Använda onwardticket i syfte att få visum

May be, aldrig hört om någon som skall till Thailand be tvungen visa förutom med Quatar dock till annat land som tex fillipinerna och har mellanlandning i Bangkok.
Dock har jag förstått att du rest genom byrå.
Jag har pendlat i 12 år.
Jag har bara flugit med Finnair och bokat via deras hemsida med returbiljett.
Det är så många parametrar vi inte vet om (och som flygbolagen inte avslöjar), som exempelvis hur lätt eller svårt det är att komma igenom immigrationen på destinationen beroende på vilket visa man har, vem som beställer biljetten, vilken anledning man är där och om man är en "frequent flyer". Jag är övertygad om att immigrationen/tullen får förtidsinformation från flygbolaget som också påverkar hur man nagelfars av immigrationen.

Då menar du att du har rest till Thailand via Tyskland bara med en online incheckning och aldrig behövt visa upp ditt pass när du lämnade Schengen.

Bara gå till gate och visa bordingcard i telefonen?

Inte en chans.
Japp, det som gjorde mig förvånad, checka in online, visade inget på Arlanda, fick gå genom ryggsäck inget mer, kom till Tyskland inget mer, väskan ok ingen eleltronik ok you can pass.
Första pass kontroll i Thailand, och jag var väl som dig ingen chans, var är säkerheten...

Jag har bara flugit med Finnair och bokat via deras hemsida med returbiljett.
Det är så många parametrar vi inte vet om (och som flygbolagen inte avslöjar), som exempelvis hur lätt eller svårt det är att komma igenom immigrationen på destinationen beroende på vilket visa man har, vem som beställer biljetten, vilken anledning man är där och om man är en "frequent flyer". Jag är övertygad om att immigrationen/tullen får förtidsinformation från flygbolaget som också påverkar hur man nagelfars av immigrationen.
Jag är övertygad att jag har mer erfarenhet än dig att flyga hem....

Japp, det som gjorde mig förvånad, checka in online, visade inget på Arlanda, fick gå genom ryggsäck inget mer, kom till Tyskland inget mer, väskan ok ingen eleltronik ok you can pass.
Första pass kontroll i Thailand, och jag var väl som dig ingen chans, var är säkerheten...
Du måste passera en passkontroll i Tyskland för att kunna lämna Europa.
Annars kommer du inte in i terminalen för internationella flygningar.

Man behöver inte söka länge innan man inser att enkelbiljett är inte att rekommendera till Thailand.

Trots det har fungerat i många år för vissa.

Screenshot_2022-11-16-17-10-12-326-edit_com.chrome.beta.jpg
Screenshot_2022-11-16-17-06-16-651-edit_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

Jag är övertygad att jag har mer erfarenhet än dig att flyga hem....
Ja. Det vet jag att du har, men därmed behöver det inte betyda att du sitter inne med alla svar. Som det var någon här på forumet som sa (Kurant?) så förändras saker över tid och beroende vad för typ av resenär man är, så nagelfars man olika. Det finns ju en anledning varför vissa personer alltid råkar ut för full strip visitation.

Du måste passera en passkontroll i Tyskland för att kunna lämna Europa.
Annars kommer du inte in i terminalen för internationella flygningar.
Konstigt, jag behövde bara gå genom väskkontroll men då jag bara hade handbagage så var det pass och ok, behövde bara köra ryggsäcken genom röntgen.

Ja. Det vet jag att du har, men därmed behöver det inte betyda att du sitter inne med alla svar. Som det var någon här på forumet som sa (Kurant?) så förändras saker över tid och beroende vad för typ av resenär man är, så nagelfars man olika. Det finns ju en anledning varför vissa personer alltid råkar ut för full strip visitation.
Han reser med bagage...

Konstigt, jag behövde bara gå genom väskkontroll men då jag bara hade handbagage så var det pass och ok, behövde bara köra ryggsäcken genom röntgen.
Svammel, du kan inte gå direkt till gate utan att passera passkontrollen.
Inte heller borda utan att visa pass och boardingkort tillsammans.

Kan jag visst, flyger via Tyskland, går rakt in på Arlanda och visar elektroniskt i Tyskland med chippet, funkar hur bra som helst och visar inte ansiktet.

Ja vid boarding gaten kan det skilja lite faktiskt, oftast både pass och boardingkort, men inte helt sällan bara scanna boardingkort.

Fast lämna Schengen, på en kommersiell flygplats, utan att visa pass? Nej det ska inte gå.

Flyget var försenat ner till Frankfurt en gång och kort byte, crew sa, det står en bil utanför som kör dig direkt till gaten. Coolt tänkte jag då slipper jag passkontrollen! Inte en chans, det låg ett litet privat bås där det satt en kontrollant och kollade pass sen en liten gång upp till gaten.

Oavsett vad som gäller, så är min rekommendation att skaffa en utresebiljett. Better be safe than sorry. Eller tycker du @PanPan att han ska chansa?

Själv är jag lagd åt det försiktiga hållet och vill gärna ha både livrem och hängslen.

Den här tråden handlar inte om vem som har rätt eller fel. Det handlar snarare om att undvika jobbiga situationer som KAN uppstå. Trådstartaren frågade om det finns några frågetecken kring ett specifikt företag som tillhandahåller biljetter (troligtvis "dummy tickets"). Jag har inte svaret på det. Kanske någon annan på forumet har erfarenhet om det.

Oavsett vad som gäller, så är min rekommendation att skaffa en utresebiljett. Better be safe than sorry. Eller tycker du @PanPan att han ska chansa?

Själv är jag lagd åt det försiktiga hållet och vill gärna ha både livrem och hängslen.

Den här tråden handlar inte om vem som har rätt eller fel. Det handlar snarare om att undvika jobbiga situationer som KAN uppstå. Trådstartaren frågade om det finns några frågetecken kring ett specifikt företag som tillhandahåller biljetter (troligtvis "dummy tickets"). Jag har inte svaret på det. Kanske någon annan på forumet har erfarenhet om det.
Nej du har helt rätt, jag är en som chansar men rekomenderar inte göra som mig.

Tillbaka
Topp