Bangkok, någon som har lite roliga tips?

Matt82

Forumveteran
Funderar på en spontanresa till Bangkok om några veckor och en överraskningssemester då tjejen fyller år. Någon som har tips på något riktigt kul att hitta på? Något sevärt, förutom templen som vi snart prickat av "alla"....

Något som vore roligt för en Thai att se i Bangkok förutom de vanliga turistattraktionerna. Sist var vi bland annat på museum där man kan åka runt i en "båt" och lära sig om Thailands historia och deras forna kungar vilket var riktigt trevligt.

Här ni åkt Dinner Cruise? Annars kan jag rekommendera det för väldigt fint på kvällen.

20160706_192404.jpg

En middagsbuffé på floden är en bra sak, men Chinatown är ett måste och besök gärna Vertigo Bar med makalös utsikt över staden, bäst vid klart väder. Finns många till takbarer att välja på.
En utflykt till Ko Kret mitt i floden är kul och avslappnande.
Själv är jag less på tempel och varuhus så jag brukar hoppa på flodbåtarna som går kors och tvärs genom staden och bara låta tiden gå, men det är nog inget för en thaidam att bli utbjuden på.
Floating market i Thalin Chan är ännu inte förstörd av turister.
Även turer på floden ända upp till Ayutthaya passar mig i alla fall.

Men det är väl shopping och restauranger som är Bangkoks själ.

En varning för Dinner Cruise: Åk med ett av dom stora, välrenommerade bolagen. Frugan och jag åkte med ett lite mindre och fick med oss en veckas rännskita på köpet. Allt på buffén smakade bra men vi blev rejält dåliga båda två.

Hej

Jag är väl inte rätt man att uttala mig om vad man ska hitta på i Bangkok eftersom jag försöker undvika att resa dit och inte har varit där på flera år, men är jag där av någon anledning så är det floden som gäller för mig också, där råder en annan atmosfär, det är skönt att komma ifrån trafiken och alla människor, där har jag haft många trevliga stunder, både på små båtar för 4-5 personer på dom mindre klongerna ihop med festande Thailändare och dom större som går uppströms mot Ayutthaya.

Tillbringade 12 slaget vid millenieskiftet på floden i en mindre båt tillsammans med fulla Thailändare, ett berg av högtalare där dom spelade Thai musik, gott om whiskey och öl, vi kollade i showen på Grand Palace också och dom galningar jag var på sjön med körde längst fram innanför avspärrningarna, så vi fick påhälsning av sjöpolisen som ropade i sina högtalare att vi skulle dra oss längre ut och sänka musiken som störde showen sa dom, men kul var det.

Mvh isan lover

Bangkok, Bangkok, Bangkok!?
Hmm, senast jag var "Byhålan" 2010-11 när frugan kollade om mitt pass var tvättbart, märk väl gubbar å kvinns! Det går inte att tvätta passet, faller bara sönder och texten försvinner..

Näe! Kan jag bara hålla mig borta därifrån så är jag glad, sorry @Matt82 , grejer att göra i BKK är jag ingen höjdare att dela med mig av..:confused: :) :confused:

Funderar på en spontanresa till Bangkok om några veckor och en överraskningssemester då tjejen fyller år. Någon som har tips på något riktigt kul att hitta på? Något sevärt, förutom templen som vi snart prickat av "alla"....

Något som vore roligt för en Thai att se i Bangkok förutom de vanliga turistattraktionerna. Sist var vi bland annat på museum där man kan åka runt i en "båt" och lära sig om Thailands historia och deras forna kungar vilket var riktigt trevligt.

Finns hur mycket skoj som helst i Bkk. Speciellt om man är i er/vår ålder.

Förändras hela tiden. Så alla tips som har äldre källa än 1 år... nja...

Dra ett PM om du vill... så tjatar i luren istället.

Vill du göra tanten glad så åk till Asiatique (Googla för att se bilder och mer info) och strosa runt där. Rent o fint med massor av matutbud och annat "krims krams". Ta en vända i pariserhjulet och njut av utsikten.
Var där i höstas och tyckte det var ok, men frun var nästan i extas hahaha.
Det är hennes födelsedag, så ta henne dit;) Garanterat uppskattat.

Hoppa av BTS (kommer inte ihåg stationen) som är vid floden (östra sidan) och gå bort till piren. Där finns gratisfärja till Asiatique men det kan vara mycket folk, så vi tog en mindre båt (30-40 pers ca) som kostade en liten slant (20 eller 40 Baht nånting) och slapp stå o vänta i kö.
Ni bränner lätt ett par timmar där. Vi åkte dit vid skymning.

Kan dessvärre inte rekommendera ngn restaurang, för när jag såg araberna som sålde kebab på en av gatorna så fick jag sådana cravings att det blev det jag åt till min frus stora besvikelse :D.

Dom stänger om jag minns rätt vid 22-tiden.

Det finns mycket intressant att se i området med Ban Mo, China Town och Little India. Sedan är ju centrum med MBK, Siam Square, Paragon, World Trade etc. en upplevelse att se också.

Bayoke tower är också sevärt tack vare den fantastiska utsikten. Finast på kvällen, men kanske på sätt och vis mer intressant på dagen. :)

Annars gillar även jag floden. Jag tycker kanske fel, men jag tycker iaf. att Loy Nava Dinner Cruise är den enda dinner cruise med charm (iaf som jag har kunnat hitta). :xmas_smiley:

Jag har vart på safari Word och rekommenderar det. Fast det är ju en del år sedan, så get inte hur det är nu.

Den vill jag ge tummen upp till.
Det är stort och man måste komma direkt när dom öppnar. Glöm att se alla shower på en dag. Välj det som ni vill se och planera efter det.
Safarirundan är ett måste.
Det jag gillade med Safari World är att djuren hade gott om plats och verkade må bra. Fåglarna på safarit kan flyga ut när dom vill då inget tak finns. Att dom lyckats få så många fåglar samlade på en plats i frihet är duktigt.
Inget klappa tigrar när man kom in på deras stora område.

Faktiskt det ända zoo som jag inte tyckte synd om djuren.

Taximaffian utanför när vi skulle hem var en annan femma... 5-10 minuters promenad till stora vägen löste det;)

Funderade på att testa hotellet i Bayoke. Var många år sedan men hälsade på en kompis föräldrar som bodde på det hotellet tror jag?

Floden verkar vara ett återkommande tips här så det får det nog bli i så fall. Vi hade tänkt ta den för några månader sedan när vi var i Bangkok men blev aldrig av. Har bara åkt med båtar ut till massa tempel innan. Det dyker ju upp tusen saker så fort man är nere och hennes vänner som blir glada och vill ses.

MBK, Siam, Paragon och World Trade har det redan blivit ett tjugotal besök på varje känns det som och lär nog bli igen. Alltid gott med en slappardag med lite promenad, bio, mat och något onödigt inköp. China town var vi och tog ett snabbt besök i sist också men finns säkert mer att utforska.

Asiatique låter verkligen intressant!

Stort tack för många bra tips! Nu ska jag bara lura en jobbarkompis att täcka för mig ett par dagar. Blir bokning till veckan om allt går väl och åka om tre tror jag.

Glad Påsk till alla!

Har hört att Oishibuffén pp Siam Paragon skall vara något i hästväg så har redan börjat spara, kostar 1500 per person

Baiyoke Sky Hotel, någon som bott där och har åsikter? Värt att boka 12 nätter?
Jag bodde där 2011 i tre nätter i den högre delen med stora rum, det var fint men de billigare rummen var redan då rejält slitna som gjorde att vi betalade upp oss för de som var i bättre.
Sen vet jag ju inte hur hotellet har renoverats sen dess.
Boka ett par nätter är mitt råd och förläng om du gillar hotellet, men var beredd på att det domineras av indier, araber och kineser.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp