Arbete för faranger

Oavsett har jag inget problem att betala svensk eller norsk skatt. Jag har ju vissa förmåner här i Sverige, som jag solidariskt inte har något emot att betala för. Men jag är givetvis intresserad av om det finns helhetslösningar som skulle fungera för mig. Frågan är ju vilka branscher bemanningsföretagen inriktar sig emot. Jag kan alltid köra tung lastbil i Sverige eller Norge....
Bra frågor.
Vet inte riktigt vilka branscher där det går.
Nu kan ju reglerna ha ändrats på senare år.

Farang Staffing minns jag var aktiv i Thailand för fem år sedan.
Kanske fortfarande verksamma.

Ja säg det.
Visst vore det enkelt att som svensk jobba och bo i Sverige skattefritt i 6 månader för att resten av året bo utomlands.
Är någon lag ändrad om detta?

Skulle det fungera så var Sverige öde halva året.
Krävs lite andra upplägg.
Uthyrd till en svensk arbetsgivare men inte anställd av en svensk arbetsgivare.
Den enda mig veterligen konsekvensen är skattenivån och pensionsrätt.
I såna här fall så avgörs skillnaden i fråga vem som betalar ut lönen.

Sedan så brukar förhållanden där tjejen har högre inkomst än killen sällan bli långvariga. Gäller även i Sverige enligt en artikel jag såg för en tid sedan. När tjejen avancerar i karriären och killen inte har samma karriärutveckling så ökar sannolikheten för separation.
Även om många tror annorlunda men jämnstäldheten har inte kommit så långt som propagandan vill få oss att tro.

Har också läst liknande, det går ofta emot mannens syn på att han ska vara huvudförsörjare i familjen och skapar mindervärdeskomplex hos en del som har svårt att ta det. Inget roligt för någon part att vara i beroendeställning.
Personligen tycker jag vi borde kommit lite längre i tänket än så men kan även till viss del förstå. Jag har ofta skrivit här att jag anser förhållanden bör vara ekonomiskt jämlika, oavsett bakgrund och möjligheter. Tycker det är fel att hålla ens partner bakbunden mha ekonomi, beter jag mig som ett arsle så ska självklart frugan kunna säga det till mig utan att behöver fundera över om framtiden blir osäker.

Vårt förhållande som gifta i 13 år känns starkare än någonsin, hon är karriärkvinna och jag är slacker, hon vill jobba medans jag föredrar att klura på egna intressen och hellre är hemmafarsa. Någon måste vara med kidsen och det hade inte lönat sig för oss om vi hade bytt roller.
Hade jag varit pank hade jag nog också känt mig lite illa till mods, inte att jag misstror min fru men ett tryggt förhållande har nog bättre förutsättningar om ingen är i beroendeställning.

/ SatanG

Nej det menade jag inte men tjejerna som jobbar i barerna är som vilken annan thaitjej som helst. Möjligen en aning bättre på engelska och kanske lite mer erfaren i hur man tillfredsställer en man på bästa sätt men annars är inte skillnaden så stor. Jag har haft vänner både i och utanför barerna och inte märkt nån direkt skillnad vare sig i uppförande eller annat.
BTT

Och med detta så menar Du, att Du inte menar vad Du skriver? men vad menar Du då?

Vi hade många från universitetet som sommarjobbade i hamnen och flera av dom berättade att många andra studerande valde att plantera skog för att tjäna pengar.
Just plantering av skog kan ge flera tusen per dag för den som har ork och energi.
Sen alla våra bär i våra skogar kan ge klirr i kassan.
Samma där, ork, energi och motivation.

Har också träffat egenföretagare som är licenssvetsare och tjänar mycket pengar.
Dock har dom inte något hem utan bor tillfälligt där dom jobbar.
Stor efterfrågan på gallring av skog åt skogsbolag.
Det är bara möjligt under den snöfria säsongen.

Det är ju en rätt så irrelevant fråga i detta fallet för oss. Hon har valt att studera istället för att sätta barn till världen. Hon vill ha en stabil grund att stå på. Är man någorlunda skötsam och ansvarstagande ser man till att skydda sig om man inte önskar barn. Och visst... Det finns oönskade graviditeter som kommer till pga alltför påstridiga män utan ansvarstagande.
Och visst... Man hamnar lite i en fälla om man får barn innan man påbörjar högre studier i exempelvis Thailand. Då blir kontentan att man är tvungen att jobba i ett lågstatusyrke.
Ja det är irrelevant men påstå att att tjejer hellre ställer sig i baren än att studera på grund av lathet är ju bara idiotiskt, chattjejen vet tydligen inte hur det ser ut i byarna runt om i Thailand. Hade alla föräldrar till bartjejer haft råd att betala för deras studier så hade nog inte Thailand varit det turistland som det är idag.

Ja det är irrelevant men påstå att att tjejer hellre ställer sig i baren än att studera på grund av lathet är ju bara idiotiskt, chattjejen vet tydligen inte hur det ser ut i byarna runt om i Thailand. Hade alla föräldrar till bartjejer haft råd att betala för deras studier så hade nog inte Thailand varit det turistland som det är idag.

Hör man till de allra fattigaste men har studiebegåvning och energi så kan man få stipendium, studielån samt kvot på att komma in på universitet.
Det innebär dock inte att det funkar för alla att gå den vägen.

/ SatanG

Hon har jobbat samtidigt med sina studier, så visst går det att kombinera, även om det är tufft. Det är möjligt att hon fått bidrag eller studielån tidigare i utbildningen. Hon är från en fattig familj.
Sk*tsamma: vi har alla fördomar i större eller mindre grad. Det är hur man agerar kring dessa som ofta har betydelse. Den jag chattar med vill bli lärare både för att hon gillar lärareyrket, men också för att det ger trygghet i form av försörjning. Det är möjligt att hon sett någon som åkt till turistfällorna för att bli bartjej. Jag vet inte. Och det sk*ter faktiskt jag i.

Nej det menade jag inte men tjejerna som jobbar i barerna är som vilken annan thaitjej som helst. Möjligen en aning bättre på engelska och kanske lite mer erfaren i hur man tillfredsställer en man på bästa sätt men annars är inte skillnaden så stor. Jag har haft vänner både i och utanför barerna och inte märkt nån direkt skillnad vare sig i uppförande eller annat.
BTT
Hej

Är beredd att hålla med, det är i stort sett som du säger, det finns fördomar om bartjejer och en del falanger drar likhetstecken över dom alla, men så enkelt är det absolut inte, det finns naturligtvis en salig blandning tjejer i barerna.

Några av dom kan man placera i gruppen ensamstående förälder, andra har lockats med i unga år av någon äldre tjejkompis, andra dras in i det via en Thailändsk pojkvän som vill bli försörjd, några upplevde säkert en hopplöshet i brist på utbildning och vettiga alternativ efter avslutad skola, en del är kanske lite lata och tar genvägen över baren o.s.v.

Men dom flesta påverkas naturligtvis negativt på olika sätt via sitt ”jobb”, det är mycket alkohol, sena kvällar och nätter, många blir efter att ha lurats på olika sätt av sina kunder med tiden ganska härdade och luttrade, dom drabbas återkommande av olika könsjukdomar, dom har ett ständigt krav på sig att vara attraktiva och glada för att hitta nya kunder, det finns också en ständig psykisk och ekonomisk press o.s.v.

Men jag vill ändå lyfta fram tjejernas positiva personliga sidor, dom är ju förvånansvärt ärliga och generösa trots miljön dom vistas i, dom är ofta hjälpsamma och omhändertagande även om dom inte tjänar något på det, ser till att sin kund inte blir lurad av försäljare, håller reda på kundernas plånböcker, mobiler o.s.v, ser till att kunderna kommer hem genom att ordna skjuts till dom, dom agerar ju ibland närmast som hemsamariter och vårdnadshavare åt berusade turister, m.m.

Mvh isan lover

Hej igen

Glömde att ta med att bartjejerna oftast även agerar som tolkar åt sina kunder och fixar mat som inte är för stark till sina kunder o.s.v, så något av turistvärdinnor och guider kan man nog kalla dom också.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Är beredd att hålla med, det är i stort sett som du säger, det finns fördomar om bartjejer och en del falanger drar likhetstecken över dom alla, men så enkelt är det absolut inte, det finns naturligtvis en salig blandning tjejer i barerna.

Några av dom kan man placera i gruppen ensamstående förälder, andra har lockats med i unga år av någon äldre tjejkompis, andra dras in i det via en Thailändsk pojkvän som vill bli försörjd, några upplevde säkert en hopplöshet i brist på utbildning och vettiga alternativ efter avslutad skola, en del är kanske lite lata och tar genvägen över baren o.s.v.

Men dom flesta påverkas naturligtvis negativt på olika sätt via sitt ”jobb”, det är mycket alkohol, sena kvällar och nätter, många blir efter att ha lurats på olika sätt av sina kunder med tiden ganska härdade och luttrade, dom drabbas återkommande av olika könsjukdomar, dom har ett ständigt krav på sig att vara attraktiva och glada för att hitta nya kunder, det finns också en ständig psykisk och ekonomisk press o.s.v.

Men jag vill ändå lyfta fram tjejernas positiva personliga sidor, dom är ju förvånansvärt ärliga och generösa trots miljön dom vistas i, dom är ofta hjälpsamma och omhändertagande även om dom inte tjänar något på det, ser till att sin kund inte blir lurad av försäljare, håller reda på kundernas plånböcker, mobiler o.s.v, ser till att kunderna kommer hem genom att ordna skjuts till dom, dom agerar ju ibland närmast som hemsamariter och vårdnadshavare åt berusade turister, m.m.

Mvh isan lover
Hej igen

Glömde att ta med att bartjejerna oftast även agerar som tolkar åt sina kunder och fixar mat som inte är för stark till sina kunder o.s.v, så något av turistvärdinnor och guider kan man nog kalla dom också.

Mvh isan lover
Trodde inte att du var så insatt i bartjejernas liv och leverne :D ;)

Det finns oönskade graviditeter som kommer till pga alltför påstridiga män utan ansvarstagande.
Hyfsat fördomsfullt det där. Är thailändska kvinnor så svaga eller obegåvade att de inte kan skydda sig eller säga nej? Jag tycker faktiskt det är bägge parters ansvar att förhindra en oönskad graviditet. Dock verkar det vara kvinnan som får stå för konsekvenserna i Thailand, och inte får stöttning från staten som i Sverige. Detta faktum hade i vilket fall gjort mig väldigt försiktig med att bli gravid som kvinna i Thailand.

Hyfsat fördomsfullt det där. Är thailändska kvinnor så svaga eller obegåvade att de inte kan skydda sig eller säga nej? Jag tycker faktiskt det är bägge parters ansvar att förhindra en oönskad graviditet. Dock verkar det vara kvinnan som får stå för konsekvenserna i Thailand, och inte får stöttning från staten som i Sverige. Detta faktum hade i vilket fall gjort mig väldigt försiktig med att bli gravid som kvinna i Thailand.
Även solen har fläckar. Jag har dock inte sagt att de är svaga och obegåvade. Överallt i världen förekommer det att kvinnor går med på att ha sex, trots att de kanske inte vill. Det är inte alla män som är ömma och hänsynstagande i akten.

Men nu börjar vi komma rätt så långt ifrån ämnet igen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp