Bankkonto

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

george

Gäst
Jag hyr ut mitt hus i thailand och har behov av att kunna sätta in hyresbetalningarna på ett Thailändskt konto. Tar jag hem dom till Sverige
skall det ju skattas på pengarna.

Fråga: a
Vilken bank har smidigast internetbank ?
Ränta är ganska ointeresant (är för små pengar 150-200'000 bath per år)
men visa kort vore smidigt att ha för att slippa ta ut cash på sitt svenska kort.
Fråga: b
Skattemyndigheten i Thailand, kommer dom ställa frågor om vart pengarna
kommer ifrån ? Någon med erfarenhet ?

Tacksam om någon kan ge råd

;D ;D Skattemyndigheten i Thailand ??? Finns den överhuvudtaget , nej jag tror de skiter i var slantarna kommer ifrån ...

"Phonta " sa:
;D ;D Skattemyndigheten i Thailand ??? Finns den överhuvudtaget , nej jag tror de skiter i var slantarna kommer ifrån ...

Skattemyndigheten finns verkligen!!! Inte bara fattiga Isaanbönder i Thailand! Och inga problem med att öppna i Bangkok bank med visakort(som du även kan ta ut på i Sverige) samt att de har den smidigaste internet banken...andvänder mej av deras tjänster själv sen några år.

"areeya " sa:
Skattemyndigheten finns verkligen!!! Inte bara fattiga Isaanbönder i Thailand! Och inga problem med att öppna i Bangkok bank med visakort(som du även kan ta ut på i Sverige) samt att de har den smidigaste internet banken...andvänder mej av deras tjänster själv sen några år.

Ok, Tack Det finns ett BKK Bank kontor i Ban Phe nära där jag bor.
Skall kolla med dom och prova att öppna konto.

By the way, ingen som känner till reglerna i Thailand angående uthyrning av
fastigheter ? Är intäkten skattepliktig i Thailand om man behåller inkomsten
på ett Thai konto ? Fast man inte är skattepliktig i Thailand pga dubbelbeskattningsavtalet mellan Thailand och Sverige ?

!!!! Bankkonto har jag i både Bankok Bank samt Siam , däremot kan du inte få ett Visa eller Mastercard som du kan använda för att handla med över nätet ,såvida du inte har "work permit ". med ett vanligt OA ..bara att glömma .

och internet,har jag inget ,men kan antagligen få , och då bör man ju kunna föra över dvs tillbaka slantar till sitt Svenska konto utan problem ...

Kan inte göra internationella överföringar på internet banken men annars funkar det bra.

??

Märkligt , en kompis påstår att han kan återföra till sitt Svenska konto ...Jaha . då blir det att ta ut cash och smuggla tillbaka ..... ;D

Men är ju inga problem att gå in på banken och överföra, pratade med kasikorn och dom sa att internationell överföring är inte möjlig pga. Att du måste skriva vad pengarna skall till. Men det kan man ju skriver alltid dtt meddelande när jag överför, men men har inte hittat den möjligheten men så har jag inte gått igenom alla möjligheter än. Har ju bara tablet ingen dator så har inte orkat clicka mig runt.

På internet bank på bankkontoret inga prblm men inte alla banker som kan hantera unternationell överföring men alla bangkoks bank kontor kan.

Om jag skall återföra en summa av tillex 800000 thbt till det konto i Sverige det kom ifrån , då kan det inte vara några problem

Gå in på banken och överföra är inga problem det har jag gjort från bangkokbank till swedbank, var på min internetbank jag inte hittat möjligheten att göra internationel överföring.

"george " sa:
By the way, ingen som känner till reglerna i Thailand angående uthyrning av
fastigheter ? Är intäkten skattepliktig i Thailand om man behåller inkomsten
på ett Thai konto ? Fast man inte är skattepliktig i Thailand pga dubbelbeskattningsavtalet mellan Thailand och Sverige ?

Några i släkten hyr ut "längor" och tar 2500 B per rum och de betalar runt 200 B i skatt per länga o månad.. så rätt hög skatt.

Själv har jag Kasikorn Bank som jag tycker är bra men har ingen annan att jämföra med!

Har knasiga korns bank, har funkat bra i många år...thai böndernas bank...- hette tidigare Thai farmers bank!
Brukar enkelt kolla saldot över nätet från Sverige när jag skickat pengar till kontot. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp