Använda onwardticket i syfte att få visum

Jag flög sist ner i September, behövde inte ens visa covid cert och inget försäkringkrav, så färskvara och din är utdaterad, online incheckning inget mer.
Stämmer det behövdes inte försäkring i augusti men i juni.
Covidcertifikat fick vi visa upp i Umeå när vi checkade in och visum/uppehållstillstånd.

Reglerna har ändrats många gånger de senaste 12 månaderna.

Stämmer det behövdes inte försäkring i augusti men i juni.
Covidcertifikat fick vi visa upp i Umeå när vi checkade in.
Reglerna har ändrats många gånger de senaste 12 månaderna.
Idag som innan pandemin, inga extra regler, checkade in online och visade ingenting.
Dock kan det vara så att om man gör fysisk incheckning så frågar dom om covid cert, det vet jag inte, gjorde allt via dator, jag är väl lite 2022 och behöver inte gå och visa upp mig.

Idag som innan pandemin, inga extra regler, checkade in online och visade ingenting.
Dock kan det vara så att om man gör fysisk incheckning så frågar dom om covid cert, det vet jag inte, gjorde allt via dator, jag är väl lite 2022 och behöver inte gå och visa upp mig.
Checka in online är inget nytt, men det man inte kommer ifrån är att passet måste granskas fysiskt av någon.

Till många destinationer får man ladda upp sitt vaccinbevis online och slipper att visa det igen.

Vad som gäller ser personalen vid incheckningen eller gaten på sin skärm.

Åka med en enkel biljett utan visum avråder jag.

Checka in online är inget nytt, men det man inte kommer ifrån är att passet måste granskas fysiskt av någon.

Till många destinationer får man ladda upp sitt vaccinbevis online och slipper att visa det igen.

Vad som gäller ser personalen vid incheckningen eller gaten på sin skärm.

Åka med en enkel biljett utan visum avråder jag.
Har åkt med enkelbiljett flesta av mina resor utan visum och nej man behöver inte alltid visa pass fysiskt dock har inte alla flygplatser elektronik check, du har ett chipp i passet och på många flygplatser i Europa så räcker det att scanna.

För min resa till Thailand behövde jag inte visa något fysiskt föränn ankomsten till Thailand.

Har du pass med den här symbolen så är det chippat, alla Svenskar har men som sagt alla flygplatser är inte utvecklade än.

20221116_092311.jpg

Har du pass med den här symbolen så är det chippat, alla Svenskar har men som sagt alla flygplatser är inte utvecklade än.

20221116_092311.jpg
Det chippet anger inte om du har det visum som kan krävas till olika länder eller en onward-ticket.

Nu är väl Thailand ett av de länder som ändrat sig mest om det mesta i reglerna de sista tio åren vad gäller utlänningar.

Allt från att ordna ett körkort, öppna bankkonto, rapportera adress inom några dagar.
Det som var enkelt förr är svårt idag.

Det chippet anger inte om du har det visum som kan krävas till olika länder eller en onward-ticket.

Nu är väl Thailand ett av de länder som ändrat sig mest om det mesta i reglerna de sista tio åren vad gäller utlänningar.

Allt från att ordna ett körkort, öppna bankkonto, rapportera adress inom några dagar.
Det som var enkelt förr är svårt idag.
Jag skrev att behövde inte visa föränn on arrival, vilket är självklart pga visa.
Men även visa utfärdar vissa länder elektroniskt idag.

För två veckor sedan när sambon flög ner från Stockholm var det inte möjligt att checka in online med Thai utan alla var tvungna att checka in fysiskt. Dock inget annat än passet hon fick visa vid incheckning

För två veckor sedan när sambon flög ner från Stockholm var det inte möjligt att checka in online med Thai utan alla var tvungna att checka in fysiskt. Dock inget annat än passet hon fick visa vid incheckning
Jag flög med LH, sen kan det bero på vilken biljett man har.
Var ca 4 år sen jag flög med thai sist så skriver almänt då jag flygit med dem flesta bolag ner och haft tur och klarat mig.

Jag skrev att behövde inte visa föränn on arrival, vilket är självklart pga visa.
Men även visa utfärdar vissa länder elektroniskt idag.
Många länder har eVisa som är smidigt när man anländer och ska passera passkontrollen.
Tar mindre än en halv minut.

Dock är det inte användbart vid incheckningen.
Då får man visa upp en kopia på visumet och ev biljetter.

I Singapore sitter det inte ens någon i passkontrollen utan man scannar passet och får grönt att passera.
Man ansöker innan online och fyller i alla passuppgifter och flightnummer och laddar upp sitt vaxcard.
Sen får man en kopia på email att visa incheckning därifrån man reser från.
Inga stämplar varken vid in- eller utresa.

Många länder har eVisa som är smidigt när man anländer och ska passera passkontrollen.
Tar mindre än en halv minut.

Dock är det inte användbart vid incheckningen.
Då får man visa upp en kopia på visumet och ev biljetter.

I Singapore sitter det inte ens någon i passkontrollen utan man scannar passet och får grönt att passera.
Man ansöker innan online och fyller i alla passuppgifter och flightnummer och laddar upp sitt vaxcard.
Sen får man en kopia på email att visa incheckning därifrån man reser från.
Inga stämplar varken vid in- eller utresa.
För typ 8 år sen behövde man visa id/pass iaf vid boarding i Europa.
Sista jag flygit visar inget id/pass alls förutom scanning av boarding ticket elektroniskt.
Vilket gjort mig lite orolig och funderat på vad hände med säkerheten, få en biljett i annans namn är ju inget problem när du inte behöver identifiera dig föränn vid ankomst.

För typ 8 år sen behövde man visa id/pass iaf vid boarding i Europa.
Sista jag flygit visar inget id/pass alls förutom scanning av boarding ticket elektroniskt.
Vilket gjort mig lite orolig och funderat på vad hände med säkerheten, få en biljett i annans namn är ju inget problem när du inte behöver identifiera dig föränn vid ankomst.
Jag fick visa pass och boardingkort på Arlanda i augusti vid gaten.

Har aldrig fått komma ombord på något internationellt flyg utan att pass kontrolleras mot boardingkort vid gaten.
Bara vid inrikesflyg i Sverige går det att gå direkt ombord.
I Filippinerna duger mitt körkort eller ACR som idhandling.

Jag fick visa pass och boardingkort på Arlanda i augusti vid gaten.

Har aldrig fått komma ombord på något internationellt flyg utan att pass kontrolleras mot boardingkort vid gaten.
Bara vid inrikesflyg i Sverige går det att gå direkt ombord.
I Filippinerna duger mitt körkort eller ACR som idhandling.
Men du flög väl direkt till Asien, jag flög via Tyskland och allt elektroniskt, visa id först vid ankomst suvarnabhumi, kanske var fel men då ännu skrämmande att så lätt.
Jag har reflekterat flera gånger, men hallå, kolla identifikation eller?

När man bokar med Thai Airways dyker denna ruta upp. De KAN neka tillträde till att gå ombord. Nu var det väl "dummy tickets" vi diskuterade, inte vad chippet på passet innehåller.
Screenshot_2022-11-16-09-36-22-39_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

När man bokar med Thai Airways dyker denna ruta upp. De KAN neka tillträde till att gå ombord. Nu var det väl "dummy tickets" vi diskuterade, inte vad chippet på passet innehåller.
Screenshot_2022-11-16-09-36-22-39_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
May be, aldrig hört om någon som skall till Thailand be tvungen visa förutom med Quatar dock till annat land som tex fillipinerna och har mellanlandning i Bangkok.
Dock har jag förstått att du rest genom byrå.
Jag har pendlat i 12 år.

Nu står det i och för sig att de kan neka tillträde till landet ("destination"), men jag har hört att de kan neka redan vid incheckningen på avgångslandet.
Jag skulle ta det säkra före det osäkra och boka en biljett ut ur landet.

Nu står det i och för sig att de kan neka tillträde till landet ("destination"), men jag har hört att de kan neka redan vid incheckningen på avgångslandet.
Jag skulle ta det säkra före det osäkra och boka en biljett ut ur landet.
Som sagt fortsatt pendlat i 12 år, det du säger sa folk till mig när jag flyttade ner men om du läser är det inte ett krav på arrival.
Jag har bott här i 12 år och rest in varannan månad så borde veta...
On arrival inget krav på retur...

Men du flög väl direkt till Asien, jag flög via Tyskland och allt elektroniskt, visa id först vid ankomst suvarnabhumi, kanske var fel men då ännu skrämmande att så lätt.
Jag har reflekterat flera gånger, men hallå, kolla identifikation eller?
Då menar du att du har rest till Thailand via Tyskland bara med en online incheckning och aldrig behövt visa upp ditt pass när du lämnade Schengen.

Bara gå till gate och visa bordingcard i telefonen?

Inte en chans.

Tillbaka
Topp