borde oroa oss alla - inte inflation - det är skatterna i Sverige. Med höga skatter så fördelas del av din lön ut. Du styr inte själv.

Men..men...om jag åter igen utgår, från fattigsvenskar, boende utanför Europa. Och som skattar på sin pension 20 % - idag av 9000 - 12000 kr. Och leva utan sex . De vill vara fria. De vill känna sig fria. Må gott. Dricka kaffe i sandaler och en t-shirt. Läsa Bangkok Post.

Deras överlevnadsbudget ligger i thailand på boende, max 1500kr månaden. Moppe, mat, resor sjukvård...hm öl....mm. Ungefär 6000 kr. De har pengar ÖVER och känner sig rika och välmående - i Sverige vore det nog omöjligt med den hårda beskattning som är på allting. Boende. Mat. Transporter. Nöjen.
Men fattigpensionärerna lever marginellt så det får inte komma till störningar i form av större förändringar. Varför vill man sätta åt dessa med högre skatt. SINK.

Skatt skall vi betala för att vi skall kunna leva i ett tryggt och bra samhälle. Men när politiker ser oss som vandrade skatteobjekt och inte människor med olika öden. När man hellre höjer skatten än effektiviserarar och reformerar.

Det skatte paket som kommunisterna föreslår inför 2018, äter upp alla skattesänkningar som den gamla regeringen gjorde under 8 år. Den t o m ökar skatteuttaget till 60-65 % för vissa grupper. Och mest drabbas de fattiga pensionärerna utanför Europa och många pensionärsgrupper med skattekällan i Sverige.

Men..men...om jag åter igen utgår, från fattigsvenskar, boende utanför Europa. Och som skattar på sin pension 20 % - idag av 9000 - 12000 kr. Och leva utan sex . De vill vara fria. De vill känna sig fria. Må gott. Dricka kaffe i sandaler och en t-shirt. Läsa Bangkok Post.

Deras överlevnadsbudget ligger i thailand på boende, max 1500kr månaden. Moppe, mat, resor sjukvård...hm öl....mm. Ungefär 6000 kr. De har pengar ÖVER och känner sig rika och välmående - i Sverige vore det nog omöjligt med den hårda beskattning som är på allting. Boende. Mat. Transporter. Nöjen.
Men fattigpensionärerna lever marginellt så det får inte komma till störningar i form av större förändringar. Varför vill man sätta åt dessa med högre skatt. SINK.

Du helt rätt i detta, men Thailändska myndigheter har satt upp rätt hårda krav för att slippa fattigpensionär som lever på 6000kr.
För att få förlängt uppehållstillstånd krävs en sparad slant på thailändskt konto på 800.000b för en ogift, eller motsvarande i pensioner per år. (ca 65.000b/mån) eller över 16.000kr.
Har man pensioner på 9000-12000kr så är man under dessa gränser som Thailand satt och självklart väldigt utsatt för störningar.
Hur man ens får förlängningar är gåtfullt för mig, pengar till försäkringar finns nog inte heller.

Nu vet jag att svenska konsulat och ambassaden skriver ofta intyg på brutto före skatt och en generösare kurs.
Vad händer den dag thailändska myndigheter kräver att intygen skall vara efter skatt enligt reglerna?

Då blir väldigt många satta på svåra prov, och då är det inte bara svenska skattehöjningar man ska skylla på.

Thailand som land är nyckfullt, och verkar aldrig välkomna någon,
annat som tillfällig gäst i landet så länge det finns gott om pengar.
Höjer Thailand kraven ytterligare så ska man nog inte vara så säker på att thai-släkten heller ställer upp.

Du helt rätt i detta, men Thailändska myndigheter har satt upp rätt hårda krav för att slippa fattigpensionär som lever på 6000kr.
För att få förlängt uppehållstillstånd krävs en sparad slant på thailändskt konto på 800.000b för en ogift, eller motsvarande i pensioner per år. (ca 65.000b/mån) eller över 16.000kr.
Har man pensioner på 9000-12000kr så är man under dessa gränser som Thailand satt och självklart väldigt utsatt för störningar.
Hur man ens får förlängningar är gåtfullt för mig, pengar till försäkringar finns nog inte heller.

Nu vet jag att svenska konsulat och ambassaden skriver ofta intyg på brutto före skatt och en generösare kurs.
Vad händer den dag thailändska myndigheter kräver att intygen skall vara efter skatt enligt reglerna?

