Fråga till er som skickar pengar till Thailändsk bankkonto

Generell fråga till er som bor i Thailand:
Varför behöver ni skicka pengar från Sverige till Thailand? Bor ni i Thailand tänker jag att ni även får lönen insatt på ett Thailändsk bankkonto.
Det finns alla varianter.
En del bor här och har kvar sina finanser i Sverige, överför vid behov.
Andra får pengar utbetalt blandat.
Andra bor här och får sin inkomst i thailand instatt direkt på thai konto.
En del överför säkerligen till flickvän och/eller familj medan de jobbar i Sverige etc.
Bankens normala transkationstid är 3-5 arbetsdagar och det känns jobbigt.
TW med några timmar till max följande bankdag är mer normalt.
Att stadigt få inom några sekunder, Nja, kanske.

Fortfarande en två som första siffra... Hmm, ja det är ett ungdomsprojekt med råge. :reta:
Som jag nämnt tidigare finns säkerligen utrymmer för konkurrens med etablerade. Dock är jag osäker på om ni verkligen kan göra så mycket på priset då ni behöver TB. Skillnaden på tid från TW till några sekunders överföringen och dessutom en väg och begränsning i belopp känner jag mig tvekande inför.
Skillnaden sekunder o timmar täcks redan av WU. Ni bör kunna ha valutadepåer kopplade till överföringen så man kan överföra SEK, TBH, USD eller vad som helst.
Man bör kunna skicka åt båda hållen.
Med tanke på att TW grundarna var 28 & 29 år när de startade sitt företag så kan man även kalla TW för "ungdomsprojekt":kewl_transparent:
Vad menar du med TB?

Har inte nämnt någonting om ett begränsat belopp, utan jag har skrivit om ett estimat om vad jag tror folk brukar skicka (baserad på egna intervjuer). Kan inte ge ett bra om ett begränsat belopp då jag inte har ett 100% svar för det. Rent praktiskt skulle man kunna skicka 100 miljoner SEK. Men det är en fråga om hur rapportering till Finansinspektionen + andra regleringar för in/utförsel av pengar. Gissar på att det begränsade beloppet är detsamma som konkurrenters.

Min känsla av transaktionstider är att det generellt är oviktigt. Tack, det har jag nu lärt mig och kan prioritera följaktligen.

Gällande olika valutakonton beror det på hur flödet ska se ut för betalning/finansiering av transaktionen till Thailand. Jag har tidigare inte sett användar-case för detta. Men eftersom du nämner det så ska jag ta med det i produktplaneringen.

>Skicka åt båda hållen.
Har sett att detta är efterfrågat och kommer ta med det i produktplaneringen med hög prio.

Med tanke på att TW grundarna var 28 & 29 år när de startade sitt företag så kan man även kalla TW för "ungdomsprojekt":kewl_transparent:
Vad menar du med TB?

Har inte nämnt någonting om ett begränsat belopp, utan jag har skrivit om ett estimat om vad jag tror folk brukar skicka (baserad på egna intervjuer). Kan inte ge ett bra om ett begränsat belopp då jag inte har ett 100% svar för det. Rent praktiskt skulle man kunna skicka 100 miljoner SEK. Men det är en fråga om hur rapportering till Finansinspektionen + andra regleringar för in/utförsel av pengar. Gissar på att det begränsade beloppet är detsamma som konkurrenters.

Min känsla av transaktionstider är att det generellt är oviktigt. Tack, det har jag nu lärt mig och kan prioritera följaktligen.

Gällande olika valutakonton beror det på hur flödet ska se ut för betalning/finansiering av transaktionen till Thailand. Jag har tidigare inte sett användar-case för detta. Men eftersom du nämner det så ska jag ta med det i produktplaneringen.

>Skicka åt båda hållen.
Har sett att detta är efterfrågat och kommer ta med det i produktplaneringen med hög prio.
Ja det finns några enstaka ungdomar här och där som presterat rätt bra. Det är dem vi får förlita oss på i framtiden. Här i Thailand var det en ung kille på typ 16 år som drog igång en stor landstäckande affärskedja och lever rätt gott på den.
TB, förkortningen för den ekonomiska termen Täckningsbidrag. D.v.s. du måste tjäna pengar på det här.

Ja det finns några enstaka ungdomar här och där som presterat rätt bra. Det är dem vi får förlita oss på i framtiden. Här i Thailand var det en ung kille på typ 16 år som drog igång en stor landstäckande affärskedja och lever rätt gott på den.
TB, förkortningen för den ekonomiska termen Täckningsbidrag. D.v.s. du måste tjäna pengar på det här.
Jag ser att det finns möjlighet att matcha TW's priset och bygga en hållbar affärsmodell. Detta baserar jag på konkurrensanalyser, markandsanalyser och uträkningar.

Fy satan för drivna ungdomar som håller på med ungdomsprojekt och lallar runt... kan ju aldrig bli något av det, för Olle, 72år, förstår ju inte. Å allt Olle inte förstår är ungdomsprojekt och bara slöseri med tid... bättre hugga ved i skogen, då blir man varm.

Att några av världens största och högst värderade bolag är ungdomsprojekt kvittar... Facebook, Spotify, Microsoft osv...

Transfereringar mellan Sverige och Thailand kan säkert vara en start på något bra. Pris och tidsåtgång är vad som styr...

Gumman i Thai vill ha degen snabbt...
Gubben i Sverige vill skicka den billigt...

;) ;) ;) ;)

Så man kan aldrig veta med 100% säkerhet hur mycket THB som hamnar hos mottagaren?

Jo bara att kryssa i att man tar kostnaderna i båda bankerna och vilket belopp i baht som mottagaren skall få. Exakt hur många baht som kommer fram är inte det viktigaste för dom flesta på det här forumet gissar jag. Vi vill få så många baht som möjligt för våra svenska pesetas. :)

Hur ska jag ens få tag på de som bor i Thailand för feedback om inte på detta forum ;)
Menar du att du inte ser WU som en seriöst tjänst? (hänger inte riktigt med, försöker bara att förstå)
WU är kanske seriös men det är otroligt många som använder denna tjänst för penningtvätt och skickar till anonyma mottagare. Jag antar att de som använder denna tjänst för att skicka pengar från Sverige till Thailand är dem som hittat en ny käresta på en bar och sedan ska skicka pengar till henne, och mottagaren är hennes mamma i Isaan som inte har bankkonto och behöver pengarna nu annars kommer tjejen hittar en ny man. Så jag tror inga regelbundna överföringar mellan två seriösa personer sker denna väg längre.

På detta forumet är det, som skrivits innan pensionärer som bor i Thailand och skickar sin pension till Thailand, det är nog mer än 6-10 kSEK åt gången. De andra på detta forumet är de som har en respektive från Thailand men bor i Sverige, de åker ner och semestrar då och då och skickar ner kanske 100 kSEK. Sen skickar en del ner pengar till att bygga eller köpa mark, då talar vi nog större summor.

Jag tror ingen eller få regelbundet skickar och med kort varsel pengar till släktingar, gör de det så är det nog inte 6-10 kSEK utan mindre och väl planerat.

Jag undrar hur ni gjort er marknadsundersökning, kanske frågat några thaitjejer på en massagesalong.

Jag gillar startup, men måste finnas en bra affärsplan bakom, och samarbete med bank antar jag hanterar de finansiella riskerna inte bara rådgivning för startup som är vanligt.

Jo bara att kryssa i att man tar kostnaderna i båda bankerna och vilket belopp i baht som mottagaren skall få. Exakt hur många baht som kommer fram är inte det viktigaste för dom flesta på det här forumet gissar jag. Vi vill få så många baht som möjligt för våra svenska pesetas. :)
Testade vid två tillfällen för några år sedan att skicka tbh till Thailand.
Den ena till konto i Bangkok Bank, det andra Kungsri.
Vid de två tillfällena gjorde jag två transaktioner med samma belopp till samma konto. Ena transaktionen valde jag att inte kryssa i att betala mottagarens kostnad, den andra valde jag kryssa i rutan att betala mottagarens kostnad.
Vid båda tillfällena, dvs både Bangkok och Kungsri skilde beloppet som kom fram inte alls.
Jag sände från Nordea. Talade med Nordea kundtjänst och de meddelade att det är känt att thai banker tar avgiften av mottagaren även om man valt att betala mottagarens kostnad.
Jag opponerade mig att jag kände mig lurad då jag betalt mer, men Nordea slog ifrån sig att transaktionssystemet är uppbyggt så och de kan inte ansvara om mottagande banken ändå tar avgift.
Det får isf mottagaren klaga på sin bank.
Rådet var då från Nordea att aldrig välja att betala mottagarens kostnad.
Till både USA, UK, båda Kina fungerar det dock på. Kommer fram det jag angett. Men inte till Thailand på iaf två av bankerna.

Testade vid två tillfällen för några år sedan att skicka tbh till Thailand.
Den ena till konto i Bangkok Bank, det andra Kungsri.
Vid de två tillfällena gjorde jag två transaktioner med samma belopp till samma konto. Ena transaktionen valde jag att inte kryssa i att betala mottagarens kostnad, den andra valde jag kryssa i rutan att betala mottagarens kostnad.
Vid båda tillfällena, dvs både Bangkok och Kungsri skilde beloppet som kom fram inte alls.
Jag sände från Nordea. Talade med Nordea kundtjänst och de meddelade att det är känt att thai banker tar avgiften av mottagaren även om man valt att betala mottagarens kostnad.
Jag opponerade mig att jag kände mig lurad då jag betalt mer, men Nordea slog ifrån sig att transaktionssystemet är uppbyggt så och de kan inte ansvara om mottagande banken ändå tar avgift.
Det får isf mottagaren klaga på sin bank.
Rådet var då från Nordea att aldrig välja att betala mottagarens kostnad.
Till både USA, UK, båda Kina fungerar det dock på. Kommer fram det jag angett. Men inte till Thailand på iaf två av bankerna.

Fungerade sist i november 2019 då vi skickade från Handelsbanken till Kasikorn.

Generell fråga till er som bor i Thailand:
Varför behöver ni skicka pengar från Sverige till Thailand? Bor ni i Thailand tänker jag att ni även får lönen insatt på ett Thailändsk bankkonto.

Är hemmafarsa nu men fram till sista feb var jag anställd av danska Maersk och min lön gick in på mina svenska banker. Därför jag tidigare fört över ett tiotal gånger/år bank-bank de senaste 15 åren eller så.
Nu blir det, som sagt sällan, men kommer väl hända någon gång så för mig vore inte tidsaspekten på överföringen viktig utan pris/växlingskurs.
När jag kommer sätta igång och föra över igen så blir det sannolikt lite större summor, troligen 100k/gång några gånger om året.
Lycka till med uppstarten.

/ SatanG

Jag överförde pengar från Transferwise från ett EUR balanskonto till ett Thaikonto, 7 sek.
Det här var på europeisk banktid, d.v.s förmiddag i Europa och eftermiddag men före bankstängningstid här i Thailand.
Så tid för överföring är en icke fråga här.
Avgift 58.86 THB för 10kkr

Jag överförde pengar från Transferwise från ett EUR balanskonto till ett Thaikonto, 7 sek.
Det här var på europeisk banktid, d.v.s förmiddag i Europa och eftermiddag men före bankstängningstid här i Thailand.
Så tid för överföring är en icke fråga här.
Avgift 58.86 THB för 10kkr
Men om du fått pengarna på fem sekunder och fått betala 11 kronor ;)

1,28% + andra avgifter via TF. Min bank, Bangkok Bank, tar ut ersättning för att jag sätter in pengar där. Kanske ska byta bank???

Men om du fått pengarna på fem sekunder och fått betala 11 kronor ;)
58 Bath är typ 18kr, så det vore fullständigt irrelevant om det inte var fråga om en stor mängd överföringar.
Jag överförde från ett EUR balanskonto, vet inte om priserna på överföringen är annorlunda för andra valutor. Såg att Tobie anger han fick betala runt 128kr för sin 10kkr överföring, vilket är en helt annan avgift jämfört med avgiften min överföring. Vet inte vad som skilde.
Han kanske hade en annan konvertering på sin valuta och tappade pengar den vägen för att få den totalen. Jag angav bara överföringsavgiften som sådan och inga förluster på valutakonvertering.

Edit:
Kom på att jag inte var helt saklig.
Jag har balanskonto för THB också och hade redan konverterat från EUR till THB och gjorde överföringen från mitt THB balanskonto och inte EUR som jag sade initialt. Fel av mig.

Senast ändrad:
Annullerade min transaktion om 10kkr efter att ha läst att 1,28% är för mycket.

Lade 12 mars en ny order om 10 000 BHT med den långsammaste transfertiden. Betalade 3101,82 SEK + 53,21 sek i avgift. Kurs 3,28018. Alltså 1,72% avgift (räknar inte med kursaavvikelser)

Kom idag, 13 mars. Det tog alltså ett dygn att få pengarna med den långsamma metoden. Med WU har jag ibland fått vänta en vecka.

En anekdot: Jag hyrde ut min lägenhet i Stockholm till ett isländskt par. De skulle flytta ut och en annan person skulle flytta in. Depositionen som islänningarna betalt skulle jag betala tillbaka. Helt i sin ordning. Problemet var att de hade bank i Island och jag befann mig i Bangkok. Jag satt i en timme med en stackars kille från Nordea som var tvungen att ställa en massa frågor till mig som jag svarade på som han efterhand skulle konfirmera med vem vet jag. Kostade mig några hundra kronor i samtal Bangkok-Sthlm. Och nej, han godtog inte Whatsup, Skype eller dylikt.

Liknande trådar

S
Svar
10
Visningar
1 K
Hans Svensson
H
M
Svar
309
Visningar