Att isolera sitt thailändska hus rätt

Ursäckta en totalt okunnig .

Men blir inte isoleringen mellan väggarna, fuktigt i det klimatet?

Gazton

"Gazton " sa:
Gazton
Inte då Gaz!!
Det är just det vi försöker att förklara. Att använda luften istället i mellan de 2 väggarna och undvika att klämma dit vanlig gul isolering eller stenullen, i syfte att undvika fukt och senare mögelskador p.g.a. hög luftfuktighet...
Så din okunnighet har inte sämrats utan tvärtom, mer information har kommit din väg :D

Jo-Be

"ledarn " sa:
Då jag jobbar med frigolit (cellplast) så vore detta material det absolut bästa.
Men vet faktiskt inte om det finns någon lönsamhet i att leta detta material i Thailand då vi som sagt tidigare inte isolerar emot kyla. Chefen har frågat om jag inte ska skicka en container vid byggnation av nya huset.
Ledarn!
Det finns ett litet problem med att använda frigolit(cellplast), i sverige har det gjorts försök att gjuta och bygga hus i block gjorda av cellplast, tyvärr efter antal år huset stått så har en typ av myra i sverige, fattat tycke för konstrutionen och urholkar byggblocken, det är starten till myrinvation i huset.
Du borde ha sett de myr sorter som finns här nere, allt från 1-2mm till 2cm bamsingar, jag tror att de skulle älska att få urholka cellplasten och bygga bo...

Jo-Be

"ledarn " sa:
Det har jag aldrig hört talas om.
Vi säljer grunder i cellplast och även ett väggsystem som heter: Thermomur.

Om jag inte missminner mig själv, så var det ett reportage i tidningen"vi i villa"eller"villaägare"...
Det var ett tag sen artikeln kom ut, kanske har"cellplasten"blivit mer motstånds kraftig.

Jo-Be

Uretanskumma hela skiten eller använd foamglass®.
100mm foamglass så har du isolerat alldeles tillräckligt.
Aerogel är också fint att isolera med. Sedan kan man ju fundera på om det är värt pengarna.

"Gazton " sa:

Gazton

Jag trodde nog också att det skulle bli problem med fukt och mögel, men enligt glava själva är det inget problem.

Dränerar man bort fuktigheten som kan bli i isoleringen så blir det inget mögel på grund av att glava inte är ett organiskt material, och ingen fuktskada uppstår i glava för att det bara är glas i produkten.

Nedan följer citat från Glava Norge som jag inte orkade översätta till svenska.

Peo

"www.glava.no " sa:
Glava isolasjon er ikke hygroskopisk eller kapillærsugende og kan derfor ikke trekke til seg fukt eller vann. Glassull består av vannavisende, impregnerte glassfibere og opptil 99% luft. Vann vil derfor bare kunne trenge inn i isolasjonen under påvirkning av tyngdekraften. Glassull har god vanngjennomslippelighet, og vann som kommer inn dreneres gjennom den. Glassull i kontakt med fuktig luft eller vann kan ikke suge til seg fukt. Legges glassull i vann, vil kun den delen som er under vannoverflaten bli våt. Våt glassull gjenvinner sine gode termiske egenskaper etter den har tørket, med mindre den har blitt utsatt for forurenset vann. Forurenset vann fyller porene med smuss som opptar luftens plass og reduserer eller ødelegger isolasjonsegenskapene. Har glassullen blitt utsatt for forurenset vann, skal den skiftes. Hvis vannet var rent vil dette ikke påvirke isolasjonsegenskapene, når glassullen har tørket. Hvis glassullen er konstant nedfuktet, er dette uheldig for isolasjonsevnen, fordi den konstant svekkes.

Det er liten fare for vekst av mikroorganismer i glassull fordi det er et uorganisk materiale, men mikroorgansimer kan vokse på nærmest alle materialer så lenge vilkårene for vekst er tilstede. Mikroorganismer vokser rasket i materialer som ikke tåler mye fukt over tid, for eksempel treverk. Hvis fuktighet blir liggende mellom eksempelvis bunnsvill/spikerslag og mineralull, tar det lang tid før dette tørker. Når treverket har blitt infisert, kan det over tid smitte over på mineralull og andre materialer. Våt og fuktig glassull skal derfor alltid taes ut av konstruksjonen så fort som mulig, slik at både konstruksjon og glassull får tørke skikkelig. Dette minimerer sjansen for skader.

Den våte glassullen kan med fordel settes på klosser slik at vannet lettere blir drenert gjennom platen/rullen. Er isolasjonen veldig våt må den behandles pent. Uttørkingstid er avhengig av tørkeforhold og hvor våt isolasjonen er. Klissvåt glassull tar lang tid å tørke.

"ledarn " sa:
Har själv märkt denna skillnad, vårt hus ligger inne i byn och vi har något vansinnigt med mygg.
Kompisen har sitt hus precis utanför byn och har inga mygg knappt alls.

Det första jag lägger märke till är att han inte varken har en massa buskar eller andra hus i närheten.
Vinden kan alltså jobba ostört.
Så jag har självklart varit på vår mark utanför byn där vi senare ska bygga vårt nya hus på kvällstid och suttit där på en stol
och druckit några chang (utan is) och kollat mygg situationen.
Där finns inte ett hus på flera 100 meters avstånd och inga stora buskage. INTE en mygga kommer och surrar.
Detta trots att det ligger en bevattnings pool ca: 50 meter ifrån och den lilla floden från berget rinner förbi på ca: 100 meters håll.
-

Hej tror de e som Ledaren säger vi bor 5 min utanför byn ok vi har lite trän o mango trän utan för men vinden får jobba ostört vi sitter ute varje kväll o inte en mousqito så långt ögat kan se...

men inne hos syrrans henne i byn där kan man bli toki på dom..

vi har även en stor damm bakom huset men nej inga där heller..

glimten66 :wai:

"glimten66 " sa:
-

Hej tror de e som Ledaren säger vi bor 5 min utanför byn ok vi har lite trän o mango trän utan för men vinden får jobba ostört vi sitter ute varje kväll o inte en mousqito så långt ögat kan se...

men inne hos syrrans henne i byn där kan man bli toki på dom..

vi har även en stor damm bakom huset men nej inga där heller..

glimten66 :wai:

Vilken tur du har, hos oss blir man uppäten om man inte sprayar sig varje dag. Har man bara gjort det så kan man sitta ute på kvällen. Samt att använda spiraler etc, det hjälper.

Ja ibland tror man dett är inte sant. Men nu börjar jag förstå varför det är så enkelt att lura sjortan av folk när man bygger hus hemma. Tack för stålarna föresten. Här i thailand lurar ju man er både sjorta o pengar. Det är klart man skall isolera. Tre ac i ett oislerat hus ock ett isolerat hus blir nog ca 24tusen bht pr år i skilnad. Men har man stålar spelar det ju ingen roll. Men till o med thai börjar fatta, så de isolerar sina hyreshus. Dumma svenskar har inte fattat utan bygger sina hus som aculementorer så att den goa värmen kan tas till vara. ;D

"Golden " sa:
Ja ibland tror man dett är inte sant. Men nu börjar jag förstå varför det är så enkelt att lura sjortan av folk när man bygger hus hemma. Tack för stålarna föresten. Här i thailand lurar ju man er både sjorta o pengar. Det är klart man skall isolera. Tre ac i ett oislerat hus ock ett isolerat hus blir nog ca 24tusen bht pr år i skilnad. Men har man stålar spelar det ju ingen roll. Men till o med thai börjar fatta, så de isolerar sina hyreshus. Dumma svenskar har inte fattat utan bygger sina hus som aculementorer så att den goa värmen kan tas till vara. ;D

Det vette fan om man är så dum som du tror.
Skulle jag själv välja hur jag skulle bygga MITT hus så skulle jag isolera det med foamglass p.g.a att det inte är organiskt material och det suger inte åt sig någon fukt, nåja, minimalt då.

Efter som jag inte bor i frugans hus mer än ca 1månad varje år så skiter jag i om det är isolerat eller ej, det håller bara thaistandard. AC kostnaden är inte så hög om man slår ut det per år så jag har råd att "elda på" med den.
Det enda jag irriterar mig på är att det inte är ljudisolerat, så jag har funderingar på att montera innervägg mellan de berömda pelarna som dom gillar att ha på insidan i thaihus. Sedan får jag göra någon form av nödisolation.

Frågan är om jag ens orkar göra det, jag tror jag skiter i det också.

I vårt gamla hus (som vi köpte begagnat) finns nästan ingen isolering. Men så har vi endast AC i sovrummen (2 st). Att isolera i eferhand blir det nte tal om.

Men om vi skulle få för oss att bygga nytt om X antal år så nog tusan skall det isoleras. Skall man bo i LOS året runt så vill man nog ha AC i hela huset.

"legolas " sa:
jag bor som ni gör, helt isoleringsfritt... men det är absolut inget problem. Har A/C i sovrummen plus mitt arbetsrum. I resterande delen av huset så har vi vägg,tak och golvfläktar, vilket är mer än nog för vår del i alla fall.

Att ha A/C i hela huset är en alldeles för stor och onödig grej för min del, och det kommer att bli helt otroligt onödigt dyrt. jag har idag i elkostnad med mitt lilla runt 1900-2.000 baht per månad.

AC kostnaden e = bath för vi har ingen vi har fläkt o sen öppnar vi dom stora dörrarna på övervåningen när vi går o lägger oss ...

O som dom flesta här så e även vårat oisolerat men de blir inte så varmt inne som folk tror

glimten66

Thai har påpekat att det kan bli problem med bon i mellanrum mellan väggar. I Thailand finns det ju massa insekter :)

Om man vill ha öppet och undvika mygg i myggområden, så finns det myggnät :) (Fönster/dörrar.) Om det behövs där, så funderar jag på att bygga myggnät t o m runt verandan, så man kan sitta där utan risk för mygg.

Det finns växter som driver bort många insekter. (Har glömt namn, men har det uppskrivet någonstans. Vet inte om de driver bort alla sorters myggor.)

Många mygg kan stoppas genom att de inte gillar solljus, så man kan ha öppet på solsidan om det inte finns solskydd där, som myggen kan ta sig till. Vid min kåk i Sverige är det mygg på framsidan (=norr) men inga på sydsidan. Om man inte tänder någon lampa där, brukar bara någon enstaka mygg hitta till sydsidan även då solen gått ner.
I Thailand räcker INTE bara den lösningen, eftersom tigermyggan flyger även i het solljus.

"glimten66 " sa:
AC kostnaden e = bath för vi har ingen vi har fläkt o sen öppnar vi dom stora dörrarna på övervåningen när vi går o lägger oss ...

O som dom flesta här så e även vårat oisolerat men de blir inte så varmt inne som folk tror

glimten66
Har du inte någon issolering ens i yttertaket?
Eller har du utvädring av varma luften under taket?

En - modern naturälskande smart - thaivän framhäver att det är viktigt att få ut varma luften, som samlas under yttertaket. Hon behöver ingen AC, öppnar bara som Glimten på kvällen.

Lunkan nej ja har ingen isolering i taket....

Lego nu ska du få veta en sak vi har inga mygg hos oss :)
dom håller till inne i byn djäkligt skönt de vi har allti öppet på natten utom när de e kallt ute

Sen Lego så sover ja i tjockt täcke jämt fast ja e i thailand ja ja vet e inte normal :)

Ja att gärda in sin veranda med myggnät låter ju som en klok ide.. hehe...

"ledarn " sa:
Inte fanken sover du på verandan i Thailand ????

Om du inte är fuller som tusan då..... Och då spelar det ingen roll ändå..

Mitt inlägg stank av ironi.. Tänk dig en veranda bland risfälten, med myggnät runt om, 35 grader ute och inte ens en bris kan leta sig in genom myggnätet... lycka till

"ledarn " sa:

Jo då ledarn funkar bra hos oss kom du så kan du sova på våran inga moskitos där inte

"ledarn " sa:

Tänkte inte sova där :) utan sitta och jobba där med datorn om jag vill ha lite omväxling från att sitta på kontoret.

(((Jag har en utearbetsplats med datorn i Sverige nu, och det blir varmt ibland, men i Thailand tänkte jag sitta i skuggan, I Sverige skuggar jag bara datorn, för den brukar få värmeslag annars :)

---
Då det inte fläktar ute,
så kanske det finns korsdrag,
och om det inte gör det heller, så finns det elfläktar... :)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp