Hur använda Wise i Thailand

Du kan få rätt kurs direkt om du väljer en snabb överföring men det är dyrare.
Använd Wise och skicka i poster på mellan 15-20k SEK.
Över 20k är bank till bank billigaste.
Nu går det att skicka 150k per dag utan problem till Thailand om man har gjort upp med banken innan.
Frågeformulär och annan byråkrati med ett besök på plats i Sverige.
Vad menar du, kan det vara problem med den svenska banken eller med den thailändska ?

Om man nu t.ex. ska skicka pengar för köp av condo, då behöver man ju typ mer än 1 miljon baht,
och det jag vet skulle det inte vara ett problem i Thailändsk bank, men kanske reglarna har ändrats ?

Vad menar du, kan det vara problem med den svenska banken eller med den thailändska ?

Om man nu t.ex. ska skicka pengar för köp av condo, då behöver man ju typ mer än 1 miljon baht,
och det jag vet skulle det inte vara ett problem i Thailändsk bank, men kanske reglarna har ändrats ?
Maxbeloppet från svensk bank är 150k per dygn. Kanske går att göra en större transaktion men då är det bäst att du ringer banken innan. Dom kommer syna dig i sömmarna så var säker på dina svar var pengarna kommer ifrån.

Nej det är inget problem här nere iaf men du kanske skall skriva att det är till condo när du skickar om Svensk bank har det kravet.
Här nere måste du få intyg av banken du skicka till att det är pengar intagna från utlandet avsedda för condoköp.
Det intyget skall visas upp hos land office när condon skrivs över på dig.
Utan intyg från Thaibank att du fört in pengar från utlandet blir condoköpet ogiltigt.

Fick inte ens köpa condo med pengar intjänade på aktier i Thailand enligt banken.
Som utlänning måste det vara införda pengar sa dom.

Vad är det som blivit omöjligt med Swedbank ?

Swedbank krävde lite för mycket privat information iom att jag förde över pengar därifrån till Binance.
Varje transaktion gjord på Binance de senaste 6 månaderna krävde dom.
Eftersom Binance är en laglig europeisk finansinstitution ansåg jag Swedbank inte hade rätt att kräva sina kunder på insyn hos andra så de fick hellre stänga ner mig än att jag gav dom vad de ville ha. Finns andra, och bättre än den såssebanken.

/ SatanG

Swedbank krävde lite för mycket privat information iom att jag förde över pengar därifrån till Binance.
Eftersom Binance är en laglig europeisk finansinstitution ansåg jag Swedbank inte hade rätt att kräva sina kunder på insyn hos andra så de fick hellre stänga ner mig än att jag gav dom vad de ville ha. Finns andra, och bättre än den såssebanken.

/ SatanG
Swedbank och även SEB har haft lite tryck på sig efter tveksamma affärer, främst Swedbank. Då har det ju inte handlat om våra chipspengar vi skickar.

Maxbeloppet från svensk bank är 150k per dygn. Kanske går att göra en större transaktion men då är det bäst att du ringer banken innan. Dom kommer syna dig i sömmarna så var säker på dina svar var pengarna kommer ifrån.

Stämmer inte. Finns inget maxbelopp. Men mer än 150kkr så måste banken redovisa till skatteverket. Därav behöver de ställa dig några frågor och fylla i en blankett. Så överföringar större än 150kkr går inte att göra själv via internetbanken utan man behöver hjälp av en banktjänsteman.

Mycket av det ni skyller bankerna för är inte dom som skapat eller driver på. Det är lagar och förordningar dom tvingas följa. Nationella lagar, EU-förordningar och FN-konventioner som styr.

Stämmer inte. Finns inget maxbelopp. Men mer än 150kkr så måste banken redovisa till skatteverket. Därav behöver de ställa dig några frågor och fylla i en blankett. Så överföringar större än 150kkr går inte att göra själv via internetbanken utan man behöver hjälp av en banktjänsteman.
Ja så kanske det var men konsekvensen var ju samma :laugh2:

/ SatanG
Ok, jag har Sparbanken Nord (same same but different ) och känner inte igen mig i din beskrivning. Kanske beroende på min oerhört ärliga uppsyn. ;)

Ok, jag har Sparbanken Nord (same same but different ) och känner inte igen mig i din beskrivning. Kanske beroende på min oerhört ärliga uppsyn. ;)

Jag blev ju avstängd av Swedbank förra året pga ingen inkomst i Sverige , hjälpte inte att jag skickade in lönepapper , kvitto på bilförsäljningen osv osv. Fick svaret att dom inte kunde lita på mig som kund. Men mina pensionspengar kunde dom ha kvar .. När jag gjort klart med nya banken (Handelsbanken) så gick jag in på Swedbank kontoret och förklarade att alla mina pensionspengar skall flyttas till min nya bank , fick frågan varför , jag kan inte ha mina pensionspengar i en bank som inte litar på sina kunder ..

Jag skulle resa med charter till Thailand, skulle betalas på bank inom viss tidpunkt.
Kom till banken och skulle betala med kontanter, på den tiden dom hade det.
Jag hade inget id med mig, tänkte inte på det, skulle ju betala.
Fick inte betala min resa utan id....
Var Swedbank.

Jag blev ju avstängd av Swedbank förra året pga ingen inkomst i Sverige , hjälpte inte att jag skickade in lönepapper , kvitto på bilförsäljningen osv osv. Fick svaret att dom inte kunde lita på mig som kund. Men mina pensionspengar kunde dom ha kvar .. När jag gjort klart med nya banken (Handelsbanken) så gick jag in på Swedbank kontoret och förklarade att alla mina pensionspengar skall flyttas till min nya bank , fick frågan varför , jag kan inte ha mina pensionspengar i en bank som inte litar på sina kunder ..
Vem kan lita på en värmläning. Har jobbat en del åtNIWA. Kanon bara skojar me dej. Rockabilly och Värmland yes

Jag skulle resa med charter till Thailand, skulle betalas på bank inom viss tidpunkt.
Kom till banken och skulle betala med kontanter, på den tiden dom hade det.
Jag hade inget id med mig, tänkte inte på det, skulle ju betala.
Fick inte betala min resa utan id....
Var Swedbank.
Nya tider idag.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp