Att isolera sitt thailändska hus rätt

Har sett att dom lägger en aluminiumfolie, under takpannorna som skall reflektera bort värmen, den metoden tror jag mycket på.
Dessutom så är alltid en bra genomströmning av luften, ett enkelt sätt att sänka tempen under takt.
Förstår egentligen inte,varför ingen ansluter en stor takventil, intill taknocken som släpper ut den varmaste luften. Tilluften kommer från takfoten, som förses med moskitos nät.

Hos mig så kommer luften underifrån, genom luckan upp till taket. Den är utbytt mot en ram med msokitos nät.

För att hålla en så låg temp på ytterväggarna, så finns det massor av bra och dåliga lösningar.
För mig är den enklaste vägen att gå, är att se till att det finns så mycket skugga mot väggen.Valet av mtrl. är sekundärt.

Aluminiumfolien på skumplast är riktigt bra! Som du säger så reflekterar den bort den värmestrålning som uppstår. Ett plåttak som på @EV bild blir som en infravärmare. Komplettera med lite isolering i undertaket och se till att husväggarna har skugga så är man hemma.

Får man för sig att isolera väggarna och göra huset "tätt" så bör man tänka om vad gäller fuktspärrar jämfört med Sverige där vi håller kylan ute. Kondensen måste hamna rätt om ni förstår vad jag menar.
Personligen så har jag ett hus där väggarna inte är isolerade och har varit mån om att ha rejält med luftflöde istället.
Varför möglar husen i Sverige? Jo för att det är för lite frisk luft som kommer in.
AC'n använder jag oftast bara som lufttork.

Heh, för er som bor eller vill flyta upp till de norra delarna av Thailand, ett tips när ni ska köpa AC!
En vanlig AC har inte värmefunktion som jag trodde. Då heter det invertor. En synnerligen märklig upplevelse jag fick erfara i vintras. På fjärrkontrollen fanns "värmeikonen" men den fungerade inte brrr...
Frågan är dock om det är lönt att betala det nästan dubbla priset för en invertor? Ett par värmefläktar gör susen de få veckor det är kallt.

I de fall jag har sett "inverter" så betyder det att hastigheten på kompressorn är automatiskt justerbar för ökad energieffektivitet. Att det skulle innebära att den har värmefunktion vet jag inte var det kommer ifrån isf. :)

Åk till närmade återförsäljare av AC och berätta att du vill köpa en AC som även ger värme;)

I de fall jag har sett "inverter" så betyder det att hastigheten på kompressorn är automatiskt justerbar för ökad energieffektivitet. Att det skulle innebära att den har värmefunktion vet jag inte var det kommer ifrån isf. :)

Det stämmer det du säger med ökad energieffektivitet som är en dyrare teknik, så det kan vara så att en vanlig AC för 10-15.000B inte har värmefunktionen då den skulle öka priset. Däremot när teknologin höjs (och därmed priset) så följer även värmefunktionen med. Lite som en extrautrustad bil:)
Jag behöver väl inte förklara att värmefunktionen funkar som en "Svensk" luftvärmepump som tar vara på energin i luften?

Jag kör aircon 24/7 och trivs bra med att alltid ha en behaglig inomhus miljö i hela huset. Därför är det viktigt för mig att hålla ner kostnaden på el och väljer därför aircon noga. Att isolera mitt hus har jag aldrig vågat och trivs bättre med bra ventilation. Det som förvånar mig är att min elräkning inte är högere än vad den är men ännu konstigare att den inte är så mycket höger än andras fast de ändvänder deras aircon mycket sparsamt.

Det stämmer det du säger med ökad energieffektivitet som är en dyrare teknik, så det kan vara så att en vanlig AC för 10-15.000B inte har värmefunktionen då den skulle öka priset. Däremot när teknologin höjs (och därmed priset) så följer även värmefunktionen med. Lite som en extrautrustad bil:)
Jag behöver väl inte förklara att värmefunktionen funkar som en "Svensk" luftvärmepump som tar vara på energin i luften?

Det är säkert så att värmefunktion kostar. Antingen i pris eller prestanda. En billig ac med både kyla- och värmefunktion kommer med stor sannolikhet att vara mycket sämre på att kyla jämfört med en ac till samma pris med bara kylfunktion.

Det är säkert så att värmefunktion kostar. Antingen i pris eller prestanda. En billig ac med både kyla- och värmefunktion kommer med stor sannolikhet att vara mycket sämre på att kyla jämfört med en ac till samma pris med bara kylfunktion.

Kan vara så. Det brukar vara så att om man köper ngt till lägre pris så är det alltid på bekostnad av ngt.
Den billigaste värmeväxlaren (om vi kan använda den termen för en AC som ger värme också) som jag hittat kostar 25-30.000B (av invertertyp)
Då är det ett riktigt nerköp om AC effekten är sämre. Bättre att köpa värmefläktar till den korta tiden (typ 2 veckor) då det är kallt och ha en AC för 10.000B, eller är jag fel ute?
Går naturligtvis att köpa en värmeväxlare för gissningsvis 40.000+ av högre kvalitet och verkningsgrad men varför?
I Sverige ja, men här?

Då är det ett riktigt nerköp om AC effekten är sämre. Bättre att köpa värmefläktar till den korta tiden (typ 2 veckor) då det är kallt och ha en AC för 10.000B, eller är jag fel ute?
Går naturligtvis att köpa en värmeväxlare för gissningsvis 40.000+ av högre kvalitet och verkningsgrad men varför?
I Sverige ja, men här?

Låter vettigt. Kanske vanliga element blir trevligare, dock. :)

Jag tog faktiskt med mig två värmefläktar hit, jag vet ju hur det kan bli under "vintern". Det är få platser jag frusit nånting så jävligt på som just i Thailand....

Jag gjorde som Birger, köpte kupevärmare med rätt hög effekt, kan säga att de är uppskattade på kalla regniga dagar då tempen kryper ner under den så kallade vintern.

Vi har ingen isolering men fönstrerna har vi fixat till mot direkt solstrålning och får se om vi kan skugga väggarna med lite växter i sommar.
Har även tänkt och prova med en målarfärg som sägs hålla värmen ute. Känns lite hokus pokus men det skall ändock målas.

1499520_452521371519767_1221968001_n.jpg

2014sony 106.JPG

Stämmer köpte 2 Mitsubishis inventer efter mycket lusläsning och de ger underbar kyla säger en granne från Stockholm men huset hundra meter ifrån oss i Thailand när han hälsade på.
Han hade köpt vanligt skit som väsnas och slår av och på.
Finns ett annat märke som kan vara snäppet bättre men har inte den på tungan.
Inventer är dyrare men förutom komforten så tjänar man in den på el i på längre sikt.
Värme är tilläggsfunktion.

Senast ändrad:
Vi har ingen isolering men fönstrerna har vi fixat till mot direkt solstrålning och får se om vi kan skugga väggarna med lite växter i sommar.
Har även tänkt och prova med en målarfärg som sägs hålla värmen ute. Känns lite hokus pokus men det skall ändock målas.

1499520_452521371519767_1221968001_n.jpg

2014sony 106.JPG
Ska ju också måla om nästa år tänkte som du också testa den hinner du före så berätta gärna hur det funkar.

En riktig AC i Thailand är ju inte dyr heller.
Kvalitet för kanske 6-7000 svenska eller mer beroende på kapacitet.
Och får den monterad.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp