Fråga till er som skickar pengar till Thailändsk bankkonto

Bangkok banks avgift blir inte 200 baht om du skickar så mycket, 200 är deras minimi avgift men den ökar vid högre belopp.

OK jag har bara överfört som max 100.000 baht via SEBoch vad jag kan komma ihåg var avgiften fortfarande då 200 baht.
Men det lutar ju klart mot att använda Transferwise i fortsättningen.
Fast om det kommer något ännu bättre så ;)

Det är som du säger. Finns ett regelverk från FI för företag som sysslar med pengaöverföringar.

Vad är det för avgift som dyker upp hos SCB? Och vad är beloppet?

1. Valutan sätts i samma stund som du betalar.
2. Kan inte ge dig exakt svar utan måste ta ett varv med vår samarbetsbank. Vi visar växlingskursen i en sammanställning innan betalning. Har gjort ett design-utkast på hur det kommer att se ut. Återkommer när vi har finslipat den.
3. Vårt primära produktfokus har för varit transaktioner om ~10k SEK varje månad. Har inte sett behovet av att skicka större belopp förens jag skapade denna tråd. Behöver du skicka större belopp? Vad är anledningen?
4. Om jag förstår din fråga rätt, så undrar du ifall kunden kan ha ett konto med THB hos oss i Sverige? Svaret är nej, eftersom vi inte är en bank.

Fråga till dig, blir det några avgifter för mottagaren i Thailand?
Svaren på frågorna:
3, Behovet uppkommer sällan.
4. Med valutakonto menade jag att en del banker har möjlighet att hantera flera valutor på ett konto. Min fråga var om man kan skicka från ett dollarkonto?

En nyfikenhetsfråga: Hur har ni klarat er från att lyda under banklagstiftningen?

Det är som du säger. Finns ett regelverk från FI för företag som sysslar med pengaöverföringar.

2. Kan inte ge dig exakt svar utan måste ta ett varv med vår samarbetsbank. Vi visar växlingskursen i en sammanställning innan betalning. Har gjort ett design-utkast på hur det kommer att se ut. Återkommer när vi har finslipat den.
3. Vårt primära produktfokus har för varit transaktioner om ~10k SEK varje månad. Har inte sett behovet av att skicka större belopp förens jag skapade denna tråd. Behöver du skicka större belopp? Vad är anledningen?
4. Om jag förstår din fråga rätt, så undrar du ifall kunden kan ha ett konto med THB hos oss i Sverige? Svaret är nej, eftersom vi inte är en bank.

Reagerar på nr 3.
Finns väl hur många anl som helst att skicka mer än 10k sek/mån, en är väl att typ ingen kan leva på så lite.
Tycker inte att det här verkar seriöst, känns lite "omoget" över hela grejen.

3) Jag tror de flesta inte klarar sig på 10k sek/månad. Visserligen mycket individuellt men för singlar och oss barnfamiljer räcker det, tyvärr, inte långt. Skickar nästan aldrig de senaste åren pga den dåliga växlingskursen men innan dess kanske 35k Sek/mån i snitt.

/ SatanG

Jag tror TS bara tänkt det ska vara ett alternativ till en kärlekskrank garant som ska skotta pengar till den sjuka buffeln. Det är väl just de som använder WU. Bor man i Thailand eller äger något har man nog större utgifter och vill ha en seriös tjänst.

De enda som har behov att skicka snabbt är väl till dem som inte kan planera, som en sjuk buffel på väg till akuten :xmas_smiley:

En klassiker bygga förtroende när tillräckligt många bevittnar hur bra det är går resten in och då kraschar det.

Och själv tycker jag det är alldeles utmärkt att ungdomarna engagerar sig, det är det lilla fröet man vill hitta som kan växa och bli något,

lycka till med projektet, om det inte fungerar, lägg ner, och börja om....
Du läser in i min post att jag inte tycker det är utmärkt att ungdomar engagerar sig? Humor.

Handelsbanken höjde sin avgift 2018 från 50kr till 60kr. Swedbank och Nordea ligger kvar på 50kr.

Förr, 4-5år sedan var det bättre att skicka SEK och låta Thaibanken växla. Det förändrades sedan till att det var bättre att låta svenska banken växla. Så allt förändras med tiden.

Något som slog mig nu med din jämförelse, det är söndag i Sverige, Handelbankens kurs du ser är preliminär och högre än den verkliga pga. Valutabörsen är stängd, det står om man läser att den riktiga kursen fastställs vid överföringen på måndag.

Så antagligen därför du får det till att TW är billigare. Har nämligen aldrig hört någon påstå det innan. På mindre belopp ja, men inte större.
Jag kollade precis. Skickar man 10 kSEK är TW billigast, skickar man 100 kSEK är Swedbank billigast. Så det var nog växlingsmarknaden var stängd. Har också förstått att TW är billigare på lägre belopp och banker på högre. Dock var TW billigare än de andra bankerna.

Bra service att visa sina konkurrenters priser:thumbsup:

Jag vet faktiskt inte hur hög den är.
Så man kan aldrig veta med 100% säkerhet hur mycket THB som hamnar hos mottagaren?

Svaren på frågorna:
3, Behovet uppkommer sällan.
4. Med valutakonto menade jag att en del banker har möjlighet att hantera flera valutor på ett konto. Min fråga var om man kan skicka från ett dollarkonto?

En nyfikenhetsfråga: Hur har ni klarat er från att lyda under banklagstiftningen?
4. Vi kommer bara göra valutaväxlingar från SEK tills vi bestämmer oss för att expandera till fler länder.
Du har PM med svar på din fråga.

Reagerar på nr 3.
Finns väl hur många anl som helst att skicka mer än 10k sek/mån, en är väl att typ ingen kan leva på så lite.
Tycker inte att det här verkar seriöst, känns lite "omoget" över hela grejen.
Dom intervjuerna vi har gjort så snittar folk på transaktioner om 6k-10k sek/mån. Det har inte varit pengar för att helt täcka levnadskostnader för en individ/familj. Utan det har mestadels handlat om att stötta familjen ekonomiskt. Exempelvis med hyra, skolmaterial, medicin etc.

Du får förklara varför du tycker det känns omoget. Anledningen varför jag går skapar en tråd i Thaisnack.se är för att förstå vad kunder vill ha. Det är ett komplement till mina marknadsundersökningar. För mig är det en process för att skapa en produkt som kunder älskar. Hur ska jag ens veta vad ni tycker är viktigt om jag inte frågar? Det är inte traditionellt att gå ut på forum och fråga, men jag tänker göra allt jag kan som leder till att jag skapar en ultimata produkten.

Ungdomprojekt?!?! Herregud, lägg ner med era antaganden och fråga om min bakgrund istället.
- Pluggat datateknik i 5 år på Chalmers. Kan göra appar, hemsidor och system
- Driver egen webbyrå på heltid med min kompanjon. Vi hjälper företag med programmering och utvecklar vår egna innovation
- Involverad i startup branschen i snart två år
- Bryr mig om produktens inflytande för samhället
- Tog idén till en nationell pitch-tävling. Blev finalist bland 8 startups i Sverige

Vet inte hur ni definerar ungdomsprojekt :) men närmar mig 30 och känner mig definitivt inte som ungdom...

Jag tror TS bara tänkt det ska vara ett alternativ till en kärlekskrank garant som ska skotta pengar till den sjuka buffeln. Det är väl just de som använder WU. Bor man i Thailand eller äger något har man nog större utgifter och vill ha en seriös tjänst.

De enda som har behov att skicka snabbt är väl till dem som inte kan planera, som en sjuk buffel på väg till akuten :xmas_smiley:
Hur ska jag ens få tag på de som bor i Thailand för feedback om inte på detta forum ;)
Menar du att du inte ser WU som en seriöst tjänst? (hänger inte riktigt med, försöker bara att förstå)

Ungdomprojekt?!?! Herregud, lägg ner med era antaganden och fråga om min bakgrund istället.
- Pluggat datateknik i 5 år på Chalmers. Kan göra appar, hemsidor och system
- Driver egen webbyrå på heltid med min kompanjon. Vi hjälper företag med programmering och utvecklar vår egna innovation
- Involverad i startup branschen i snart två år
- Bryr mig om produktens inflytande för samhället
- Tog idén till en nationell pitch-tävling. Blev finalist bland 8 startups i Sverige

Vet inte hur ni definerar ungdomsprojekt :) men närmar mig 30 och känner mig definitivt inte som ungdom...
Fortfarande en två som första siffra... Hmm, ja det är ett ungdomsprojekt med råge. :reta:
Som jag nämnt tidigare finns säkerligen utrymmer för konkurrens med etablerade. Dock är jag osäker på om ni verkligen kan göra så mycket på priset då ni behöver TB. Skillnaden på tid från TW till några sekunders överföringen och dessutom en väg och begränsning i belopp känner jag mig tvekande inför.
Skillnaden sekunder o timmar täcks redan av WU. Ni bör kunna ha valutadepåer kopplade till överföringen så man kan överföra SEK, TBH, USD eller vad som helst.
Man bör kunna skicka åt båda hållen.

Liknande trådar

S
Svar
10
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
M
Svar
309