Tuffa tider för oss i Thailand

Det är väl Thailändska ambassadens webbplats du kopierat från. De kräver 65 000 Thb efter skatt.

Konsulatet i Pattaya utfärdar intyg med belopp före skatt, vilket också framgår i intyget. Uppenbarligen så kräver inte Immigration nettobelopp.
Helt rätt, så är det i dag. Även konsulatet i HH gör samma.

Men kan kan ju undra vad som händer om Ambassadens krav och Immigration krav blir samma?

Tror inte det skiljer sig åt mellan de olika kontoren, man har samma data bas att tillgå med mall för intyg.
Sen i frågan om brutto inkomst så skriver man tydligt att det är brutto.
Sedan ang kurs så för man ju tänka på att inkomsten är ju under ett år inte en dag. Ställde frågan en gång, en gång om året satte man kursen

Frågade i Okt. Varför kursen var så låg. Man uppgav att vi måste ha lite marginal, så det inte blir problem på I - M Vi byter kurs 1 gång./mån. svarade man.

Tycker att det i onödan skapas en massa oro bland de som bor här nere, både ang sink o brutto inkomster.
Det var ju inte så länge sedan man sänkte sinken För 15 månader sedan var det ju 25%, då hade jag väl ca 13 000 kr med den sinken som var då, så känade jag på det istället för att skatta efter tabell.

Men om ni gör som jag skaffa både hängsle o livrem
Pengar på bank, samt kan åter gå till visa som gift.
Så för min del tror jag att jag lätt klarar en kurs på 3,50- 3,30.

Tycker att det i onödan skapas en massa oro bland de som bor här nere, både ang sink o brutto inkomster.
Det var ju inte så länge sedan man sänkte sinken För 15 månader sedan var det ju 25%, då hade jag väl ca 13 000 kr med den sinken som var då, så känade jag på det istället för att skatta efter tabell.

Men om ni gör som jag skaffa både hängsle o livrem
Pengar på bank, samt kan åter gå till visa som gift.
Så för min del tror jag att jag lätt klarar en kurs på 3,50- 3,30.
Det kanske beror på att din fru jobbar heltid som hotellstäderska vilket du skrivit om tidigare.

N
Det kanske beror på att din fru jobbar heltid som hotellstäderska vilket du skrivit om tidigare.
Nä hon jobbar inte längre.
Men du är ju uppmärksam efter som du kommet på mitt tidigare nick.
Grattis.
Men trodde faktiskt att du sov för det mesta, men vaknade till när en gammal märr började galopera

Då kom jag med på vad du hette på forumet innan nu tror jag ;)

Senast redigerad av en moderator:
Att inte kunna känna trygghet om man blir sjuk, redan där har du butit min definition av att leva gott ;)
Var ju prat om att i Januari 2017 skulle det klubbas om vi blev beviljade samma betalning som sjukvården i Sverige här i Thailand .
Sverige skulle alltså betala våran sjukvård här i Thailand .
Har inget hört om det . Vad hände ???

Det är väl Thailändska ambassadens webbplats du kopierat från. De kräver 65 000 Thb efter skatt.

Konsulatet i Pattaya utfärdar intyg med belopp före skatt, vilket också framgår i intyget. Uppenbarligen så kräver inte Immigration nettobelopp.
Jag hade inte 65000 baht alla månader på 1 år var tvungen visa kontouppgifter .
Följden blev att han ville ha 2100 i muta för att jag skulle få 1 års pensionärsvisum (o) .
Jag betalade om än jag blev mycket arg . Jag hade ju papper från ambassaden om 940000 bath .
Det brydde han sig inte om på emmigration

Följden blev att han ville ha 2100 i muta för att jag skulle få 1 års pensionärsvisum (o) .
Jag betalade om än jag blev mycket arg . Jag hade ju papper från ambassaden om 940000 bath .

2100 var ju billigt! Av mig ville mutkolven ha 16000:-. Blev billigare med ett visarun, sen hade jag haft pengar på banken länge nog.

Då skall du medela Ambasaden detta

Jag hade anmält, skulle aldrig betala mutor. Det tror att vi är dumma men det är bara att gå högre upp så fixar det sig. Här sa expediten också att du måste ha pengar på banken, visade henne ambassadens regler så blev hon tyst.

Ok, ambassaden skriver inte intyg med generös växelkurs, men dom skriver intyg på brutto före skatt.

Så här står det på myndighetens egen hemsida.

Bank statement (ORIGINAL ENGLISH ONLY) showing a deposit (cash only) of the amount approximately 228,000 SEK (800,000 baht). Document must be stamped and signed by authorized issuer and issued within the past 3 months. OR

A pension income certificate (ORIGINAL ENGLISH ONLY) with monthly income of approximately 18,500 SEK per month and after tax (65,000 baht) OR

A pension income certificate (per month x 12 months) can be combined with Bank statement of an amount approximately 228,000 SEK (800,000 Baht)

Detta står på TH Ambassaden sida i Swe Detta är fel det som gäller är vad som beslutas av IM i TH

Då skall du medela Ambasaden detta
Jag skrev ett e-mail till ambassaden om det skrev också om att en annan emigration också ville se mina konton .
På ambassaden ville han ha uppgift på vilken enmigration jag var tvungen betala muta .
Svarade honom att jag inte tordes lämna dom uppgifterna till honom .
Var ju risk dom fick veta att jag berättat för ambassaden om mutan

Att anmäla en officer på IM för nånting överhuvudtaget är inget annat är riktigt korkat. Vara stöddig på IM = IQ fiskmås.

Meningislöst att visa papper under 65.000, 64.999 räcker inte. Ang dina 940.000 så hade dom antagligen inte stått orörda på kontot tillräckligt länge eller fel sorts intyg. Uppfyller man kraven på dokumentation mm till 100% är det inga problem men uppfyller man bara till 99.9% så får man vara beredd att pröjsa lite.

Meningislöst att visa papper under 65.000, 64.999 räcker inte. Ang dina 940.000 så hade dom antagligen inte stått orörda på kontot tillräckligt länge eller fel sorts intyg. Uppfyller man kraven på dokumentation mm till 100% är det inga problem men uppfyller man bara till 99.9% så får man vara beredd att pröjsa lite.
Var till ambassaden några veckor före jag var till immigration .
Mina papper från ambassaden om hur mycket jag har i pension om året är ju korrekta . Mera än 800000 baht (940000 )
Han brydde sig inte om mina papper från ambassaden .
Han ville ha pengar och fodrade papper av mig som visade minst 65000 baht i månaden .
Det är inte alla månader jag har 65000 på grund av att ibland är bahten mycket låg .
Därför ser dom en chans att kräva mutor av dom som inte har tillräckligt med pengar .
Men nästa år ska jag välja giftas visum

Liknande trådar

Tillbaka
Topp