Då blir väldigt många satta på svåra prov, och då är det inte bara svenska skattehöjningar man ska skylla på.

Thailand som land är nyckfullt, och verkar aldrig välkomna någon,
annat som tillfällig gäst i landet så länge det finns gott om pengar.
Höjer Thailand kraven ytterligare så ska man nog inte vara så säker på att thai-släkten heller ställer upp.

Nu VET jag att där har du fullständigt fel,du skriver.....

Svar;
Ambassaden skriver inte ut intyg med en generös växelkurs, tvärtemot så ligger dom c;a 5 - 10 % under dagskurs,anledningen, är att man tar en ny växelkurs, en gång i mån. och vill då ha en marginal. Sedan har det förekommit att man på I - M kontrollräknat intyget efter dagsaktuell kurs, och då är det den som gäller.
Vilka regler, anser du , styr att intyget skall vara efter skatt. Vi skattar inte i Th så då är det dom Sv. reglerna som gäller enl. sambeskattningsavtalet med TH.

• Like
Reactions: jp
Problemet med "sink" är att flera grupper, omfattas av detta avtal. Det gör att pensionärer, främst utanför EU drabbas extra hårt.
I denna grupp finns dessutom, tex idrottsmän o kvinnor, som har inkomster delvis från Swe. Men är bosatta utomlands, detta innebär att pensionärerna drabbas oavsiktligt då man vill åt idrottsmännens mm. pengar.
Om detta nu går igenom, så ger man först oss skitna 200kr sedan tar man 700 tillbaka.

• Like
Nu VET jag att där har du fullständigt fel,du skriver.....

Svar;
Ambassaden skriver inte ut intyg med en generös växelkurs, tvärtemot så ligger dom c;a 5 - 10 % under dagskurs,anledningen, är att man tar en ny växelkurs, en gång i mån. och vill då ha en marginal. Sedan har det förekommit att man på I - M kontrollräknat intyget efter dagsaktuell kurs, och då är det den som gäller.
Vilka regler, anser du , styr att intyget skall vara efter skatt. Vi skattar inte i Th så då är det dom Sv. reglerna som gäller enl. sambeskattningsavtalet med TH.

Ok, ambassaden skriver inte intyg med generös växelkurs, men dom skriver intyg på brutto före skatt.

Så här står det på myndighetens egen hemsida.

Bank statement (ORIGINAL ENGLISH ONLY) showing a deposit (cash only) of the amount approximately 228,000 SEK (800,000 baht). Document must be stamped and signed by authorized issuer and issued within the past 3 months. OR

A pension income certificate (ORIGINAL ENGLISH ONLY) with monthly income of approximately 18,500 SEK per month and after tax (65,000 baht) OR

A pension income certificate (per month x 12 months) can be combined with Bank statement of an amount approximately 228,000 SEK (800,000 Baht)

Ok, ambassaden skriver inte intyg med generös växelkurs, men dom skriver intyg på brutto före skatt.

Så här står det på myndighetens egen hemsida.

Bank statement (ORIGINAL ENGLISH ONLY) showing a deposit (cash only) of the amount approximately 228,000 SEK (800,000 baht). Document must be stamped and signed by authorized issuer and issued within the past 3 months. OR

A pension income certificate (ORIGINAL ENGLISH ONLY) with monthly income of approximately 18,500 SEK per month and after tax (65,000 baht) OR

A pension income certificate (per month x 12 months) can be combined with Bank statement of an amount approximately 228,000 SEK (800,000 Baht)
Det är väl Thailändska ambassadens webbplats du kopierat från. De kräver 65 000 Thb efter skatt.

Konsulatet i Pattaya utfärdar intyg med belopp före skatt, vilket också framgår i intyget. Uppenbarligen så kräver inte Immigration nettobelopp.

ner mot 3,60b/kr ger nog många bekymmer, sist jag hörde så använde dom +4,10b/kr i intygen men det skiljer kanske mellan de olika konsulaten.
Tror inte det skiljer sig åt mellan de olika kontoren, man har samma data bas att tillgå med mall för intyg.
Sen i frågan om brutto inkomst så skriver man tydligt att det är brutto.
Sedan ang kurs så för man ju tänka på att inkomsten är ju under ett år inte en dag. Ställde frågan en gång, en gång om året satte man kursen

• Like

Liknande trådar

Tillbaka
Topp