A
Anonym
Gäst
Glimten har ju väntat i snart ett år, han är ju gift och nu har de även barn tillsammans ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Glömde 1 fråga,, Lämnade hon kvar sitt pass på ambassaden? Min fru samt dotter gjorde det, sen när allt vart klart skickade de passen samt UT-korten hem till dom.Ansökte via ambassaden... (Det är ansökningsdatum som gäller. Nätansökan och "pappersansökan" får ej behandlas olika..
Hon fick vänta 2,5 månad på intervjun.. (Återigen det är ansökningsdatumet som gäller. Inte att man blir placerad i någon slags kö utefter intervjuvdatum....
Det var Växjö som beslutade..
Vi " förlorade" drygt 3 veckor i tid då brevet om "frågorna till mig" låg hemma i tre veckor då jag var i Thailand och hälsade på..
Vi är gifta, Inga barn eller andra personer var inblandade i ansökan. Jag har arbetat och haft fast arbete många, många år, ostraffad.
Men återigen. Det är ansökningsdatumet som gäller. När man väl har blivit tilldelad en handläggare så skall denne aktivt arbeta med ärendet utifrån ansökningsdatumet. SKRIV (och spara skriftväxlingen) till handläggaren och fråga vilken dokumentation som eventuellt är oklar eller saknas i just ert ärende. Komplettera så fort som möjligt och återigen SKRIV till handläggaren och fråga om något saknas eller är oklart. Får ni besked att inget saknas så är ärendet klart till beslut.
Kan inte nog understryka hur viktigt det är att ansökan skall behandlas utifrån ansökningsdatumet och inte efter intervjuvdatum...
Hej Igen Glimten, Berralund och ni andra. Gick nyss in på migrationsverkets sida för att kolla. och där stod det.
Beslut fattat 2016-04-04. Wooooow mindre än 5 mån. Nu ska jag bara ha det verifierat per post. Så Glimten snart så är det din tur.
Hej Igen Glimten, Berralund och ni andra. Gick nyss in på migrationsverkets sida för att kolla. och där stod det.
Beslut fattat 2016-04-04. Wooooow mindre än 5 mån. Nu ska jag bara ha det verifierat per post. Så Glimten snart så är det din tur.
Idag har så äntligen texten "i väntan på beslut" ändrats till "beslut fattats"... Drygt 5 månader tog det.....
Som @JanneMan61 skriver så är du rätt. På mig. hemsida kan du med beteckningsnumret" kontrollera din ansökan" utan inloggning.Måste man vara inloggad för att se detta?
Kollar på min flickväns betckningsnummer utan inloggning och på ingen av hennes ansökningar står det beslut fattat. Endast väntar på beslut och det är då på hennes schengenvisumansökningar som godkänts samt hennes nuvarande UT-ansökan.
Någon som har koll på hur lång väntetiden för beslut är nu?
Ansökan för UT var på svenska ambassaden i Bangkok den 4 oktober. Intervju 17 januari.
Vår beslutsort verkar vara Umeå och de fick in frågeformulär och bilagor den 22 mars och enligt dem var det komplett då men inte hört något mer.
Flickvännen har redan fått besöksvisum godkänt för maj-augusti men vi väntar lite med att köpa flygbiljett för att se om UT går igenom snart. Enligt henne och hennes familj (som redan är i Sverige) så kan det gå ganska fort när dokumentationen skickats in.
@Krille ! Stämmer det verkligen än att handläggningstiderna är så horribla? 2015 skickade vi in ansökan. Då stod det att väntetiderna var ca 3-4 månader. Det tog 11 månader. Pga flyktingkrisen 2015 med 160 000 flyktingar som kom till Sverige.. Nu knappt några.. Och det tar längre tid??Som @JanneMan61 skriver så är du rätt. På mig. hemsida kan du med beteckningsnumret" kontrollera din ansökan" utan inloggning.
Du kan också kolla "tid till beslut". Jag gjorde det nyss för skoj skull, och fick följande svar .. Pappersansökan= 9-12 mån. Internet= 12-15 mån.
Att ni har 2 olika ansökningar inne samtidigt har jag ingen susning om då vi bara sökte för UT. Men lycka till
Jo @Pepsi så blev det för mig.. Men jag kom ihåg för 3 år sedan då vi sökte sas. skarpt läge, på den tiden skrev dom på mig. att handläggningstiden var 8-13 mån för pappersansökan vi gjorde och längre genom internet. Men när min sambo var på intervju i Bkk sa dom till henne att det blir klart i Maj, vilket jag inte trodde på, så det var därför jag startade denna tråden för att höra med andra människor i samma sits. Och facit fick vi ju, för mig och Janneman gick det ju smidigt, för någon annan tog det mycket längre tid.@Krille ! Stämmer det verkligen än att handläggningstiderna är så horribla? 2015 skickade vi in ansökan. Då stod det att väntetiderna var ca 3-4 månader. Det tog 11 månader. Pga flyktingkrisen 2015 med 160 000 flyktingar som kom till Sverige.. Nu knappt några.. Och det tar längre tid??
Men hur kan internetansökan ta längre tid än pappers ansökan? MIG vill ju ha allt via internet.
Nu har ju MIG sagt upp ett par tusen handläggare, så nu tar det kanske än längre tid än under flyktingkrisen från Syrien??
Nu kanske det är olika för UT, PUT, TUT eller om man bara vill ha besöksvisa? Många roliga begrepp..
Glöm casenumber det var den engelska beteckningen som jag skrev. Casenumber = beteckningsnummer..Skrev fel. Det var den 28 mars de fick frågeformuläret. Något casenummer har vi inte fått. Bara betecknings/dossiernummer
Japp, det är dossiernummer som gäller i samtliga kontakter med Migrationsverket, åtminstone var det så förr.Glöm casenumber det var den engelska beteckningen som jag skrev. Casenumber = beteckningsnummer..
Bra så långt(gäller detta UT?). Nu kommer ni få brev hem om beslutet, och där står det hur ni ska gå vidare.Igår eftermiddag gick jag in och kollade. Inget beslut fattat.
Nu har det plötsligt fattats beslut! Antagligen sent igår då.
Jag har inte fått någon mail eller SMS. Kommer det ske via vanlig post till mig eller är det min flickvän som måste kontakta ambassaden för beslutsmeddelande?
Ja det gäller UT. Har tagit ca sex månader från ansökan till beslut vilket är riktigt bra. Jag har fullmakt för min flickvän så jag får det skickat hem till mig?Bra så långt(gäller detta UT?). Nu kommer ni få brev hem om beslutet, och där står det hur ni ska gå vidare.
Exakt, även din flickvän får beslutet skickat till sin adress.Ja det gäller UT. Har tagit ca sex månader från ansökan till beslut vilket är riktigt bra. Jag har fullmakt för min flickvän så jag får det skickat hem till mig?