Ang olyckorna med Boeing 737 MAX

kurant

Forumveteran
Nu är helstopp för modellen i hela världen.
Länderna Kanada och USA föll för trycket från passagerare och kabinanställda som inte ville använda planet.
Även Boeing rekommenderar ett stopp.
Då kanske även thailändska myndigheter gör samma?

Att ryska och kinesiska företag samarbetar är inget nytt.
Kinesiska företag samarbetar och gör affärer med företag i hela världen.
Du åker väl inte Volvo förstår jag.
Hej

Volvobilarna befinner ju sig oftast på marken och inte 10 000 m upp i luften, en viktig skillnad, Kineserna tillverkar även delar till västerländska flygplan och motorer, men då under kontroll av respektive utländsk motortillverkare.

Själv har jag ju jobbat inom flyget som motormekaniker i 38 år, det har inte gett mig stort förtroende för Öststatstillverkade flygplan och motorer, jag imponeras inte heller av deras säkerketsmedvetande, flygplatser, radarsystem och teknik överhuvudtaget.

Mina kontakter med Ryskt flyg via jobbet varit något av en resa bakåt i tiden rent tekniskt, mycket primitiv och ålderdomlig utrustning, man löste reservdelsproblem genom att plundra andra motorer vilket fick till följd att massor av plan blev stående på marken, säkerhetstänket låg väl ungefär 50 år efter västvärlden, även personalen uppvisade brister, mycket fylla och slarv o.s.v, imponerade inte på mig.

Än värre blir det ju längre ut ifrån Moskva man kommer, själv är jag inte det minsta förvånad över att Rysslandstillverkade plan toppar olycksstatistiken i världen.

Men var och en är ju salig i din tro.

Mvh isan lover

kurant

Forumveteran
Volvobilarna befinner ju sig oftast på marken och inte 10 000 m upp i luften, en viktig skillnad
Nja, det dör många fler i Volvobilar än i flygolyckor.
2017 miste inte en enda betalande passagerare livet i en flygolycka och under samma tid dog runt 30.000 i trafiken bara i Thailand.
Ser man till snittet de senaste tio åren så är det ungefär 100 gånger troligare att du omkommer på thailändska vägar än i luften i hela världen.

Ser man globalt är det 1,3 miljoner trafikdödade år 2017 mot 44 i flygolyckor.
Ändå tvekar många inte att köra i fyllan utan hjälm och säkerhetsbälte men är flygrädda :):):)

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Nja, det dör många fler i Volvobilar än i flygolyckor.
2017 miste inte en enda betalande passagerare livet i en flygolycka och under samma tid dog runt 30.000 i trafiken bara i Thailand.
Ser man till snittet de senaste tio åren så är det ungefär 100 gånger troligare att du omkommer på thailändska vägar än i luften i hela världen.

Ser man globalt är det 1,3 miljoner trafikdödade år 2017 mot 44 i flygolyckor.
Ändå tvekar många inte att köra i fyllan utan hjälm och säkerhetsbälte men är flygrädda :):):)
Sanningen i ett nötskal!! Odiskutabelt! :nod:

kurant

Forumveteran
Ska man värdera olika flygbolags och länders flygsäkerhet är det lämpligast att titta på FN:s ICAO lista och se vilka som har fått rödflagg för internationellt flyg.
EU har sitt eget ECAC och sina listor men följer ICAO.
2015 så nedgraderades faktiskt Thailand och fick förbud att öppna nya internationella linjer. Orsaken var främst brister i dokumentationen av kabinpersonalens årliga säkerhetsutbildningar som flygbolagen utfärdade själva och att det saknades oberoende kontrollorgan. 33 betydande säkerhetsproblem uppdagades.
USA och dess FFA stoppade Thai Airways trafik till USA men Thai hade då ingen linje dit då, men ändå i praktiken ett flygförbud på USA
Förbudet hävdes i oktober 2017.

Fem länder har fortfarande Rödflagg och det är Eritrea, Haiti, Malawi, Djibouti och Kirgizistan

Sanningen i ett nötskal!! Odiskutabelt! :nod:
Hej

Att det är farligare att åka bil än att flyga är alldeles odiskutabelt, det är ca 200 gånger större risk att drabbas i en bil än i ett flyg, men det är inte detta jag är ute efter här.

Själv upplever jag det som att sitta 10 000 m upp mer utlämnad och maktlös, även relativt små problem eller mänskliga misstag både på marken och i luften kan få väldigt allvarliga konsekvenser, åker man bil och drabbas av tekniska problem är det ju oftast bara att köra in till kanten och stanna bilen, uppstår det situationer i trafiken har du själv möjlighet att påverka och agera o.s.v, i luften är inte möjligheterna lika stora.

Jag har själv varit med vid haveriundersökningsr och plockat isär motorer o.s.v för felsökning, både vid militära och civila olyckor, det är ibland väldigt små delar eller mänskliga misstag som ligger bakom olyckor, det är lite som avgör ibland, själv har jag nog påverkats av detta arbete och tänker lite annorlunda än dom som har skaffat sig sin erfarenhet genom att vara passagerare.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Audirs2

Aktiv medlem
Hej

Att det är farligare att åka bil än att flyga är alldeles odiskutabelt, det är ca 200 gånger större risk att drabbas i en bil än i ett flyg, men det är inte detta jag är ute efter här.

Själv upplever jag det som att sitta 10 000 m upp mer utlämnad och maktlös, även relativt små problem eller mänskliga misstag både på marken och i luften kan få väldigt allvarliga konsekvenser, åker man bil och drabbas av tekniska problem är det ju oftast bara att köra in till kanten och stanna bilen, uppstår det situationer i trafiken har du själv möjlighet att påverka och agera o.s.v, i luften är inte möjligheterna lika stora.

Jag har själv varit med vid haveriundersökningsr och plockat isär motorer o.s.v för felsökning, både vid militära och civila olyckor, det är ibland väldigt små delar eller mänskliga misstag som ligger bakom olyckor, det är lite som avgör ibland, själv har jag nog påverkats av detta arbete och tänker lite annorlunda än dom som har skaffat sig sin erfarenhet genom att vara resenärer.

Mvh isan lover
Men sedan får vi inte glömma vem som var först i rymden! Och med den tidens datorer! Det e lite imponerande! Tog lite tid till för the mighty USA kom upp!

Hej

Tittar man på olycksstistiken på just Ryssland får man dessutom inte hela bilden av tillförlitligheten på Ryska flygplan eftersom länder som förr tillhörde Sovjet Unionen också till allra största delen kör Ryska plan, tänker då på länder som Armenien, Azerbadjan, Georgien, Kazakstan, Kirgistan, Mongoliet, Tadzjikistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Ukraina, Vitryssland m.fl.

Mvh isan lover

kurant

Forumveteran
Ska man värdera olika flygbolags och länders flygsäkerhet är det lämpligast att titta på FN:s ICAO lista och se vilka som har fått rödflagg för internationellt flyg.
2015 så nedgraderades faktiskt Thailand och fick förbud att öppna nya internationella linjer. Orsaken var främst brister i dokumentationen av kabinpersonalens årliga säkerhetsutbildningar som flygbolagen utfärdade själva och att det saknades oberoende kontrollorgan. 33 betydande säkerhetsproblem uppdagades.
USA och dess FFA stoppade Thai Airways trafik till USA men Thai hade då ingen linje dit då, men ändå i praktiken ett flygförbud på USA

Fem länder har fortfarande Rödflagg och det är Eritrea, Haiti, Malawi, Djibouti och Kirgizistan

Hej

Det är sant att Thailand nedgraderades men jag själv har ändå ett bra mycket större förtroende för Thailand och ex.vis Thai än många andra (på gränsen till u-länders) flygbolag, det var ju SAS som var med när Thai startades upp en gång i tiden, jag tror att dom hamnade rätt där ifrån början, samtidigt hade ju USA många flygbaser i Thailand under Vietnamkriget och där lärdes nog också många Thailändare upp.

Men det är bra att luftfartsmyndigheter har press på bolagen och ställer krav, det är helt nödvändigt i en bransch som denna.

Mvh isan lover

kurant

Forumveteran
Hej

Det är sant att Thailand nedgraderades men jag själv har ändå ett bra mycket större förtroende för Thailand och ex.vis Thai än många andra (på gränsen till u-länders) flygbolag, det var ju SAS som var med när Thai startades upp en gång i tiden, jag tror att dom hamnade rätt där ifrån början, samtidigt hade ju USA många flygbaser i Thailand under Vietnamkriget och där lärdes nog också många Thailändare upp.

Men det är bra att luftfartsmyndigheter har press på bolagen och ställer krav, det är helt nödvändigt i en bransch som denna.

Mvh isan lover
Lite förvånad att du har större tillit till thailändska myndigheter, när du konstant hyllar dess flexibilitet att fuska vad gäller bestämmelser och lagar.
Är själv överraskad hur lindrigt omvärlden ser på landets slappna byråkrati, styrelseskick och behandling av migranter.
Till och med dess juntaledare bjuds in som en statschef i hela västvärlden utan föredömmanden.

Lite förvånad att du har större tillit till thailändska myndigheter, när du konstant hyllar dess flexibilitet att fuska vad gäller bestämmelser och lagar.
Är själv överraskad hur lindrigt omvärlden ser på landets slappna byråkrati, styrelseskick och behandling av migranter.
Till och med dess juntaledare bjuds in som en statschef i hela västvärlden utan föredömmanden.
Hej

Inom flyget råder andra villkor och regler, personal utbildas och certifieras av motortillverkare och flygplanstillverkare, ständiga kontroller utförs både av egna kvalitetsansvariga, inhemska och utländska luftfartsmyndigheter går igenom både personalens utbildning, behörigheter, underlag, rutiner, löpande kvalitetsarbete, metoder och att all utrustning finns och används o.s.v, o.s.v.

Men visst ser man vissa skillnader ändå t.ex mellan Sydeuropa och Nordeuropa också, så en mindre skillnad kan det nog ändå finnas beroende på kulturella skillnader, men ska man jämföra ex.vis Thailand och Ryssland-Kina inom flyget så blir det Thailand som får min röst.

Mvh isan lover

kurant

Forumveteran
Hej

Inom flyget råder andra villkor och regler, personal utbildas och certifieras av motortillverkare och flygplanstillverkare, ständiga kontroller utförs både av egna kvalitetsansvariga, inhemska och utländska luftfartsmyndigheter går igenom både personalens utbildning, behörigheter, underlag, rutiner, löpande kvalitetsarbete, metoder och att all utrustning finns och används o.s.v, o.s.v.

Men visst ser man vissa skillnader ändå t.ex mellan Sydeuropa och Nordeuropa också, så en mindre skillnad kan det nog ändå finnas beroende på kulturella skillnader, men ska man jämföra ex.vis Thailand och Ryssland-Kina inom flyget så blir det Thailand som får min röst.

Mvh isan lover
Lägger du din röst på Thailand kontra Ryssland går du på känslor och emot FN:s bedömning.
Kolla upp Rysslands största flygbolag S7, dess flotta, planens medelålder innan du dömer ut andra länders flyg.
Du visar olika sidor av Bangkoks företags förhållande till regler och verkligheten.

Lägger du din röst på Thailand kontra Ryssland går du på känslor och emot FN:s bedömning.
Kolla upp Rysslands största flygbolag S7, dess flotta, planens medelålder innan du dömer ut andra länders flyg.
Du visar olika sidor av Bangkoks företags förhållande till regler och verkligheten.
Hej

Ja här går jag enbart på egna upplevelser, kunskaper jag införskaffat mig via jobbet i kombination med känsla, ingen ststistik kan få mig att ändra uppfattning i denna fråga, jag har sett och hört alldeles för mycket.

Mvh isan lover

Hej

Thailand ska ju bygga upp ett stort underhållscenter för flygplan i U-Tapao, själv välkomnar jag den satsningen och tycker den ligger bra till strategiskt i regionen, samt att den borde ge flygverksamheten ytterligare ett lyft i Thailand, bara det att detta stora servicecenter planeras där och verkar ha både flygplanstillverkares och motortillverkare välsignelse tyder ju på att det finns en tilltro till flyget i Thailand.

Mvh isan lover

kurant

Forumveteran
Hej

Thailand ska ju bygga upp ett stort underhållscenter för flygplan i U-Tapao, själv välkomnar jag den satsningen och tycker den ligger bra till strategiskt i regionen, samt att den borde ge flygverksamheten ytterligare ett lyft i Thailand, bara det att detta stora servicecenter planeras där och verkar ha både flygplanstillverkares och motortillverkare välsignelse tyder ju på att det finns en tilltro till flyget i Thailand.

Mvh isan lover
Nja, det är väl utländska bolag som investerar i ett servicecenter. Väldigt få faktiskt. AF är väl den jag läst om.
Alla vill ju ha kort väg till närmaste ställe för att slippa hålla planen för länge ur drift.
Sen vet vi inte om det blir så lönsamt som du tror.
Kuala Lumpur och Singapore är tuffa konkurrenter på området.
Thailand servar redan idag många bolag på DMK.

Nja, det är väl utländska bolag som investerar i ett servicecenter. Väldigt få faktiskt. AF är väl den jag läst om.
Alla vill ju ha kort väg till närmaste ställe för att slippa hålla planen för länge ur drift.
Sen vet vi inte om det blir så lönsamt som du tror.
Kuala Lumpur och Singapore är tuffa konkurrenter på området.
Thailand servar redan idag många bolag på DMK.
Hej

Får Thailand rätt europeiska och amerikanska företag i ryggen tror jag på succé, men man ska aldrig ta ut något i förskott, Airbus var väl ett av dom företag som var intresserade läste jag för några månader sedan, det flyger nog rätt många Airbus i Asien och satsar dom i Thailand lär dom dra dit en hel del jobb.

Läget har Thailand onekligen, det ju ett nav för hela regionen och även löneläget talar till deras fördel.

Mvh isan lover

Audirs2

Aktiv medlem
Hej

Mvh isan lover
Här var det skillnad i sjömans kunnande!

Liknande trådar

Topp