Arbete för faranger

Hejsan!
Jag har följt TS nu ett tag, och jag får säga att det är väldigt intressant, även om Thailand är i en lång dvala just nu. Beklagligt!

Min fundering är: de svenskar som bosätter sig i Thailand och livnär sig där - vad är det de arbetar med? Jag är fullt medveten om att det är ett låglöneland och jag vet att det är tufft för många i dessa tider. Finns det någon arbetsförmedling inriktat mot faranger i Thailand?

Vill man något tillräckligt mycket och är beredd att jobba för det så brukar det mesta lösa sig.

Jag har inte läst tråden så noga, så kanske har jag missat något, men jag kan inte se att du har någon särskilt stor erfarenhet av Thailand. Om det stämmer så tycker jag du först ska se till att ta en längre semester och åka runt lite i Thailand; både själv och med tjejen du har kontakt med. Alla jag känner gillar att ta en 2-veckors i Thailand, men faktum är att väldigt få skulle vilja bo i Thailand och de flesta jag känner som har bott här har flyttat hem, eller vidare, efter ett par år.

Jag vill inte på något sätt slå ned på dina drömmar, drömmar behöver vi alla, men har du inte tidigare spenderat ordentligt med tid i Thailand och är övertygad om att du vill flytta hit, så känns det lite tidigt att börja funderande på jobb etc. Försäkra dig, så mycket det går, att det verkligen är Thailand du vill bo i så går nog det praktiska att lösa med jobb, vilja och flexibilitet.

Trodde inte att du var så insatt i bartjejernas liv och leverne :D ;)
Hej

Att även jag har erfarenhet av bsrlivet har jag väl aldrig försökt dölja, där hamnade jag ju som företagångsbesökare.

Flyttade som 25 åring in hos ett gäng bartjejer i Pattaya ifrån Isaan, dom började genast lära mig språket, musiken och att uppskatta Isaanmat så det är väl tack vare dom som jag sen blev intresserad av och hamnade i Isaan.

Mvh isan lover

Finns massor av bartjejer som tjänar 10 gånger mer pengar i månaden än vad en lärarinnan gör.

Dom flesta bartjejer är dessutom helt vanliga tjejer som av olika anledningar tvingats in i baren för att tjäna snabba pengar.

Den enda skillnaden mellan en normalt arbetande tjej ocn en bartjej är att bartjejen befinner sig inne i baren.

Sen dräller det ju av frilandsande studenter som extraknäcker med att gå med faranger.

Det spelar ingen roll om tjejen har ett vanligt kneg eller jobbar med faranger. Oavsett vilket är en farang utan pengar inget att ha.

BTT

Nu skarvar du allt igen. Genomsnittslönen för en grundskollärare i Thailand ligger på 20,000 Baht/månad så du menar att det vimlar av bartjejer som tjänar 200,000 Baht/månad? Givetvis finns det någon enstaka premium call-girl i Bangkok som kan dra in 20,000 Baht på en natt, men de kallas väl inte bartjejer och är dessutom inte så många. Jag är inte så uppdaterad i vad en ST kostar men om vi ponerar 1,500 Baht och att en ung och snygg tjej kan få hugg 20 kvällar i månaden så är det ändå bara 30,000 Baht. Lite lön och lady-drinks så kommer de kanske upp i 40,000 Baht, men även det är nog en summa som är ytterst svår att komma upp till i lågsäsong och de senaste 18 månaderna har det givetvis varit väldigt nära 0.

Håller dock med om att väldigt få tjejer i längden är intresserad av en kille utan pengar; men så är det nog i Uganda, Utah och Ulricehamn också.

Är det bara värmen från klimatet och från en behaglig kvinna så finns det alternativ som är både smidigare och enklare om det inte var för pandemin med alla restriktioner.
Filippinerna har mycket gemensamt med Thailand men också olikheter.
Engelska är andra språk så det är en fördel, de flesta är kristna och skiljer inte så mycket mot Europa.
Samma alfabet gör livet enklare.
Lättare att få arbetstillstånd som utlänning och inget krav på att ha flera hundra tusen på bank för uppehållstillstånd.
Åk in som turist och stanna upp till tre år.
Stannar man längre än 6 månader krävs det tillstånd för att få resa ut.
En utredning i att man inte är efterlyst eller har skulder.

Innan pandemin sökte och anställde en svensk företagare flera hundra svenskar per år för att jobba och bo i Filippinerna.
Det ligger nog i malpåse att få in nya svenskar till Filippinerna men dom som redan är på plats är i full gång.

Levnadsstandarden är högre i Thailand överlag och vägar är bättre.
Det är stora skillnader mellan stad och land, precis som i Thailand.
Att hyra ett boende är billigare i Thailand för samma standard.

Men det förväntas kraftigt att mannen ska försörja sin kvinna och även hennes familj om dom är från fattiga förhållanden.
Mannen är familjens överhuvud och boss.

Generellt ligger Thailand tio år före i utvecklingen på de flesta områden.

Vill man något tillräckligt mycket och är beredd att jobba för det så brukar det mesta lösa sig.

Jag har inte läst tråden så noga, så kanske har jag missat något, men jag kan inte se att du har någon särskilt stor erfarenhet av Thailand. Om det stämmer så tycker jag du först ska se till att ta en längre semester och åka runt lite i Thailand; både själv och med tjejen du har kontakt med. Alla jag känner gillar att ta en 2-veckors i Thailand, men faktum är att väldigt få skulle vilja bo i Thailand och de flesta jag känner som har bott här har flyttat hem, eller vidare, efter ett par år.

Jag vill inte på något sätt slå ned på dina drömmar, drömmar behöver vi alla, men har du inte tidigare spenderat ordentligt med tid i Thailand och är övertygad om att du vill flytta hit, så känns det lite tidigt att börja funderande på jobb etc. Försäkra dig, så mycket det går, att det verkligen är Thailand du vill bo i så går nog det praktiska att lösa med jobb, vilja och flexibilitet.
Väldigt vettigt skrivit, väldigt stor skillnad på att vara i Thailand 2veckor på en semester ort och ett halvår i någon stad på "landsbygden". Mitt råd boka en 4veckors resa, första veckan skälv på någon turist ort ( Ej Pattaya ) acklimatisera sig och känna av stämningen. Vecka 2-3 planerar du att bo i tjejens stad för att lära känna henne på plats och se hur det fungerar, vecka 4 göra en resa i hop med tjejen om det fungerar eller åka skälv till någon turist ort och slappa och fundera på vad som blev fel, och göra nya planer om Thailand ändå känns rätt.

Väldigt vettigt skrivit, väldigt stor skillnad på att vara i Thailand 2veckor på en semester ort och ett halvår i någon stad på "landsbygden". Mitt råd boka en 4veckors resa, första veckan skälv på någon turist ort ( Ej Pattaya ) acklimatisera sig och känna av stämningen. Vecka 2-3 planerar du att bo i tjejens stad för att lära känna henne på plats och se hur det fungerar, vecka 4 göra en resa i hop med tjejen om det fungerar eller åka skälv till någon turist ort och slappa och fundera på vad som blev fel, och göra nya planer om Thailand ändå känns rätt.
Min plan är att åka som turist till tjejens stad. Där de (mamman och tjejen) bor är en ort där mycket lokalbefolkning finns. Inte så många expats. Hur vi lägger upp de fyra veckorna jag kommer vara där får vara lite öppet. Det beror på hur och när på året jag åker, hennes förpliktelser inför praktikåret, hur covid-situationen ser ut m.m.

Min plan är att åka som turist till tjejens stad. Där de (mamman och tjejen) bor är en ort där mycket lokalbefolkning finns. Inte så många expats. Hur vi lägger upp de fyra veckorna jag kommer vara där får vara lite öppet. Det beror på hur och när på året jag åker, hennes förpliktelser inför praktikåret, hur covid-situationen ser ut m.m.

Låter bra. Jag skulle uppskatta att 99.99% av alla thailändska orter har väldigt få expats, i alla fall om man räknar bort gästarbetare från grannländerna. Förutom de allra största städerna och turistorterna så måste du nog aktivt söka upp utlänningar om du vill träffa några. Vi bor både i Bangkok och i en mindre ort 1.5 timme från Bangkok, inåt landet. I Bangkok ser man givetvis utlänningar varje dag men här har jag inte sett någon utlänning på 2-3 år.

Ja, efter några funderingar så tycker jag att du gör helt rätt.
Du har ju inte så mycket att förlora och du pantsätter ju inga njurar, lever eller lungor.
Du kommer dit utan ”något” och kan eventuellt förlora shorts och sandaler på sin höjd.
Kör på, men lås dig inte fast vid den tilltänkta om det inte fungerar. Kör sitt eget race så hittar du nog en tillvaro som du trivs med till slut.

Ja, efter några funderingar så tycker jag att du gör helt rätt.
Du har ju inte så mycket att förlora och du pantsätter ju inga njurar, lever eller lungor.
Du kommer dit utan ”något” och kan eventuellt förlora shorts och sandaler på sin höjd.
Kör på, men lås dig inte fast vid den tilltänkta om det inte fungerar. Kör sitt eget race så hittar du nog en tillvaro som du trivs med till slut.
Ungefär så jag tänker också; är det inga barn med i bilden så finns inte så mycket att förlora; en årslön och ett års pensionsinbetalningar på sin höjd.

Jag står dock fast vid att reka en ordentlig semesterresa innan det är dags att tänka på jobb etc. De allra flesta utlänningar märker trots allt rätt snart att Thailand gör sig bäst som semesteräventyr och inte är ett land att bo i; vore ju trist att planerat ut resten av sitt liv i Thailand om man efter 3 veckor upptäcker att man inte alls vill bo där.

Ungefär så jag tänker också; är det inga barn med i bilden så finns inte så mycket att förlora; en årslön och ett års pensionsinbetalningar på sin höjd.

Jag står dock fast vid att reka en ordentlig semesterresa innan det är dags att tänka på jobb etc. De allra flesta utlänningar märker trots allt rätt snart att Thailand gör sig bäst som semesteräventyr och inte är ett land att bo i; vore ju trist att planerat ut resten av sitt liv i Thailand om man efter 3 veckor upptäcker att man inte alls vill bo där.

Ja, personligen så blir det att tja thailandsturer under semestern.
Den gråa vardagen är nog inte så mycket mer spännande än den är i Sverige, Norge eller Tobago.
För min del så är det temperaturen och lättillgänglig mat av olika slag som gör att Thailand är trevligare. Fast mat av olika slag är nog enklast i större städer om man inte bara siktar på olika thairätter.

Fast det är klart, det har ju dykt upp en del jobblägen för min del i Thailand. Problemet är att jag inte direkt är ensam om att söka dessa tjänster och det strösslas inte direkt av sådana jobb.
Men skulle jag få möjlighet till ett kontrakt på 1år och mer så skulle jag inte tacka nej.
Jag hade inte ens behövt 5 minuters betänketid.

Jag har ju bott och arbetat ett antal år i bland annat Bangok och Pattaya och om jag tänker efter vad som är jobbigast att bemästra är det nog ensamheten. Nu hade jag tur som hade bra och fina arbetskamrater på skolorna men ska man leva i Thailand ex som pensionär så gäller det minsann att bygga upp ett kontaktnät annars går man lätt under.
Jag har tidigare ironiserat över dom svenska pensionärerna som sitter och häckar på svenskställena i bland annat Pattaya men inser nu att detta är deras enda kontaktnät.
Jag fasar över tanken på dom gubbar som sitter klistrade vid ett hus någonstans uppe bland risfälten i Isan och vars enda kontakt kanske är en vresig thaikärring.

BTT

Lite förenklat.
Du kan inte jobba åt en svensk arbetsgivare.
Du är anställd av ett bemanningsföretag i Thailand eller Hong Kong som hyr ut arbetskraft till Sverige.
Bolaget med säte i Thailand eller Hong Kong fakturerar till Sverige och betalar ut din lön i Thailand.
Finns några bemanningsföretag i Thailand som drivs av svenskar.
Tyvärr är den här dörren stängd sedan nyår, Sedan årsskiftet ska inhyrd utländsk arbetskraft beskattas i Sverige. Det är där därför även thailändska bärplockare ska skatt i Sverige. Samt Polska byggjobbare och svenskar med skinnvästar som bor i Thailand drygt halva året och jobbar i Sverige lite mindre.

Maggan vill ha in Skatten på utlänningar.

Kanske därför faranstaffning och liknande försvunnit........

Hittar bara proppen nu.

Tyvärr är den här dörren stängd sedan nyår, Sedan årsskiftet ska inhyrd utländsk arbetskraft beskattas i Sverige. Det är där därför även thailändska bärplockare ska skatt i Sverige. Samt Polska byggjobbare och svenskar med skinnvästar som bor i Thailand drygt halva året och jobbar i Sverige lite mindre.

Maggan vill ha in Skatten på utlänningar.

Kanske därför faranstaffning och liknande försvunnit........

Hittar bara proppen nu.

Då fick vi svar på det. Som sagt... Jag har inget problem att betala skatt i Sverige. Undrar om det kommer bli en harmonisering av lagstiftningen i Norge, dvs de antar samma eller liknande beslut.

Ja, personligen så blir det att tja thailandsturer under semestern.
Den gråa vardagen är nog inte så mycket mer spännande än den är i Sverige, Norge eller Tobago.
För min del så är det temperaturen och lättillgänglig mat av olika slag som gör att Thailand är trevligare. Fast mat av olika slag är nog enklast i större städer om man inte bara siktar på olika thairätter.

Fast det är klart, det har ju dykt upp en del jobblägen för min del i Thailand. Problemet är att jag inte direkt är ensam om att söka dessa tjänster och det strösslas inte direkt av sådana jobb.
Men skulle jag få möjlighet till ett kontrakt på 1år och mer så skulle jag inte tacka nej.
Jag hade inte ens behövt 5 minuters betänketid.
Har Aibel nån snurr i Thailand? Dit har ju gått lite skandinaver.
Var väl nått större projekt för nått år sedan om jag min rätt, populärt kan jag tänka.

Mycket lokalbefolkning ??? Är du på riktigt ???

Mycket lokalbefolkning ??? Är du på riktigt ???
Hej

Skribenten verkar ju ha en ärlig avsikt att lära känna Thailand, människorna och dess kultur, då är det nog klokt att undvika s.k turistorter och städernas områden med mycket expats, det försämrar ju bara möjligheterna att lära känna landet och människorna där, inte minst kulturellt och språkligt.

Mvh isan lover

Hör man till de allra fattigaste men har studiebegåvning och energi så kan man få stipendium, studielån samt kvot på att komma in på universitet.
Det innebär dock inte att det funkar för alla att gå den vägen.

/ SatanG
Vem står som garant för studielånen?

Tvivlar på att det funkar som i Sverige.

Nytt namn på pr*stituerade :)
Det är lika fel som att kalla alla massöser det.
Även solen har fläckar. Jag har dock inte sagt att de är svaga och obegåvade. Överallt i världen förekommer det att kvinnor går med på att ha sex, trots att de kanske inte vill. Det är inte alla män som är ömma och hänsynstagande i akten.

Men nu börjar vi komma rätt så långt ifrån ämnet igen.
Håller med.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp